Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1926.
II. volební období. 2. zasedání.

272.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne....... 1926

o úpravě rozpočtu vojenské správy.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Rozpočet ministerstva národní obrany (kapitola XI) na rok 1926 snižuje se ve výdajích o částku 360 mil. Kč.

§ 2.

(1) Na opatřování dalšího nejnutnějšího vojenského materiálu a na vybudování nevyhnutelně nutných vojenských staveb zřizuje se zvláštní "Fond pro věcné potřeby národní obrany", dotovaný ze státního rozpočtu.

(2) Za tím účelem ukládá se ministru financí; aby každý rok po dobu 11 let, od roku 1927 počínajíc, zařazoval do státního rozpočtu (Všeobecná pokladní správa) částku 315 mil. Kč.

(3) Fond může býti také zvětšován dary, odkazy; sbírkami a pod.; není však samostatnou právnickou osobou.

(4) Peněžní prostředky fondu ukládají se na běžný účet u ministerstva financí, které je bude úrokovati až do vyčerpání sazbou podle poměrů na peněžním trhu.

(5) Fond spravuje a prostředky jeho nakládá ministerstvo národní obrany za součinnosti ministerstva financí podle výstrojního, výzbrojního a stavebního programu, sestavěného ministrem národní obrany v dohodě s ministrem financí. K jiným účelům prostředků fondu nesmí býti použito.

§ 3.

Rozpočet ministerstva národní obrany nesmí přesahovati zřetelem k věcným potřebám národní obrany, opatřovaným z fondu uvedeného v předchozím paragrafu, po dobu 11 let, počínajíc rokem 1927, částku 1400 mil. Kč, ledaže by nové zákony vyžadovaly větších nákladů, rozpočtem dosud nepředvídaných.

§ 4.

Roční účty fondu schválené ministerstvem národní obrany a ministerstvem financí předkládají se nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu.

§ 5.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

§ 6.

Provedení tohoto zákona ukládá se ministru financí a ministru národní obrany.

Důvodová zpráva.

Pro státní hospodářství platí a je všeobecně uznávána zásada, že státní rozpočet a účetní závěrka sestavuje se vždy pro období jednoho roku.

Sleduje-li se do důsledku tato zásada, ve státní administrativě jinak všeobecně uznávaná, má to v zápětí značné obtíže při projednávaní dodávek vojenského materiálu.

Při velké části objednávek je totiž postavení vojenské správy zcela výjimečné a vymyká se v jistých případech naprosto běžnému způsobu uskutečňování dodávek. Jde tu hlavně o objednávky z oboru speciální voj. techniky; na př. automatických zraní; obrany proti letadlům, děl a kulometů nového typu, vojenských letadel, výzbroje proti plynům a pod., jichž výroba vyžaduje dobu delší jednoho roku; zvláště jde-li o novoty, na jichž výrobu není náš průmysl zařízen. Dodávka voj. materiálu začátkem roku objednaného, uskuteční se zhusta teprve roku příštího.

Tu však nutno míti na zřeteli, že rozpočet ministerstva národní obrany je sdělán; pokud jde o opatřování výzbroje a výstroje, podle organisačního plánu hlavního štábu. Tím, že placení objednávek se samo sebou přesunuje z roku, v kterém bylo na tyto objednávky v rozpočtu pamatováno, do příštího roku, ve kterém není úhrada rozpočtově zajištěna a kde musí býti tudíž k jejich úhradě použito částek určených na opatření jiného materiálu, vnáší se jakýsi nesoulad do výzbrojního programu a zmenšuje se i účelné a správné hospodaření rozpočtovými položkami.

Ježto úhrada objednávek nastane teprve v příštím roce, vzniká značná korespondence mezi ministerstvem národní obrany a ministerstvem financí a nejvyšším účetním kontrolním úřadem, což má za následek, že firmy musí na zaplacení účtů často dlouho čekati a účtují úroky z prodlení.

Aby vojenské správě nepropadaly rozpočtové částky, je nucena s veškerým možným důrazem naléhati na výrobce, aby se snažili stanovenou dodací lhůtu dodržeti. To má za následek, že ke konci roku jsou dodavatelé objednávkami přetíženi; že rozmnožují počet dělníků a zavádějí dvojí i trojí směnu, aby byli s to dodržeti dodací lhůtu, kdežto od polovice prosince a počátkem příštího roku, tudíž v nejhorší zimní době, jsou nuceni propouštěti dělnictvo. Z neustálého přerušování a zase naopak z nahromaďování výroby plynou však nesporně národohospodářské ztráty.

Chtějíc těmto a jiným nedostatkům předejíti, povolovalo ministerstvo národní obrany při velkých; na delší dobu zadaných objednávkách dodavatelům přiměřené splátky. Vzhledem však ke špatným zkušenostem, které ministerstvo národní obrany poskytováním splátek učinilo, nebyla lze tohoto způsobu platebního - už z důvodu hospodárného nakládáni státními penězi - nadále používati.

V roce 1924 a 1925 učiněno bylo opatření, že na peněžní částky, vypadající na závazné objednávky, uzavřené k tíži částek preliminovaných v běžném státním rozpočtu, vystaveny byly podmínečné platební rozkazy. Touto administrativní úpravou bylo umožněno použíti za jistých předpokladů běžným rozpočtem povolených a objednávkami vázaných částek i v roce následujícím.

Zavedení podmínečných platebních rozkazů zamezila sice každoroční propadávání značných částek v rozpočtu ministerstva národní obrany, odstranilo chvatnou výrobu ke konci roku a urychlené přejímání výrobků a udrželo kontinuitu výroby u dodavatelů min. národní obrany i v době zimní, způsobilo však tomuto ministerstvu účetní a evidenční vícepráce, kterým možno předejíti zavedením navrženého fondového hospodaření.

Jak z uvedeného vysvítá nejsou dosavadní ustanovení finančního zákona (nehledíc na přechodnou úlevu zjednanou administrativní cestou t. zv. "podmínečnými platebními rozkazy") pro vojenskou správu vhodná a doporučuje se proto navrženou zákonnou formou umožniti ministerstvu národní obrany, aby mohlo používati peněz povolených mu rozpočtem roku běžného i v roce následujícím.

Za tím účelem zřídí se zvláštní samostatný fond, dotovaný každoročně z běžného státního rozpočtu, v němž zajištěny budou pro vojenskou správu prostředky na shora uvedené potřeby.

Fond bude vzhledem k svému účelu spravován ministerstvem národní obrany za součinnosti ministerstva financí.

Bližší ustanovení týkající se této součinnosti pojata budou do prováděcích předpisů.

Fond ovšem podléhati bude ještě po rozumu zákona 175/1919 Sb. z. a n. též kontrole nejvyššího účetního kontrolního úřadu, kterému se budou předkládati po rozumu tohoto zákona celoroční účty fondu.

Pro letošní rok 1926 má uspořádání shora naznačené za následek, že částku 360 mil. Kč, jež by připadala pravděpodobně, jednak na objednávky, které podle zkušenosti nebudou moci býti z důvodů shora uvedených během letošního roku realisovány (asi 255 mil. Kč), jednak na jednotlivé položky rozpočtu kap. XI., v nichž budou v souvislosti s těmito opatřeními provedeny škrty na úkor výzbrojního programu armády (asi 105 mil. Kč); možno trvale zkrátiti částky povolené v dílčím rozpočtu kap. XI., tudíž snížiti tyto na 1.575,402.500 Kč. Toto v roce 1926 provedené zkrácení rozpočtu ministerstva národní obrany nutno pak podle přesných výpočtů a s ohledem na zkušenosti minulých let, zvláště když výstroj, výzbroj a stavby budou pořizovány ze zvláštního fondu, v poměru k letošnímu rozpočtu podržeti i v příštích letech.

Bude tudíž výše rozpočtu kap. XI. asi 1400 mil. Kč; kterých bude třeba v tom kterém rozpočtovém roce na úhradu udržovacích výdajů a na opatření jiných potřeb; než shora zmíněných, týkajících se výstroje, výzbroje a staveb armády.

Ovšem sluší poznamenati, že nelze s touto číslicí počítati jako s číslicí fixní, poněvadž není vyloučeno, že bude třeba preliminovati v příštích letech výdaje na nová, dosud neznámá opatření. Také ovšem není vyloučeno, že rozpočet ministerstva národní obrany bude po případě i nižší než shora uvedená přibližná, jeho výše, zlepší-li se na př. hospodářské poměry anebo bude-li vhodnými opatřeními možno zmenšiti udržovací výdaje armády.

Ustanovení, že fond může býti také zvětšován dary nebo sbírkami určenými pro ten který druh věcných potřeb armády, bylo do zákona pojato, poněvadž se mohou vyskytnouti případy, že voj. instituce budou podporovány soukromými korporacemi.

Vláda doporučuje, aby tento její návrh byl v obou sněmovnách Národního shromáždění přikázán k podání zprávy výboru brannému a rozpočtovému.

V Praze dne 7. května 1926.

Předseda vlády:

Černý, v. r.

Ministr financí:

Dr. Engliš, v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP