II. volební období. | 3. zasedání |
Již několik měsíců velmi vážně
projevuje se nezaměstnanost téměř
ve všech průmyslových odvětvích,
z nichž v některých nabyla povážlivého
rozsahu. Obmezuje se pracovní doba, zaměstnanci
se propouštějí, podle šetření,
které provedly odborové organisace, sdružené
v odborovém sdružení československém,
nabývá nezaměstnanost stupně velmi
nebezpečného. V průmyslu kovovém,
textilním, sklářském i jiných
odborech zastavuje se mnoho podniků, zaměstnávajících
sta, ano tisíce dělníků. Jen v Praze
zastaveny byly v poslední době 4 závody kovoprůmyslové,
které zaměstnávaly na 1300 dělníků.
Svaz kovodělníků, který má
na 60.000 členů, vykazoval v celém roce 1925
4835 nezaměstnaných, od 1. ledna 31. srpna 1926
však již 6576 nezaměstnaných. U kovoprůmyslové
sprostředkovatelny v Plzni bylo hlášeno 1.
ledna t. r. 663 nezaměstnaných, 31. srpna 1302.
Poměry v textilním průmyslu jsou obecně
známy. I když v poslední době v bavlnářském
průmyslu pozoruje se určité, zatím
nikoliv významné zlepšení, stále
ještě pracuje se obmezeně a odhaduje se zaměstnanost
tohoto průmyslu sotva na 50%.
V hornictví bylo zaměstnáno v r. 1924 113.577
dělníků, v r. 1925 101.381 a v červnu
1926 91.867. Jeví se tudíž stálý
pokles zaměstnanců a pokud v posledních dnech
se projevilo určité zlepšení, možno
pouze hovořiti o tom, že zaměstnaní
dělníci pracují opět více směn
v týdnu a případně celý týden,
kdežto před tím i při obmezeném
počtu zaměstnanců pracovalo se na dolech
už po měsíce 3-4 dny v týdnu. Katastrofální
přímo je situace ve sklářském
průmyslu. V červenci 1926 bylo ve sklářském
průmyslu zaměstnáno na 114 sklářských
pecí pouze 22.877 dělníků, z toho
však 21 pecí pracovala obmezeně 3-4 dny v týdnu.
V srpnu 1926 byl tento stav:
Tabuláren | 75 | 43 |
Lahváren | 85 | 40 |
Dutého skla | 210 | 102 |
Litého a zrcadlového skla | 30 | 15 |
Úhrnem | 400 | 200 |
Na 111 pecích se vůbec nepracuje několik
let, takže celkem možno tvrditi, že výrobní
činnost klesla o 50% a pohříchu stále
klesá. V domáckém průmyslu sklářském
nejsou poměry o nic lepší, naopak horší.
A jde tu opět o tisíce dělníků.
K této situací sklářského průmyslu
ještě dodáváme: Z Kyjova na Moravě
se hlásí propuštění 120 dělníků.
V Utěkáči na Slovensku nepracuje 300 dělníků
již 7 měsíců. V Radnicích u Rokyčan
zastavena v posledních dnech výroba v závodě
se 250 dělníky. V Dubňanech a Jaroňovicích
u Hodonína zastaveny sklárny již od roku 1923,
které zaměstnávaly 430 dělníků.
Ne lepší poměry jsou také v ostatních
průmyslech, zejména stavebním, dřevodělném,
kožedělném i grafickém.
Přirozeně, že za tohoto stavu trpí i
duševní pracovníci, úředníci
a zřízenci obchodní a průmysloví;
úředníci bankovní právě
tak jako technické síly pracovní, a to tím
více, čím obtížněji lze
je umístiti. Podle údajů Jednotného
svazu soukromých zaměstnanců jest bez zaměstnání
obchodních úředníků a zřízenců
na 4000, průmyslových úředníků
na 3700, pojišťovacích, bankovních, advokátních
a jiných 3500, technických úředníků
a dílovedoucích 1500, celkem 12.700.
V hlavních oborech průmyslových jako v kovoprůmyslu,
textilním průmyslu, sklářství
pracuje se řadu měsíců obmezeně
3-4 dny v týdnu. Také data státního
úřadu statistického potvrzují vzrůst
nezaměstnanosti neboť v dubnu 1926 bylo vykazováno
66.098 přihlášených uchazečů,
v červenci 71.548. Při tom dlužno míti
na mysli, že úřední statistice uniká
stále ještě převážná
část nezaměstnaných. Všude nalézáme
nebezpečné stopy hospodářské
krise a nezaměstnanosti, tím nebezpečnější,
že dochází současně k zdražování
potravin a nezbytných životních potřeb,
jak svědčí také postup srovnávacích
čísel Státního statistického
úřadu. Tento neblahý stav, který se
projevuje v našem hospodářském životě,
má různé příčiny. Tendence,
která se projevila v posledním roce pro uzavření,
nebo aspoň pro zvýšení našich hranic
dovozu zemědělských výrobků,
přinesla zhoršení našeho vývozu
průmyslového a zdražila nám potraviny.
Neupravené obchodní vztahy s jednotlivými
státy, s nimiž scházejí nám obchodní
smlouvy, nebo nebyly dosud dojednány zhoršily značně
stav našeho zahraničního obchodu, jak se projevuje
také v jeho výkazech. Podle úředních
dat náš vývoz v prvých 7 měsících
t. r. klesl o 1144,4 mil. Kč, čili okrouhle a 11%
srovnán se stejným obdobím r. m. Hlavní
pokles připadá na vývoz dříví,
uhlí, rašeliny, bavlny, cukru a vlny. Velmi významným
je pokles skla skleněného zboží, který
činí 33 mil. Kč.
V důsledku těchto hospodářských
poměrů a vzestupu drahoty, klesá spotřební
síla širokých vrstev obyvatelstva, zejména
osob, odkázaných na příjem z práce,
čímž současně klesá spotřeba
a zvyšuje se nezaměstnanost. Zaslouží
proto pozornosti tím spíše vzestup srovnávacích
čísel Státního statistického
úřadu, pokud jde o ceny zboží. Od dubna
do září t. r. stoupla tak zv. indexní
čísla z 923 bodů na 973. U potravin dokonce
ze 763 na 941. Naproti tomu průmyslové výrobky
klesly s 1032 bodů na 1025. Tento stav bude nyní
zhoršen ještě ohlášeným zdražením
cukru, které má činiti 62 hal. na 1 kg. Tyto
poměry musí vyvolávati tím spíše
roztrpčení, když na druhé straně
možno konstatovati, že zisky velkých průmyslových
podniků, zvláště však peněžních
akciových společností jsou mimořádné.
Živnostenská banka vykazuje čistý zisk
39 mil. Kč, Česká banka Union 33.5 mil. Kč,
česká eskomptní banka a Úvěrní
ústav 33.5 mil. Kč. Již několikráte
bylo poukázáno na to, že vysoká úroková
míra zatěžuje naši výrobu a zejména
brání rozvoj i stavebního ruchu, který
by přinesl nejenom nové zaměstnání,
ale také nové byty, kterých je zvláště
zapotřebí v nynější nouzi bytové.
Zisky výše uvedené dokazují, že
není odůvodněna.
Jako je nutno čeliti hospodářské krisi
přátelskými vztahy obchodními a podporou
vzájemných vztah a s cizími státy,
tak je nutno také v domácím hospodářství
učiniti všechna opatření, která
mohou nahraditi aspoň dočasně ztracené
zaměstnání a produktivně působiti.
To jsou zejména veřejné stavby a práce,
které by zajistily zaměstnání v době,
kdy soukromé podnikání trpí nedostatkem
objednávek. Není-li však možno opatřiti
práci, musí býti postaráno o podporu.
Zákonem ze dne 19. července 1921, který nyní
se provádí, bylo postaráno z části
o podporu prostřednictvím odborových organisací.
Odborové organisace převzaly na sebe tento úkol,
ačkoliv jim ukládá veliké oběti.
Ukázalo se však, což bylo již dříve
předvídáno, že zákon z roku 1921
nestačí na mimořádné poměry.
V nich nyní žijeme. Je nutno proto činiti mimořádná
opatření. Takovým opatřením
zejména musí býti, aby zaměstnanci,
kteří jsou bez své viny týdny, ano
měsíce bez zaměstnání, a vyčerpali
svůj nárok u odborové organisace a tím
i nárok na státní příspěvek,
nebyli ponecháni bídě v šanc a tím
zoufalství, nýbrž dále byli přiměřeným
způsobem podporováni.
Upozorňujíce takto na nebezpečný stav
našeho hospodářství a doporučujíce
požadavky odborových organisací, přímo
vládě předložené, táží
se podepsaní.
1. Jaké kroky hodlá vláda učiniti,
aby zabránila dalšímu šíření
nezaměstnanosti a jí vůbec předcházela?
Je ochotna zejména urychliti státní stavby
a veřejné práce?
2. Je ochotna vláda předložiti sněmovně
osnovu nového celního tarifu, v němž
by odstraněna byla cla na potraviny a snížena
cla průmyslová? Je ochotna se zřetelem k
nastalé drahotě použíti čl. 5.
zákona ze dne 12. června 1926?
3. Je ochotna vláda sděliti sněmovně,
v jakém stavu jest projednávání obchodních
smluv a učiniti příslušné prohlášení
o právním uznání Ruska, aby hospodářské
styky s ním byly také touto cestou podepřeny?
4. Je ochotna vláda co nejdříve předložiti
sněmovně osnovu zákona o reformě nepřímých
daní, zejména snížení daně
z obratu a odstranění její při potravinách,
jakož i odstranění uhelné dávky?
Je ochotna působiti ke snížení úrokové
míry ze zápůjček?
Je ochotna přezkoumati dopravní tarify nákladní
a přiměřeně je snížiti,
kde je to nezbytně nutno k podpoře domácího
dovozu i vývozu za hranice?
5. Je ochotna učiniti nejdůraznější
opatření proti lichvě a dalšímu
zdražení životních potřeb?
6. Je ochotna k tomu účelu také podati zprávu
o podpoře družstevních organisací výrobních
i spotřebních a podati zprávu o dalších
svých snahách v tomto ohledu?
7. Je ochotna vláda změniti osnovu zákona
o podpoře stavebního ruchu, aby zajistila jeho rozvoj
a podporu, aniž by ohrožena byla dosavadní ochrana
nájemníků?
Je ochotna vláda předložiti návrh zákona,
kterým by zajištěna byla ze státních
prostředků další podpora nezaměstnaným,
kteří vyčerpali svůj nárok
podle zákona o státním příspěvku
v nezaměstnání ze dne 19. července
1921 č. 267 a odstraněny jeho nedostatky, které
se objevily při provádění?