II. volební období. | 2. zasedání. |
Podepsaní navrhuji:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Za účelem sociální a hospodářské
ochrany zájmů organisovaných spotřebitelů
samostatně ani neprodukujících ani neobchodujících,
zřizuje se komora spotřebitelů se sídlem
v Praze a působností pro oblast republiky Československé.
Komorám přísluší:
1. Soustavné sledování všech zjevů
v distribuci i spotřebě, pokud mají vliv
na hospodářské a sociální postavení
samostatně neprodukujících ani neobchodujících
organisovaných spotřebitelů.
2. Všímání si poměrů zásobovacích
a spotřebních a jejich přímých
nebo ne přímých účinků
na hospodářské a sociální postavení
spotřebitelů, věnování zřetele
vyživovacím poměrům vůbec, zásobování
spotřebitelů předměty denních
potřeb nebo oděvem a jinými. Přiblížení
k poměrům ubytovacím a snaha o odstranění
příčin, působících nesoulad.
3. Podporování a spolupracování na
zlepšení spravedlivého zásobování
a po užití všech opatření, která
by poskytovala ochranu zájmům spotřebitelů
a zabezpečovala běžnou spotřebu vzhledem
k nákupní jejich síle.
4. Udržování úzkého styku se
všemi korporacemi spotřebitelskými, zejména
se svépomocnými společenstvy spotřebními,
stavebními a výrobními a umožnění
jim přímé spolupráce při ochraně
konsumentských zájmů.
5. Působení na cenovou politiku, odstraňování
zdražovacích mezičlánků, čelení
kartelům a syndikátům průmyslovým
a organisování přímého nákupu.
6. Zakládání a správa ústavů
a institucí, které mají za účel
poskytování ochrany zájmům spotřebitelů;
vysílání zástupců do poradních
sborů a korporací, v nichž se otázky
spotřebitelské a národohospodářské
projednávají.
7. Podávání dobrých zdání
zákonodárným sborům a orgánům
veřejné správy o zákonech, nařízeních
a opa třeních, jež by sloužily veřejnému
blahu a prospěchu občanstva ve věcech uvedených
v odstavcích tohoto para grafu.
8. Povinné podávání každoročních
zpráv ministerstvu sociální péče
o činnosti.
9. Vykonávání oněch povinností
v zájmu společenstev, zřízených
na základě zákona ze dne 9. dubna 1873, čís.
70 ř. z., jaké vykonávají společenstva
živnostenská a obchodní komory v zájmu
živností soukromých, podniků průmyslových
a obchodu.
10. Komoře se vyhrazuje právo zříditi
podle potřeby v sídlech zemských a župních
úřadu filiální ústavy jako
své pobočky. Pro poměr těchto poboček
k centrále směrodatný bude jednací
řád.
1. Komora jest podřízena ministerstvu sociální
péče. Jest povinna podávati tomuto veškeré
zprávy a dobrá zdání, které
jím budou žádány, ve všech směrech
vyměřené působnosti komory.
Zprávy, vyžadované jinými veřejnoprávními
korporacemi vyřizuje komora prostřednictvím
ministerstva sociální péče.
2. Pokud ministerstva předkládají zákonodárným
sborům návrhy, dotýkající se
působnosti komory spotřebitelů, jsou povinna
komoře k předchozímu vyjádření
je předložiti.
3. Veškeré státní, samosprávné
korporace, odborově organisace, společenstva spotřebitelů,
stavební a výrobní, družstevní
svazy, jsou povinny komoru spotřebitelů v jejím
poslání všemožně podporovati.
4. Komora spotřebitelů jest oprávněna
ve svém označení užívati znaku
re publiky s nápisem ťKomora spotřebitelů
v Praze.Ť
Komora spotřebitelů skládá se z 60
členů, z nichž dvě třetiny voleny
jsou na dobu tří let ústředími
svépomocných družstev, oprávněnými
ve smyslu zákona ze dne 10. června 1903, čís.
133 ř. z. vykonávati revise a majícími
nejméně 50 družstev ve svém členském
svazku. Jednu třetinu členů jmenuje ministerstvo
sociální péče z odborníků.
1. Za odborová sdružení ve smyslu tohoto zákona
sluší považovati dobro volná sdružení
fysických osob na podkladě zákona z 15. listopadu
1867, č. 134 ř. z., pokud se týče
nařízení býv. uherského ministerstva
vnitra ze dne 29. dubna 1873, čís. 1394 o kontrole
spolků ze dne 1. března 1874, čís.
773, jímž se zavádí kniha spolků
a ze dne 2. května 875, čís. 1508 o zakládání
spolků, které podle stanov sdružují
soukromé nebo veřejné zaměstnance
téhož nebo několika příbuzných
povolání za účelem společného
hájení hospodářských nebo sociálních
zájmů, majících základ ve společném
neb příbuzném povolání.
2. Za spotřebitelská družstva sluší
považovati sdružení fysických osob na
podkladě zákona z 9. dubna 1873, č. 70 ř.
z. o hospodářských a výdělkových
společenstvech, pokud se týče §§
223 až 257 zákonného článku XXXVII/1875
obchodního zákona a titulu prvního zákonného
článku XXIII/1898 o hospodářských,
živnostenských, stavebních a výrobních
družstvech, které podle stanov jako hlavní
cíl sledují nejhospodárnější
zásobování svých členů
potravinami, předměty oděvními, zabývají
se otázkami ubytovacími, jakož i jinými
předměty denní spotřeby nebo domácího
hospodaření.
1. Právo volební mají revisní svazy,
které jsou vybaveny pravomocí podle zákona
ze dne 10. června 1903, čís. 133 ř.
z., pokud mají nejméně 50 činně
působících družstev ve svém členském
svazku.
2. Podrobná ustanovení o volbách, které
se dějí na základě poměrného
zastoupení podle počtu ve svazech organisovaných
družstev, budou určena prováděcím
nařízením.
Orgány komory spotřebitelů jsou:
a) zastupitelstvo,
b) představenstvo,
c) předseda komory.
Zastupitelstvo sestává ze všech zvolených
a jmenovaných členů. Svolává
jej k prvé schůzi ministr sociální
péče. Další schůze svolává
předseda komory na základě usnesení
představenstva.
Představenstvo tvoří 15 členů
komory, jež volí zastupitelstvo poměrným
hlasováním na dobu tří roků.
Předsedu komory volí ze svého středu
představenstvo v ustavující schůzi
prostou většinou hlasů na dobu tří
roků. Zvolený předseda komory musí
býti potvrzen ministrem sociální péče.
1. Členové komory jsou povinni zúčastňovati
se schůzí komory a sekcí, jakož i představenstva
a výboru, do nichž byli zvoleni a konati povinnosti
jim svěřené bez nároku na jakoukoliv
odměnu.
2. Hotové výlohy, jež jim při vykonávání
funkce vzniknou, nahradí komora způsobem a měrou
upravenou jednacím řádem.
3. Představenstvo ustanoví, s ohledem na povinnosti,
předsedovi odměnu po čas jeho úřadování.
1. Zastupitelstvo komory musí býti svoláno,
jak toho potřeba vyžaduje, nejméně však
jednou za tři měsíce.
2. Oznámení svolávací musí
býti písemně zasláno všem členům
zastupitelstva. Konání schůze s označením
místa, dne a hodiny, jakož i předmětu
jednání nutno vyhlásiti v úředním
listě komory.
3. Předseda je povinen zastupitelstvo svolati, když
si toho přeje alespoň jedna třetina členů
zastupitelstva.
4. Další působnost zastupitelstva bude ustanovena
jednacím řádem.
Úřední řečí komory,
jakož i všech jejích orgánů jest
jazyk československý. Tohoto jazyka užívá
se při vnitřním jednání orgánů
komory, jakož i ve sty ku se soudy, úřady,
ústavy, podniky a orgány státními,
nebo samosprávnými.
Bližší předpisy o jednání
orgánů komory bude obsahovati jednací řád,
vypracovaný představenstvem komory a schválený
zastupitelstvem, se zřetelem na ustanovení tohoto
zákona a prováděcí nařízení.
Jednací řád po schválení ministerstva
sociální péče stane se závazným.
Komora jest právnickou osobou a může tudíž
samostatně nabývati práv a samostatně
se zavazovati.
Na uhrazení výloh komorních přispívá
2/3 stát a 1/3 družstevní organisace (§
5 odst. 2. tohoto zákona). Příspěvek,
při padající na společenstva, rozvrhne
se poměrně podle průměru částek
hrubého příjmu, dosaženého v
posledních tří letech.
1. Komora předpisuje a vybírá příspěvky
svými orgány. Každý komorní poplatník
je oprávněn proti předpisu příspěvku,
jejž komora jest povinna mu doručiti, podati námitky
ve lhůtě 10tidenní ode dne doručení
platebního rozkazu, k představenstvu komornímu.
Příspěvky jsou splatny do 10 dnů po
doručení platebního rozkazu.
2. Bližší ustanovení o příspěvkovém
řízení, jakož i řízení
opravném, určí prováděcí
nařízení.
Kdo jakýmkoliv způsobem úmyslně působí
k poškození komorního zřízení,
dopouští se přestupku a trestá se soudem
peněžitou pokutou do 10.000 Kč.
1. Komorní zastupitelstvo může býti
rozhodnutím ministerstva sociální péče
rozpuštěno, když trvale:
a) porušuje zákony,
b) překročuje meze své působností,
c) nevyvíjí náležitě činnost.
2. V případě rozpuštění
dlužno vypsati nové volby a provésti nově
jmenování nejdéle do 3 měsíců.
3. Záležitosti rozpuštěného zastupitelstva
až do provedení nových voleb obstarává
zvláštní komisař, ustanovený
ministerstvem sociální péče.
4. Jednací řád určí, jak naloženo
bude se jměním v případě zrušení
komory.
Náklady prvních komorních voleb nese zcela
státní pokladna.
Provedením tohoto zákona pověřuje
se ministr sociální péče.
Návrh zákona sleduje účel chrániti
hospodářské zájmy spotřebitelů.
Příčiny nutnosti ochrany spotřebitelů
spočívají ve skutečnosti, že
doposud žádný mi trvalými opatřeními
nejsou specielní interesy konsumentů chráněny.
Ministerstvo pro zásobování lidu během
posledních let, jako zařízení nouzové
ztratilo na svém významu. Podle všech známek
dojde k definitivnímu zrušení tohoto ministerstva.
Nynější hospodářské poměry,
hlavně okolnosti, z nichž tvoří se politika
cenová, opravňují spotřebitele, aby
do otázek hospodářských, na nichž
jest přímo interesován, zasahoval institucí,
jež representuje jeho zájmy a jest nadána určitou
pravomocí.
Až do přítomné doby hájili se
spotřebitelé svépomocnou organisací
družstevní. Poněvadž tyto organisace (družstva),
prokázaly, že jsou schopny účinně
v otázkách spotřebitelských se uplatňovati,
navrhujeme v této osnově, aby společenstvům
spotřebním také i na příště
na zákonitém podkladě v této působnosti
bylo možno pokračovati.
Nedostatek řádně vybavené oficielní
organisace spotřebitelů zvláště
ostře vynikl v kritických zásobovacích
dobách válečných a v prvých
letech re publiky. Veřejné orgány již
za starého Rakouska s povděkem přijaly význačnou
pomoc v družstevních organisacích, zejména
v otázkách distribučních. Zákonem
ze dne 24. června 1917, čís. 307 ř.
z. a nařízením ze dne 20. března 1918,
čís. 100 ř. z. zřídila vláda
rakouská spotřebitelské organisace, především
z korporací družstevních, jež dohlížely
na provádění a dodržování
předpisů zásobovacích.
Hospodářské rady byly však likvido vány
krátce po převratu a nahrazeny stálou anketou
spotřebitelů při ministerstvu pro zásobování
lidu. Klesáním významu tohoto ministerstva
poklesl i význam posledního zbytku konsumentské
oficielní organisace. Neutěšené hospodářské
poměry ukazují však, že podobné
organisace jest nezbytně třeba. Tak jako jsou na
zákonitém podkladě chráněny
zájmy výrobců a soukromých podnikatelů,
tak v protikladu jest nezbytně nutna zákonitá
ochrana spotřebitelů. Tato účinně
dá se dosíci na zákonném podkladě
vybudovanou trvalou institucí, jakou ve smyslu tohoto návrhu
má býti komora spotřebitelů.
V mnohých okolních státech (Rakousko, Německo)
podobná zařízení jsou již provedena
a uplatňují se velmi blahodárně. Německo
zákonem ze dne 17. července 1920 zřídilo
ťKammer der Vereinigung nichtgewerblicher VerbraucherŤ,
kterážto korporace doznala v brzku značného
rozšíření (Vestfálsko, Bádensko,
Porýní, Pomořany, Vých. Prusko a Hessensko).
Naproti tomu spotřebitelé v republice Československé
stojí téměř bez ochrany, zatím
co průmyslová výroba, živnosti, obchod
a zemědělství dokonale jsou chráněny
řadou důkladně vybudovaných institucí.
Poněvadž se nejúčelněji ochraně
spotřebitelů vyhoví tím, že po
nechána bude v rukou zkušených centrálních
družstevních svazů, vkládá se
provádění zákona a vedení komory
spotřebitelů do rukou zástupců svazů.
Aby všechny otázky s ochranou spotřebitelů
související mohly býti řešeny,
vybavuje se komora spotřebitelů obdobnou pravomocí,
jaká je přikázána obchodním
komorám a živnostenským společenstvům
pokud se týče zastupování zájmů
výroby soukromé.
Úhrada nákladů, má-li býti
plně vy hověno intencím zákona, nemůže
býti svržena výhradně jen na družstevní
organisace. Zájmy spotřebitelů jsou zájmy
většiny občanstva a proto má státní
správa výsostnou povinnost na potřeby komory
spotřebitelské přispívati. Naproti
tomu dostává se státní správě
třetinového zastoupení ve členstvu
komory.
Po stránce formální navrhujeme, aby předloha
tato byla projednána ve vy boru sociálně
politickém a rozpočtovém.