II. volební období. | 2. zasedání. |
Konce, k nimž dospěla pozemková re forma v
Československu, ukázaly zcela jasně, že
agrární buržoasii, jež prostřednictvím
svých exponentů pozemkovou reformu prováděla,
nejednalo se o žádnou sociální reformu,
o čin, který měl odstraniti kapitalistické
vykořisťování venkovského člověka
a způsobiti spravedlivé rozdělení
půdy těm, kdož na ní pracují.
Neboť podle výsledků pozemkové reformy
jak se nám dnes jeví, vidíme, že tlakem
revolučních mas v roce 1919 vynucené zákony
o pozemkové reformě staly se jen prostředkem,
aby se vytvořili no ví velkostatkáři
z řad české buržoasie městské
i venkovské ať již tím, že bohatým
sedlákům byly poskytovány velice výhodné
prodeje celých dvorců z volné ruky, nebo
zřizováním a protekčním přidělováním
zbytkových statků.
A tak dnes vedle předválečných velkostatkářů,
kterým z celkové výměry za brané
zemědělské půdy 1,229.688 ha bylo
dle sdělení dr. Viškovského ponecháno
ťasiŤ 329.048 ha, tedy více než jedna čtvrtina,
vyrostly celé stovky nových statkářů
a majitelů zbytkových statků, kteří
společně s prvními vlastní obrovské
komplexy zemědělské půdy na úkor
bez zemků. domkářů, malých
a středních rolníků.
Dosažení cíle, který si buržoasie
při pozemkové reformě vytkla t. j. posílení
agrární buržoasie, vytvoření
velkých kapitalistických podniků v zemědělství,
dělo se zcela bezohledně a právě prováděním
pozemkové reformy stalo se přímo eldorádem
všeho korupčnictví a protekcionářství.
V poslední době vždy znovu a znovu se vyskytující
případy přidělení zbytkových
statků za směšně nízkou cenu
příbuzným a známým rozhodujících
činitelů v Pozemkovém úřadě
a ve vládnoucích kruzích jsou jen dokladem
správnosti našeho tvrzení o vlastním
smyslu pozemkové reformy, stejně jako opětovné
pro jevy nespokojenosti pracujícího venkovského
lidu s pozemkovou reformou, jejíž prováděni,
opírající se o výklad zákona
drobnému lidu nepřátelský, je systematickým
šizením a napalováním chudých
uchazečů ve prospěch bohatých, jako
vůbec celá pozemková reforma jest jen manévrem
na prospěch bohatých a oklamání venkovské
chudiny. Zákony č. 81 a 330 bylo dáno Pozemkovému
úřadu právo přidělovati převzatou
půdu osobám, sdružením, obcím
a pod. Do jaké míry řídil se Pozemkový
úřad těmito ustanoveními, svědčí
již ta okolnost, že samy koaliční strany
trpce si stěžují na činnost Pozemkového
úřadu a jmenovitě na příděl
zbytkových statků. Denní tisk téměř
každodenně uveřejňuje zprávy
o nepřístojnostech, kteréžto zprávy
zůstávají nevyvráceny, poněvadž
vy vráceny býti nemohou.
Dr. Voženílek, chéf IV. odděl. přídělového,
S. P. U. vydal knihu o provádění tak zv.
pozemkové reformy, kterou senátor Vraný nazval
knihou o velkém vítězství. Mohla tak
býti nazvána patrně proto, že jak v
samé knize, tak i v po zemkové reformě zvítězil
zbytkař s velkostatkářem nad malým
a středním rolníkem. Sám autor knihy
o velikém vítězství uvádí
v kapitole o zbytkových statcích, že o 456
zbytkových statků ucházelo se 4.000 uchazečů,
z nichž dobré dvě třetiny neměly
potřebných od borných znalostí. Vládní
poslanec Fráňa Zeminová prozradila pak na
členy správního výboru Pozem. úřadu
Biňovce, Černého, Chalupu a Vraného,
že za předsednictví Laubeho na jedné
schůzi odhlasovali en bloc na 79 velkostatcích několik
set zbytkových statků. Co presidium S. P. U. předloží,
to správní výbor S. P. U. poslušně
odkývá.
Zbytkové statky jsou přidělovány lidem
znajícím dobře zákulisí politiky
koaličních vůdců, lidem, kteří
něco vědí a mají mlčet, nebo
ředitelům bank a těžkého průmyslu,
nebo pokrevním příbuzným politických
veličin. Proto mohla plzeňská ťNová
DobaŤ, vždy tak loyálně k počinům
koalice se chovající, přinésti v druhé
polovině měsíce února t. r. zprávu:
ťZbytkové statky byly přidělovány
ze 75% jako odškodnění těm lidem, kterým
se nedostalo ve volbách mandátu, lidem, kteří
něco vědí, ale mají mlčet,
lidem kteří se neudrželi na svých místech
a při odchodu z těchto svých míst,
aby tento odchod tak nebolel, byli poděleni zbytkovými
statky.Ť
ťVečerník Českého SlovaŤ
mohl pak přinésti své doby tuto zprávu:
ťMy jsme protestovali v případě statku
v Kácově u samého presidenta SPÚ dra
Viškovského, u presidenta přídělové
ho oddělení, bránili jsme se utvořeni
zbytkového statku o 60 ha a SPÚ odpověděl
tím, že dělal zbytkové statky o 240
ha.Ť
Uvedeme několik případů, které
jsou dostatečným dokumentem toho, jak lidé
u moci, odčiňují ťBílou horuŤ:
Zbytkové statky obdrželi: Poděbrady č.
1 president Agrární banky Dvořák,
Poděbrady č. 2 agrární předák
Biroš, Černuc u Velvar dr. Pětnice, tajemník
ministerstva zemědělství, Kozolupy senátor
Hucl, Nové Zámky senátor Vraný, Židovice
poslanec Bergmann, panství Fulnek poslanec Spaček,
Stránov, Krnsko, Lobeč, Vojetín president
Škodových závodů Šimonek, Tmáň,
Nový Dvůr Hoffmann, bratranec paní Malypetrové,
Páleč a Strádonice Vopršal, švagr
pana Malypetra atd.
Poněvadž však doposud nebyla poskytnuta možnost
veřejnosti, aby kontrolovala dosavadní výsledky
pozemkové reformy a aby se přesvědčila,
jak a komu byla půda přidělována,
tážeme se vlády:
Jest váda ochotna sděliti, které a kolik
zbytkových statků bylo komu přiděleno,
v jaké výměře a za jakou cenu?