(1) Definitivně ustanovenému zaměstnanci,
který neštěstím nebo nemoci se ocitl
bez své viny v tísni, poskytne se k žádosti
ze státních prostředků bezúročná,
nejdéle do dvou roků splatná záloha
až do výše tříměsíční
částky služného.
(2) Větší výhody při povolování
záloh na služné mohou býti poskytnuty
se souhlasem ministerstva financí, kterému jest
v těchto případech též zůstaveno
stanoviti způsob a podmínky splácení,
jakož i potřebná zajišťovací
opatření. Totéž platí, má-li
býti záloha povalena zaměstnanci, který
se ocitl beze své viny v tísni z jiného než
v předchozím odstavci uvedeného důvodu.
(1) Ustanovení zákona ze dne 15. dubna 1920, č.
314 Sb. z. a n., o exekuci na platy a výslužné
zaměstnanců a jejich pozůstalých,
platí pro zaměstnance, na něž se vztahují
tento zákon nebo jejichž platové a služební
poměry budou upraveny podle obdoby tohoto zákona,
a jejich pozůstalé s těmito změnami:
a) Za služební plat ve smyslu § 1 cit. zákona
se považuje 75% služebního platu bez výchovného;
za výslužné (provise a pod.), odbytné
a zaopatřovací platy ve smyslu § 2 téhož
zákona se považuje 75% výslužného,
odbytného, pense vdovy (družky), sirotčí
pense, pensí a darů z milosti a jiných obdobných
příjmů vesměs bez výchovného
a bez přídavků.
b) Služební příjmy, pokud nejsou uvedeny
pod písm. a), jsou z exekuce vyňaty a nezapočítávají
se při výpočtu příjmu podrobeného
exekuci (zajištění, zastavení, postupu).
c) Na příjmy náležející
dlužníku na děti nebo na ženu lze vésti
exekuci neobmezeně po pohledávku zákonitého
výživného příslušející
osobě, na niž dlužníku tyto příjmy
náležejí; v takovém případě
budiž část těchto příjmů,
připadající na věřitele, připočítávána
k zabavitelné části platu (pense atd.); náležejí-li
dlužníku tyto příjmy na dvě nebo
více dětí, připočítává
se k zabavitelné části platu (pense atd.)
jen poměrná část těchto příjmů
vypadající podle počtu dětí.
d) Na bytový ekvivalent nebo obdobné platy může
býti vedena exekuce jen pro nájemné z bytu
dlužníkova, na úmrtné (pohřebné)
neb obdobné platy jen pro útraty pohřební.
(2) Předpisy o exekuci na služební a odpočivné
platy zaměstnanců uvedených v odstavci 1
a na zaopatřovací platy jejich pozůstalých
neplatí pro administrativní srážky ze
služebních a odpočivných platů
těchto zaměstnanců a ze zaopatřovacích
platů jejich pozůstalých, jde-li o pohledávky
státu vzniklé ze služebního nebo pensijního
poměru nebo se zřetelem na něj.
(1) Byly-li opatřením úřadu upraveny
služební příjmy zaměstnancovy
z moci úřední, může zaměstnanec;
když byl o tom výměrem vyrozuměn, do
15 dnů podati námitky; o kterých rozhodne
úřad, jenž opatření učinil.
(2) Z tohoto rozhodnutí, jakož i z rozhodnutí,
které nebylo vydáno z moci úřední;
nýbrž na žádost nebo přihlášku
zaměstnancovu, může se zaměstnanec odvolati
do 15 dnů k ústřednímu úřadu.
(3) Nebylo-li rozhodnutí vydáno úřadem
ústřednímu úřadu bezprostředně
podřízeným, může býti
tento úřad ústředním úřadem
zmocněn, aby o odvolání rozhodl s konečnou
platností.
(4) Učinil-li opatření z moci úřední
ústřední úřad v prvé
stolici, může zaměstnanec rovněž
do 15 dnů podati námitky, o nichž rozhodne
ústřední úřad.
(5) Námitky a odvoláni podle předchozích
odstavců sluší podati ve stanovené lhůtě
u úřadu, který rozhodl v prvé stolici.
Lhůta počíná dnem následujícím
po doručení výměru; počátek
a běh lhůty se nezdržují nedělemi
nebo státem uznanými svátky a památnými
dny. Připadne-li na ně konec lhůty, pokládá
se nejbližší den pracovní za poslední
den lhůty. Lhůta jest dodržena, byly-li námitky
neb odvolání podány před její
uplynutím u úřadu, jehož přednosta
jest podle platných předpisů povolán,
aby bezprostředně vykonával na zaměstnance
služební dozor (služební úřad);
rovněž jest lhůta zachována, byly-li
námitky neb odvolání během lhůty
dány na poštu k dopravě úřadu,
který rozhodl v prvé stolici, nebo služebnímu
úřadu.
(6) Byly-li zaměstnanci vypláceny služební
příjmy nižší, než mu podle
vydaných výměrů příslušely,
nebo nebylo-li včas učiněna z moci úřední
opatření o zvýšení služebních
příjmů, na něž zaměstnanec
měl podle platných předpisů nárok,
muže zaměstnanec uplatňovati nárok na
doplatek scházejících částek
pouze do tří roků od splatnosti té
které nesprávně vyplacené částky.
Totéž platí, pokud vládní předpisy
jinak nestanoví, o nedoplatcích na služební
příjmy, jestliže zaměstnanec svůj
příslušný nárok, ač byl
k tomu podle platných předpisů povinen, neuplatnil
do tří roků od vzniku nároku.
(7) Byly-li zaměstnanci vyměřeny úřadem
služební příjmy vyšší,
než mu podle platných předpisů příslušely,
může býti výměr z moci úřední
pozměněn nebo zrušen, byly-li příjmy
chybně vyměřeny následkem nesprávného
použití platných předpisů, do
jednoho roku, byly-li příjmy chybně vyměřeny
na podkladě nesprávné skutkové podstaty,
do tří roků po doručení výměru.
Uvedené lhůty jsou zachovány jen, byl-li
nový výměr doručen zaměstnanci
před jejich uplynutím.
(8) Byl-li výměr z moci úřední
pozměněn nebo zrušen proto, že úřad
vycházel z nesprávné skutkové podstaty,
lze požadovati vrácení neprávem vyplacené
částky nejvýše za uplynulou dobu tří
roků. Totéž platí, byly-li zaměstnanci
omylem vyplaceny služební příjmy vyšší,
než mu příslušely.
(9) Zavinil-li zaměstnanec, že úřad,
vyměřuje nebo vypláceje mu příjmy,
vycházel z nesprávné skutkové podstaty,
může býti výměr změněn
nebo zrušen kdykoliv a vrácení přeplatků
požadováno bez jakéhokoli časového
omezení.
(1) Pokud dosavadní předpisy týkající
se státních zaměstnanců obsahují
ustanovení o určitých hodnostních
třídách a z tohoto zákona se jinak
nepodává, odpovídají
služební místa systemisovaná
mimo platové stupnice II. hodnostní třídě
v 1. platové stupnici III. a IV. hodnostní třídě
v 2. platové stupnici V. hodnostní třídě
v 3. platové stupnici VI. hodnostní třídě
v 4. platové stupnici VII. hodnostní třídě
v 5. platové stupnici VIII. hodnostní třídě
v 6. platové stupnici IX. hodnostní třídě
v 7. platové stupnici X. a XI. hodnostní třídě
služební místa systemisovaná
mimo skupiny II. hod. třídě
v 1. stupnici funkčního služného III. hod. třídě
v II. stupnici funkčního služného IV. hod. třídě
v III. stupnici funkčního služného V. hod. třídě
v IV. stupnici funkčního služného a V. VI. hod. třídě
v VI. stupnici funkčního služného VII. hod. třídě
v VII. stupnici funkčního služného VIII. hod. třídě
v skupině druhé funkčního služného
IX. hod. třídě
C. u státních profesorů a státních
učitelů:
služební místa systemisovaná
v I. a II. stupnici funkč. služného VI. hod. tř.
