V jednom bodu se ovšem liší návrh podstatně od požadavků hostinských; oni chtějí vyloučiti obce z osob oprávněných k dosažení koncese, návrh chce právě naopak obec dosaditi na první místo jako koncesionáře, také jen ona má býti oprávněna nabýti více než jednu koncesí. Zavedením poměrného čísla, - které lze, jak ještě později bude probráno, ještě dále zmenšiti - klesne počet výčepů a prodejen na jednu třetinu a ještě níže. Která z platných povolení mají býti povolena znovu a jakým způsobem budou znovu udělena? Jest jisto, že provozování zbylých koncesí bude dobrým obchodem, proto jest naprosto správné a sociální, aby výtěžek neplynul pouze soukromému zájmu, nýbrž aby se zabezpečil především veškerenstvu. Proto se dostane obcím přednostního práva, musí býti nejprve dotázány, chtějí-li získati povolení a jestliže budou souhlasiti, musí jím býti uděleno. Musíme doufati a usilovati, aby obce pokud možno v největší míře používaly svého práva.

Ovšem, bude to spojeno s podmínkami, především, že povolení budou vykonávati samy, že ho nepronajmou, poněvadž by setím účel, o nějž se usiluje, opět zmařil, provoz musí býti veden zřízenci, kteří budou míti pevný plat; tantiemy, procenta a jiné druhy podílu na zisku, kdyby se považovaly za účelně, nesmějí se nikdy týkati výnosu z výčepu alkoholu nebo jeho prodeje, nýbrž jen zisku z pokrmů a líhu prostých nápojů; na odbytu alkoholu nemá míti nikdo osobního zájmu, aby k tomu nepovzbuzoval. Obce převezmou dále závazek, že veškerý čistý výtěžek vyplývající z alkoholu věnují výhradně na takové účely, které přivodí snížení spotřeby alkoholu a tím povznesení lidového zdraví, mravností a vzdělání. Toho je nezbytně třeba jíž proto, poněvadž by se jinak z obcí stali činitelé mající zájem na alkoholů a snažili by se zvýšiti jeho spotřebu; velmi brzy by finanční komise posuzovaly alkohol jako cenný pramen příjmů a pití by bylo měřítkem místního vlastenectví; tomu se musí pro všechny případy zabrániti.

Zkušeností nabyté ve Švédsku a Švýcarsku nás poučují, že i ustanovení, že se má čistého výtěžku z alkoholu použíti na dobročinné účely, chová v sobě zárodky nebezpečí. Úřady se brzy učí všechny možně zjevy líčiti jako účinek alkoholu a částky potřebně na jeho potírání účtovati na účet alkoholu, mezi tím výdaje, které náležejí mezi sociální povinnosti obcí a musily by býti ve všech případech zaplaceny, tak na příklad vydržování ústavů pro blbé, pomocných tříd a pod. Proto musí býti účely, na něž se smí vynaložiti výtěžek z alkoholu, zcela přesně v duchu zákona vyznačeny v nařízení. Jest jimi rozuměti stavby a vydržování lidových domů, abstinentních jídelen, knihoven a čítáren. Jestliže vymezíme pojem tak úzce, pak ani úbytek spotřeby alkoholu a výtěžku nezpůsobí poruch; naopak, jestliže toto zařízení alkohol vytlačí a učiní jej zbytečným, přestane potřeba peněz, plynoucích z jeho požitku, sama sebou.

Pravidlem, o něž jest usilovati, jest, aby obce získaly všechna povolení, která lze podle klíče obyvatelstva a způsobu odpovědi na otázky ustanovené v § 9 vůbec zadati. Kde to není možno, budou ty, které zůstaly volně, uděleny soukromníkům, kteří vyhovují zákonitým podmínkám, nebo také společnostem, které se zabývají výhradně čepováním a prodejem alkoholu a provozují je samy trvale ustanovenými zřízenci a zaváží li se, že čistý zisk přesahující určitě zúročení kapitálu, odevzdají obci ke svrchu vylíčeným účelům. Akciové společnosti, zvláště akciové pivovary, avšak také pivovary a sládci, palírny, výrobci likérů jsou vyloučeni z výčepu a prodeje alkoholu v drobném, nesmějí dostati žádné koncese.

Dělnickým domům, lidovým domům apod. a spolkům nebo společnostem, které je vydržují, nesmějí býti rovněž uděleny žádné koncese, neboť tyto ústavy musí býti abstinentní; povolení, která nyní mají nebo která v nich vykonávají, zanikají po 10 letech nebo po 20 letech, podle toho, kdy byla udělena, jestliže v době, kdy tento zákon nabyl účinnosti, neuplynulo ještě 20 let od tě doby, kdy byla udělena. V Anglii, Americe, Skandinávii, Finsku jsou tyto domy odedávna abstinentní, náklady na jejích vydržování jsou hrazeny z nájmů za používání síní a místností, platy za pobyt atd. Ovšem obec nebo jmenovaná obecně prospěšná společnost, která na jejím místě získá povolení, dodá z výtěžku prodeje alkoholu potřebné příspěvky na udržování lidových domů. Lihuprostě nápoje, káva a jídla mohou býti ovšem tam, kde toho vyžaduje potřeba, v takovýchto domech podávány, povolení budiž k tomu vždy uděleno.

Nádražní restaurace buďtež vždy spravovány abstinentně; koncese k výčepu nebo prodeji alkoholových nápojů nebuďtež tam více udělovány. Přímo po propadnutí nyní vykonávaných a platných koncesí,k němuž dojde podle toho za 10 let po tom,kdy tento zákon nabude účinností (vyjma poměrně nepatrný počet povolení, která byla udělena v posledních 10 letech před přijetím zákona a tedy budou účinkovati o několik let déle) se koná první hlasování lidu podle § 9. Na tom, jak bude odpověděno na otázky, bude záviseti, budou-li uděleny všechny koncese přípustné podle klíče obyvatelstva nebo jen 1/4, 1/2 nebo 3/4, z toho nebo zda obec, okres nebo čtvrt města bude úplně ťsucháŤ, to jest, že se tam alkoholové nápoje nebudou smětí více veřejně čepovati ani prodávati.

Podle polského zákona musí zůstati celý okres suchý, jestliže 2/3 obcí zastavily prodej alkoholu, t. j. v poslední třetině se zastavuje potě sám od sebe. Tam dochází k hlasování buď z usnesení obecních představenstev nebo na žádost aspoň jedné desetiny obyvatelů starších 21 let.

Ve Škotsku bylo zavedeno usnesením anglického parlamentu v r. 1913 místní veto (určovací právo obcí), na němž se jíž dolní sněmovna usnesla v r. 1912; sněmovna lordů nejprve souhlas odpírala, odhodlala se však potě ke kompromisu. Nejdůležitější ustanovení zákona jsou tato:

1. Od r. 1920 jsou přípustna hlasování podle určovacího práva obcí.

2. Jestliže aspoň 10% občanů oprávněných hlasovati toho žádá, musí se konati hlasování. Hlasující mají odpověděti na tři otázky:

A) Má-li zůstati nynější stav (no change resolution);

B) má-li se omeziti počet hostinců (limiting resolution);

C) mají-li se zrušiti hostince (no license resolution).

Vlastnící zrušených hostinců nedostanou žádné náhrady.

Roku 1920 byla zavedena místní volba pro Wales; hlasování se tam však ještě nekonalo.

První hlasování provedené ve Škotsku r. 1920 bylo překvapením, poněvadž se ze 191 okresů vyslovilo jen 18 pro zákaz a 24 pro omezení, kdežto 149, aby zůstal starý stav, nepřály si tedy omezení licencí. Avšak právě tento výsledek dokazuje vskutku demokratický ráz soustavy; projevuje vůlí většiny. Mimo to působí také velmi výchovně; velmi mnoha lidem, kteří se tímto problémem nikdy nezabývali, dostává se hlasováním podnětu a jsou nucení, aby o tom přemýšleli, je-li vskutku třeba, aby se na každém rohu ulice nabízel alkohol.

V Norvéžsku bylo ještě před zavedením zákazu všech nápojů obsahujících přes 12% alkoholu, určovací právo obcí. Každých 6 roků může 5% obyvatelů oprávněných hlasovati žádati nového hlasování o tom, má-li platný stav zůstati nebo má-li se změniti. Výsledek byl že na venkově jest skoro všude zákaz alkoholu, výčep kořalek jest jen ve městech. Dlužno však pamatovati na to, že zákonodárství se tam vztahuje jen na pálené nápoje, které do nedávně doby byly ve Skandinávii výhradně lidovým nápojem.

V Holandsku byl předložen lidovému zastupitelstvu v r. 1920 iniciativní návrh na zavedení určovacího práva obcí. Druhou sněmovnou byl přijat, v prvé sněmovně byl však zamítnut 18 proti 17 hlasům, tedy většinou jen jednoho hlasu. Návrh byl nedávno opět podán a ještě se o něm jedná.

V Dánsku se zavedení určovacího práva obcí chystá; via facti se tam uplatnilo, ač zákonem ještě vůbec nebylo zavedeno. Ve velmi mnoha dánských obcích se ho při každém povolení výčepu, které má býti nově uděleno, vyžaduje a také provádí, a na jeho výsledku závisí, zda se povolení udělí. Jíž roku 1917 bylo vládě a říšskému sněmu odevzdáno podání, v němž se žádalo zavedení určovacího práva obcí. Bylo podepsáno ne méně než 722.820 podpisy.*)

V Rakousku předložila Národní radě v říjnu 1922 sociálně demokratická strana návrh zákona, který rovněž chce upraviti výčepní řád na základě určovacího práva obcí. Prodej alkoholových nápojů vyjma ve velkoobchodu jest vázán koncesí. Nově udělená povolení zanikají r. 1942, všechny dosud vykonávané, radikované výčepní živnosti r. 1947. Na žádost desetiny občanů oprávněných voliti do obcí nebo z usnesení obecního zastupitelstva jest provésti hlasování, zda se má pokračovati v čepování nebo prodeji lihovin; aby usnesení nabylo platností, musí bytí do r. 1942 dvou třetinová většina, po r. 1942 prostá většina odevzdaných hlasů pro zastavení. Zákon však nebyl vyřízen do konce zákonodárného období a tedy propadl; má však býti opět podán.

V Německu vypracovalo říšské ministerstvo hospodářství a předložilo návrh zákona o prodejnách, který se dostal až do výboru, avšak pro zmatené politické poměry nebyl dále projednán. Předpokládá nucené povolování a průkaz potřeby. Obcím, obecním svazům a spolkům pro potírání alkoholismu přísluší pří udělování povolení přednost. Podniky, které trvají onoho dne, kdy zákon nabude účinnosti, pozbývají svého oprávnění po 30 letech. Zemským zákonem lze naříditi, že se na žádost aspoň 1/10 koná hlasování členů obce oprávněných hlasovati o tom, 1. má-li se uděliti dovolení hostincům a výčepům, které mají býti nově zřízeny, aby čepovaly lihové nápoje čí nikoliv; 2. má-li se obnoviti povolení čepovati lihové nápoje jíž zřízeným hostincům a výčepům, dojde-li ke změně vlastníka či nikoliv; 3. má-li se zakázati výčep a podávání lihových nápojů nebo určitého druhu takových nápojů a) jen v drobném obchodu nebo b) jen v hostincích a výčepech nebo c) v hostincích a výčepech v drobném obchodu.

Tedy i v tomto návrhu zákona jest ustanovení o určovacím právu obcí, i když jen jako eventuální případ.

*) Od té doby co byla vypracována důvodová zpráva dánská sněmovna již určovací právo obcí přijala.

Labour Party v Anglii stojí převážnou většinou na stanovisku určovacího práva obcí. Vydala agitační spis, k němuž napsal předmluvu J. Ramsey Macdonald; praví se v ní: ťKaždý připustí, že otázka pití jest se stanoviska mravního a hospodářského naléhavá. Obchod s alkoholovými nápoji stal se nebezpečným pro veřejnost a zemí; korumpuje politiku.Ť

Není pochybností, že určovací právo obcí bude zavedeno jak ve Škotsku tak také v Anglii, zůstane-li Labour Party dosti dlouho u vesla a uvede-li do pořádku nejožehavější otázky zahraniční a vnitřní politiky.

Na sjezdu maďarské sociální demokracie v prosinci 1922 se žádalo zavedení určovacího práva obcí.

Tato soustava se totiž všude ukázala nejúčinnějším a nejdemokratičtějším způsobem potírání pijáckých zvyků a jistě si prorazí cestu. Způsob, jak se jí užívá, není ve všech státech přesně týž, avšak rozdíly nejsou podstatně. Spojení s poměrem počtu obyvatelstva a komunalisací výčepnictví jak se navrhuje v tomto návrhu, zdá se nejlepší způsob, jím jest dán základ, z něhož může postupovati další vývoj. Jako náhrada za komunalisaci tam, kde bude odmítnuta, jest učiněno opatření, upomínající na Gotenburgskou soustavu, která právě tak jako komunalisace směřuje k tomu, aby vymýtila soukromě zájmy z prodeje alkoholu.

Demokratický duch v určovacím právu obcí jest jistě největší jeho předností. O zavedení referenda, hlasování lidu, možno býti různého mínění, pokud jím má býti odňato lidovým zastupitelstvům rozhodování o zásadních otázkách, velkých politických problémech. Zde však jde o to,rozhodnutí z rukou byrokracie odevzdati do rukou lidu, který nyní sám může a má hlasovati o tom, chce-li prodej alkoholu trpěti dále nebo chce-li jej zavrhnouti.

Omezení výčepu po nabytí účinností tohoto zákona postupovalo by velmi zvolna. 10 let by se prodejny rušily jen smrtí nebo vzdáním se obchodu občana, které mu bylo uděleno povolení. A v prvním případě, aby se pokud možno zabránilo tvrdostem, připouštělo by se kde třeba zabrániti hospodářským škodám, vždy další vedení podle vdovského práva. Z nádražních restaurací musil by ovšem alkohol zmizeti ihned nebo za krátkou dobu, poněvadž jej tam zákon výslovně zakazuje; avšak finančně to postihne jen železniční správu, která jak lze předvídati, musí snížiti poněkud nájemné, což není příliš velkou újmou, jistě však učiní přítrž mnoha nešvarům a zlořádům. Velmi uvádí v omyl veřejné mínění, když právě železniční správy, tedy přece veřejně korporace, jako nápoj k utišení žízně především a obyčejně nabízejí výhradně alkohol.

Jinak se mají věcí stran prodeje alkoholových nápojů v obchodech, právě tak u koncesovaných závodů pro stáčení piva do lahví, které jsou spojeny s obchody se smíšeným zbožím, hokynářstvím a pod.; obojí se musí ihned poté, jakmile zákon nabude účinností, přestati prodávati, neboť § 2 to zakazuje. Avšak hospodářská škoda s tím spojená jest snesitelná, neboť jak obchody a konsumní spolky, tak také smíšené obchody spojeně s prodejem lahvového piva, mohou bez toho obstáti. V menších obcích se sotva vyskytnou vlastní prodejny, budou spojeny s výčepy, kde lze také koupiti nápoje, ať jíž volně nebo v uzavřených nádobách. Ve větších městech to nepatrný počet prodejen vydrží;jejích počet bude započítán s výčepy do poměrného čísla podle § 3.

