POSLANECKÁ SNĚMOVNA N. S. R. Č. 1926.

lI. volební období.
2. zasedání.

452.

Odpovědi:

I. min. soc. péče a min. financí na interp. posl. Tučného a soudr. o penízi 130,000.000 Kč pro účely sociálního pojištění (tisk 374).

II. vlády na interp. posl. Hampla a soudr. o událostech na Havlíčkově náměstí v Praze (tisk 416).

III. vlády na interp. posl. dra Gáti, Sedorjaka, Mondoka a soudr. o vládním nařízení, jímž se zamýšlí zrušení žup v Podkarpatské Rusi a jich sloučení ve velkou župu (tisk 402),

IV. min, vnitra na interp. posl. Tauba, Schustera a druhů, že se zakazují oslavy na paměť Matteottiho (tisk 418).

V. vlády na interp. posl. Remeše, Koudely, R. Chalupy a soudruhů ohledně opatření proti lichvářskému zdražování potravin (tisk 403).

VI. ministra pověřeného vedením ministerstva pro zásobování lidu na interp. posl. Zemínové, Tučného, Lance, Sladkého a spol. o zákazu dovozu vepřového dobytka do republiky (tisk 414).

I./452.

Odpověď

ministra sociální péče a ministra financí na interpelaci poslance A. Tučného a soudruhů o penízi 130,000.000 Kč pro účely sociálního pojištění (tisk 374).

Ad 1. Pod číslem tisku 279 posl. sněmovny podala vláda návrh zákona o státním příspěvku k chudinským podporám starobním, čímž uskutečňuje se opatření zamýšlené 11 posl. odst. zákona ze dne 21. prosince 1920, číslo 683 Sb. z. a n., O opatření strojených hnojiv v roce 1921, pokud se týče zákonem ze dne 21. prosince 1921, č. 483 Sb. z. a n., kterým se určuje peníz 130,000.000 Kč k účelům sociálního pojištění.

Ad 2. Že a jak postaráno jest o úhradu závazků vyplývajících z navrhované zákonné úpravy a tudíž i o částku 130,000.000 Kč v dotaze zmíněnou, jest podrobně uvedeno v oddílu III. důvodové zprávy ke shora dotčenému vládnímu návrhu.

V Praze, dne 16. červ na 1926.

Ministr sociální péče:

Dr Schieszl v. r.

Ministr financí: Dr Engliš v. r.

II./452.

Odpověď

Vlády na interpelaci poslance Antonína Hampla a soudruhů o událostech na Havlíčkově náměstí v Praze (tisk 416).

V uvedené záležitosti učinil ministerský předseda již ve schůzi poslanecké sněmovny dne 12. června 1926 prohlášení, ve kterém bylo podrobně uvedeno, jak došlo k srážce demonstrantů s policií, jaký byl její rozsah a kdo ji zavinil.

Příkazy, kterých se dostalo policejním orgánům u příležitosti táborů, pořádaných komunistickou stranou dne 11. června 1926 v Praze II. na Havlíčkově náměstí, zněly v ten smysl, že v mezích zákona nemá býti projevům volného mínění na táborech na Havlíčkově náměstí nijak překáženo, že je však nutno zabrániti úřadem zakázanému demonstračnímu průvodu a táboru na Václavském náměstí vzhledem k ustanovení §u 75 jednacího řádu o ochraně sněmování, při čemž dlužno zakročovati s rozvahou, umírněností a klidem. Dle tohoto rozkazu postupovala stráž až do té doby, když demonstranti, pokusivše se marné proraziti kordon stráže bezpečnosti a násilím vynutiti si přístup na Václavské náměstí, jali se na různých místech násilně napadati stráž bezpečnosti.

Zjištěné osoby, které se provinily proti trestním zákonům, byly odevzdány, po případě oznámeny soudu.

Při podobných událostech je preventivní činnost úřadu bohužel téměř vyloučena, protože takové projevy, pořádané zpravidla politickou stranou úřady bez zákonného podkladu nemohou zakázat. Musí se tudíž omeziti na činnost represivní a orgány bezpečnostní vykonávají ji s rozvahou a umírněností, používajíce ostřejších prostředků jen v případech zákonem odůvodněných, zejména v sebeobraně.

V Praze, dne 16. června 1926.

Předseda vlády:

Černý v. r.

III. /452.

Odpověď

vlády na interpelaci poslanců dra Gáti, Sedorjaka, Mondoka a soudruhů o vládním nařízení, jímž se zamýšlí zrušení žup v Podkarpatské Rusi a jich sloučení ve velkou župu (tisk 402).

Nařízení zmíněné v interpelaci bylo vydáno jakožto vládní nařízení ze dne 4. června 1926 o reorganisaci župní správy v území Podkarpatské Rusi a publikováno pod č. 84 v částce 45 Sb. z. a n. ročníku 1926.

Pro toto nařízení, jehož obsahem jest sloučení žup užhorodské, mukačevské a velkosevljušské v jedinou župu s účinností 1. červnem 1926 a ustanovení Mukačeva za sídlo župního úřadu pro obvod sloučené župy při věcně nezměněné působnosti župního úřadu, byly směrodatny důvody administrativní a snaha, aby druhoinstanční správa politická na Podkarpatské Rusi byla řádně vybudována a prvoinstanční správa politická přiblížena potřebám lidu.

Druhoinstanční správa politická v území Podkarpatské Rusi byla před vládním nařízením, čís. 84/1926 Sb. z, a n., vykonávána třemi župními (županskými) úřady, a to v Užhorodě, Mukačevě a Velkém Sevljuši, při čemž župa užhorodská zněla při rozloze 2.120 km2 obyvatel 104.377, župa mukačevská při rozloze 3.320 km2 obyvatel 215.653 a župa velkasevljušská při rozloze 7.230 km2 obyvatel 284.715; celkem tedy území Podkarpatské Rusi měří 12.670 km2 a má 604.745 obyvatel. Uváží-li se tato data, je zřejmo, že byly dosavadní župní úřady a obvody jejich neúčelně rozděleny, takže jejich vybudování na řádnou úroveň úřadů II. stolice bylo vyloučeno. Dosavadní uspořádání vzniklo postupně různými prozatímními opatřeními, při čemž obvody župních (županských) úřadů nebyly totožny s obvody bývalých uherských žup. Úprava politické správy spočívala jednak na opatřeních ministra s plnou mocí pro Slovensko, jenž při postupném přebírání státní moci fakticky spravoval východní část republiky tak, jak byla vojensky obsazována, jednak na opatřeních šéfa civilní správy (administrátora), jenž byl pověřen prozatímní organisací politické správy. Hlavní zásady pro organisaci a administraci Podkarpatské Rusi byly stanoveny vládou po poradách s čelnými občany a představiteli lidu Podkarpatské Rusi ve formě Generálního statutu ze dne 24. října 1919, jenž byl vyhlášen v Užhorodě dne 16. listopadu 1919 a pozměněn vládním nařízením ze dne 26. dubna 1920, čís. 356 Sb. z. a n., vydaným na základě § 3, odst. 8, ústavní listiny. Zkušenosti, získané s touto prozatímní organisací. Ukázaly, že je nutno v zájmu lidu sjednotiti účelně druhoinstanční správu a vybudovati ji tak, aby bylo možno při župním úřadě uplatniti řádnou dělbu práce a tím docíliti rychlejšího a dokonalejšího vyřizování věcí při jednotném přehledu a jednotné praxi. K tomu směřuje vládní nařízení, zmíněné v interpelaci.

Při jeho vydání byl uvážen i zřetel komunikační při čemž třeba uvážiti, že při sloučení úřadů šlo o úřady II. stolice, které většinou nevyžadují přímého styku s obyvatelstvem. Mukačevo, které bylo zvoleno sídlem župního úřadu pro sloučené území, má polohu centrální, hodí se tudíž nejlépe za sídla spojené župy a dosažitelnost jeho jako místa úřadu II. instance pro obyvatelstvo se proti dosavadnímu stavu nijak podstatně nezhorší.

Ostatně sloučení žup v jeden velký druhoinstanční úřad umožní, aby byly všecky věci, vyžadující přítomnosti strany u úřadu, přikázány, pokud to je administrativně možno, úřadům prvoinstančním, Značí tudíž tato reforma nesporně zisk pro obyvatelstvo.

Nařízení v interpelaci zmíněné opírá se o § 1 č. I. vládního nařízení ze dne 27. července 1920, č. 476 Sb. z. a n., o prozatímní úpravě správy politické v území Podkarpatské Rusi, resp. o § 11 zak. ze dne 22. března 1920, čís. 210 Sb. z, a n. o prozatímní úpravě správy politické na Slovensku. Z těchto zmocnění, o která se opírá vládní nařízení, čís. 84/1926 Sb. z: a n., jakož i z podaného vylíčení dosavadního prozatímního vývoje politické správy na Podkarpatské Rusi, vyplývá, že vládní nařízení v interpelaci zmíněné jest vydáno na zákonném základě, a že obsahem svým jest jen pokračováním v dosavadním vývoji, takže stejně jako tento vývoj je v souhlasu s ústavní listinou a s mírovými smlouvami, jednak pak, že obsah tohoto vládního nařízení byl určován administrativním zřetelem na potřebné vybudování a přiblížení politické správy potřebám lidu. Že se těmito opatřeními nijak neprejudikuje budoucímu provedení § 3 ústavní listiny o Podkarpatské Rusi, je samozřejmo.

V Praze dne 16. června 1926.

Předseda vlády:

Černý v. r.

IV/452 (původní znění)

Odpověď

ministra vnitra na interpelaci poslanců Tauba, Schustera a druhů, že se zakazují oslavy na pamět Matteottiho (tisk 418).

Organisace německé sociálně demokratické strany v Kašperských Horách zažádala u okresní správy politické v Sušici za povolení veřejného táboru lidu s programem: "Oslava Matteottiho, vzpomínková řeč, přezpívání písně práce" na den 16. června 1926 v Rejštejně.

Okresní správa politická v Sušici tento tábor výměrem v interpelaci uvedeným zakázala. Strana proti tomuto rozhodnutí nepoužila opravných prostředků a zbavila se sama možnosti, aby správnost rozhodnutí I, instance byla přezkoumána.

Pokud jde o oslavu Matteottiho v Brně dne 10. června 1926, není správným tvrzení, že oslava povolena pod podmínkou, že řečník nebude mluviti o Matteottim, čímž by vlastně oslava byla znemožněna, nýbrž jest pravdou, že policejní ředitelství v Brně položilo jako podmínku, že slavnostní řečník nebude útočiti na representanty spřáteleného italského státu způsobem, který by byl s to ohroziti veřejné blaho. Proti tomuto opatření policejního ředitelství nebylo si stěžováno. V opatření policejního ředitelství v Brně nelze spatřovati nepřípustné omezování shromažďovací svobody a svobodného projevu mínění.

V Praze dne 16. června 1926.

Ministr vnitra:

Černý v. r.

V/452.

Odpověď

vlády na interpelaci poslanců A. Remeše, J. Koudelky, R. Chalupy a soudruhů ohledně opatření proti lichvářskému zdražování potravin (tisk 403).

Za dnešních poměrů nedoporučuje se dáti zemským správám politickým rozkaz, aby ve smyslu ustanovení § 1 a násl. vládního nařízení z 3. září 1920, č. 516 Sb. z. a n., proveden byl úřední soupis veškerých zásob obilí, mouky, vařiv, dobytka živého i poraženého, mraženého masa a zvířecích tuků, poněvadž soupis takový jest přípravou určitého stupně vázaného hospodářství, pro kterýžto zásah není v dnešních dnech dostatečných důvodů a vyvolal by jen všeobecný rozruch a překotný nákup zbytečně velkých zásob potravin, který by jen ceny těmito potřeb vyháněl do výše.

Ministerstvo pro zásobování lidu provedlo podřízenými orgány již počátkem měsíce června t. r. povšechnou přehlídku skladišť a těch míst, kde bylo očekávati větši zásoby v interpelaci uvedených potravin. Zjistilo však, že by tu byly nějak nadměrné zásoby, nebo hromaděné za účelem spekulativním, ani že by byla obava, že jich nějakým způsoben využito bude ku zdražení cen.

Pokud jde o soupis dobytka a masa na jatkách, vydávány, jsou velmi přesné zprávy - téměř každodenní - o příhonu dobytka na jatky, o stavu a pohybu zásob masa na jatkách, jakož i docílených cenách, také i širší veřejnost, jest o otázce této velmi podrobně a včas informována. Příhon dobytka na jatky pravidelně kryje běžnou potřebu.

K návrhu, by stát určitým způsobem sám zasáhl do základního zákona hospodářského, vyjádřeného nabídkou a poptávkou, podotýká se, že ani tu v dnešní hospodářské situaci nedoporučovalo by se navrhovaným způsobem zasáhnouti, poněvadž by na základě nabytých zkušeností stát převzal nepoměrně veliké risiko, jež by nijak nebylo úměrno zamýšlenému výsledku a nemohla by přes to sjednána býti trvalá náprava. Nelze také jak interpelace míní, již předem nakládati s výnosem cel zemědělských, o jichž zvýšení se v zákonodárných sborech teprve jedná.

Ohledně návrhu uvedeného v třetím bodu interpelace učinilo ministerstvo pro zásobování lidu rovněž již počátkem června t. r. určitá opatření a bylo jednáno se zástupci svazů spotřebních družstev a velkonákupe, při čemž docíleno, že dne 5. června t. r. zástupci nejčelnějších konsumních družstev a spotřebních spolků prohlásili, že budou i nadále prodávati v drobném za ceny velkoobchodní pod podmínkou, že obdrží dovozní povolení, kteréžto podmínce ministerstvem obchodu bylo vyhověno; obchodní grémia a Ústředí obchodních komor se zavázala, že budou působiti na meziobchod v tom směru, aby budoucí cla nebyla v cenách již nyní exkomptována.

Pokud jde dále o návrhy uvedené v bodu 4. a 5. této interpelace, nařídilo ministerstvo pro zásobování lidu oběžníkem svým ze dne 12. června t. r. č. 17.150 všem zemským správám politickým a úřadům pro potírání lichvy, by stavu a pohybu zásob, jakož i otázkám kalkulačním věnovaly co největší pozornost a všemi zákonnými prostředky hleděly již v zárodku zameziti neodůvodněné stoupání cen předměty potřeby.

Co se konečně týče uzávěru interpelace, uvádí ministerstvo zásobování lidu, že žádané přehlídky velkomlýnů atd.; jsou zahrnuty již ve výše uvedeném výnosu č. 17.150; přes to však učinilo neprodleně potřebné kroky, aby přehlídky ty provedeny byly tam, kde je důvodné podezření, že majitelé z důvodů spekulativních obilí zadržují a nedávají je na trh.

V Praze, dne 16. června 1926.

Předseda vlády:

Černý v. r.

Ministr pověřený vedením ministerstva pro zásobování lidu:

Haussmann v. r.

VI./452.

Odpověď

ministr pověřeného vedením ministerstva pro zásobování lidu

na interpelaci posl. F. Zeminové, Al. Tučného, J. Lance, V. Sladkého spol. o zákazu dovozu vepřového dobytka do republiky (tisk 414).

Jakmile ministr pověřený vedením ministerstva pro zásobování lidu se dozvěděl o zákazu dovozu dobytka z Polska, intervenoval ihned u ministra zemědělství a poukázal na možné neblahé důsledky, které pro naše dobytčí a masné trhy zákaz dovoz dobytka z Polska mohl by míti.

Upozornil pak zvláště na zvýšenou spotřebu v době předsletové a sletové v Praze. Při tom obmezilo ministerstvo pro zásobování lidu své jednání nouze na dobytek vepřový, poněvadž mu je známo, že domácí výroba vepřového dobytka nekryje spotřebu a že nutno dobytek vepřový (jatečné vepře) zvláště též se zřetelem na náš vyvinutý exportní průmysl uzenářský dovážeti z Polska, jako tomu bylo i v letech předválečných. Ministerstvo pro zásobování lidu, jsouc si vědomo nesoběstačnosti zdejší výroby vepřů, podporuje v mezích nejkrajnější možnosti dovoz jejich z ciziny a nebýti zákazu dovozu z důvodů zvěrolékařsko-policejních, nebylo by nedostatku vepřů na našich trzích. Pokud se týče dovozu vepřů z Maďarska, dovážejí se k nám z tohoto státu bagouni, poněvadž vepři lehké váhy, kteří právě jak spotřebitelstvem, tak i uzenáři jsou nejvíce hledáni, pěstují se v Maďarsku jen v zcela nepatrné míře, takže s dovozem tohoto druhu vepřů z Maďarska ve větším množství nelze počítati. Ke konečným 4 bodům interpelace podotýká se toto:

Ad. 1. Zákaz dovozu živého dobytka z Polska byl vydán v důsledku opětovného přenesení nákazy slintavky a kulhavky tímto dobytkem a šíření této nákazy ve vnitrozemí. Zákaz bude ministerstvem zemědělství odvolán, jakmile stav této nákazy v Polsku to připustí,

Ad 2. Ministerstvo pro zásobování lidu podporuje dovozy dobytka i masa ze států cizích a bude bráti přirozeně zřetel v prvé řadě na ty státy, které od nás dováží výrobky průmyslové, pakli ovšem cena dobytka na trzích těchto států bude pro naše poměry výhodnou a přijatelnou.

Ad 3. Ministerstvo pro zásobování lidu nařídilo podřízeným úřadům a orgánům, aby otázkám cenovým a předražováním nejen u masa a tuků, ale i u ostatních potravin věnovaly co největší pozornost a učinily neprodleně taková opatření, by všem pokusům o neoprávněné zdražování učiněna byla přítrž. Opatření tato byla učiněna nejen se zřetelem k blížícímu se Sokolskému sletu, nýbrž i vzhledem k nynější všeobecné hospodářské situaci.

Ad 4. Pokud se týče požadovaná záruky, že bude o všeobecný dovoz nutných potravin stále postaráno, zejména že o Všesokolském sletu v Praze bude dostatek potravin a v cenách nepředražených, dlužno sděliti, že ministerstvo zemědělství povolilo pro Pražský trh týdenní dovozní kontingent 4000 vepřů z Polska, který bude dnem 22. t. m. zvýšen na 5000 kusů týdně. Ostatním dobytkem i masem jest pražský trh dostatečně zásoben. K popudu ministerstva pro zásobování lidu byla u magistrátu hl. města Prahy ji v měsíci květnu t. r. svolána porada všech obchodních organisací, jakož i zástupců spotřebitelů a zástupce České Obce Sokolské. Prohlášení zástupců obchodních organisací vyznělo v ten smysl, že je o dostatečný přívoz potravin všeho druhu včas postaráno, takže není obav, že by v Praze o sletu mohl nastati nedostatek potravin a zavázaly veškeré své členstvo, aby toto ceny potravin v době sletu nezvyšovalo. Též i prohlášení zástupce České Obce Sokolské vyznělo pokud se týče vlastní zásobovací organisace velmi uspokojivě, takže dlužno předpokládati, že následkem této kooperace budou míti zásobovací i cenové poměry ve dnech sletových normální průběh.

V Praze dne 16. června 1926.

Ministr pověřený vedením ministerstva pro zásobování lidu:

Dr. Hauasmann v. r.

Překlad ad IV/452.

Antwort

des Ministers des Innern auf die Interpellation der Abgeordneten Taub, Schuster und Genossen wegen des Verbotes der Matteotti-Gedenkfeiern (Druck 418).

Die Organisation der deutschen sozial-demokratischen Partei in Bergreichenstein hat bei der politischen Bezirksverwaltung in Schüttenhofen um die Bewilligung einer öffentlichen Volksversammlung mit dem. Programe: "Matteotti-Feier, Gedenkrede, Absinken des Liedes der Arbeit" für den 6. Juni 19 6 in Unterreichenstein angesucht.

Die politische Bezirkverwaltung in Schüttenhofen hat diese Versammlung mit dem in der Interpellation angeführten Bescheide verboten. Die Partei hat gegen diese Entscheidung keine Rechtsmittel in Anwendung gebracht und hat sich selbst der Möglichkeit begeben, daß die Richtigkeit der Entscheidung I. Instanz überprüft werde. Was die Matteotti-Feier in Brünn am 10. Juni 1926 anbelangt, ist die Behauptung, daß die Feier unter der Bedingung bewilligt worden sei, daß der Redner über Matteoitti nicht sprechen werde, wodurch die Feier eigentlich unmöglich gemacht wurde, nicht richtig, sondern entspricht es der Wahrheit, daß die Polizeidirektion in Brünn die Bedingung gestellt hat, daß der Festredner die Repräsentanten des befreundeten italienischen Staates nicht in einer Weise angreifen werde, die ciao öffentliche Wohl zu bedrohen geeignet wäre. Gegen diese Verfügung der Polizeidirektion wurde keine Beschwerde geführt.

In der Verfügung der Polizeidirektion in Brünn dann eine unzulässige Beschnänkung der Versammlungsfreiheit und der freien Meinungsäußerung nicht erblickt werden.

Prag, am 16. Juni 1926.

Der Minister des Innern:

Černý m. p.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP