II. volební období. | 2. zasedání. |
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Příslušníci Československé
republiky, kteří jsou pro pokročilý
věk vyloučeni z povinného pojištění
zaměstnanců podle § 6 lit. b) zákona
ze dne 9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n.,
jakož i ti z osob samostatně hospodařících,
které 1. července 1926 dovrší 60. rok
svého věku, mají právní nárok
na starobní podporu z prostředků státních
po dle ustanoveni tohoto zákona.
Nároku na starobní podporu nemají osoby:
a) jejichž úhrnný roční důchod
převyšuje Kč 6000.-;
b) jež postoupily svůj majetek neb svůj důchod
beznáročně osobám třetím,
neb se svého majetku jinak zbavily, či je bez nutné
potřeby zmenšily v úmyslu získati tím
nárok na starobní podporu;
c) jež dříve, než nabyly nároku
na starob ní podporu, trvale ze zvyku opomíjely
vykonávati práci, která odpovídala
jejich schopnostem a daným příležitostem
a byla nezbytna v zájmu existence jejich i jejich rodinných
příslušníků.
(1) Úhrnným ročním důchodem
ve smyslu § 2 lit. a) rozumějí se veškeré
příjmy na penězích neb v naturaliích,
jichž určitá osoba v jednom roce požívá.
Patří sem tu díž zejména
příjem pracovní, peněžité
dávky sociálního pojištění
i s přídavky, pravidelné dávky a podpory
z prostředků veřejných (vyživovací
příspěvky, požitky válečných
poškozenců chudinská podpora a pod.),
pravidelné příjmy od osob třetích,
ať již jsou poskytovány z určitého
právního důvodu či nikoliv (výměnek,
požitky z titulu vyživovacího nároku vůči
manželi neb dětem, podpory od příbuzných,
zaopatřovací platy se strany zaměstnavatelů
a pod.), nájemní hodnota ve vlastním domě,
hodnota spotřebovaných výrobků vlastního
hospodářství neb vlastní živnosti
a pod.
(2) Naturální požitky započítávají
se po dle cen, jež stanoví politické úřady
II. stolice ve smyslu § 11 odst. 2. zákona ze dne
9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n.; nejsou-li
pro určité druhy naturálních požitků
ceny takto stanoveny, započítávají
se podle průměrných místních
cen.
(1) Má-li osoba ke starobní podpore oprávněná
manželku (družku) žijící s ní
ve společné domácnosti, nemá tato
vlastního nároku na starobní podporu, i když
by jí jinak příslušel. Její úhrnný
roční důchod připočítává
se k důchodu hlavy domácnosti, při čemž
se hranice, při níž je podle § 2 lit.
a) nárok na starobní podporu vyloučen, zvyšuje
o Kč 3000.-.
(2) Má-li k starobní podpoře oprávněný
nezaopatřené děti do 17 let, jež s ním
žijí ve společné domácnosti nebo
o jichž výživu pečuje, zvyšuje se
hranice stanovená v § 2 lit a) za každé
dítě o Kč 1000.- s tím, že celková
výše ročního důchodu oprávněné
osoby a jejích rodinných příslušníků
nesmí v žádném případě
převyšovati částku 12.000 Kč.
(3) Osiřelí vnukové do 17 let, jichž
výživu oprávněný obstarává
převážně ze svých prostředků,
platí za děti ve smyslu předchozího
odstavce.
(1) Má-li osoba, oprávněná k nároku
na starobní podporu, majetek, snižuje se hra nice,
stanovená v § 2 lit. a) a v § 4 za každých
Kč 1000.- čisté kapitálové
hodnoty majetku o Kč 100.- leč že by majetek
pozůstával v hodnotě domu, jejž oprávněný
obývá a který žádného
důchodu nenese, v kterémžto případě
se tato hranice snižuje za každých Kč
1000.- čisté kapitálové hod noty domu
o Kč 50.-.
(2) Majetek manželky (družky) a dětí oprávněného,
žijících s ním ve společné
domácnosti (§ 4) se připočítává
k majetku hlavy domácnosti.
(3) Čistou kapitálovou hodnotou majetku rozumí
se hodnota majetku po srážce dluhů, na něm
váznoucích. Nutné šatstvo a nutné
zařízení bytu se do kapitálové
hod noty majetku nezapočítávají.
(1) Starobní podpora se poskytuje pouze k žádosti
oprávněné osoby nebo jejího zástupce.
(2) Žádost za starobní podporu nutno podati
u obecního úřadu řádného
bydliště oprávněného bud písemně
či protokolárně a doložiti doklady,
osvědčujícími nárok na podporu.
(3) Za řádné bydliště se považuje
obe, v níž se oprávněný usídlí
v úmyslu zůstati tam delší dobu neb
trvale.
(1) Stář žadatele budiž osvědčeno
výtahem z matriky.
(2) U důchodů budiž přesně udána
jejich roční výše a veškeré
prameny, z nichž plynou, a udání tato potvrzena
místem, jež důchod vyplácí.
(3) Výši čisté kapitálové
hodnoty majetku dlužno prokázati předložením
odhadu soudního znalce.
(4) Osvědčení tato jsou prosta všech
poplatků.
(1) O žádostech rozhodují zvláštní
komise pro přiznávání starobní
podpory, zřízené při okresních
správách politických a čítající
7 členů.
(2) Členy komise pro přiznávání
starob ní podpory jsou: přednosta okresní
správy politické nebo úředník
jím jmenovaný, zástupce volený okresním
výborem a pět zástupců obyvatelstva,
z nichž tři jmenuje představenstvo okresní
nemocenské pojišťovny z osob podléhajících
starobnímu a invalidnímu pojištění
zaměstnanců neb takových, které by
mu podléhaly, kdyby nebylo u nich překážky
§ 6 lit. b) zákona č. 221/1924; druhé
dva jmenuje okresní výbor z rad maloživnostníků
a malorolníků, které úhrnný
roční důchod podle §§ 2, 4, 4 nevylučuje
nebo by nevylučoval z nároků na starobní
podporu podle tohoto zákona.
(3) Komise volí v ustavující schůzi
svolané okresní politickou správou prostou
většinou předsedu a jeho náměstka.
Komise pro přiznávání starobní
podpory provede před rozhodnutím o žádosti
šetření o hospodářských
poměrech žadatele za pomoci obecních, politických,
berních a jiných úřadů, přihlížejíc
i k neanonymním sdělením osob třetích.
Může též předvolati žadatele
osobně, avšak přítomnost jeho nebo jeho
zmocněnce není na závadu projednání
žádosti. Komise může vyslýchati
svědky a odborné znalce a vzíti je jakož
i žadatele do přísahy.
Nepravdivá udání, jež žadatel ať
písem ně či ústně za účelem
podvodného dosažen podpory učinil, trestají
se vězením od jednoho do šesti týdnů.
(1) Rozhodnutí komise doručí se žadateli
výměrem.
(2) Proti rozhodnutí může žadatel neb
je ho zástupce podati stížnost do 60 dnů
ode dne doručení k odvolací komisi pro starobní
podporu.
(3) Odvolací komise se zřídí u zemských
správ politických v Praze, Brně a Opavě,
při ministerstvu pro Slovensko v Bratislavě a při
civilní správě v Užhorodě. Komise
se skládá ze zástupce politické správy
(ministerstva pro Slovensko, civilní správy Podkarpatské
Rusi), ze zástupce zemského výboru (na Slovensku
ze zástupce voleného zastupitelstvem župy bratislavské
a v Podkarpatské Rusi ze zástupce voleného
sejmem Podkarpatské Rusi) a z pěti dalších
členů, z nichž tři jmenuje představenstvo
Ústřední sociální pojišťovny
ze zaměstnanců a druhé dva zemský
výbor (na Slovensku zastupitelstvo župy bratislavské
a v Podkarpatské Rusi sejm) z maloživnostníků
a malorolníků podle obdoby § 8 odst. 2.
(4) Rozhodnutí odvolací komise pro starobní
podporu je konečné.
(1) žádost za starobní podporu, jež byla
pravoplatně zamítnuta, nemůže býti
vznesena znovu před uplynutím jednoho roku ode dne
podání, leč že by se okolnosti nárok
žadatelův odůvodňující
podstatně změnily.
(2) O rozkladech proti pravoplatným rozhodnutím
komise pro přiznávání starobní
podpory, pokud obsahují nové skutečnosti
a důkazy, budiž znovu jednáno a rozhodováno.
(1) Komise podle tohoto zákona zřízené
jsou veřejnými úřady, jež podléhají
ministerstvu sociální péče. Usnášejí
se prostou většinou hlasů, při čemž
předseda hlasuje spolu a při rovnosti hlasů
je přijat návrh, pro který hlasoval předseda.
K platnosti usnesení je zapotřebí, aby byla
mimo předsedu přítomna aspoň polovice
členů.
(2) Občanští členové komisí
vykonávají svůj úřad jako čestný;
hotové výlohy, včetně ušlé
mzdy, jest jim hraditi.
Přizná-li komise starobní podporu, vyměří
ji v takové výši, aby úhrnný
roční důchod oprávněné
osoby a případně jejích rodinných
příslušníků dosáhl spolu
s podporou částek stanovených v §§
2 lit. a), 4, 5.
(1) Dojde-li komise pro přiznávání
starobní podpory k názoru, že přiznáním
peněžité podpory podle § 15 by nebylo
dosaženo účelu, který tento zákon
sleduje, může rozhodnouti, že žadateli má
býti místo starobní podpory poskytnuto zaopatření
v určitém pro něj vhodném ústavu
(útulku pro invalidy neb starce, v chudobinci a pod.).
Ústav takový má pak nárok na úhradu
útrat se zaopatřením spojených až
do výše starobní podpory, která v daném
případě měla býti oprávněnému
přiznána Část starobní podpory,
vypadající podle § 4 na man želku (družku)
a děti, vyplácí se těmto rodinným
příslušníkům po dobu umístění
důchodce v ústavu přímo.
(2) Do rozhodnutí komise podle předchozího
odstavce může oprávněný podati
stížnost k odvolací komisi pro starobní
podporu, která rozhodne s konečnou platností.
(3) Nepodrobí-li se oprávněný pravoplatnému
rozhodnutí komise, může mu býti starobní
podpora snížena až o polovinu.
(1) Je-li obava, že by oprávněný starobní
podpory zneužil, může okresní soud jeho
řádného bydliště k návrhu
jeho manželky (družky) neb veřejných orgánů
pro péči o mládež po provedeném
nesporném řízení naříditi,
že přiznaná starobní podpora má
býti až do odvolání vyplácena
osobě jiné, než které přísluší.
(2) Starobní podpora může býti po rozhodnutí
soudu poukazována též obci, jež poskytuje
osobě k starobní podpore oprávněné
přiměřené chudinské zaopatření.
(3) Rozhodnutí soudu je v obou těchto případech
konečné.
(1) Požitek starobní podpory počíná
prvním dnem onoho měsíce, v němž
příznivě vyřízená žádost
byla podána.
(2) Starobní podporu vyplácí na poukaz komise
ji přiznavší a na účet státní
pokladny obecní úřad rádného
bydliště oprávněné osoby (§
6 odst. 3.) ve lhůtách poloměsíčních,
1. a 16. každého měsíce předem.
Je povinen doručiti ji oprávněnému
do bytu.
(3) K tomu účelu mohou obce požadovati od finanční
správy před každou půlměsíční
výplatou zálohu ve výši úhrnné
částky starobní podpory vyplacené
za první polovinu předcházejícího
měsíce.
(1) Podporovaný jest povinen oznámiti prostřednictvím
obecního úřadu komisi pro přiznávané
starobní podpory neprodleně každou změnu
ve svých hospodářských poměrech,
jež by měla vliv na přiznání
a výši starobní podpory.
(2) Vědomé zamlčování skutečností
v předchozím odstavci uvedených se trestá
vězením od 1 až do 6 týdnů.
(1) Komise pro přiznávání starobní
podpory je kdykoliv oprávněna podrobiti z úřední
moci novému zkoumání podmínky, jež
vedly k přiznání starobní podpory
a její výše. Obecní, politické,
berní a jiné úřady jsou povinny ji
v tom podporovati.
(2) Dojde-li komise na základě tohoto zkoumání
k názoru, že podmínky, za nichž starobní
podpora byla dosud vyplácena, se změnily, vydá
usnesení, jímž se starobní podpora snižuje,
zvyšuje nebo zastavuje. Před vydáním
takového usnesení je komise povinna slyšeti
oprávněného.
(3) Usnesení nabývá účinnosti
1. dnem měsíce následujícího
po doručení. Proti němu je možna stížnost
k odvolací komisi pro starobní podporu, jež
rozhodne s platností konečnou. Stížnost
nemá odkládacího účinku.
(1) Pokud kdo vybíral starobní podporu neoprávněně,
jest povinen ji vrátiti. Komise pro přiznávání
starobní podpory je oprávněna v případech
zvláštního zřetele hodných vrácení
podpory částečně neb úplně
prominouti.
(2) Kdo vědomě neoprávněně
vybírá starobní podporu, je povinen ji vrátiti
a bude trestán vězením do šesti neděl.
Za zvýšení starobní podpory musí
oprávněný zvláště žádati
a prokázati okolnosti zvýšení odůvodňující.
O řízení platí obdob ně ustanovení
§ 9.
Výplata starobní podpory se staví:
a) pokud osoba oprávněná k požitku podpory
odpykává si trest na svobodě delší
14 dnů, při čemž se však část
podpory vypadávající na cleny rodiny poukazuje
přímo rodinným příslušníkům;
b) pokud osoba oprávněná se zdržuje
mi hranice Československé republiky, při
čemž platí o rodinných příslušnících
totéž, co pod lit. a);
c) pokud se oprávněný, mimo případ
§ 16 nalézá v zaopatření v některém
ústavu veřejném; ustanovení pod lit.
a) o příslušnících rodiny platí
obdobně; d)
d) pokud se oprávněná osoba trvale zdržuje
v cizině. V tomto případě může,
jsou-li zde okolnosti zvláštního zřetele
hodné, komise pro přiznávání
starobní podpory přiznati dvojnásobnou výši
roční starobní podpory jako odbytné.
(1) Nárok na starobní podporu nepřechází
na dědice ani tehdy když již byl uplatněn.
Zažádá-li však v tomto případě
manželka (družka) zemřelého za podporu,
přísluší jí, pakliže bude
přiznána, od 1. dne měsíce, v němž
zemřelý její manžel (druh) svou žádost
podal.
(2) Nárok na starobní podporu nelze zciziti třetí
osobě postupem, zastavením neb jiným právním
jednáním; jednání taková jsou
právně bezúčinná.
(3) Na starobní podporu nelze vésti exekuci a nelze
ji postihnouti zajišťovacím opatřením.
(1)Poskytoval-li kdo, nejsa k tomu právně zavázán,
až do předložení osnovy tohoto zákona
poslanecké sněmovně, osobě, která
by podle tohoto zákona měla nárok na starobní
podporu, nějaký důchod neb nějakou
jinou pravidelnou peněžní či naturální
dávku neb podporu, je povinen poskytovati jí tuto
dávku v neztenčené míře nadále.
(2) Snížiti neb zastaviti takovou dávku může
poskytovatel jen se soudním svolením, prokáže-li
že hospodářské jeho poměry se
zhoršily tou měrou, že činí další
vyplácení dávky v dosavadní výši
nebo vůbec nemožným.
(3) Svolení ke snížení neb zastavení
dávky dává okresní soud bydliště
poskytovatele, když byl dříve provedl šetření
o hospodářských jeho poměrech a slyšel
příjemce dávky.
(4) Proti usnesení okresního soudu přísluší
poskytovateli i příjemci dávky stížnost
ke krajskému soudu, jehož rozhodnutí je konečné.
(1) Starobní podpora podle tohoto zákona nemá
právních následků podpory chudinské
a je osvobozena od veškerých daní a přirážek.
(2) Veškeré písemnosti související
s řízením podle tohoto zákona (podání,
proto koly, doklady, přílohy, stvrzenky a pod.)
jsou prosty kolků, poplatků a poštovného.
(3) Náklady cestovného spojené s osobním
předvoláním žadatelů o starobní
podporu neb jejích poživatelů se hradí
z prostředků veřejných.
Zákonem mohou býti částky stanovené
b §§ 2 lit. a), 4, 5 přiměřeně
zvýšeny neb.sníženy úměrně
cenám životních potřeb. Dojde-li ke
zvýšení daně prostého minima,
zvýší se automaticky poměrně
částky v těchto paragrafech stanovené.
Zákon tento nabývá účinnosti
1. července 1926 a provésti jej se ukládá
ministru sociální péče v dohodě
s ministrem spravedlnosti, financí, vnitra a s plnou mocí
pro Slovensko.
Tento návrh má zajistiti zaopatření
tak zvaných osob přestárlých, to jest
těch, kdož pro pokročilý věk
podle ustanovení zákona o sociálním
pojištění zaměstnanců a o pojištění
osob samostatně výdělečně činných
jsou ze sociálního pojištění
vyloučeni, tedy osob, které dokonají neb
překročí 60. rok svého věku,
v době, kdy zákony o sociálním pojištění
nabudou účinnosti nebo které teprve v tomto
věku vstoupí do zaměstnání,
jež jednomu z obou pojištění podléhá.
Ačkoliv bývalé vlády slibovaly brzké
předložení osnovy zákona o zaopatření
přestárlých, nestalo se tak dosud, ačkoliv
pojištění zaměstnanců má
vejíti již 1 července 1926 v účinnost.
Také podle zpráv, které pro nikly o chystané
vládní osnově o zaopatření
přestárlých do veřejnosti, vychází
na jevo, že vládní návrh bude naprosto
nedostatečný, jak pokud jde o okruh osob, tak pokud
se týká povahy jejich nároků a výše
podpory. Poslanecký klub komunistický podal již
21. září 1922 návrh zákona
o stát ní podpore starobní. Opakujeme dnes
svůj návrh s některými změnami,
jichž si vyžádal zejména zřetel
na vydané zákony o pojištění
zaměstnanců i osob samostatně výdělečně
činných. Hlavní zásady našeho
návrhu jsou: 1. státní starobní podpory
se dostává všem potřebným osobám
přestárlým; 2. na podporu státní
mají tyto osoby právní nárok 3. podpora
má zajistiti důchodcům spolu s jinými
jejich event. důchody existenční minimum;
4 podpora se vyplácí z prostředků
státních; 5 v orgánech rozhodujících
o přiznání podpory mají většinu
zástupci vrstev z jichž rad pocházejí
osoby podporované. Pokud jde o výši nákladu,
činily by náklady za předpokladů podchycení
celého okruhu osob, s nímž naše osnova
počítá, ročně 85 milionů
Kč. Tyto náklady se ovšem rok od roku snižují
stejnoměrně, jak se zužuje úmrtím
okruh podporovaných osob. Náklady tyto buďtež
hrazeny 1. z prostředků fondu zřízeného
zákonem z 21. prosince 1921, č. 483 Sb. z a n.,
ve výši 130 milionů Kč. 2. sociální
daní uvalenou na všechny příjmy bez
rozdílu, jež přesahují ročně
Kč 36.000.-, 3. snížením počtu
aktivního vojska a použitím úspory tím
v rozpočtu vzniklé k účelu tohoto
navrhovaného zákona.
Po stránce formální navrhujeme, aby náš
návrh byl přikázán výboru sociálně-politickému
a rozpočtovému.