POSLANECKÁ SNĚMOVNA N. S. R. Č. 1926.
II. volební období. 2. zasedání.

252.

Návrh

poslanců dra Wintera, R. Chalupy a soudr.

na vydání zákona o vybírání daně z příjmu úrokového.

Zákon

ze dne..............

o vybírání daně z příjmu úrokového.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Počínajíc berním rokem 1927, nebudiž do základu pro vyměření zvláštní daně výdělkové a daně z příjmu (§§ 92, 159, 165 a 169, zákona ze dne 25. října 1896. čís. 220 ř. z. o osobních daních) započítáván příjem z úroků a dividend z domácích cenných papírů ani příjem úroků ze vkladů uložených u domácích peněžních ústavů.

§ 2.

Daň z tohoto příjmu jest nadále povinen platiti ten, koho stihá povinnost platiti úrok (dividendu) z pramenů uvedených v § 1.

§ 3.

Daň činí 8% z příjmu úrokového (dividendového).

§ 4.

Činitel uvedený v § 2 jest povinen do jednoho měsíce ode dne splatnosti předložiti příslušnému bernímu úřadu výkaz o splatném úhrnném úroku (dividendy) a současně zaplatiti daň podle § 3.

§ 5.

Kdo splnil tuto platební povinnost, může při výplatě úroků (dividendy) osobě oprávněné k příjmu jich odečísti od úroku (dividendy) placenou daň. Ke zlomkům haléřů se nepřihlíží.

§ 6.

Ustanovení zákona ze dne 25. února 1896 čís. 220 ř. z. o dani důchodové nejsou tímto zákonem dotčena.

§ 7.

Zákon tento nabývá účinnosti duem vyhlášení.

§ 8.

Provésti jej přísluší ministru financí.

Odůvodnění.

Republika Československá platí ze svého vnitřního dluhu na úrocích ročně částku převyšující 1.300 milionů Kč.

V domácích peněžních ústavech jsou uloženy vklady, z nichž tyto ústavy platí ročně aspoň 1.400 milionů Kč na úrocích.

Přes to, že vedle toho jsou další jiné zdroje příjmu úrokového (dividendového), u nichž výši zaplacených úroků těžko lze zjistiti, vykazují přiznání k osobní dani z příjmů na příjmu úrokovém (dividendovém) pouze částku asi 385 milionů Kč ročně.

Jest jisto, že určitá část úrokového příjmu ze zdrojů shora uvedených plyne do ciziny, dále že druhou část pobírají osoby, jejichž celkový příjem i s tímto příjmem úrokovým nedosahuje výše podrobené dani z příjmu, a že dále jistá část těchto příjmů úrokových jest přiznávána poplatníky povinnými k veřejnému účtování a poplatníky přiznávajícími celkový příjem ze svých podniků, ale tyto částky jsou pravděpodobně kompensovány příjmem úrokovým a dividendovým ze zdrojů jiných, než ze státních dluhů a ze vkladů u peněžních ústavů, takže sotva přeháníme, projevujeme-li názor, že z příjmu úrokového shora uvedeného jest zatajováno pro zdanění 2.500 milionů Kč. Tato značná defraudace daňová jest umožněna anonymitou vlastníků cenných papírů i vkladů.

Jest nejen v zájmu finanční správy státu, nýbrž i v zájmu každého jednotlivého poplatníka, aby daně zákonem uložené byly správně přiznávány a vybírány, aby oproti možnému příjmu ze zavedené daně nejevil se veliký schodek a aby finanční správa státní nebyla nucena ohlížeti se po nových zdrojích příjmů veřejných a novými daněmi a dávkami zatěžovati veřejné hospodářství beztak již značně ztížené.

Jest proto povinností veřejných činitelů, aby se snažili poskytnouti finanční správě prostředky, aby daně mohly býti správně vyměřeny a vybrány.

V daném případě jest třeba znemožniti defraudaci daně z příjmu úrokového (dividendového) prováděnou v rozměrech přímo nestydatých. Z této snahy vyplývá předložená osnova.

Nejde o zavedení nějaké nové daně, nýbrž jde pouze o to, aby platná daň byla pokud možno všemi poplatníky skutečně odváděna a aby o příjem její pokladna státní nebyla ošizována.

K tomu cíli se navrhuje, aby s předpisem a vybíráním daně nebylo sečkáváno, až poplatník ji přizná, nýbrž aby - jako je tomu již v cizině - daň byla placena přímo činitelem, který je povinen ke placení úroků - stát, ústavy vydávající obligace, peněžní ústavy - a aby tento činitel mohl si zaplacenou daň strhnouti při výplatě úroků.

Navrhovatelům není tajno, že mechanické provedení této zásady způsobuje jistou krivdu dolů i nahoru: vybere daň z příjmu úrokového i od osob, které by ke placení daně vůbec nebyly povinny, poněvadž jejich úhrnný příjem nepodléhá dani z příjmu; na druhé straně pak porušuje zásadu vzestupnosti, na které náš zákon o dani z příjmu je vybudován, poněvadž bez ohledu na výši celkového příjmu jednotlivého poplatníka strhuje každému stejnou částku z příjmu úrokového.

Považovali jsme však za nutno zvoliti tento velmi jednoduchý způsob vybírání daně, jsouce pamětlivi stesků finanční správy, podle kterých finanční správa od první až do poslední stolice jest tak zatížena, že nestačí ani na dosavadní svoje úkoly a že proto nemůže býti novou agendou zatěžována ještě více. Rozumí se samo sebou, že ochotně projevíme souhlas ke změně technické stránky této osnovy, bude-li finanční správou navržena a bude-li při ní možno vyvarovati se závad, na které bylo právě upozorněno.

Provedení osnovy nebude vyžadovati žádného nákladu, pročež není zapotřebí navrhovati způsob úhrady. Naproti tomu umožní, aby nebyly zaváděny některé daně a dávky, o nichž finanční správa prohlašovala, že jich nezbytně potřebuje k úhradě nákladů spojených se zvýšením platů státních zaměstnanců.

Ve formálním ohledu navrhujeme, aby tato osnova byla přikázána výboru iniciativnímu a poté výboru rozpočtovému k ústavnímu projednání.

V Praze dne 28. dubna 1926.

Dr. Winter, R. Chalupa,

Bechyně, V. Beneš, Biňovec, Brodecký, Brožík, dr. Dérer, Geršl, Hampl, A. Chalupa, Chalupník, Jaša, Johanis, Karpíšková, Klein, Koudelka, Kříž, dr. Meissner, inž. Nečas, Pik, Prokeš, Remeš, Srba, Stivín, Svoboda, Tayerle, Tomášek.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP