Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1926.

II. volební období.
3. zasedání.


587.

Naléhavá interpelace

poslanců Tučného, Lance a společníků

vládě

o výrobní krisi a jejích následcích.

Jsme přesvědčeni, že hospodářské otázky jsou základem k budoucímu politickému vývoji našeho mladého státu a že jsme nezabezpečili na věky jeho existenci, aniž stabilisovali jeho vývoj politický, jestliže jsme nedocílili stabilisace hospodářské. Tento základní princip zabezpečovací politiky byl sdílen všeobecně hned od prvních dnů naší nové samostatnosti a nejlepší z našich, žijících i zemřelých už státníků v tomto směru vydali všechnu svoji energii a starost. Po zběžném uspořádání nejnaléhavějších otázek politických a sociálně-politických v prvých třech letech naší samostatné správy počalo se s usilovným hledáním cest a prostředků k stabilisaci hospodářské a zabezpečení normálního hospodářského vývoje.

Tento proces stabilisační, zvláště jeho úsek, sledující stabilisaci měny, dál se za velmi těžkých bolestí a stejně těžkých obětí v prvé řadě lidu pracujícího dělnictva a zřízenectva, a to nejen soukromého, ale i ve službách veřejných. Snášel je s obdivuhodnou trpělivostí a smyslem pro zájem státu v nezviklatelném přesvědčení, že všechny ty následky snižování mezd a platů a snižování životní úrovně pracujícího člověka přebolí a s dorážením stability a se zabezpečením normálních poměrů v hospodářském vývoji nalezne trvalého odškodnění za bolesti přetrpěné. Do konce roku 1924 trvala státníkova zkouška pro všechen lid pracující a náš stát pojat do počtu nemnoha států se stabilisovanou měnou a stabilisovaným národním hospodářstvím.

A sotva uplynul jeden rok nadějí, že jsme učinili ve stabilisačním procesu rozhodný krok, staví nás doba před smutná fakta, jež vzbuzují pocit sžíravé ironie a jej také vyvolávají kletby těch, kdo v časové periodě stabilisace nejvíce trpěli. Hned na začátku letošního roku roste nezaměstnanost, omezuje se provoz továren a dílen a tisíce rodin dělnických ocitají se v kritickém postavení bez existenčních prostředků. Klesá vývoz, zmenšuje se i domácí konsum pro příjmový pokles značné části zaměstnaneckého světa a objevuje se krise hospodářská v pravé, příšerné podobě.

Ačkoliv rozsah krise je nám znám z vlastních zkušeností a z údajů soukromou cestou získaných, nechceme se vystaviti podezření, že sledujíce nějaké tendence, zkreslujeme jej a šíříme pesimismus, použijeme k naznačení rozsahu jen dat úředních z místa nejkompetentnějšího - našeho ministerstva obchodu. Podle těchto dat v kovoprůmyslu klesla zaměstnanost oproti měsíci lednu letošního roku o 15 - 47 %! Většina závodů, u nichž byla zaměstnanost zjišťována, vykazuje pokles přes 30 %, ale počet nezaměstnaných stoupl pouze o 5 - 27 %, protože závody raději omezovaly týdní dobu pracovní, nežli by propouštěly větší počet dělníků. Malý kovoprůmysl vykazuje také pokles přes 30 %, průmysl smaltovaného zboží je zaměstnán sotva z 50 % výrobní kapacity.

V textilnictví vykazuje průmysl bavlny oproti lednu letošního roku pokles zaměstnaností o 28,5 %, průmysl vlny o 18 %, průmysl hedvábí o 15 %. V průmyslu sklářském pouze tabulárny udržely oproti roku loňskému stejnou zaměstnanost, ba snad o 4 %, ji zvětšily, avšak všechny ostatní druhy sklářské výroby vykazují také pokles: lahvárny v prosinci byly zaměstnány do 50 % výrobní kapacity, nyní jen do 47 %, výroba dutého skla v prosinci 57 %, nyní jen 48,5 %, skla litého a zrcadlového v prosinci 60 %, nyní jen 50 %. Celý průmysl sklářský, který v roce 1925 byl zaměstnán do 55 % výrobní kapacity, vykazuje pokles zaměstnanosti jen do 50 % výrobní kapacity. V průmyslu porculánovém je z normálního počtu 17.000 dělníků 1800 úplně bez zaměstnání, 2000 dělníků je zaměstnáno jen částečně. Většina továren pracuje omezený počet dnů v týdnu.

Úřední záznamy mluví jen kuse o poklesu zaměstnanosti v průmyslu obuvi, koželužském, v průmyslu nábytku a keramickém. Ale naše vlastní zkušenosti a soukromé zprávy přesvědčivě dokazují, že pokles zaměstnanosti je i v průmyslu oděvním, ač pro něj právě podzimní část roku bývá sezonou a že tento pokles značného rozsahu postihl nejen práci zakázkovou, ale také konfekční. Z oboru stavebního přestoupil, více než třetina pracovních sil do jiných oborů práce. Část těchto pracovníků s větším počtem zaměstnanců z průmyslu sklářského odcestovala v beznadějnosti do brzkého ozdravění našeho trhu pracovního za hranice, zvláště do Francie a do Německa (skláři).

Ze střízlivých údajů úředních je patrnou krise takových rozměrů, že vyžaduje okamžitého řešení s největší vážností. Jako zástupci oněch vrstev, na něž následky krise v prvé řadě a nejtížeji doléhají, už při parlamentním projednávání pevných zemědělských cel jsme na ni upozorňovali a varovali před politikou, která místo odstranění ji jenom zvětšuje. V době dlouhých prázdnin parlamentních několikráte jsme upozornili na rozsah krise i její následky representanty státní správy, žádajíce, aby výkonná moc veřejná uplatnila všechny prostředky, jimiž se v příznivém smyslu do krise zasáhne. A také jsme tyto prostředky konkrétně naznačili.

Konstatujeme s politováním, že do této chvíle nebyl proveden jediný z požadovaných zákroků, aby se krise zmírnila a event. odstranila a zmírnily také její následky. Ani teoretická diskuse o příčinách krise a prostředcích k odstranění nebyla provedena. Z doznání samých majitelů výrobních prostředků víme, že by se rozsah krise značně zmenšil, kdyby se průmyslníci sami starali o udržení zákazníků zahraničních a získání nových, že řada vydatných zakázek zahraničních byla zrušena jen pro zlomyslnou politiku protidělnickou se strany majitelů továren, že podniky, jimž záleželo na udržení normálního provozu, vlastním přičiněním získaly příležitosti k práci na pět let pro všechno zaměstnané dělnictvo. Sumárně, že nebýti trestuhodné pasivity majitelů podniků, nemusila krise takových rozměrů nabýti.

A jestliže k této pasivitě druží se ještě méně pochopitelná pasivita všech oborů veřejné moci výkonné, ptá se právem všechno občanstvo na hospodářském stavu interesované, jak je to možné, aby tyto nesrovnalosti nebyly řešeny a proč má býti trestáno za lhostejnost povolaných a odpovědných orgánů

U vědomí vážného stavu ve výrobě a vážné situace v masách pracujícího světa žádáme znovu vládu republiky Československé, aby ke zmírnění a postupnému odstranění krise provedla tyto zákroky.

Rychlé, projednání zákona o stavebním ruchu, bez porušení ochrany nájemníků.

Zahájení veřejných, všeobecně prospěšných prací, jako úpravy silnic, vodních toků, stavby přehrad a stavby veřejných budov atd.

Provádění pokud možno nejrozsáhlejšího investičního programu státní správy a ostatní správy veřejné.

Zásadní zákaz zbytečné práce přes čas a přísné dohlížení na dodržování zákonné 8hodinové doby pracovní.

Povinné hlášení uprázdněných míst se strany zaměstnavatelů, znemožnění dvojího zbytečného zaměstnání, nutná ochrana domácího trhu práce a odstranění zbytečné řemeslné práče v trestních.

Nejpřesnější veřejné účtování podniků, aby byla zjevna spravedlivá distribuce zdanění majetku a tím znemožněno hromadění soukromého kapitálu.

Organisace zahraničního obchodu pod kontrolou veřejné moci státní, po případě za její účasti.

Uplatnění všech prostředků, jimiž se výroba dá zvelebiti, jako na příklad: normalisace, specialisace, typisace atd. a zdemokritisování výroby v oněch oborech pracovních, kde se již jeví nejen účelnou, ale veřejnému prospěchu potřebnou.

Soustavná a s ohledem na stav našeho průmyslu řízená organisace obchodní politiky, zvláště sjednávání obchodních smluv se státy, jež mohou býti vydatnými konsumenty našich výrobků, konečné uznání Ruska podle práva a sjednání normálních obchodních styků s tímto největším spotřebitelem průmyslových výrobků.

Soustavné usilování ministerstva financí a správy cedulové banky o snížení úrokové míry, jejíž dnešní výše dusí rozmach veškerého hospodářského podnikání.

Revise naší celní politiky a odstranění všech takových celních opatření, která js-ou překážkou anebo brzdou aktivity naší obchodní politiky.

S největším důrazem žádáme, aby z podnětu a za součinnosti zástupců veřejné mocí výkonné došlo konečně s povolanými institucemi odbornými k řešení otázky účelné organisace výroby, jež bude nejúčinnější ochrannou před podobnými krisemi budoucnosti.

A tážeme se vlády republiky Československé: Je ochotna ihned v naznačeném směru positivně pracovati a nutné předpoklady pro tuto práci provésti?

Podepsaní navrhují, aby o této interpelaci byla zahájena rozprava ihned.

V Praze, dne 14. října 1926.

Tučný, Lanc,

David, Riedl, dr. Gagatko, Laube, Netolický, Prášek, dr Patejdl, Moudrý, Sladký, Špatný, dr Uhlíř, Slavíček, inž. Záhorský, Procházka, Knejzlík, Langr, Bergmann, Hrušovský, Mikuláš, Buříval, dr Franke, Pechmanová, Zeminová.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP