II. volební období. | 2. zasedání. |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Rozpočet ministerstva národní obrany (kapitola
XI) na rok 1926 snižuje se ve výdajích o částku
360 mil. Kč.
(1) Na opatřování dalšího nejnutnějšího
vojenského materiálu a na vybudování
nevyhnutelně nutných vojenských staveb zřizuje
se zvláštní "Fond pro věcné
potřeby národní obrany", dotovaný
ze státního rozpočtu.
(2) Za tím účelem ukládá se
ministru financí; aby každý rok po dobu 11
let, od roku 1927 počínajíc, zařazoval
do státního rozpočtu (Všeobecná
pokladní správa) částku 315 mil. Kč.
(3) Fond může býti také zvětšován
dary, odkazy; sbírkami a pod.; není však samostatnou
právnickou osobou.
(4) Peněžní prostředky fondu ukládají
se na běžný účet u ministerstva
financí, které je bude úrokovati až
do vyčerpání sazbou podle poměrů
na peněžním trhu.
(5) Fond spravuje a prostředky jeho nakládá
ministerstvo národní obrany za součinnosti
ministerstva financí podle výstrojního, výzbrojního
a stavebního programu, sestavěného ministrem
národní obrany v dohodě s ministrem financí.
K jiným účelům prostředků
fondu nesmí býti použito.
Rozpočet ministerstva národní obrany nesmí
přesahovati zřetelem k věcným potřebám
národní obrany, opatřovaným z fondu
uvedeného v předchozím paragrafu, po dobu
11 let, počínajíc rokem 1927, částku
1400 mil. Kč, ledaže by nové zákony
vyžadovaly větších nákladů,
rozpočtem dosud nepředvídaných.
Roční účty fondu schválené
ministerstvem národní obrany a ministerstvem financí
předkládají se nejvyššímu
účetnímu kontrolnímu úřadu.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Provedení tohoto zákona ukládá se
ministru financí a ministru národní obrany.
Pro státní hospodářství platí
a je všeobecně uznávána zásada,
že státní rozpočet a účetní
závěrka sestavuje se vždy pro období
jednoho roku.
Sleduje-li se do důsledku tato zásada, ve státní
administrativě jinak všeobecně uznávaná,
má to v zápětí značné
obtíže při projednávaní dodávek
vojenského materiálu.
Při velké části objednávek
je totiž postavení vojenské správy zcela
výjimečné a vymyká se v jistých
případech naprosto běžnému způsobu
uskutečňování dodávek. Jde
tu hlavně o objednávky z oboru speciální
voj. techniky; na př. automatických zraní;
obrany proti letadlům, děl a kulometů nového
typu, vojenských letadel, výzbroje proti plynům
a pod., jichž výroba vyžaduje dobu delší
jednoho roku; zvláště jde-li o novoty, na jichž
výrobu není náš průmysl zařízen.
Dodávka voj. materiálu začátkem roku
objednaného, uskuteční se zhusta teprve roku
příštího.
Tu však nutno míti na zřeteli, že rozpočet
ministerstva národní obrany je sdělán;
pokud jde o opatřování výzbroje a
výstroje, podle organisačního plánu
hlavního štábu. Tím, že placení
objednávek se samo sebou přesunuje z roku, v kterém
bylo na tyto objednávky v rozpočtu pamatováno,
do příštího roku, ve kterém není
úhrada rozpočtově zajištěna a
kde musí býti tudíž k jejich úhradě
použito částek určených na opatření
jiného materiálu, vnáší se jakýsi
nesoulad do výzbrojního programu a zmenšuje
se i účelné a správné hospodaření
rozpočtovými položkami.
Ježto úhrada objednávek nastane teprve v příštím
roce, vzniká značná korespondence mezi ministerstvem
národní obrany a ministerstvem financí a
nejvyšším účetním kontrolním
úřadem, což má za následek, že
firmy musí na zaplacení účtů
často dlouho čekati a účtují
úroky z prodlení.
Aby vojenské správě nepropadaly rozpočtové
částky, je nucena s veškerým možným
důrazem naléhati na výrobce, aby se snažili
stanovenou dodací lhůtu dodržeti. To má
za následek, že ke konci roku jsou dodavatelé
objednávkami přetíženi; že rozmnožují
počet dělníků a zavádějí
dvojí i trojí směnu, aby byli s to dodržeti
dodací lhůtu, kdežto od polovice prosince a
počátkem příštího roku,
tudíž v nejhorší zimní době,
jsou nuceni propouštěti dělnictvo. Z neustálého
přerušování a zase naopak z nahromaďování
výroby plynou však nesporně národohospodářské
ztráty.
Chtějíc těmto a jiným nedostatkům
předejíti, povolovalo ministerstvo národní
obrany při velkých; na delší dobu zadaných
objednávkách dodavatelům přiměřené
splátky. Vzhledem však ke špatným zkušenostem,
které ministerstvo národní obrany poskytováním
splátek učinilo, nebyla lze tohoto způsobu
platebního - už z důvodu hospodárného
nakládáni státními penězi -
nadále používati.
V roce 1924 a 1925 učiněno bylo opatření,
že na peněžní částky, vypadající
na závazné objednávky, uzavřené
k tíži částek preliminovaných
v běžném státním rozpočtu,
vystaveny byly podmínečné platební
rozkazy. Touto administrativní úpravou bylo umožněno
použíti za jistých předpokladů
běžným rozpočtem povolených a
objednávkami vázaných částek
i v roce následujícím.
Zavedení podmínečných platebních
rozkazů zamezila sice každoroční propadávání
značných částek v rozpočtu
ministerstva národní obrany, odstranilo chvatnou
výrobu ke konci roku a urychlené přejímání
výrobků a udrželo kontinuitu výroby
u dodavatelů min. národní obrany i v době
zimní, způsobilo však tomuto ministerstvu účetní
a evidenční vícepráce, kterým
možno předejíti zavedením navrženého
fondového hospodaření.
Jak z uvedeného vysvítá nejsou dosavadní
ustanovení finančního zákona (nehledíc
na přechodnou úlevu zjednanou administrativní
cestou t. zv. "podmínečnými platebními
rozkazy") pro vojenskou správu vhodná a doporučuje
se proto navrženou zákonnou formou umožniti ministerstvu
národní obrany, aby mohlo používati
peněz povolených mu rozpočtem roku běžného
i v roce následujícím.
Za tím účelem zřídí
se zvláštní samostatný fond, dotovaný
každoročně z běžného státního
rozpočtu, v němž zajištěny budou
pro vojenskou správu prostředky na shora uvedené
potřeby.
Fond bude vzhledem k svému účelu spravován
ministerstvem národní obrany za součinnosti
ministerstva financí.
Bližší ustanovení týkající
se této součinnosti pojata budou do prováděcích
předpisů.
Fond ovšem podléhati bude ještě po rozumu
zákona 175/1919 Sb. z. a n. též kontrole nejvyššího
účetního kontrolního úřadu,
kterému se budou předkládati po rozumu tohoto
zákona celoroční účty fondu.
Pro letošní rok 1926 má uspořádání
shora naznačené za následek, že částku
360 mil. Kč, jež by připadala pravděpodobně,
jednak na objednávky, které podle zkušenosti
nebudou moci býti z důvodů shora uvedených
během letošního roku realisovány (asi
255 mil. Kč), jednak na jednotlivé položky
rozpočtu kap. XI., v nichž budou v souvislosti s těmito
opatřeními provedeny škrty na úkor výzbrojního
programu armády (asi 105 mil. Kč); možno trvale
zkrátiti částky povolené v dílčím
rozpočtu kap. XI., tudíž snížiti
tyto na 1.575,402.500 Kč. Toto v roce 1926 provedené
zkrácení rozpočtu ministerstva národní
obrany nutno pak podle přesných výpočtů
a s ohledem na zkušenosti minulých let, zvláště
když výstroj, výzbroj a stavby budou pořizovány
ze zvláštního fondu, v poměru k letošnímu
rozpočtu podržeti i v příštích
letech.
Bude tudíž výše rozpočtu kap. XI.
asi 1400 mil. Kč; kterých bude třeba v tom
kterém rozpočtovém roce na úhradu
udržovacích výdajů a na opatření
jiných potřeb; než shora zmíněných,
týkajících se výstroje, výzbroje
a staveb armády.
Ovšem sluší poznamenati, že nelze s touto
číslicí počítati jako s číslicí
fixní, poněvadž není vyloučeno,
že bude třeba preliminovati v příštích
letech výdaje na nová, dosud neznámá
opatření. Také ovšem není vyloučeno,
že rozpočet ministerstva národní obrany
bude po případě i nižší
než shora uvedená přibližná, jeho
výše, zlepší-li se na př. hospodářské
poměry anebo bude-li vhodnými opatřeními
možno zmenšiti udržovací výdaje armády.
Ustanovení, že fond může býti také
zvětšován dary nebo sbírkami určenými
pro ten který druh věcných potřeb
armády, bylo do zákona pojato, poněvadž
se mohou vyskytnouti případy, že voj. instituce
budou podporovány soukromými korporacemi.
Vláda doporučuje, aby tento její návrh
byl v obou sněmovnách Národního shromáždění
přikázán k podání zprávy
výboru brannému a rozpočtovému.