K § 12: Vládě se ukládán aby
působila k tomu, by školní úřady
pečovaly o to, aby byl co nejmenší počet
učitelů s percentuální výměrou
služebního platu.
K §u 42: Vláda se vybízí; aby učinila
opatření, že se započítává
presenční vojenská služba konaná
v poměru učitelském do postupu do vyšších
služebních požitků.
Kulturní výbor, projednávaje návrh
zákona o úpravě platových a služebních
poměrů učitelstva obecných a občanských
škol, uznal důvody, které vedly sociálně-politický
výbor k některým změnám původního
vládního návrhu a projevuje s těmito
změnami úplný souhlas, rovněž
požádá kulturní výbor vývody
zprávy sociálně-politického výboru
k tomuto návrhu i se svého hlediska za správné
a připojuje se k nim v plném obsahu.
V jednotlivostech podotýká se ještě
toto:
K § 13. Výbor vzal na vědomí prohlášení
zástupce vlády, že pokud jde o honorování
učitelů na zemských ústavech pro vadné
děti; nemá osnovou nastati změna na dosavadním
stavu a že i § 212 platového zákona dává
možnost obdobné úpravy jako je provedena v
§ 13.
K § 23. Výbor vzal na vědomí prohlášení
zástupe vlády, že otázka započtení
válečných půlletí a vojenské
presenční služby pro zvýšení
služného byla také předmětem
dotazu v sociálně-politickém výboru
a že byla zodpověděna v tom smyslu; že
započtená válečná půlletí
se pro převod zaměstnanců do nových
platů zachovávají. Pro budoucnost však
jejich započtení; jak z povahy věci plyne;
nemůže přicházeti v úvahu. Pokud
jde o započtení presenční vojenské
služby, poukázal zástupce vlády na to,
že v sociálně-politickém výboru
byla přijata k §u 207 platového zákona
resoluce; navrhovaná původně k §u 142
tohoto návrhu; týkající se započtení
presenční služby vojenské a že
v témž smyslu byla přijata i resoluce k §u
42 zákona učitelského.
K §u 27 a 37. Bylo vzato na vědomí prohlášení
zástupce vlády, že návrh zákona
poskytuje možnost, aby přihlíželo se při
převodu k době, kterou učitel ztrávil
na občanské škole jako substitut, maje zkoušku
způsobilosti pro občanské školy. Okolnost,
že takovýto učitel přerušil bez
svého zavinění službu na občanské
škole, nebyla by takovému započtení
na závadu. Pokud jde o případy budoucí,
upraví se otázka náhrady za substituci na
školách občanských vládním
nařízením na základě §u
27.
Výbor doporučuje, aby poslanecká sněmovna
schválila vládní návrh v přiloženém
znění.
Vláda se vyzývá, aby místa, na nichž
jsou definitivně nebo zatímně ustanoveni
okresní školní inspektoři nebo učitelé
při dělení ke školské službě
administrativní, byla vhodným opatřením
rozpočtově uvolněna.
Vláda se vyzývá, aby co nejdříve
předložila zákon o pomocných školách.
Požitky učitelů na těchto školách
buďtež upraveny se zřetelem k obtížné
službě obdobně; jako na ústavech pro
hluchoněmé.
Vláda se vyzývá, aby cvičným
učitelům se zkouškou způsobilosti pro
školy občanské byla při event. přechodu
na školy občanské služba ztrávená
na cvičné škole hodnocena tak, jako kdyby byla,
ztrávena na škole občanské.
Vláda se vyzývá, aby co nejdříve
předložila osnovu zákona a živnostenských
školách pokračovacích a v něm
upravila platy učitelů na těchto školách
se zřetelem k nynějším drahotním
poměrům i k obtížnosti služby.
Mimo to vláda se vybízí, aby již v příštím
rozpočtu zabezpečila příslušný
obnos, potřebný k úpravě odměn
za vyučování a řízení
živnostenských škol pokračovacích.
Vláda se vyzývá, aby podle § 148 platového
zákona upravila hmotné postavení okresních
školních inspektorů resp. inspektorů
státních menšinových škol.
Vláda se vyzývá, aby započtením
služební doby podle § 23 vyrovnala platové
nesrovnalosti, které by vznikly při převod
u učitelů občanských škol; kteří
se dostali na školy občanské; ač plně
kvalifikováni, velmi pozdě.
Rozpočtový výbor jednal dne 3. a 4.
června 1926 o vládním návrhu zákona
o úpravě platových a služebních
poměrů učitelstva obecných a občanských
škol (učitelský zákon) posoudil předlohu
s hlediska finančního a usnesl se doporučiti
sněmovně, aby přijala osnovu se změnami
přijatými výborem sociálně-politickým
a kulturním a aby přijala též ve výboru
kulturním přijaté resoluce.