Za 10 let poté, kdy tento zákon nabude účinnosti, propadnou všechna povolení, trvající 20 let a déle, tedy daleko větší číslo, ve velmi mnoha obcích, zvláště v drobných zemědělských obcích, budou to všechna nebo skoro všechna. Ovšem až zákon nabude účinnosti, nebude lze uděliti novou koncesí nikde, kde počet udělených koncesí přesahuje poměrné číslo, což jest jistě všude. Nyní se ihned koná první hlasování, jež dlužno dříve připraviti; na jeho výsledku závisí, kolík koncesí smí býti opět uděleno, odpoví-li se na otázku tak, že mají býti uděleny všechny koncese, přípustně podle poměrného čísla, což lze očekávati ve většině obcí, nebo odpoví-li se na otázku 2, že se má uděliti jen 75%, 50% nebo 25% přípustných povolení, okresní politická správa vypočte podle posledního soupisu lidu počet koncesí, které mají býti zadány. Především jest se otázati obce, zda uplatňuje nárok na všechna povolení nebo jen část a na která; tato jí poté mají býti udělena; jestliže se výslovně zřekne všech povolení nebo částí, pak ta,která zůstanou volná, budou udělena především společnostem, které se o to ucházejí a převezmou závazky s tím spojeně a teprve, kdyby nebylo lze obojího provésti, soukromým osobám, ať jíž dosavadním vlastníkům nebo jiným. Povolení udělují politické správní úřady; jak při výběru mezi uchazeči o koncesi, tak také při ustanovování obchodvedoucích obcí a společností, kteří musí býti úřadů oznámení, jest zkoumati zvláště jejích mravní vlastnosti; pravidla pro to, pokud jíž nejsou ustanovena v živnostenském řádu, budou vydána prováděcím nařízením k zákonu.

V prováděcím nařízení budou také vydány směrnice pro rozhodnutí otázky, které ze zřízených výčepů a prodejen mají býti ponechány a které zrušeny. Rozhodnutí musí býti vyneseno z praktických hledisek. Především se bude přihlížeti k místním poměrům, aby prodejny byly rozděleny v obcí rovnoměrně, zvláště je-li obec rozlehlá nebo skládá-li se z několika částí;se stanoviska zdravotního a estetického bude dána přednost výhodným místnostem. Zásadou bude, že hotely a velké restaurace, které pronajímají cizinecké pokoje a mají velký odbyt jídel, nedostanou více koncese k výčepu lihových nápojů, ještě méně kavárny, cukrářství, turistické chaty, kluby, hostinství ve veřejných budovách jako v divadle, koncertních budovách, sněmovně a pod. Převezme-li obec provoz všech koncesí nebo jejích částí, pak má po dohodě s politickým úřadem na vůlí, které povede dále a které mají býti zrušeny.

Je-li poměr upraven takovýmto způsobem, smějí býti do příštího hlasování, které jest provésti po 10 letech, koncese uděleny jen tehdy, jestliže staré zaniknou což se může státi jen u takových, které jsou v rukou soukromníků, nebo jestliže přibude obyvatelstva tak, že počet koncesí klesne pod poměrně číslo ustanovené hlasováním. Mají-li býti koncese udělovány dále nebo znovu uděleny, rozhodne se odpovědí na otázku 3, § 5; bude-li zodpověděna záporně, povolení, která se uvolní propadnou, a nebudou ani nová více udělována, jestliže počet trvajících koncesí klesne pod klíč.

Není naprosto třeba, jak dlužno zvláště zdůrazniti, aby se pro výletní nebo lázeňská místa a jiná obchodní střediska činily výjimky, aby se snad připouštěl větší číselný poměr. Počet hotelů, hostinců, zájezdních hostinců, sanatorií, jídelen atd., kaváren, abstinentních domů nebude naprosto dotčen tímto zákonem, tedy ani číselným poměrem, lze jích zřizovati tolik, kolík jich vyžaduje potřeba, to zůstane ponecháno jako dříve úsudku městských a státních úřadů udělujících koncese; jen musí býti a budou vedeny abstinentně. Že v poutnických místech, cílech turistů apod. možno také nalézti jeden výčep alkoholu vedle druhého, jest postaviti na pranýř jako výstřelek, který nemá vůbec nic společného se skutečnými účely těchto zařízení. Rovněž tak jest zneužíváním, že se při lidových a spolkových slavnostech povolují a zřizují přenosně alkoholově výčepy; jestliže takovéto podniky nebudou navštíveny a nevyplatí se, nebude-li se prodávati alkohol, pak zaslouží, aby se od nich upustilo. Po zavedení zákona nebude lze ovšem udělovati takovýchto zvláštních povolení. Ostatně přesvědčení, že turistika, sport, lidové svátky a lidové slavností atd. se mají zdržeti alkoholu,proráží beztoho jíž u všech rozumných lidí, takže takovéto zákonně překážky naprosto nemohou zraniti veřejného mínění. Jíž dnes se velmi často toto spojování slavností se zneužíváním alkoholu příčí přesvědčení pořadatelů, avšak ponechávají je jen proto, poněvadž to právě také ťjiníŤ dělají.

Není potřebí jistě teprve zevrubnějšího odůvodnění, že podle § 7 ani obec, ani ťobecně prospěšná společnostŤ nesmí ani výčepu ani prodeje dále pronajmouti, nýbrž musí jej sama provozovati svými zřízenci a že výtěžku lze použíti jen k přímému nebo nepřímému potírání alkoholismu. Komunalisace a soustava Gotenburgská, jichž obou má zde býti použito vedle sebe, mají týž účel, mají tím, že odstraní popud, který dává zisk z alkoholisace národa, zmenšiti pokušení a přivésti to tak, že v hostincích právě tak rádi budou viděti, pije-li se káva nebo ovocná šťáva nebo zaplatí-li se vstupné, jako pije-li se pivo nebo kořalka. Ovšem při zřizování ťobecně prospěšných společnostíŤ dlužno pečlivě dbáti toho, aby se jich nezmocnil alkoholový kapitál, třeba s nastrčenými lidmi a tím jejích úsilí křížila jím překážel; pokud možno, musejí v nejrozsáhlejší míře podléhati dohledu obce a veřejností. Kdyby se připustil pronájem, musil by se nájemce hledět obohatiti a ani tehdy by se nedosáhlo účelu. Na druhé straně však ani obec nesmí svůj rozpočet budovati na příjmech z alkoholu; fiskalismus jest právě tak nebezpečný jako jednotlivcova touha po zisku. Jen nemá-li obecní pokladník na tom zájmu, aby byl alkohol odbyt, poněvadž to obcí nic nevynáší, nebude obec podporovati požívání alkoholu. Nejpodstatnější věcí však jest,že tímto způsobem lze opatřiti peníze na zřízování lidových domů knihoven a čítáren, které jsou nejdůležitější, první podmínkou pro osvobození lidu od nutnosti docházeti do hostince; alkohol musí dodati peníze, aby se sám stal zbytečným.

Snad se ustanovení § 12 zdají přehnaná a zbytečná, avšak jest nezbytně třeba, aby se sprovodil se světa zlořád likérového cukroví nebo aspoň učinil neškodným. Tato koňaková zrna a likérově bonbony kupují téměř výhradně děti a mladiství, kteří se tímto způsobem jíž v útlém věku, potřebujícím ochrany, seznamují s docela odpornou, méně cennou kořalkou. Jestliže se nyní v obchodech výslovně nezakáže, že se jím takové cukroví s likéry nesmí vydati, dostane se to jako vždy při nákupu směsí bonbonů neb pralinek. Je prokázáno, že mladí lidé po požití 1 kg likérových bonbonů byli opilí. Výčepu a prodeje nelze upravovati přísnými zákony, aniž by se do toho nezahrnulo také toto zneužívání. Snad by bylo nejsprávnější, kdyby se výroba takovéhoto zbytečného cukroví úplně zakázala; neboť jaký smysl má míti tato kombinace sladkostí s opojnou látkou; poněvadž by se tím však obchod a výroba cítily velmi poškozeny, má se přestati na omezeních vypočítaných v § 12. Že se zakazuje prodej dětem a mladistvým jest samozřejmě, poněvadž si nesmí koupiti ani kořalky, bylo to jen přehlédnutí, že tento zákaz nebyl již pojat do zákona ze dne 17. února 1921, jímž se zakazuje prodej alkoholových nápojů mladistvým.

Konečně ještě několik slov o účinku, jaký bude vykonávati zákon na podnikatelé a zaměstnance působící v hostinské živností. Tito toho příliš neucítí, neboť počet hotelů, kaváren, jídelen atd. nepoklesne; drobně výčepy zmizí, avšak v těch bylo zaměstnáno jen málo lidí a mezi nimi opět veliká část ženského pohlaví a jest sociální povinností osvoboditi je z otročení alkoholových provozoven. Tím, že se zmenší počet výčepů, rozšíří zbývající obor své působností, takže budou moci zaměstnávati více zaměstnanců než dosud, a také obce a společností, které budou nabývati koncese, budou potřebovati obchodvedoucích atd. Teprve tehdy, až se obce hlasováním stanou ťsuchýmiŤ, bude potřeba klesati; avšak k tomu dojde teprve později a stane se to pozvolna, takže při počtu lidí beztoho nepříliš velkém, kteří dostávají prácí z odbytu alkoholu, jsou vyloučeny povážlivé účinky.

Hůře budou ovšem postižení hostinští, výčepníci a obchodníci s alkoholem v drobném; z nich bude již značná část přebytečná zavedením poměrného čísla. Nuže, jest však uvážiti, že předně velmi značná část hostinských, zvláště na venkovských obcích a malých městech, má výčep alkoholu a hostinskou živnost jen jako vedlejší zaměstnání; jsou to řezníci a uzenáři, rolníci, obchodníci, takže jejich existence ohrožena nebude; a za druhé velmi mnoho lidí, kteří se vyučili nějakému jinému zaměstnání z důvodů, kterých zde nelze vykládati, sahá k vábivé hostinské živností, najímá si hostinec a svůj život zakládá na tom, aby pokud možno mnoho lidí svedli k požívání lidového jedu. K oběma druhům výčepu alkoholu třeba míti málo zřetele; nebude-li této příležitosti, budou právě tak dobře žíti jiným způsobem.

Majetníci koncesí jsou dnes většinou vlastníky domů, pro něž ovšem oprávnění k výčepu znamená podstatné zvýšení ceny jejích objektu. Ti budou míti během 10 let,která uplynou do provedení tohoto zákona, dosti času, aby se odpisy atd. přizpůsobili změněným poměrům.

Konečně nejlepší díl hostinských, kteří mají odborně vědomostí a těší se všeobecné vážnosti, také potě ještě nalezne svůj chléb a zaměstnání nejen jako hoteliéři, kavárníci, správci jídelen atd., nýbrž i jako obchodvedoucí v obecních a společenstevních prodejnách nebo také jako vlastnící koncese, která zbyla ještě k volnému použití pro soukromníky. Úbytek půjde navrhovanou cestou právě tak pomalu a pozvolna, že počet obětí bude nesmírně nepatrný. Aby se pomohlo těm, jejíchž existence jest na konec přece ohrožena, bude věcí a sociální povinností společností.

Po stránce formální navrhujeme, aby návrh byl přikázán výboru zdravotnickému a výboru pro obchod, průmysl a živnosti. Jde o problém, který znamená především reformu živnostenského řádu, musí tedy býti důkladně prozkoumán se stanoviska hospodářského styku. Výše však stojí zřetel na zdravotnictví, mravnost a vývoj národů.Obchod jest jen prostředek k účelu zvyšování tělesně a duševní výkonností, lidového zdraví, zdatností dorůstajících pohlaví jsou cílem, k němuž musí směřovati každá politika, musí se tedy výbor zdravotnický do jehož oboru působnosti spadá tento díl politiky, zabývati návrhem zákona nejdříve. Jemu přísluší rozhodnutí, zda cesta, jíž se ubírá návrh, vede k cíli a má tedy býti zvolena, úkolem živnostenského výboru jest poté přezkoumati podrobnosti.

Státní pokladna tímto zákonem za tížena není, není tedy třeba postarati se o úhradu.

V Praze dne 23. března 1926.

Blatny, Taub,

Kaufmann, de Witte, Schweichhart, Kirpal, Hackenberg, Pohl, Heeger, Grünzner, Dietl, Schuster, dr Czech, Cibulka, Juran, dr Gáti, Muna, Roscher, Bolen, Haiplick, Kreibich, Schäfer.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP