II. volební období. | 2. zasedání. |
Poslanecká sněmovno račiž se usnésti
na tomto zákoně:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Jakékoliv srážky konané zaměstnavateli
na úhradu dlužných nebo běžných
daní zaměstnanců soukromých i veřejných
podniků z jejích mzdy a platů jsou nepřípustny.
Na zaměstnancích soukromých i veřejných
podniků může býti požadováno
placení daní jedině na základě
řádně vydaného platebního rozkazu.
Dlužné daně mohou býti na zaměstnancích
soukromých i veřejných podniků vymáhány
cestou exekuční, srážkami ze mzdy a
platů výhradně na základě soudního
usnesení a to jen přesahuje-li příjem
dlužníka daněprosté existenční
minimum jež činí 12.000 Kč u svobodných
a bezdětných ovdovělých, 18.000 Kč
u ženatých nebo žijících s družkou
ve společné domácnosti, nebo ovdovělých
s dětmi.
Daňové srážky z mezd a platů,
které bylí již před vydáním
tohoto zákona zaměstnancům zaměstnavateli
strženy a finančním úřadům
zaměstnavatelem odevzdány, musí býti
zaměstnancům s jichž mezd a platů byly
srážky učiněny do 4 neděl od
vydání tohoto zákona v hotovostí a
beze všech srážek a výloh vráceny.
Zaměstnavatel i úředník finančního
úřadu, který jedná proti ustanovením
tohoto zákona, jakož i ten kdo svádí
k porušení ustanovení tohoto zákona,
dopouští se přečinu, který se
tresce vězením od 6 měsíců
do 1 roku a peněžitou pokutou od 1000 do 10.000 Kč.
Opětovně jednání proti ustanovením
tohoto zákona tresce se jako zločin žalářem
od 1 roku do 5 let a peněžitou pokutou od 10.000 Kč
do 50.000 Kč jakož i ztrátou volebního
práva.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vy hlášení a jeho provedení ukládá
se ministru financí a ministru spravedlnosti.
Finanční úřady na základě
pokynů daných jim ministerstvem financí přistoupily
v poslední době k bezohlednému exekučnímu
vymáhání dlužných dani na malých
poplatnících. Pokud jde o dlužné daně
z příjmů u dělnictva, provádějí
zaměstnavatelé na ně neoprávněné
srážky ze mzdy podle dohody uzavřené
s berními úřady a srážky ty činí
dokonce i na daně dosud ještě nepředepsané
a nesplatné.
Nezákonný tento postup, který se rovná
exekučnímu zabavení pracovního důchodu
dělníka bez ohledu na jeho výší
vyvolává v kruzích dělnictva oprávněné
rozhořčeni a odpor, zejména když dělnictvo
vidí, že vůči jiným, zejména
velkým poplatníkům, postupují berní
úřady s krajní benevolencí.
Toto stranické a nespravedlivé vymáhání
dlužných daní vůči dělníkům
a malým poplatníkům nemůže býti
dále trpěno jestliže má býti
zachováno aspoň zdání, že zákonná
ustanovení platí stejně pro každého
bez rozdílu.
Nezákonnými daňovými srážkami
ze mzdy béře se dělnictvu právo, aby
podle základních zákonů mohlo podle
své vůle se svým příjmem nakládati;
zákonná oprávnění k předpisu,
vybírání a vymáhání
daní přenášejí se na osoby třetí,
čímž bez jakéhokoliv zákonného
podkladu dělají se ze zaměstnavatelů
úřední výběrčí
daní, kteréžto funkce může býti
mnohostranně zneužito na úkor zaměstnanců.
Ačkoliv nemáme žádných ilusí
o tříd ním charakteru tohoto státu
i pokud jde o jeho daňovou politiku přece se domníváme,
že reakce nepostoupila tu ještě tak daleko aby
dělnická třída mohla býti i
pouhými úřednickými orgány
zbavena občanských práv podle ústavy
také dělnictvu příslušející.
Pokud se týče daně ze mzdy dělnictva,
platí i pro ně ustanovení zákona o
osobních daních z příjmu a prováděcí
nařízení k němu; daň z příjmu
má býti předepsána teprve na základě
přiznání k dani z příjmu podle
§ 159 čl. 4. výk. předp. na základě
skutečných příjmů v roce minulém.
Právo to úmluvami mezí berními úřady
a zaměstnavateli o daňových srážkách
ze mzdy se zcela nezákonně, pokud jde o dělnictvo,
ruší, a dělníkům je brána
jakákoliv možnost proti tomuto neoprávněnému
nakládání s jeho mzdou se brániti.
Dělník jako každý jiný občan,
má právo na zákonné srážky
ze svého příjmu podle článku
8. č. 3. a 4. prováděcího nařízení.
Také toto právo se nezákonnými úmluvami
mezi berními úřady a zaměstnavateli
o srážkách daně ze mzdy nezákonně
ruší a dělnictvo je tu nejen na svých
občanských právech zkracováno, ale
také hospodářsky těžce poškozováno.
Každý poplatník má obdržeti řádný
platební rozkaz o daní z příjmů
a má právo z platebního rozkazu v zákonné
lhůtě se odvolati. Také toto právo
se mu zcela protizákonně odnímá úmluvami
o daňových srážkách ze mzdy stejně
jako právo placení daní v zákonných
lhůtách. Berní úřady nejsou
oprávněny zákonné lhůty ty
měniti a úmluvami srážek ze mzdy v týdenních
nebo jiných lhůtách přestupují
své úřední oprávnění.
Odvolací právo proti vyměřeným
daním požívají velcí poplatníci
v míře nejrozsáhlejší a se znamenitým
pro ně účinkem. Dělnictvu právo
to se zcela protizákonně odnímá.
Výmluva, že se berním úřadům
daňovými srážkami ze mzdy agenda ulehčuje
nemůže býti důvodem pro porušování
zásad samotné ústavy a pro křiklavé
překročování zákona.
Podáváme proto tento návrh neboť přijetí
jeho zabrzdí nezákonný postup úřadů
při vymáhání daní na dělnictvu
které je tím stavěno mimo rámec zákona,
platného pro ostatní vrstvy obyvatelstva.