II. volební | 1. zasedání |
poslanců Bolena, Wünsche, Šafranko, Majora, Mondoka, S'liwky a soudruhů
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Zákon ze dne 29. února 1920, čís.
122. Sb. zák. a nař., podle §u 119 ústavní
listiny, jímž se stanoví zásady jazykového
práva v republice Československé, se zrušuje
dnem 30. června 1926.
Vládě se ukládá, aby do 30. dubna
1926 předložila Národnímu shromáždění
nový návrh zákona, jímž se stanoví
zásady jazykového práva v republice Československé
na základě úplné rovnosti jazyků
všech národností usedlých v republice
Československé.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a provede jej vláda.
Odpor, který vzbudilo vydání prováděcího
nařízení k zákonu ze dne 29. února
1920, č. 122. Sb. zák. a nař., nejen u všech
příslušníků národnostních
menšin, ale i mezi nacionálně nezaujatým
obyvatelstvem. české a slovenské národnosti,
ukázal, že nejen prováděcí nařízení,
ale i jeho podklad, tak zvaný jazykový zákon,
jest v naprostém rozporu jak s přáním
převážné části obyvatelstva
tohoto státu, tak i se skutečnou potřebou
běžného života. Nebo jazykový zákon,
odhlasovaný tak zvaným revolučním
Národním shromážděním
bez jakékoliv spolupráce národností
ubývajících republiku Československou,
ba proti jejich vůli, tedy přímo proti zásadě
sebeurčení národů, byl jedním
z projevů imperialismu české buržoasie,
jímž se tato pod rouškou úpravy jazykového
práva snažila upevniti svoji posici v národnostním
státě. Až již to bylo přímo
tím, že nečeské obyvatelstvo hodlala
přinutiti k používání českého
jazyka, s kterýmžto rozšířením
jazykové sféry jest totožné i rozšíření
přímé moci české buržoasie,
nebo nepřímo tím. že jazykovým
útiskem vzbuzené národnostní boje
poskytnou jí možnost nacionalistické propagandy
mezi třídně dosud neuvědomělým
českým dělnictvem a nacionalistické
ideologie se dosud nezbavivšími vrstvami českého
národa.
V národnostním státě, jakým
jest republika Československá, jest prohlášen
jazykovým zákonem jazyk československý
za státní, oficielní. Nepřihlížíme-li
ani k tomu, že jazyk československý jest absurdností,
ježto žádná československá
řeč neexistuje, ale toliko česká a
slovenská, a že tedy pojem československého
jazyka jest v přímém rozporu se snahami slovenského
národa za národní sebeurčení.
vidíme, že na místo rovnoprávnosti všech
národů obývajících republiku
Československou a tudíž i rovnoprávnosti
všech občanů tohoto státu, byla jazykovým
zákonem proklamována nadřaděnost českého
národa jako národa státního vůči
všem ostatním. Tato nadřaděnost pak
nejen že jest uplatňována v úřadech
státních, ale jest vynucována i v samosprávných
institucích takovým způsobem, že jest
jím ohrožována samospráva ve své
podstatě, a dokonce jest vnucována i v soukromém
životě.
Jazykový zákon znamená imperialistický
diktát proti myšlence sebeurčení národů
a nadřaděnost státního národa
českého proti myšlence národní
rovnoprávnosti, proti rovnoprávnosti všech
občanů, která jest i v ústavě
zaručena.
Jazykový zákon, který měl býti
pouhou úpravou jazykového práva, sloužící
nejlehčímu dorozumění se mezi rovnoprávnými
občany různých národností a
úřady tohoto státu, stal se nástrojem
ku rozněcování národnostních
nesvárů a ku potlačení chudého
člověka kterékoliv národnosti republiky
Československé, jemuž jest prováděcím
nařízením k jazykovému zákonu
vlastně znemožněno snadné a levné
dorozumění se s úřady.
Z těchto důvodů považujeme zrušení
jazykového zákona za nutné a zároveň
žádáme, aby vláda předložila
do 30. dubna t. r. návrh nového jazykového
zákona, který by byl vybudován na základě
úplné rovnoprávnosti všech národností
a jazyků v republice Československé a jehož
vlastním účelem bylo by co možná
nejsnadnější dorozumění se všech
občanů tohoto státu mateřským
jazykem s úřady.