II. volební období. | 2. zasedání. |
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Vláda se vyzývá, aby do tří
měsíců podala návrh zákona
o povinném zaměstnávání válečných
poškozenců ve veřejných a soukromých
službách.
Hospodářská situace československých
válečných poškozenců zhoršuje
se den ode dne. Důchody, vyplácené podle
zákona o požitcích válečných
poškozenců nedostačují vůbec
ani k nejskromnější existenci. Váleční
poškozenci jsou tedy nuceni, třebas by byli i 100
% invalidy, hledati si obživu prací. Ostatně
zákona o požitcích válečných
poškozenců, jak vyplývá jasně
z důvodové zprávy k vládnímu
návrhu, byl vypracován za předpokladu, že
váleční poškozenci doplní nedostatečné
důchody vlastní prací.
Avšak většina válečných
poškozenců nemůže při nejlepší
vůli najíti zaměstnání a těm,
kteří zaměstnáni jsou, hrozí
stále, že budou v prvé řadě propuštěni.
To se týká nejen soukromých služeb,
nýbrž i poškozenců, zaměstnaných
u státu, obcí a v jiných veřejných
službách. Otázky ty mohou býti řešeny
pouze zákonodárným opatřením,
jímž by byla stanovena povinnost veřejných
i soukromých podniků a veřejných úřadů
zaměstnávati v určitém poměru
k celkovému počtu zaměstnanců válečné
poškozence. Československo jest z válčících
států téměř jedinou zemí,
kde tato otázka nebyla žádným způsobem
rozřešena. Z jiných států zavedly
zákony povinné zaměstnávání
válečných invalidů, především
sovětský Svaz, dále Německo, Rakousko,
Italie, Polsko, a Francie. Maďarsko, Rumunsko a Jugoslavie
provedly aspoň omezenější opravu této
otázky v rámci svých zákonů
o požitcích válečných poškozenců.
Velká Britanie zavedla nejprve systém dobrovolný,
ale koná v poslední době přípravy,
aby ho změnila na systém povinného zaměstnávání.
Československo jest tedy v tomto ohledu pozadu za všemi
státy. Proti námitce, že dnes by bylo pozdě
na zavádění povinného zaměstnání
invalidů mluví okolnost, že Francie uzákonila
povinné zaměstnání až v r. 1924
a v Anglii se jedná o ně v poslední době.
V Rakousku měl zákon o povinném zaměstnání
invalidů z r. 1920 pozbýti účinnosti
koncem roku 1924, jeho platnost však byla nadále prodloužena,
z čehož je zřejmo, že ho bylo skutečně
třeba.
Dále je třeba konstatovati, že Československo
neučinilo ničeho pro zaměstnávání
invalidů a válečných poškozenců
aspoň ve státních službách. I
zde je Československo na posledním místě,
neboť celá řada států zavedla
zákonné přednostní právo válečných
invalidů a poškozenců ve veřejných
službách. Jsou to Belgie, Velká Britanie, Kanada,
Polsko, Rakousko, Rumunsko, SHS, Spojené Státy Severoamerické,
Německo, Italie a Francie.
Upozorňujeme důrazně na to, že na konferenci
odborníků, která jednala r. 1923 při
mezinárodním úřadu práce v
Ženevě o zaměstnávání
válečných invalidů a doporučila
systém povinného zaměstnání
všem státům, vyslovil československý
zástupce svůj souhlas a sdělil, že československá
vláda takový návrh také připravila.
Ostatně sama vláda, nebo ministr sociální
péče, prohlásili při četných
příležitostech, že bude i v Československu
podán návrh zákona o povinném zaměstnávání
invalidů.
Zvláště je třeba takového zákona
vzhledem k mnoha tisícům válečných
poškozenců, bydlících v cizině.
Domů se nemohou vrátiti, poněvadž by
zde nenašli zaměstnání, v cizině
pak nejsou chráněni tam platnými zákony
o povinném zaměstnávání, poněvadž
naše vláda pro ně v tom směru ničeho
neučinila. Kdyby bylo i u nás uzákoněno
povinné zaměstnávání invalidů,
bylo by možno tuto otázku upraviti mezistátními
dohodami, jako to učinilo Rakousko s Německem již
v r. 1921.
Ochrana našich válečných poškozenců
v cizině je zvláště nutna teď v
Rakousku, kde se zdržuje veliký počet československých
válečných poškozenců a kde přijali
v prosinci 1924 zákon, jímž se téměř
znemožňuje zaměstnání cizím
příslušníkům.
Jsme si vědomi toho, že úplné rozřešení
otázky válečných poškozenců
v tom směru, že by byly úplně uspokojeny
jejich oprávněné požadavky dnešní
systém není schopen provésti a nemá
k tomu ani s dostatek dobré vůle, poněvadž
kapitalistický stát přistupuje k částečnému
řešení tohoto problému jen proto, aby
zakryl nejkřiklavější důsledky
kapitalistické války a aby odstranil resp. pokud
možno zmenšil roztrpčení a odpor proti
válce a tím i proti novým imperialistickým
válkám, jimž spěje vstříc
a na něž se připravuje. Avšak řešení
otázky povinného zaměstnání
válečných poškozenců ve veřejných
i soukromých službách je v mezích možnosti
i kapitalistického státu, jak ukazuje zavedení
povinného zaměstnání v ostatních
kapitalistických státech Evropy. Podáváme
proto tento návrh, abychom přiměli vládu
tohoto státu, o němž je prohlašováno,
že prý je v čele sociálního pokroku,
aby snažila se dosáhnouti v otázce péče
o válečné poškozence ostatní
Evropu.