lI. volební období. |
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Vlastníci a pachtýři zemědělské
půdy, kteří půdy té - ať
vlastní nebo pronajaté - nemají více
než 2 a půl ha v oblasti řepařské,
3 ha v oblasti obilnářské, 4 ha v oblasti
obilnářsko-bramborářské a 5
ha v oblasti pícninářské mají
nárok na to, aby jim až do této výměry
podle ustanovení tohoto zákona vnuceným nájmem
zemědělská půdy byla doplněna
z půdy, která podléhá vnucenému
pachtu.
(1) Vnucenému pachtu podléhá veškera zemědělská půda vlastníků nebo pachtýřů, která u jednotlivých z nich přesahuje výměru:,
v oblasti řepařské 15 ha,
v oblasti obilnářské 20 ha,
v oblasti obilnářsko - bramborářské 25 ha,
v oblasti pícninářské 30 ha,
bez ohledu na to, zda je to půda jen vlastní nebo
s půdou najatou dohromady nebo výhradně jen
půda najatá. Také při tom nerozhoduje,
zda je v katastru jedné obce nebo v katastrech více
sousedních obcí, nebo zda je spoluvlastnictvím
nebo v pachtu více osob na společný účet
hospodařících, zda patří nebo
je najata osobami fysickými nebo právnickými.
Ustanovení tohoto zákona vztahují se také
na veškery pachty zemědělské půdy
uzavřené mezi vlastníky nebo pachtýři
a drobnými nájemci, nebo podnájemci před
vydáním tohoto zákona, pokud rozsah jimi
obdělávané ať vlastní nebo pronajaté
půdy nepřesahuje výměru v § 1
vyznačenou.
Zákon tento nevztahuje se na pozemky, kterých obec
bezprostředně potřebuje k rozvoji svého
stavebního ruchu a pro zajištění svých
komunálních podniků a ústavů.
Jde-li o pozemky, které obci nenáleží,
musí obec svůj nárok na ně u obecního
pozemkového výhoru uplatniti. Nárok na vnucený
pacht těchto pozemků může býti
uplatněn jen po dobu, po kterou jich obec ke zmíněným
účelům potřebovati nebude.
Požadovací právo na vnucený pacht vztahuje
se také na stavení obytná a hospodářská,
která jsou postavena na cizím pozemku, na dvorky
a zahrádky s nimi související, ať jich
pachtýř již na základě pachtového
poměru nebo služebnosti spojené s vlastnictvím
pozemku užíval nebo je nově za účelem
řádného hospodaření na pozemku
podléhajícím vnucenému pachtu nově
postaví a zařídí.
Nárok na vnucený pacht zemědělské
půdy do výměru v § 1 stanovené
přísluší pachtýřům
pouze tehdy, když požadovaný pozemek bude obdělávati
sám nebo se svou rodinou. Podpacht je na přechodnou
dobu dovolen jen z důležitých příčin
nemoci, konání vojenské služby a pod.)
a rozhoduje o něm obecní pozemkový výbor.
Obecní pozemkový výbor zvolí v každé
katastrální obci na základě všeobecného
volebního práva občané zapsaní
ve všeobecných voličských seznamech
vždy na dobu tří let. Obecní pozemkový
výbor skládá se ze 6 členů
a tří náhradníků, kteří
jsou v pořadí, jak byli zvoleni, povoláni
pro případ, že by některý člen
svou funkci vykonávati nemohl. Svolávání
a usnášení obecního pozemkového
výboru děje se obdobně podle pravidel platných
pro svolávání a usnášení
obecního výhoru.
Obecní pozemkový výbor sestaví katastr
zemědělské půdy podléhající
vnucenému pachtu podle jednotlivých vlastníků
nebo pachtýřů s připojením
veškerých parcel jim náležejících
nebo jimi najatých. Katastr tento musí býti
vždy v měsíci dubnu každého roku
znovu zrevidován a po dobu čtyř neděl
k veřejnému nahlédnutí vyložen.
Každý, kdo činí nárok na vnucený
pacht, musí nárok ten ohlásiti nejdéle
do konce června každého roku a to písemným
podáním u obecního pozemkového výboru
proti potvrzence. V podání tom má udati výměru
zemědělské půdy, kterou požaduje,
jakož i parcelu nebo parcely, na které činí
nárok.
Podle učiněných přihlášek
sestaví obecní pozemkový výbor do
14 dnů výkaz potřeby zemědělské
půdy a rozvrhne na jednotlivé vlastníky a
pachtýře tak, že nejprve přikáže
do pachtu půdu největších vlastníků
nebo pachtýřů a postupně dále
půdu vlastníků a pachtýřů
menších, při čemž zachována
musí býti hranice v § 2 stanovená. Při
přídělu půdy jednotlivým drobným
pachtýřům musí býti hleděno
k tomu, aby přidělené jim parcely byly pro
ně i co do jakosti půdy, jich vzdálenosti
a sousedství jich vlastních pozemků co nejpříznivější.
Pokud jde o vlastníky; a pachtýře, nichž
půda podléhá vnucenému pachtu, má
býti hleděno k tomu, aby oddělenými
pozemky do vnuceného pachtu nebylo znemožněno
racionelní hospodaření na zbylé jim
půdě.
Obecní pozemkový výbor má pracovati
k tomu, aby dobrovolnou dohodou mezi drobnými pachtýři
byla jimi oblévaná půda pokud možno
nejvíce scelena.
Doba vnuceného pachtu vztahuje se vždy na dobu 12
let, počínajíc 1. srpnem každého
roku.
V případě, že by se pachtýř
hospodaření vzdal nebo zemřel, nebo řádně
do pachtu danou mu půdu,na zásadách racionelního
hospodaření neobdělával, nebo pachtovné
podmínky neplnil, rozhodne obecní pozemkový
výbor o tom, komu přidělená půda
má býti k dalšímu užívání
přikázána.
Nejvyšší pachtovné, které z půdy
dané do vnuceného nájmu její vlastník
nebo nájemce může požadovati, nesmí
přesahovati v krajinách řepařských
cenu 100 kg pšenice, v krajinách obilnářských
cenu 100 kg žita, v bramborářských cenu
500 kg brambor, v krajinách pícninářských
150 kg sena z jednoho ha půdy.
Výši nájemného až do této
hranice pro jednotlivé parcely do drobného pachtu
přikázané stanoví obecní pozemkový
výbor.
Veškerá právní jednání
na základě tohoto zákona předsevzatá
jsou jakýchkoli v poplatků prosta.
Z usnesení obecního pozemkového výboru
možno se odvolati do 14 dnů k obecnímu výboru,
který rozhoduje s konečnou platností.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem jeho vyhlášení a jeho provedení
ukládá se ministru vnitra, zemědělství
a spravedlnosti.
Pozemkovou reformou nebyly ani zdaleka splněny oprávněné
naděje malých zemědělců. Obrovská
většina jich zůstala vůbec bez přídělu
anebo dostalo se jim přídělu naprosto nepatrného.
A tak dnes po pozemkové reformě, jež vytvořila
spoustu nových velkostatkářů, majitelů
zbytkových statků, podle statistiky v zemích
sudetských je malozemědělců pachtýřů
do 5 ha držebnosti 164.612, kteří vlastní
stejně nebo více půdy, než kolik mají
najato, 164.148 držitelů s menším vlastnictvím
než mají najaté půdy, 87.476 držitelů,
kteří mají jen najatou půdu a konečně
7.227 držitelů půdy t. zv. deputátní.
Na Slovensku a Podkarpatské Rusi jsou poměry ještě
horší. Trpasličí držebnosti, jež
hospodaří primitivně na půdě
bud' vůbec nebo z převážné části
jen najaté, mají tam převahu. A právě
skutečnost, že malorolník pracuje na půdě
z větší části najaté,
je příčinou neracionelního hospodaření
i nemožnosti vývoje zemědělství.
Proto otázka pachtů stále zůstává
jednou z nejdůležitějších otázek
v Československu. Zvláště pak důležitou
stává se dnes, v době vypjaté celní
politiky, která povede nejen k politice odvety se strany
ciziny, ale také ke zvýšení pozemkové
renty a tím i ke zvýšení dnes již
velmi vysokého pachtovného. Toto jest ovšem
s to přivoditi ještě větší
krisi, než v jaké dnes ocitají se malozemědělci.
Má-li býti tedy řešen tento důležitý
problém a má-li býti skutečně
pomoženo malozemědělcům, je nutno započíti
okamžitě zejména s otázkou pachtů
drobných pachtýřů půdy, kteří
jsouce v neustálé nejistotě co do délky
pachtovní smlouvy, jednak co do výše pachtovného,
nemohou investovati ani do živého, ani mrtvého
inventáře potřebný kapitál,
čímž ovšem trpí zemědělská
výroba a tím i celé národní
hospodářství ČSR. Neboť zvýšení
zemědělské výroby rostlinné
i živočišné jest právě z
národohospodářského hlediska nejvýš
nutné a zvýšení toto může
se nejúčinněji projeviti a uskutečniti
právě u drobných pachtýřů
půdy.
Toto jsou důvody, jež vedly podepsané k podání
tohoto návrhu, jež má upraviti jednotně
poměry drobných pachtýřů. Přijetím
zákona bude jsou z malé části napravena
křivda, která se stala drobným zemědělcům
a pachtýřům prováděním
pozemkové reformy. Vnucený pacht nikdy nemůže
úplně vyřešiti tísnivý
problém, před nímž stojí malozemědělci,
avšak může býti za dnešního
stavu částečným východiskem
z krise. Celostátní zákon pak odpovídá
potřebě jednotného regulativu pachtovních
poměrů, jež právě dnes jsou ztíženy
tím, že drobní pachtýři mají
při najímání půdy co činiti
s různými jim nepřátelskými
činiteli (obce, statky mrtvé ruky, selská
půda atd.).
Stejně i stanovení doby pachtovní na 12 let,
jest z národohospodářského hlediska
nevyhnutelným, neboť jen tak bude moci malozemědělec
pachtýř investovati bez obavy potřebný
kapitál do pronajaté půdy.
Poněvadž tento návrh zákona státní
pokladnu nijak nezatíží, není potřeba
uváděti úhradové klausule.
Ku projednání budiž tento návrh přikázán
výboru iniciativnímu a zemědělskému.