POSLANECKÁ SNĚMOVNA N. S. R. Č. 1926.

lI. volební období.
2. zasedání.

450.

Návrh

poslanců G. Navrátila, dra Matouška, Votruby a spol.

na změnu ustanovení 2, 3 a 5 zákona ze dne 12. prosince 1919, č. 28. ai 1920,

Podepsaní navrhují:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti;

Zákon

ze dne..................,

kterým se mění ustanovení §§ 2, 3 a 5 zákona ze dne 12. prosince 1919, č. 28 ai 1920, Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Ku přijetí do služby důchodkové kontroly vyžaduje se průkaz, že uchazeč absolvoval střední školu a složil zkoušku dospělosti pro dotyčný ústav ať obligatorně nebo fakultativně stanovenou.

Ministr financí může povoliti výjimky.

§ 2.

Pro příslušníky důchodkové kontroly stanoví se jedna odborná zkouška. Její rozsah a zkušební předměty budov stanoveny podle služebních potřeb nařízením.

§ 3.

Úředníci důchodkové kontroly přeřazují se ze skupiny D do skupiny C státních úředníků podle smyslu § 52. zákona ze dne 25. ledna 1911 ř. z. č. 95.

§ 4.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem......

§ 5.

Provedení tohoto zákona ukládá se ministru financí.

Důvody:

Kontrola nepřímých (spotřebních) daní jest prováděna důchodkovou kontrolou, která zřízena byla zákonem č. 28 ex 1920. Pro přijetí ke službě důchodkové kontroly bylo stanoveno absolutorium šest tříd střední školy. Toto předběžné vzdělání odpovídalo poměrům a způsobu kontrolní služby v době zřízení důchodkové kontroly, t. j. převážně systému strážnímu. Svobodný stát demokratický nahradil staré zákony novými, vyhovujícími duchu doby, Poplatník nemá být pří každém kroku hlídán a jeho svobodné podnikání a provádění živností zdržováno, nebo dokonce ztěžováno. V těchto intencích byla vedena vláda při tvoření nových zákonů o nepřímých daních. Aby se účelu kontrolní služby plně dostálo, jest potřebí kontrolních orgánů, kteří by byli s to vniknouti do zákonných a normativních předpisů o daních nepřímých a kteří by byli schopni sledovati provoz kontrolovaných podniků jak co do technického zařízení, tak co do obchodního vedení. Působnost důchodkové kontroly jest velmi obsáhlá a stálý přímý služební styk s představiteli obchodu, průmyslu a živností vyžaduje vzdělaných úředníků, protože důchodková kontrola jest bezprostředním kontrolním orgánem nepřímých daní, které zasahují do všech odvětví průmyslu a živností více než daně přímé.

Avšak i v oboru daní přímých a poplatků povinnosti důchodkové kontroly stále vzrůstají. Kontrolní úředník chrání reálního poplatníka a poučováním a účelným zasahováním vychovává poplatnictvo v daňové morálce. Jest tedy vytvoření zdatného a vzdělaného kontrolního sboru nejen zájmem státní pokladny, nýbrž i zájmem veřejným.

Dosud požadované vzdělání šest tříd střední školy umožňuje vstup k důchodkové kontrole i těm, kteří byli nucení přerušiti svá studia z důvodů, které z pravidla nejsou žádným doporučením pro přijetí do státní služby.

Navrhujeme proto stanovení absolutoria celé střední školy se zkouškou znalostí jako podmínku přijetí k důchodkové kontrole. Se zřetelem na tuto vyšší školní průpravu lze omeziti i požadavek dvou odborných zkoušek a navrhujeme zavedení pouze jedné odborné zkoušky.

V Praze dne 17. června 1926.

Navrátil, dr Matoušek, Votruba,

dr Rehák, Ježek, Beran, Haupt, Molík, Šoltys, inž. Hrdina, dr Slávik, Chlebounová, Honzl, Vencl, Staněk; dr Lukavský, Mašata, inž. Novák, dr Samek, inž. Dvořáček, dr Hajn, Petrovický.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP