lI. volební období. |
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti;
Ku přijetí do služby důchodkové
kontroly vyžaduje se průkaz, že uchazeč
absolvoval střední školu a složil zkoušku
dospělosti pro dotyčný ústav ať
obligatorně nebo fakultativně stanovenou.
Ministr financí může povoliti výjimky.
Pro příslušníky důchodkové
kontroly stanoví se jedna odborná zkouška.
Její rozsah a zkušební předměty
budov stanoveny podle služebních potřeb nařízením.
Úředníci důchodkové kontroly
přeřazují se ze skupiny D do skupiny C státních
úředníků podle smyslu § 52. zákona
ze dne 25. ledna 1911 ř. z. č. 95.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem......
Provedení tohoto zákona ukládá se
ministru financí.
Kontrola nepřímých (spotřebních)
daní jest prováděna důchodkovou kontrolou,
která zřízena byla zákonem č.
28 ex 1920. Pro přijetí ke službě důchodkové
kontroly bylo stanoveno absolutorium šest tříd
střední školy. Toto předběžné
vzdělání odpovídalo poměrům
a způsobu kontrolní služby v době zřízení
důchodkové kontroly, t. j. převážně
systému strážnímu. Svobodný stát
demokratický nahradil staré zákony novými,
vyhovujícími duchu doby, Poplatník nemá
být pří každém kroku hlídán
a jeho svobodné podnikání a provádění
živností zdržováno, nebo dokonce ztěžováno.
V těchto intencích byla vedena vláda při
tvoření nových zákonů o nepřímých
daních. Aby se účelu kontrolní služby
plně dostálo, jest potřebí kontrolních
orgánů, kteří by byli s to vniknouti
do zákonných a normativních předpisů
o daních nepřímých a kteří
by byli schopni sledovati provoz kontrolovaných podniků
jak co do technického zařízení, tak
co do obchodního vedení. Působnost důchodkové
kontroly jest velmi obsáhlá a stálý
přímý služební styk s představiteli
obchodu, průmyslu a živností vyžaduje
vzdělaných úředníků,
protože důchodková kontrola jest bezprostředním
kontrolním orgánem nepřímých
daní, které zasahují do všech odvětví
průmyslu a živností více než daně
přímé.
Avšak i v oboru daní přímých
a poplatků povinnosti důchodkové kontroly
stále vzrůstají. Kontrolní úředník
chrání reálního poplatníka
a poučováním a účelným
zasahováním vychovává poplatnictvo
v daňové morálce. Jest tedy vytvoření
zdatného a vzdělaného kontrolního
sboru nejen zájmem státní pokladny, nýbrž
i zájmem veřejným.
Dosud požadované vzdělání šest
tříd střední školy umožňuje
vstup k důchodkové kontrole i těm, kteří
byli nucení přerušiti svá studia z důvodů,
které z pravidla nejsou žádným doporučením
pro přijetí do státní služby.
Navrhujeme proto stanovení absolutoria celé střední
školy se zkouškou znalostí jako podmínku
přijetí k důchodkové kontrole. Se
zřetelem na tuto vyšší školní
průpravu lze omeziti i požadavek dvou odborných
zkoušek a navrhujeme zavedení pouze jedné odborné
zkoušky.