II. volební období. | 2. zasedání. |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Ze státních prostředků může
býti poskytován příspěvek k
chudinským podporám starobním chudým,
výdělku neschopným státním
příslušníkům republiky Československé,
kteří dovršili nebo dovrší 65.
rok věku nejpozději v roce 1931. Právního
nároku na státní příspěvek
není.
Státního příspěvku nelze přiznati:
1. československým státním příslušníkům,
kteří se zdržují mimo území
republiky Československé;
2. těm, kdož jsou oddáni opilství, tulákům
a osobám práce se štítícím;
3. těm, kdož byli pravoplatným rozsudkem trestního
soudu odsouzeni pro trestný čin, pro který
podle platných ustanovení byla vyslovena ztráta
volebního, práva do obcí, pokud ztráta
práva toho nepominula, nebo kdož jsou zbaveni čestných
práv občanských;
4. těm, kdož požívají chudinské
podpory v hodnotě ročních aspoň 500.-
Kč.
(1) Předpokladem pro státní příspěvek
jest, aby žadatel byl účasten chudinské
péče se strany své domovské obce.
(2) Státní příspěvek rovná,
se hodnotě dávky chudinské péče;
státní příspěvek smí
doplňovati hodnotu dávek chudinské péče
na částku nejvýše 500.- Kč ročně.
(3) Jakékoliv zaopatření, jehož se žadatelům
mimo chudinskou péči dostává nebo
jehož mohou podle svého právního nároku
dosáhnouti, započítá se na státní
příspěvek.
(4) Hodnotu dávek chudinské péče,
pokud se poskytují v naturáliích, stanoví
a veřejně vyhlásí pro svůj
správní obvod politický úřad
(administrativní vrchnost) I. stolice.
Žádost za státní příspěvek
jest podati písemně nebo ústně u obce
bydliště a říditi ji na domovskou obec
spolu s průkazy potřebnými ke zjištění
osobních údajů. Obec bydliště
za, sílajíc žádost příslušné
obci domovské, vyjádří se, jsou-li
splněny podmínky § 1 a není-li okolností
vylučujících ze státního příspěvku
podle § 2; spolu uvede, jsou-li tu okolnosti podle §
3, odst. 3, a jakým způsobem bylo doposud postaráno
o výživu žadatelovu.
(1) O žádosti řádně doložené
rozhodne obec domovská. Ze zamítavého rozhodnutí,
jež jest odůvodniti a doručiti žadateli
v písemném vyhotovení, lze se odvolati ve
lhůtě 15 dnů od dne doručení
rozhodnutí u domovské obce k bezprostředně
nadřízenému politickému úřadu
(administrativní vrchnosti). Den doručení
a dny dopravy poštovské se nepočítají
do lhůty; spadá-li poslední den lhůty
na neděli nebo zákonný svátek nebo
památný den, jest lhůta zachována,
podána-li stížnost prokazatelně následujícího
dne pracovního.
(2) Změní-li se osobní poměry osoby
podporované, obec domovská státní
příspěvek přiměřeně
upraví nebo vůbec odejme. Do takového rozhodnutí
lze si stěžovati podle odst. 1.
(3) Rozhodnutí politického úřadu (administrativní
vrchnosti) a stížnosti jest konečné
a jest je sděliti též obci bydliště
žadatele (osoby podporované) a obci domovské.
Státní příspěvek k chudinské
podpoře starobní se poukáže domovskou
obcí prozatím zálohou z prostředků
obecních proti náhradě se strany státu.
Způsob účtování státního
příspěvku jakož i provádění
státního dohledu bude upraveno nařízením.
(1) Kdo požívá státního příspěvku,
jest povinen oznámiti své obci domovské každou
změnu, která by měla podle tohoto zákona
vliv na výměru nebo výplatu státního
příspěvku.
(2) Stejně povinna jest obec příslušná
podlé bydliště podporovaného sděliti
obci domovské všechny jí známé
změny v poměrech podporovaného, jež
by měly podle zákona vliv na státní
příspěvek.
(1) Dostával-li někdo státní příspěvek
ne. právem vzhledem ke konkurenci se zaopatřením
uvedeným v § 3, odst. 3., súčtuje se
peníz neprávem vybraný na zaopatření
toto. Úprava tohoto súčtování
se provede nařízením.
(2) Vyjde-li na jevo, že někdo v době, kdy
dostával státní příspěvek,
měl již jmění anebo jmění
později nabyl, má stát právo žádati
náhradu za vyplacený státní příspěvek,
a to i proti pozůstalosti osoby podporované. O povinnosti
k náhradě rozhodne s konečnou platností
domovské obci podporovaného bezprostředně
nadřízený politický úřad
(administrativní vrchnost).
(1) Státní příspěvek se poukáže
zásadně v měsíčních
obdobích napřed.
(2) Státní příspěvek za měsíc
červenec 1926 lze přiznati pauze těm žadatelům,
kteří podají doloženou žádost
nejpozději do konce července 1926.
(3) Na doložen žádosti podané později
lze přiznati státní příspěvek
toliko s účinkem od prvního dne měsíce
nejdříve následujícího.
(1) Všechna právní jednání, úřední
úkony a listiny, jichž jest třeba v řízení
o státním příspěvku, jsou prosty
kalkův a poplatků.
(2) Státní příspěvek není
podroben dani rentové (dani úrokové a rentové).
Postup zastavení a zabavení státního
příspěvku jsou nepřípustny
a nemají právního účinku.
Úřady, soudy, veřejné korporace a
instituce a nositelé sociálního pojištění
jsou povinni spolupůsobiti při provádění
tohoto zákona.
Zákon tento nabude účinnosti dnem 1. července
1926; provésti jej náleží ministru sociální
péče v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Všechny vlády republiky československé,
sledujíce ve svých programech zavedení všeobecného
sociálního pojištění, měly
na zřeteli také starobní podpory z prostředků
státních ve prospěch osob, které nebudou
moci býti účastny dobrodiní sociálního
pojištění. Proto také již v zákoně
ze dne 22. prosince 1920, čís. 683 Sb. z. a n. věnována
byla podle § 11 částka 30,000.000 Kč
na podporu zaměstnanců, kteří nebudou
pojati do pojištění pro případ
stáří a invalidity proto, že překročili
60. rok svého věku v době, kdy nabude účinnosti
zákon o tomto pojištění. Zákonem
pak ze dne 21. prosince 1921, čís. 483 Sb. z. a
n. stanoveno, že k účelům starobního
a invalidního pojištění určuje
se prozatím peníz 130,000.000 Kč, jehož
dlužno použíti především na
podporu osob, které nebudou pojaty do chystaného
pojištění pro případ stáří
a invalidity proto, že překročily 60. rok svého
věku v době, kdy nabude účinnosti
zákon o tomto pojištění.
V důvodové zprávě k vládnímu
návrhu zákona o pojištění zaměstnanců
pro případ nemoci, invalidity a stáří
(tisk č. 4186 posl. sněmovny Národního
shromáždění) uvedeno pak, že do
systému pojišťovacího nelze pojmouti z
důvodů účelnosti i z důvodů
přílišného zatížení,
jež by tím bylo pojištěncům způsobeno,
osoby překročivší určitý
věk, že však také o tyto osoby je nutno
se postarati ve formě zaopatření a že
příslušná osnova, kterou vláda
v brzké době předloží, bude tvořiti,
jednotný celek spolu s návrhem č. 4186 a
osnovou o pojištění osob samostatně
výdělečně činných.
Poslanecká sněmovna Národního shromáždění
projednávajíc ve své schůzi dne 4.
června 1925 osnovu zákona o pojištěni
osob samostatně hospodařících pro
případ invalidity a stáří (tisk
č. 5163 posl. sněmovny) přijala resoluci
vyzývající vládu, aby předložila
sněmovně osnovu zákona o podpoře osob
překročivších 65. rok, jejíž
předložení slíbila ve svém programu.
Poněvadž zákon ze dne 10. června 1925,
čís. 148 Sb. z. a n. o pojištění
osob samostatně hospodařících pro
případ invalidity a stáří stanovil
v § 148, že zákon o pojištění.
zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity
a stáří ze dne 9. října 1924,
čís. 221 Sb. z. a n. nabude účinnosti
dne 1. července 1926, jest nutno s účinností
od téhož dne učiniti opatření
ve prospěch osob, jež pra vysoký věk
nebudou účastny dobrodiní tohoto zákona.
Proto předkládá vláda tuto osnovu
jakožto přirozený doplněk zákonů
sociálně pojišťovacích zdůrazňujíc
při tam, že pro spravedlivé ocenění
osnovy s hlediska všeobecného dlužno vytknouti,
že vláda by byla ráda navrhla co nejvydatnější
poskytování starobních podpor nemajetným,
výdělku neschopným státním
občanům; - že však ve snaze té
byla vázána nutným zřetelem na stav
státních financí, jež bez otřesu
a bez porušení rovnováhy státního
rozpočtu nesnesou zatížení nad určitou
míru. Tento kategorický příkaz co
největší možné šetrnosti dlužno
zníti na mysli při posuzování celé
osnovy.
K jednotlivým ustanovením osnovy připomíná
se toto:
Nemajetní, výdělku neschopní státní
příslušníci Československé
republiky mají dle dosavadních právních
předpisů o domovském právu nárok
na chudinské zaopatření ve své domovské
obci.
Tento právní nárok nemá býti
dotčen touto osnovou, jež navazujíc na chudinskou
péči podle zákonů o obecním
zřízení a zvláštních zákonů
chudinství obecní upravujících stanoví,
že k chudinským podporám starobním může
býti poskytován ze státních prostředků
příspěvek za určitých předpokladů.
Dobrodiní státního příspěvku
starobního bude se v zásadě týkati
především osob, jež dne 1. července
1926 dokonají nebo překročí 65. rok
svého věku, dále v příštích
letech osob, jež vzhledem, k tomu, že 1. července
1926 budou míti dokonán neb překročen
60. rok svého věku, budou podle § 6. písm.
b) zákona č. 221/24 vyloučeny z povinného
pojištění invalidního a starobního
podle uvedeného zákona. Totéž platí
o osobách, jež by v zásadě sice spadaly
do pojištění osob samostatně hospodařících
pro případ invalidity a stáří
podle zákona č. 148/25, jež však budou
pojistné povinnosti vyloučeny následkem dovršené
horní vstupní hranice věkové. Požadavek
dovršení 5. roku pra počátek poskytnutí
státního příspěvku starobního
je vedle hledisek finančně politických odůvodněn
okolností, že důchod starobní v sociálním
pojištění dělnickém podle §
112. zákona čís. 221/24 předpokládá
dovršení 65. roku věku. Poněvadž
pak se jedná o podpory z prostředků státních,
je pochopitelno, že se podpora ta omezuje na příslušníky
republiky československé. Požadavek chudoby
a neschopnosti k výdělku je již vlastně
předpokladem pro chudinskou péči podle §
§ 1, 22 a nsl. zákona o právu chudinském
ze dne 3. prosince 1863, č. 105 ř. z., příp.
§ 145 zák. čl. XXII:1886.
Poněvadž nelze přesně posouditi vývoj
sociálního pojištění, jehož
účinnost nastane 1. července 1926 a jehož
první důchody starobní se počnou vypláceti
po čekací době 150 příspěvkových
týdnů, tedy přibližně za tři
roky, jest s hlediska nynějších potřeb
dostačujícím, omezí-li se okruh osob
zahrnutých do této osnovy zákona na ony ročníky
věkové; jež nejpozději roku 1931 dovrší
65. rok. Průběhem nejbližších let
bude pak možno zužitkovati zkušeností; jež
se získají z provádění sociálního
pojištění zaměstnaneckého; a
podle toho případně novelisovati ustanovení
této osnovy zákonné.
Ze starobních podpor, poskytovaných ze státních
prostředků, nutno vyloučiti ony státní
příslušníky, kteří se
zdržují mimo území našeho státu;
stát má totiž pochopitelně bezprostřední
zájem na tom, aby prostředky, jež on poskytuje
svým občanům; přišly k dobru
vlastnímu národnímu, hospodářství
a aby příslušný peníz, jejž
stát poskytne, nebyl konsumován mimo hranice státu.
S hlediska státoobčanské výchovy jsou
vyloučeni ze starobních podpor ti, kdož jsou
oddáni opilství, tuláci, osoby práce
se štítící a osoby ztrativší
volební právo do obcí následkem rozsudku
trestního soudu pro spáchaný trestný
čin, nebo kdož zbaveni čestných práv
občanských podle zákona na ochranu republiky.
Pokud se jedná a osoby práce se štítící,
dlužno míti na mysli, že zejména ve venkovských
obcích jsou sem tam starci, neschopní sice výdělečné
činnosti, t. j. soustavné práce dostačující
k opatření výživy; ale schopní
konati příležitostné nahodilé
práce na př. v zájmu obce při nutné
úpravě cest, vodotečí a pod. (srov.
§ 20. odst. 2. zákona o právu domovském).
Stát poskytuje k zákonnému důchodu
starobnímu osobě pojištěné v
dělnickém pojištění podle §
123. zákona č. 221/24 příspěvek
ročních 500.- Kč, kterážto částka
jest stanovena také obdobně v § 67. zákona
čís. 148/25 pro pojištění osob
samostatně hospodařících; při
těchto ustanoveních zákonů sociálně
pojišťovacích nesluší ztráceti
se zřetele, že podmínkou důchodů
podle zákonů těch je placení příspěvků
pojistných aspoň po dobu čekací, t.
j. 150 příspěvkových týdnů
nebo 6 měsíců. Na poli chystaného
nyní starobního zaopatření chce stát
doplniti leckde nedostačující chudinskou
péči domovské obce, ovšem ale vzhledem
k omezeným prostředkům státně
finančním jen do té míry, že
by státní příspěvek doplňoval
hodnotu dávek chudinské páče na částku
nejvýše 500.- Kč ročně.
Předpokladem pro povolení státního
příspěvku jest, aby žadatel byl účasten
chudinské péče se strany své domovské
obce. Tím, že státní příspěvek
navazuje na chudinskou péči domovské obce,
má býti především stupňován
zájem této obce o chudé její příslušníky;
dále má tím býti umožněno
ca nejjednodušší administrativní řízení
o žádostech jednotlivých uchazečů
a konečně získána i záruka
co nejhospodárnějšího postupu jednak
při výkonu chudinské péče,
jednak při povolování příspěvku
ze státních prostředků. Co do výš
tohoto státního příspěvku vychází
osnova ze zásady, že státní příspěvek
se rovná hodnotě dávky chudinské péče,
při čemž hodnotu naturálních
dávek chudinských stanoví pro svůj
obvod politický úřad (administrativní
vrchnost) I. stolice. Dostává-li se žadatelům
nějakého zaopatření mimo chudinskou
péči (na př. požívají-li
žadatelé důchodů na základě
právních norem o odpočivných a zaopatřovacích
požitcích veřejných zaměstnanců
nebo podle platných předpisů z různých
odvětví sociálně-pojišťovacích
nebo na základě soukromoprávní smlouvy
pojišťovací) započítá se
hodnota tohoto jinakého zaopatření na státní
příspěvek, jenž se tudíž
o hodnotu tohoto zaopatření snižuje. Nutno
totiž stále míti na zřeteli princip;
že státní starobní příspěvek
jest pouze opatřením subsidiárním
a supletorním, ježto by jinak státní
finance nesnesly výdajů, vzniklých takovýmto
starobním opatřením. S tohoto hlediska dlužno
též posuzovati ustanovení osnovy, že státní
příspěvek smí doplňovati hodnotu
dávek chudinské péče na částku
nejvýše 500.- Kč ročně.
Celé řízení o starobním příspěvku
státním dlužno upraviti tak, aby co nejméně
zatěžovalo administrativu státních a
obecních úřadů, současně
však aby byly dány dostatečné záruky,
že podpor těch nebude zneužito. S tohoto stanoviska
upravuje osnova řízení tak; že státní
příspěvek starobní se poskytuje jen
na žádost, nikoliv moci úřední,
že žádosti dlužno podati u obce bydliště,
která pak provede potřebná šetření
a předloží žádost náležitě
doloženou obci domovské k rozhodnutí. Při
řízení tom jest nutný stálý
těsný styk obce domovské s obcí žadatelova
bydliště a s ústavy sociálně
pojišťovacími, aby se mohlo bezpečně
zjistiti, nejsou-li zde okolnosti, jež podle § 2 osnovy
vylučují nebo podle § 3, odst. 3. omezují
možnost povolení státního příspěvku.
Na stálý styk sociálně pojišťovacích
ústavů s korporací povinnou k chudinskému
zaopatření pamatuje § 191 zákona čís.
221/24 a § 105 zákona čís. 148/25; obdobná
ustanovení budou pojata do ostatních zákonů
sociálně-pojišťovacích při
jejich případné novelisaci. O sankci pro
případ nesplnění povinnosti, uložených
v § 7, bylo sice uvažováno, upuštěno
však od dotyčného ustanovení vzhledem
k nepoměrným těžkostem, jež by
vyplývaly ze snahy účinně uplatniti
takovouto sankci.
Pro žádosti, ať již písemně
či protokolárně podávané, bude
vydán jednotný formulář, jejž
bude možno obdržeti bezplatné u obecních
úřadů.
Z rozhodnutí, jímž domovská obec žádost
o státní příspěvek starobní
zcela neb i jen z části zamítla, lze se odvolati
ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení
důvody opatřeného rozhodnutí k bezprostředně
nadřízenému politickému úřadu
(administrativní vrchnosti); rozhodnutí tohoto úřadu
o stížnosti jest konečné, aby se zamezilo
přílišné ztěžování
veřejné administrativy. Nastane-li změna
v osobních poměrech osoby podporované, domovská
obec přiměřeně upraví státní
příspěvek (t. j. zvýší
po případě sníží jej nebo
vůbec jej odejme).
Aby se čelilo vyloudění státního
příspěvku starobního osobami, jež
mají dítky neb manžely, povinné podle
předpisů občanského práva k
poskytování výživy; nebo jež požívají
důchodu neb mají nárok na takovýto
důchod, stanoví zákon, že v tom případě,
když někdo dostával státní příspěvek
neprávem vzhledem ke konkurenci se z opatřením
uvedeným v § 3. odst. 3., súčtuje se
peníz neprávem vyhraný na zaopatření
toto.
Dlužno totiž míti na mysli, že starobní
příspěvek státní má
ráz subsidiární také pro případy;
kde není nároku na důchod z některého
odvětví a sociálního pojištění
takže nutno umožniti státu, aby mohl súčtovati
státní příspěvek starobní,
který byl poskytnut neprávem osobám, požívajícím
takového důchodu, na důchody ty. Výslovné
ustanovení zákonné jest nutným proto,
ježto zákony sociálně-pojišťovací
obsahují zpravidla ustanovení, že postup, zastavení
a zabavení nároku jsou nepřípustny,
takže by stát se nemohl hojiti na důchodech
těch. Viz § 139 zákona č. 221; 1924,
§ 83 zákona č. 148/1925, § 19 zákona
o pensijním pojištění ze dne 5. února
1920, č. 89 Sb. z. a n., § 88 zákona ze dne
11. července 1922, č. 242 Sb. z. a n, o pojištění
u báňských bratrských pokladen, §
43 zákona ze dne 28. prosince 1887, č. 1 ř.
z. na rok 1888 o úrazovém pojištění
dělnickém).
Číslo řadové | |||||||||||||||
1 | Čechy... | 8.143 | 6,670.578 | 22.301 | 22.334 | 42.897 | 87.532 | 8.746 | 11.500 | 9.386 | 29.632 | 31.047 | 33.834 | 52.283 | 117.164 |
2 | Morava, Slezsko | 3.338 | 3,335.156 | 8.739 | 9.764 | 16.806 | 35.309 | 4.606 | 7.280 | 3.970 | 15.856 | 13.345 | 17.044 | 20.776 | 51.165 |
3 | Slovensko.... | 3.510 | 3,000.592 | 2.014 | 3.114 | 2.650 | 7.778 | 1.112 | 2.030 | 1.152 | 4.294 | 3.126 | 5.144 | 3.802 | 12.072 |
4 | Podkarpatská Rus. | 482 | 604.745 | 143 | 193 | 75 | 411 | 90 | 106 | 63 | 259 | 233 | 299 | 138 | 670 |
Československá republika | 15.473 | 13,611.071 | 33.197 | 35.405 | 62.428 | 131.030 | 14.554 | 20.916 | 14.571 | 50.041 | 47.751 | 56.321 | 76.999 | 181.071 |
Pro nesplnění povinností uložených
veřejným korporacím, institucím a
nositelům sociálního pojištění,
aby působili při provádění
zákona, neuložena sankce vzhledem k tomu, že
by účinná odpomoc byla možna jen s nepoměrně
velkým zatížením administrativním.
Ocenění finančních důsledků
zákona není prozatím dobře možna,
poněvadž schází vhodný statistický
materiál a poněvadž nelze vystihnouti účinky
omezovacích předpisů §§ 2 a 3 osnovy
pro povolení státního příspěvku
starobního.
Pro určení počtu podporovaných osob
jsou po ruce pouze výsledky sčítání
lidu z roku 1921 a výsledky statistiky veřejného
chudinství v Československé republice pro
rok 1921, jež jsou zhuštěně podány
v připojené tabulce.
Statistika tato dává jen možnost přibližně
určiti počet osob podporovaných obcemi ve
skupinách věkových do 18 let, od 18-60 let
a přes 60 let. Poslední věková skupina
osob kryje se z největší části
se souhrnem osob, které budou žádati státní
starobní příspěvek podle osnovy zákona.
Podle této statistiky veřejného chudinství
bychom dospěli k počtu 76.999 osob.
Kdybychom vzali za základ výpočtu státní
příspěvek starobní pro všechny
případy 250 Kč ročně, poněvadž
nemůžeme vystihnouti vliv všech předpisů
osnovy, 3 vylučují neb omezují možnost
povolení státního příspěvku
starobního (viz §§ 2 odst. 3. osnovy), vyplynulo
by zatíženi 77.000250 Kč, tedy asi 191/4 milionů
Kč v prvním roce účinností
zákona.
Jaký bude odpad počtu podporovaných vlivem
úmrtnosti a vlivem jiných okolností, nelze
ani přibližným, odhadem stanoviti, takže
se nutno spokojiti jen s dohadem pro první rok, t. j. od
1. července 1926 do 30. června 1927.
Po stránce úhradové sluší uvésti,
že výnosem ministerstva financí ze dne 27.
října. 1922, č. j. 114.365/8356/II B 5a byl
zřízen u Ústřední státní
pokladny zvláštní fond pro účely
sociálního pojištění, při
němž mají býti vedeny v patrnosti všechny
příslušné odvody fondu pro opatření
strojených hnojiv až do doby, kdy zákon o sociálním
pojištění nabude účinnosti. Na
celkovou část per 30,000.000 Kč uvedenou
v § 11 posl. odst. zákona ze dne 22. prosince 1920,
č. 683 Sb. z. a n. odvedl fond pro opatření
strojených hnojiv
1. v říjnu 1922... | 5,000.000.- Kč, |
2. v lednu 1923... | 20,000.000.- Kč, |
3. v březnu 1923... | 2,213.525.19 Kč, |
4. v březnu 1923... | 2,786.474.81 Kč. |
Všeobecná daň z obratu a pracovních
výkonů a daň přepychová nevynesla
předpokládaných 100,000.000 Kč nad
obnos ve státním rozpočtu pro rok 1922 preliminovaný,
takže ministerstvo financí opatří částku
100,000.000 Kč podle § 3 zákona, ze dne 21.
prosince 1921, čís. 483 Sb. z. a n. úvěrními
operacemi.
Ve státním rozpočtu republiky Československé
pro rok 1923 bylo pak ve vysvětlivkách ke kapitole
XXI. (ministerstvo sociální péče)
na str. 57 k položce 2. § 2, tit. 1. "Přípravné
práce k vybudování sociálního
pojištění" výslovně uvedeno
toto: "Ve smyslu zákona ze dne 21. prosince 1920,
č. 483 Sb. z. a n. bude ministerstvu sociální
péče k disposici obnos 130,000.000.- Kč na
podporu osob, které nebudou pojaty do chystaného
pojištění pro případ stáří
a invalidity proto, že překročily 60. rok věku
svého v době, kdy nabude účinnosti
zákon o tomto pojištění".
Do příštích státních rozpočtů
bude proto třeba zařaditi přiměřené
částky teprve tehdy, až prostředky 130,000.000.-
Kč nebudou dostačovati.
Vláda doporučuje, aby tento návrh se přikázal
jak v poslanecké sněmovně, tak i po schválení
touto sněmovnou v senátě výboru
sociálně politickému, a výboru
rozpočtovému s tím; aby o něm
podaly zprávu ve lhůtě co nejkratší.