POSLANECKÁ SNĚMOVNA N. S. R. Č. 1926.
II. volební období. 2. zasedání.

257.

Návrh

poslanců Jana Koudelky, Alb. Chalupy a soudruhů, aby byl vydán zákon o ubytování zaměstnanců zemědělských podniků

Zákon

ze dne................,

o ubytování zaměstnanců zemědělských podniků.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Zaměstnanci zemědělských podniků, požívající naturálního bytu, mají nárok na oddělený a samostatný byt stavebně i hygienicky nezávadný. Pro byty tohoto druhu platí předpisy tohoto zákona jakožto minimální.

§ 2.

Plošná výměra naturální místnosti určeně k obývání jednou rodinou zemědělského zaměstnance nesmí býti menší jak 25 m2, nečítaje v to prostory příslušenství (předsíně spíže, chodby a pod.). Vzduchový obsah takovéto místnosti nesmí klesnouti pod 14 m3 na každou osobu, místnost obývající.

§ 3.

Stavební úřady nesmí dáti svolení k zřizování obydlí určených k účelům ubytování zaměstnanců zemědělských podniků, nevyhovujících těmto předpisům a jsou povinny přezkoumati povolení vydaná před účinností tohoto zákona a naříditi čeho třeba, aby ustanovení jeho byla splněna.

§ 4.

Umísťovati a přijímati příslušníky různých rodin a osoby cizí v naturální byt zemědělského zaměstnance k trvalému bydlení není dovoleno. Za trvalé bydlení považuje se pobyt děle jak týden v období tří měsíců trvající. Nikdy však nesmí se tak státi proti vůli držitele bytu.

§ 5.

(1) Zemědělské dělnictvo sezonní, to jest takové, které bylo najato toliko k ji stým přechodným pracím v zemědělství a jež nenáleží k zaměstnancům domácím jsoucím zaměstnavateli po celý rok k disposici, možno ubytovati v místnostech společných. Ustanovení toto neplatí však pro samostatně rodiny jež musí býti ubytovány samostatně a od sebe odděleně.

(2) Místnosti pro společně ubytování musí býti čistě schopně vytápění a tak uzpůsobeny, aby zaměstnanci je obývající mohli pečovati o svojí čistotu. Místnosti takovéto musí býti opatřeny postelí pro každého z ubytovaných.

(3) Ubytování zaměstnanců obého pohlaví ve společných místnostech se nedovoluje. Děti a osoby mladistvé musí býti ubytovány v místnostech samostatných a podle pohlaví odděleně.

§ 6.

V žádném případě není přípustno užívati ku přespávání a ubytování chlévů stodol, kolen a podobně nechť se jedná o kteréhokoliv zemědělského zaměstnance a nechť jde o přespávání a ubytování trvalé nebo přechodné.

§ 7.

(1) Místnosti pro ubytování čeledě musí býti stavebně i zdravotně nezávadně s vnitřním uzavíracím zařízením. V jedné místnosti nemůže býti ubytováno více spolubydlících než tři, při čemž platí ustanovení druhé věty § 2 tohoto zákona i v tomto případě.

(2) Místnosti tyto musí bytí opatřeny postelemi a tak zařízeny aby bydlící mohli pečovati o svoji čistotu. Ubytování svobodných osob čeledě různého pohlaví v téže místnosti se zakazuje.

§ 8.

(1) Naturální byty zaměstnanců zemědělských podniků od 50 ha výše musí býti nejméně jednou v roce úředně prohlédnuty a zařízeno čeho třeba podle tohoto zákona.

(2) Úřední prohlídku naturálních bytů ostatních zemědělských podniků jest předsevzíti, byla-li žádost o to úřadu podána. Úřady jsou vsak oprávněny z vlastní pravomoci a z vlastní vůle kdykoliv předsevzíti prohlídku naturálních bytů a místností ku přespávání a ubytování zemědělského dělnictva podle tohoto zákona a naříditi čeho třeba.

§ 9.

Péče o dodržování ustanovení tohoto zákona ukládá se politickým úřadům, na Slovensku politickým úřadům I instance.

§ 10.

Přestupky tohoto zákona trestají se po kutou až do výše 10000 Kč při opakování vězením až na dobu jednoho měsíce. Úřad mimo to jest oprávněn a povinen opatřiti čeho třeba na účet a nebezpečí provinilého.

§ 11.

Zákon tento nabývá účinností dnem vyhlášení. K provedení opatření podle tohoto zákona stanoví se přechodná lhůta jednoho roku.

§ 12.

Provésti tento zákon ukládá se všem ministrům.

Důvody:

Důležitou součástí péče o zaměstnance v zemědělství jest otázka jich slušného ubytování vyhovujícího aspoň minimálním požadavkům zdraví odpočinku a individuelní samostatnosti. Lze litovati že v tomto ohledu již dávno činnost zákonodárná nezasáhla. Otázka tato je tak naléhavá že se jí zabývala i Mezinárodní konference práce ve svém ženevském za sedání na podzim 1921. Konference tato usnesla se doporučiti členům Mezinárodní organisace práce uzákonění jistých zásad jež vyplynuly ze zmíněných porad a jež mají sloužiti právě k zlepšení ubytování zemědělského dělnictva. Zatím však ne bylo v našem státě v této věci učiněno ničeho.

Problém sám však volá po svém řešení i v našem státě Zemědělské dělnictvo bydlí v četných případech v nezdravých, nedostatečných místnostech vykazujících všechny druhy závad. Velmi často bydlí několik rodin zemědělského dělnictva v nedostatečných místnostech společně při čemž se nikterak nehledí ani na dětí ani na pohlaví. Je zjevem obvyklým, že se spí na zemi, neboť není buďto dostatečného počtu postelí nebo nelze je do místností umístit z nedostatku místa.

Svobodná čeleď je ubytována nejčastěji v chlévech, stodolách a kolnách nehledě ani na stáří ani na pohlaví. Často cizí lidé různého pohlaví ubytováni jsou v jedné a téže místností.

Dělnictvo sezonní bývá ubytováno hromadně v nedostatečných místnostech k jiným účelům než obývacím sloužících v nichž nelze si ani odpočinouti ani čisto tu udržovati v místnostech v nichž stěsnáni jsou lidé si cizí bez ohledu na pohlaví i na věk. Dělnictvo toto zpravidla spí na holé zemi, pokryté slámou nebo hadry. Zdraví fysické i morální ničí se v takovémto případě měrou úžasnou.

Tyto strašlivé poměry ubytovací zemědělského dělnictva zaviňují z největší míry duševní opozdilost jeho a propadání alkoholu a proto v zájmu povznesení našeho venkova jest aby poměry tyto byly radikálně upraveny. Toho má se dosíci zákonem, jehož osnova se tuto předkládá. Obsáhlost a rozličnost poměrů a nezpracovaná dosud látka jsou především příčinami jistých nedostatků návrhu, které však bude lze odstranit toliko praxí a soustavou právní kterou třeba na tomto poli teprve vytvořiti.

Požadavek lepšího bydlení jest známkou vyšší kultury s níž spojen jest nerozlučně těž pokrok v zemědělství a jeho zdatnost i prosperita. Třebaže tedy provedení toho to zákona vyžádá si v četných případech i značnějších nákladů se strany zaměstnavatele budou to náklady oprávněně jak morálně tak i hospodářsky.

K provedení nutných zařízení podle tohoto zákona stanovena jest přechodná doba jednoho roku která jest dostatečně dlouhá, aby zemědělství mohlo se tomuto novému předpisu právnímu přizpůsobit. Po této lhůtě nastoupí zákon plně v činnost, zejména jeho trestní sankce.

Po stránce formální:

Provedení tohoto návrhu nezatíží státní pokladny.

Návrh budiž přikázán k projednání výborům sociálně-politickému a zemědělskému.

V Praze dne 4. května 1926.

Koudelka, A. Chalupa, Bechyně, V. Beneš, Tomášek, Biňovec, Brodecký, Hampl, Tayerle, Brožík, Karpíšková, Klein, inž. Nečas, Pik, Prokeš, Stivín, Svoboda, Geršl, A. Kříž, R. Chalupa, Johanis, Srba, Bečko, Jaša, dr Dérer, Remeš.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP