II. volební období. | 2. zasedání. |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Všeliký cukr, který se dobude ze surovin nebo
ze zbytků dřívější cukerní
výroby, podroben jest spotřební dani podle
těchto ustanovení:
1. Řepový cukr a všechen cukr stejného
druhu (třtinový cukr) v každém stavu
čistoty, vyjímaje jedině syrub, nezpůsobilý
k lidskému požívání, za 100 kg
čisté váhy 184 Kč.
2. Cukr jiného druhu za 100 kg čisté váhy
40 Kč.
(1) Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. října 1926 a provedením jeho pověřuje
se ministr financí.
(2) Současně pozbývá účinnosti
zákon ze dne 19. prosince 1925, č. 258 Sb. z. a
n., o výši daně z cukru.
Znehodnocování naší měny za války
a v prvních letech po převratu projevovalo se úměrným
vzestupem celé soustavy čísel hospodářských
a finančních. Vzrůstal číselně
rozpočet, především čísla
výdajová, jak toho žádaly drahotní
poměry a postupné úpravy platů státních
zaměstnanců, a jak toho žádal vzestup
hladiny cenové při nákupu všech věcných
potřeb pro státní správu a státní
podniky.
Bylo nutno k úhradě stoupnuvších výdajů
přizpůsobovati znehodnocené měně
též jednotlivé zdroje státních
příjmů. To bylo důvodem, že byly
k mírovým sazbám v některých
přímých daních vybírány
válečné a pak mimořádné
přirážky, anebo že byly zvyšovány
krok za krokem i sazby samotné. Stejně poplatky
železniční, poštovní a administrativní
byly podle toho vzestupně upravovány. Nebylo arciť
možno držeti krok u všech jednotlivých zdrojů
státních příjmů úplně
stejně, a stát si vypomáhal hledáním
nových příjmových zdrojů, poněvadž
rozpočet jeho nestoupal pouze důsledkem poklesu
měny, nýbrž i následkem nových
poválečných úkolů. Tak byla
zavedena daň uhelná, daň z obratu a některé
jiné.
Doba inflace, projevující se ve vzestupu soustavy
hospodářských čísel, jest překonána
a měna naše jest fakticky po delší dobu
ustálena. Zákonem o cedulové bance byla uzákoněna
stabilisace měny též právně.
Je-li tímto způsobem definitivně na dozírnou
dobu vyřízen náš problém měnový;
jest nutno, aby se stabilisované měnové jednotce
přizpůsobilo veškeré hospodářství
soukromé i veřejné. Je nutno definitivně
upraviti náš rozpočet co do formy i rozsahu,
a proto zdefinisovati též všechny jeho hlavní
složky výdajů a příjmů.
Definitivní rozpočet státní vyžaduje
především definitivního systému
platového, který není budován už
na drahotních přídavcích. Tomu vyhovuje
osnova zákona o požitkovém systému státních
zaměstnanců a učitelů. Stejně
jest nutno, aby i jednotlivé hlavní zdroje státních
příjmů byly uvedeny do definitivního
stavu tak, aby ustálený rozpočet zůstal
-rovnovážný.
Mezi nejdůležitější složky
státních příjmů náleží
daň ze spotřeby cukru řepového. Tato
daň obnášela v míru 38 zlatých
korun z metrického centu. Byla ještě před
koncem války zvýšena o 16 korunovou přirážku,
která byla čas od času dále povolována,
jak to odpovídalo názoru o přechodné
drahotě, při čemž přezírána
byla příčina této drahoty, spočívající
v poklesu hodnoty měny, který nemohl býti
odčiněn. Další vývoj poměrů
po převratu v republice vedl k jisté náhradě
zvýšení cukerní daně, která
spočívala v tom, že při vázaném
hospodářství cukerním a autoritativně
stanovené ceně cukru byl smluven mezi výrobci
cukru a finanční správou dobrovolný
příplatek ve výši 70 Kč z metrického
centu cukru řepového, a cena cukru nebyla přes
to zvýšena. Prakticky; byť neprávně,
je tedy dnes situace taková; jako bychom měli daň
124 Kč z metrického centu řepového
cukru.
Zdanění toto zůstává daleko
za číselným vývojem všech ostatních
zdrojů státních příjmů
a arciť též za obdobným zdaněním
spotřeby cukru v cizině. Zdanění to
(124 Kč z 1 q) nedosahuje ani čtvernásobku
zdanění předválečného.
V Polsku činí spotřební daň
z cukru 35 zlotých za 100 kg, t. j. přes 11 Kč,
v Německu zatížen jest řepový
cukr (melis) spotřební daní 21 zlatých
marek (t. j. 168 Kč) za 100 kg, v Italii pak vybírána
jest z řepového cukru daň 400 lir za 100
kg, což podle dnešní relace činí
544 Kč.
Nelze arciť mechanicky přizpůsobovati daňové
sazby valutární relaci. Už proto nikoliv, že
je otázka, má-li se měřiti znehodnocení
peněz kupní silou, či poměrem ke zlatu.
Na první pohled se zdá býti očividné;
že kupní síla jest tím pravým,
měřítkem znehodnocení peněz,
směrodatným i pro zvyšování sazeb
daňových. Hladina cenová, měřená
cenou životní míry, stoupla u nás okrouhle
asi devateronásobně. Zvýšení
sazeb daňových dle této relace by však
bylo odůvodněno jen tenkráte, kdyby též
důchody obyvatelstva byly v celku a v průměru
v tomto poměru vzrostly. Ale tomu není tak; vývoj
peněžních důchodů zůstal
v celku a průměru pozadu za hladinou cenovou a odpovídá
asi znehodnocení měny, jak jest vyjádřeno
v poměru ke zlatu. Lze říci; že průměrně
důchody stouply asi sedmkráte a cena životní
míry asi devětkrát. Rozdíl jest projevem
skutečné drahoty, sníženého blahobytu
a zmenšené produktivity; národního hospodářství,
jež plyne z oslabení výrobních činitelů
osobních i věcných (invalidita atd.).
I když se jedná o nepřímou daň,
jest přece nutno uvážiti její důsledky
pro subjektivní nosnost a třeba, předvídati
tlak, který vyvine v rámci důchodu na reální
konsum. Proto lze přizpůsobiti sazby konsumní
daně toho druhu, jako je daň cukerní; nejvýše
vzestupu důchodovému.
Dnešní finanční zatížení
konsumu řepového cukru činí, jak řečeno,
úhrnem 124 Kč a 1 q. Proti zdanění
mírovému, jež vyjádřeno bylo
38 zlatými korunami; jeví se dnešní
zatížení něco více než trojnásobné.
Relaci valutární by odpovídalo zdanění
237 Kč -za metrický cent. Zdanění,
které navrhuje osnova, má činiti 184 Kč
z metrického centu řepového cukru, t. j.
necelý pateronásobek zdanění mírového
a zůstává tudíž jak za koeficientem
valutarním (65), tak za průměrným
vývojem důchodovým (7), a tím spíše
i za indexem cenovým (9).
Nelze říci, že by se tato úprava spotřební
daně z řepového cukru subjektivně
nesnesla; a to tím spíše, poněvadž
se nebude zvýšení daně o 60 h na 1 kg
celé projevovati ve zvýšené ceně.
Pokles světové ceny řepového cukru
nutí překalkulovati složky výrobního
nákladu cukerní industrie a povede ku snížení
ceny řepy; v důsledku toho i suroviny a hotového
tovaru. Oč touto cestou klesne výrobní náklad
proti běžící kampani, o to by se bez
nové úpravy daňové mohl cukr pro domácího
konsumenta zlevniti. Přichází-li zvýšení
daně, neklesne cukr v ceně; avšak z nového
zvýšení by se do ceny přesunula jen
ona kvota, která by se po případě
nedala umístiti ve zlevněném výrobním
nákladu. Dnešní cena řepového
cukru 4.40 Kč za 1 kg jest poměrně velmi
levná; uvážíme-li, že se platilo
v míru za 1 kg cukru toho 78 h, čemuž by dnes
podle valutární relace odpovídalo 507 Kč;
avšak cena žádné jiné potraviny
a žádného statku ve volném ochodu neodpovídá
relaci valutární, poněvadž; jak bylo
řečeno; máme cenový index devateronásobný.
Náleží tedy cukr mezi nejlevnější
potraviny a nejlevnější statky vůbec,
a není žádné obavy, že by zvýšení
ceny cukru o několik haléřů na 1 kg
mohlo způsobiti zmenšení spotřeby jeho
nebo nepřiměřený tlak na reální
důchod obyvatelstva.
Zvýšení daně z cukru proti zatížení
dnešnímu (124 Kč za 100 kg) o 60 Kč
slibuje při celkové spotřebě 3,356.905
metrických centů (v r. 1925) ve vnitrozemí
výnos okrouhle 200,000.000 Kč ročně;
avšak z toho, co bylo uvedeno plyne, že jen určitá
kvota tohoto zvýšení daňového
bude rozdělena na veškeré konsumenty, kdežto
zbytek nalezne umístění ve výrobních
nákladech cukru. Bude předmětem zvláštního
jednání a rozhodnutí vlády, zůstane-li
hospodaření cukrem řepovým ve vnitrozemí
vázáno; bude-li cena cukru maximována a bude-li
stanoven kontingent pro domácí spotřebu.
Osnova navrhuje tedy, aby dnešní daň s daňovou
přirážkou a se smluvním příplatkem,
zvýšená o 60 h za 1 kg, byla uzákoněna
jako jednotná konsumní daň z řepového
cukru. Není dále možno smlouvati se rok od
roku s cukerní industrií o dobrovolný příplatek
pro finanční správu, poněvadž
úhrada příplatkem nemůže býti
považována za pevný, řádný
příjem, jakého je zapotřebí
k úhradě výdajů stejného druhu.
Mimo to není vyloučeno, že se poměry
na světovém trhu utváří tak,
že nebude zapotřebí vázanosti obchodu
cukrem ve vnitrozemí, a pak by nebylo možno ani smlouvati
příplatek industrie pro finanční správu.
Z důvodu spravedlivého zatížení
jeví se nutným, aby také při cukru
podle § 1, č. 2 byla spotřební dávka
poměrně zvýšena. Podle získaných
zkušeností možno sladivost cukru toho odhadnouti
na 24 až 40 procent sladivosti cukru řepového;
takže by této odpovídala ve srovnání
se zdaněním cukru řepového dávka
kol 50 Kč za 100 kg. Poněvadž však škrobový
cukr jest z velké části výrobkem krajů
chudších, odkázaných na pěstění
brambor, navrhujeme u cukru toho zvýšení pouze
podle dosavadního poměru, t. j. na 40 Kč
za 100 kg.
Vláda doporučuje, aby osnova byla v obou sněmovnách
Národního shromáždění
přikázána výboru rozpočtovému
k podání zprávy ve lhůtě
co nejkratší.