v III. stupnici funkč. služného VII. hod. tř.
ostatní služební místa profesorská
IX. hod. tř.
služební místa systemisovaná
v 1. platové stupnici stát. učitelů VIII. hod. tř.
v 2. platové stupnici stát. učitelů IX. hod. tř.
v 3. platové stupnici stát. učitelů
X. a XI. hod. tř.
D. u vojenských a četnických důstojníků:
služební místa systemisovaná
v 1. platové stupnici III. a IV. hodnostní třídě
v 2. platové stupnici V. hodnostní třídě
v 3. platové stupnici VI. hodnostní třídě
v 4. platové stupnici VII. hodnostní třídě
v 5. platové stupnici VIII. hodnostní třídě
v 6. platové stupnici IX. hodnostní třídě
v 7. platové stupnici X. hodnostní třídě
v 8. platové stupnici XI. hodnostní třídě
(2) Ustanovení dosavadních předpisů
o gažistech mimo hodnostní třídy platí,
pokud se z tohoto zákona jinak nepodává,
o gažistech mimo služební třídy.
(3) Pokud dosavadní předpisy vycházejí
ve svých ustanoveních z místního nebo
činovního přídavku a z tohoto zákona
se jinak nepodává, platí ustanovení
ta pro činovné.
Pro zaměstnance, na které se vztahuje tento zákon
a kteří odešli do výslužby za jeho
účinnosti, a pro pozůstalé po těchto
zaměstnancích a po zaměstnancích,
kteří zemřeli v činné službě
za účinností tohoto zákona, platí
dosavadní předpisy o odpočivných a
zaopatřovacích požitcích se změnami
obsaženými v následujících ustanoveních
a se změnami, které se jinak podávají
z tohoto zákona.
Odpočivné a zaopatřovací platy se
vyměřují z pensijní základny.
Pensijní základnu tvoří služné
a přídavky, které jsou výslovně
označeny jako započitatelné pro výměru
výslužného. U zaměstnance, který
nemá služného; tvoří na místě
služného pensijní základnu dvě
třetiny příslušného adjuta remunerace)
stanoveného pro skupinu míst A; má-li takový
zaměstnanec kromě remunerace i činovné;
jest pensijní základnou celá remunerace.
(1) Nejnižší roční výměra
normálního výslužného nebo vdovské
pense se stanoví v ročních částkách
takto:
až včetně do 12 roků. | ||
počínajíc 13. rokem. | ||
až včetně do 12 roků. | ||
počínajíc 18. rokem až včetně do 17 roku. | ||
počínajíc 18. rokem až včetně do 22 roků. | ||
počínajíc 28. rokem |
(2) Uvedené nejnižší částky
se zvyšují u ženatého úředníka,
přihlíží-li se podle příslušných
předpisů pensijních při odpočivných
platech k jeho manželce, o 1200 Kč, u ženatého
zřízence (podúředníka) za téhož
předpokladu o 1.000 Kč ročně.
(3) Nejnižší výměra výslužného
úředníků platí také
pro soudce, státní osoby učitelské,
vojenské důstojníky (čekatele) z povolání;
četnické důstojníky a četnické
vrchní strážmistry-velitele stanic a béře
se také za základ výměry výslužného
pro vojenské důstojníky (čekatele)
v záloze podle § 17 zákona ze dne 17. února
1922, č. 76 Sb. z., a n.; stejně platí nejnižší
výměra pense vdovy po úředníků
i pro vdovy po těchto zaměstnancích.
(4) Nejnižší výměra výslužného
podúředníků a zřízenců
platí také pro vojenské gažisty mimo
služební třídy z povolání
a pro četnické gážisty mimo služební
třídy, vyjímajíc četnické
vrchní strážmistry-velitele stanic, a bere
se také za základ výměry výslužného
pro vojenské gažisty mimo služební třídy
v záloze podle § 17 zákona č. 76/1922
Sb. z. a n.; stejně platí nejnižší
výměra pense vdovy po podúředníku
a zřízenci i pro vdovy po těchto zaměstnancích.
(5) Zaopatřovací platy pro pozůstalé
se vyměřují z výslužného,
které by manželu neb otci náleželo podle
příslušných pensijních předpisů
bez ohledu na nejnižší výměru stanovenou
v odstavci 1 a 2; nedosahují-li však takto vyměřené
zaopatřovací platy nejnižší výměry
v 1. odstavci stanovené, zvýší se u
vdov na tuto nejnižší výměru, u
sirotků pak na výměru z ní vyplývající.
(1) Poslední odstavec § 62 služební pragmatiky
se nahrazuje tímto zněním:
"Na čekatele se vztahují předcházející
předpisy se změnou, že na místa stanovené
v nich výhody nastupuje přiznání výslužného
v nejnižší výměře výslužného
úředníkova."
(2) Zemřel-li čekatel úrazem, jejž utrpěl
ve službě beze své úmyslné viny,
a jsou-li dány předpoklady stanovené v §
62, odst. 2; č. 1. až 4, služební pragmatiky,
obdrží jeho pozůstalí zaopatřovací
platy, pokud by jim příslušely, kdyby čekatel
byl již úředníkem, a to vdova ve výši
nejnižší výměry vdovské
pense po úředníku, sirotci příspěvek
na výchovu, po případě sirotčí
pensi vyplývající z uvedené vdovské
pense.
(3) Tato ustanovení platí obdobně i pro čekatele
(zatímní profesory a učitele), suplující
profesory a asistenty, kteří podléhají
služební pragmatice učitelské a pro
jejich pozůstalé.
(4) Za předpokladů § 4 zákona ze dne
8. dubna 1919, č. 198 Sb. z. a n., přísluší
vysokoškolským asistentům a konstruktérům
(část třetí, díl III., A) výslužné
podle předpisů platných pro úředníky,
jejich pozůstalým zaopatřovací platy,
pokud by jim náležely, kdyby asistent byl úředníkem.
Zřízencům, kteří po 35 rocích
započitatelné služby budou dáni následkem
nezaviněné nemoci jako ke službě neschopní
do výslužbyY; může ústřední
úřad v souhlase s ministerstvem financí výjimečně
připočísti dobu scházející
do plné výměry výslužného.
Úplně osiřelé děti ženských
zaměstnanců mají nárok na sirotčí
pensi ve výměře a za podmínek platných
pro přiznání a další poskytování
sirotčích pensí po mužských zaměstnancích,
není-li tu osoby k jejich výživě povinné
a schopné. Mají-li tyto děti ještě
jiný nárok na státní neb nestátní
veřejné zaopatřovací platy, krátí
se o ně tato sirotčí pense.
Omezení příspěvku na výchovu
a sirotčí pense (sirotčího důchodu)
pro jedno dítě nejvyšší výměrou,
která byla posledně měněna ustanovením
§ 3 zákona ze dne 22. prosince 1924, č. 287
Sb. z. a n., a § 21 zákona ze dne 22. prosince 1924,
č. 288 Sb. z. a n., se zrušuje.
(1) Dosavadní ustanovení o drahotních přídavcích
pro zaměstnance ve výslužbě a příslušníky
jeho rodiny a pro pozůstalé po zaměstnancích
neplatí pro osoby uvedené v §u 153.
(2) Zaměstnancům ve výslužbě
příslušejí výchovné, přídavky
na děti a doplňovací přídavek
ženatých v té výši a potud, pokud
by jim příslušely za činné služby.
(3) Vdově po podúředníku, zřízenci,
vojenském nebo četnickém gažistovi mimo
služební třídy přísluší
k vdovské pensi přídavek ve výši
doplňovacího přídavku pro ženaté,
který příslušel manželovi v době
úmrtí.
(4) Vdovám příslušejí k zaopatřovacím
platům výchovné a přídavky
na děti v té výši a potud, pokud by
příslušely manželovi za činné
služby. Stejné výchovné a přídavky
na děti příslušejí k sirotčí
pensi (sirotčímu důchodu) úplně
osiřelých sirotků, pokud by příslušely
otci za činné služby.
(1) Celkové odpočivné příjmy
zaměstnancovy nesmějí býti nižší,
než jaké by mu příslušely podle
dosavadních předpisů s vyloučením
ustanovení § 16 zákona ze dne 20. prosince
1922, č. 394 Sb. z. a n., kdyby byl odešel do výslužby
den před účinností zákona.
(2) Celkové zaopatřovací příjmy
vdovy; po případě sirotků nesmějí
býti nižší, než jaké by jim
příslušely podle dosavadních předpisů
s vyloučením ustanoveni § 16 zákona
č. 394/1922 Sb. z, a n., kdyby byl manžel (otec) zemřel
den před účinností zákona.
(3) Zmenší-li se počet oprávněných
rodinných příslušníků,
k němuž jest podle předchozích odstavců
přihlížeti při určení
celkových odpočivných neb zaopatřovacích
příjmů; určí se tyto podle
změněného rodinného stavu.
(4) Rozdíl, o který jsou uvedené celkové
příjmy větší než celkové
příjmy odpočivně nebo zaopatřovací
příslušející podle tohoto zákona,
náleží jako přídavek k odpočivným
neb zaopatřovacím platům.
Snížení státního odpočivného
nebo zaopatřovacího požitku podle § 17
zákona ze dne 22. prosince 1924, č. 286 Sb. z. a
n., nenastává u pensistů (provisionistů),
kteří při odchodu clo výslužby
měli již nárok na přeložení
do výslužby bez průkazu nezpůsobilosti.
(1) Požívá-li zaměstnanec ve výslužbě
nebo ,pozůstalí renty z úrazového
pojištění (zaopatřeni), krátí
se
a) výslužné (invalidní plat) o částku,
o kterou úrazový důchod s výslužným
(invalidním platem) jest vyšší nežli
nejvyšší pensijní základna, které
by zaměstnanec bez dalšího povýšení
dosáhl,
b) zaopatřovací platy pozůstalých
o částku; o kterou úrazový důchod
se zaopatřovacími platy jest vyšší
nežli jeden a půlnásobek zaopatřovacích
platů.
(2) Jedna třetina výslužného (invalidního
platu) nebo zaopatřovacích platů zůstává
v každém případě nezkrácena.
(3) Je-li zraněný po skončeném léčení
následků úrazu tak bezmocný, že
potřebuje cizí péče a ošetřováni,
nekrátí se výslužné (invalidní
plat) vůbec.
(4) V ostatních případech může
ústřední úřad povoliti, aby
se výslužné (invalidní plat) krátilo
v menší míře než podle odstavce
1, písmeno a), jde-li o následky úrazu zvláště
těžké.
Poživatelé odpočivných a zaopatřovacích
platů stanovených tímto zákonem jsou
povinni platiti ze svého daň z přijmu.
(1) Zaměstnanci jsou povinni platiti pensijní příspěvek
ve výši 6% pensijní základny. V poměru
k této sazbě se upraví také sazba
pensijního příspěvku zaměstnanců,
kteří majíce právo na výhodnější
než jednoduché započtení služebních
let platí dosud pensijní příspěvek
vyšší než 8%.
(2) Pensijní příspěvek se sráží
v měsíčních částkách
ze služebního platu.
(3) Pensijní příspěvek jsou povinni
platiti zaměstnanci v činné službě
i zaměstnanci na dovolené s čekatelným
nebo na dovolené bez platu, jestliže se jím
doba takové dovolené započítává
pro výměru výslužného, dokud
nedosáhli nároku na plné výslužné
beze zřetele k době připočtené
pro vyměření pensijních požitků
z titulu civilní nebo vojenské služby za světové
války. Zaměstnanci kteří dosáhli
takového nároku na plné výslužné,
jsou povinni platiti pensijní příspěvek
pouze ze zvýšení pensijní základny,
kterého nabyli po dni účinnosti tohoto zákona.
Čekatelé obdrží adjutum; pro stanovení
jeho výše jest rozhodnou započitatelná
služební doba (§ 197).
Úřednici jmenovaní až včetně
do IX. hodnostní třídy obdrží
s výjimkou stanovenou v § 169, odst. 1, byť i
měli požitky vyšší hodnostní
třídy, jsou-li ve skupině C, D neb E; služné
sedmé platové stupnice, jsou-li ve skupině
A nebo B služné šesté platové stupnice.
Úředníci jmenovaní do VIII. hodnostní
třídy obdrží, byť i měli
požitky vyšší hodnostní třídy,
služné šesté platové stupnice.
(1) Pro stanoveni výše služného těchto
úředníků (§ 167) se zjistí
doba; kterou by podle čl. III, a - s výjimkou kategorií
uvedených v § 7, odst. 7, tohoto zákona - podle
čl., V. § 1 zákona ze dne 7. října
1919, č. 54 Sb. z. a n., museli ztráviti v úřednické
skupině (§ 52 služ. pragm.), ve které
jsou v den účinnosti tohoto zákona, aby časovým
postupem dosáhli požitků hodnostní třídy
a platového stupně v němž, jsou v den
účinnosti tohoto zákon. Při tom se
nečiní rozdílu, zdali těchto požitků
dosáhli skutečně časovým postupem
nebo jmenováním, po případě
postupem do vyšších platových stupňů
podle § 50 služ. pragm. K takto zjištěné
době se připočte započitatelná
(započtená) služební doba v posledním
dosaženém platovém stupni.
(2) Má-li úředník požitky nejblíže
vyšší hodnostní třídy, než
oné, jejíž požitky jsou v jeho skupině
dosažitelny časovým postupem, připočte
se k době, které by podle odstavce potřeboval
k nabytí nejvyšších požitků
dosažitelných v jeho skupině časovým
postupem, doba započitatelná (započtená)
pro postup v této vyšší hodnostní
třídě.
(3) Doba zjištěná podle odstavce 1; případně
2 je rozhodnou pro stanoveni nového služného.
(4) Má-li úředník požitky vyšší
hodností třídy, než jak bylo uvedeno
v odstavci 2, jest pro stanovení nového služného
rozhodnou doba potřebná podle tohoto zákona
k dosažení posledního náslužného
přídavku zvětšená o tři
roky.
(1) Nedosahuje-li rozhodná doba (§ 197) délky
stanovené čekatelské doby (§ 7, odst.
5), obdrží úředník až do
dovršení této čekatelské doby
jako služební plat částku rovnající
se adjutu, které by mu vzhledem k rozhodné době
podle § 8 příslušelo v jeho služební
třídě.
(2) Dosahuje-li nebo přesahuje-li rozhodná doba
stanovenou čekatelskou dobu, obdrží úředníci
skupiny C, D, E jmenovaní až včetně
do IX. hodnostní třídy v sedmé platové
stupnici, úředníci skupiny A a B jmenovaní
až včetně do VIII. hodnostní třídy
v šesté platové stupnici služné,
kterého by při rozhodné době dosáhli
podle čekatelské doby a lhůt pro zvýšení
služného stanovených tímto zákonem,
při čemž neplatí obmezení stanovené
poslední odstavce 3 § 15. Vybývá-li
při tom úředníku skupiny C, D, E v
posledním náslužném, přídavku
doba delší tří roků, zvýší
se služné o částku odpovídající
náslužnému přídavku příslušné
služební třídy.
(3) U úředníků skupiny E se bere za
základ ve smyslu odstavce 1 a 2 doba pěti roků
jako stanovená čekatelská doba.
(4) U úředníků skupin C, D, E jmenovaných
do VIII. hodnostní třídy určí
se způsobem stanoveným v odstavci 2 nejprve služné
v sedmé platové stupnici a doba vybývající
pro další zvýšení služného;
podle výsledku určí se podle pravidel platných
pro stanovení služného při povýšení
(§ 17) stupe služného v šesté platové
stupnici a případná doba vybývající
pro zvýšení služného. Je-li však
služné v šesté platové stupnici
stejné jako služné nejblíže následující
v sedmé platové stupnici, započte se doba
v sedmé platové stupnici vybývající
pro zvýšení služného polovinou;
obdrží-li však úředník při
převodu týž stupeň služného
šesté platové stupnice, který by také
obdržel, kdyby byl převáděn z nejblíže
nižšího stupně sedmé platové
stupnice, započte se doba vybývající
pro zvýšeni služného polovinou zvětšenou
o 18 měsíců.
(1) Úředníci jmenovaní do VII. hodnostní
třídy obdrží služné páté
platové stupnice.
(2) Pro stanovení výše služného
se zjistí úředníků s požitky
VII. hodnostní třídy doba, kterou by museli
ztráviti s požitky to hodnostní třídy,
aby dosáhli platového stupně v němž
jsou v den účinnosti zákona; u úředníků
skupin A a B s požitky VI. hodnostní třídy
doba, kterou by museli ztráviti s požitky VII. a VI.
hodnostní třídy, aby dosáhli časovým
postupem platového stupně, v němž jsou
v den účinnosti zákona.
(3) K takto zjištěné době se připočte
započitatelná (započtená) služební
doba v posledním dosaženém platovém
stupni; součet obou dob se zvětší u
úředníků skupiny A o čtyři
roky, u ostatních úředníků
o tři roky.
(4) Doba vypočtená podle odstavce 2 a 3 je rozhodnou
pro stanovení nového služného (§
197).
(5) Úředníci skupiny A a B, kteří
mají požitky V. nebo vyšší hodnostní
třídy; a úředníci ostatních
skupin, kteří mají požitky l. nebo vyšší
hodnostní třídy; obdrží v páté
platové stupnici nejvyšší služné
pro jejich služební třídu v úvahu
přicházející. Doba započitatelná
(započtená) pro postup v příslušné
vyšší hodnostní třídě,
zaokrouhlená podle § 197; se započte ve smyslu
§ 17; odst. 5; druhé věty pro zvýšení
služného při případném
povýšení.
(6) Obmezení stanovené poslední větou
3. odstavce § 1 i zde neplatí.
(1) Obdrží-li úředník při
převodu do nových platů podle §§
169 a 170 nižší služné; než
by obdržel v téže platové stupnici, kdyby
byl převáděn ze stejného služného
a se stejnou služební dobou v platovém stupni
z některé nižší skupiny časového
postupu, přísluší mu osobní do
výslužného započitatelný přídavek
ve výši rozdílu mezi jeho novým služným
a služným, které by obdržel v nižší
služební třídě.
(2) Přídavek tento odpadá při nejbližším
zvýšení služného.
(1) Úředníci jmenovaní
do VI. hodnostní třídy obdrží
služné 4. platové stupnice,
do V. hodnostní třídy služné
3. platové stupnice,
do IV. hodnostní třídy služné
2. platové stupnice,
do III. hodnostní třídy služné
1. platové stupnice
a úředníci jmenovaní do II. hodnostní
třídy služné stanovené pro úředníky
mino platové stupnice.
(2) Pro stanovení výše služného
se zjistí doba, kterou by úředník
musel s požitky té které hodnostní třídy
ztráviti, aby dosáhl platového stupně,
v němž jest v den účinnosti zákona.
K této době se připočte započitatelná
(započtená) služební doba v tomto platovém
stupni.
(3) Má-li úředník požitky vyšší
hodnostní třídy, než do které
byl jmenován, připočte se k době potřebné
pro dosažení nejvyššího platového
stupně hodnostní třídy nabyté
jmenováním služební doba započitatelná
(započtená) pro postup v nejblíže vyšší
hodnostní třídě.
(4) Doba zjištěná podle odstavce 2, případně
3 jest rozhodnou pro stanovení výše služného
(§ 197).