II. volební | 1. zasedání |
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti
o tomto zákoně:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Matriky o narozeních úmrtích a sňatcích,
k nímž došlo v jejich obvodu, vedou obce odděleně
orgány k tomu zvláště ustanovenými
(matrikáři).
Za účelem společného vedení
matrik přidružují se menší obce
téhož politického okresu k větším
nebo více menších obcí téhož
politického okresu se sdružuje navzájem v matriční
obvody, jichž oblast a sídlo určuje politický
úřad lI. stolice. Tak to sdružené obce
přispívají na vedení matrik podle
počtu obyvatel.
Na území žup Slovenska a Podkarpatské
Rusi zastávají i nadále tuto agendu úřady
matriční, zřízené zák.
čl. XXXIII z r. 1894.
Každé narození a úmrtí musí
se ohlásiti u příslušného matrikáře
nejpozději do 8 dnů. Povinnost ohlásiti narození
spolu s udáním jména dítěte
má především manželský otec.
Není-li přítomen, nemůže-li hlášení
učiniti, nebo jedná-li se o dítě nemanželské,
má tuto povinnost pomocnice při porodu, a není-li
jí, tedy majitel bytu či domu, v němž
se dítě narodilo. Není-li ani toho, má
povinnost tuto matka dítěte.
Povinnost ohlásiti úmrtí má manžel,
a není-li ho nebo nemůže-li oznámení
učiniti, nejbližší příbuzný.
Není-li ani toho, tedy majitel bytu nebo domu, v němž
k úmrtí došlo.
O narozeních a úmrtích, k nimž došlo
v nemocnicích, nalezincích, porodnicích,
trestnicích, donucovacích pracovnách, jakož
i v jiných podobných ústavech, učiní
ohlášení ředitelství ústavu
matrikáři svého sídla.
Každý sňatek uzavřený před
veřejným úředníkem nebo duchovním
správcem ohlašuje tento orgán neprodleně
matrikáři svého sídla.
Kdo, jsa k tomu povinen, opomene ohlášení v
předepsané lhůtě, trestá se
pokutou do 1000 Kč v případě nedobytnosti
vězením do 5 dnů. Dohlédací
úřady dozírají nad tím, aby
veřejné úřady a duchovní správcové
za chovávali svoji hlášecí povinnost.
Státní správě náleží
dozírati nad vede ním matrik a přísluší
jí právo učiniti vhodná opatření
na vrub obce, kdyby matrikáři nekonali povinností,
tímto zákonem jim uložených.
Toliko matriky podle tohoto zákona jsou veřejnými
knihami a mají průkazní moc veřejné
listiny. Tutéž průkazní moc mají
výpisy které na základě jich byly
pořízeny matrikářem. Kdo má
právo žádati matrikáře o výpis
z matriky, určí nařízení.
Veškerá podání podle tohoto zákona
jsou kolku a poštovného prosta.
Podrobnosti tohoto zákona provede vláda nařízením.
Zejména bude nařízením blíže
stanoveno vnitřní uspořádání
matrik.
Zákonem tímto zrušují se dosavadní
předpisy o vedení matrik. Zejména se zrušuje
patent z 20. února 1784 (sbírka j os. zák.
IV. díl č. 113) a zákon z 9. dubna 1870 č.
51 ř. z. Zákonný článek XXXIII
z roku 1894 a zákonný článek XXXVI
z roku 1904 uh. zák. ruší se potud, pokud jejich
ustanovení se příčí tomuto
zákonu. Tím se neruší povinnost orgánů,
před nimiž jsou sňatky uzavírány,
vésti nadále předepsaným způsobem
záznamy o uzavřených sňatcích.
Zákon tento vejde v platnost 6 měsíců
po vyhlášení. Matriky vedené až
do dne, kdy zákon nabude účinnosti, podle
dosavadních předpisů, podržují
povahu veřejných knih.
Výkon tohoto zákona náleží ministru
vnitra.
Matriky o narozeních, úmrtích a o sňatcích
vedou dosud v Čechách, na Moravě a ve Slezsku
buďto orgánové církevní, buďto
politické úřady I. instance (všecky
matriky ohledně osob bezkonfesijních a ohledně
těch příslušníků církvi
státem uznaných, kteří žijí
mimo své církevní obce; matriky sňatkové
pak ohledně civilních sňatků, u nich
uzavřených). Na Slovensku a Podkarpatské
Rusi vedou se matriky sice státními matrikáři,
avšak v důsledku zákona č. 320/1919
i tu byla zásada jednotného vedení všech
státních matrik prolomena. Jednotné vedení
matrik jest požadavkem zjednodušení veřejné
správy. Jest požadavkem také s hlediska oproštěni
státu od organisace církví, které
- zastávajíce tuto agendu svými orgány
- konaly ji pro stát, na místo státu a vyvozovaly
z této úsluhy pro sebe různé výhody.
Pokud v bývalém Předlitavsku vede matriky
státní správa, děje se tak u politických
úřadů I. instance, neboť toliko malý
úsek matrikové agendy z celého okresu připadá
jí; velikou většinu vykonávají
církevní orgány. - Jakmile veřejná
moc převezme veškerou matrikovou agendu do svých
rukou, jest nezbytně nutno zříditi pro tyto
úkony orgány místní. Tak učinil
na příklad uherský zák. čl.
XXXIII z r. 1894. Majíc to na mysli, přítomná
osnova svěřila vedení matrik místním
obcím, resp. zvláštním jich orgánům,
matrikářům, kterýmžto úřadem
ovšem může býti trvale pověřen
i obecní orgán. Pro Slovensko a Podkarpatskou Rus
funkci matrikáře budou zastávati nadále
posavadní matriční úřady, neboť
agenda jejich se neomezuje toliko na vedení matrik, nýbrž
záleží i v úřední asistenci
při uzavírání civilních sňatků;
kdyby ji zákon zrušil, bylo by zapotřebí
touto agendou sňatkovou pověřit úřady
jiné což není žádoucí.
Poněvadž u matrikáře jsou žádoucny
jistě administrativní zkušenosti obsahuje osnova
ustanovení, podle něhož obce z vlastní
iniciativy i státní správa, mohou sdružiti
více obcí k této agendě dohromady.
Povinnost hlášecí formuluje se pro každý
druh matrik zvláště. Ponechává
se moci nařizovací, hodlá-li zavésti
také po vinnost soudů aby oznamovaly matrikářům
za účelem poznamenání v matrice sňatků
případy rozluky a rozvodů sňatků.
Vzhledem k §u 111 úst. listiny upravuje se trestní
sankce pro hlášecí povinnost v osnově
zákona. Státní správě náleží
dozor nad vedením matrik.
Toliko matriky vedené podle tohoto zákona budou
míti průkazní moc veřejně listiny.
Pokud ovšem sňatky jsou uzavírány před
jinými orgány nežli matrikáři,
jest nutno vysloviti těž povinnost těchto orgánů
ohlašovati matrikářům sňatky,
jež byly před nimi uzavřeny Při tom
ovšem zůstává nutným i nadále
pro tyto orgány aby si vedly vlastní seznamy sňatkově,
jenom že nemají tyto seznamy povahy matrik.
Agendu, kterou jim zákon svěřuje, budou moci
obce resp matriční úřady za stati
posavadními silami. Zákonem ne vzniknou tedy ani
státu ani samosprávě žádné
nově náklady.
Lhůta 6 měsíců, ve které zákon
nabude účinnosti jest dostatečná,
aby v ní vláda učinila potřebně
přípravy k provedení zákona a vydala
také prováděcí nařízení.
Podepsaní doporučují aby byl jejich návrh
přikázán k projednání výboru
ústavně-právnímu.