II. volební období. | 3. zasedání |
Hospodářská krise v Československu
nabývá takřka den ode dne ostřejších
forem a zastihuje stále citelněji nejširší
vrstvy pracující třídy. Podstata krise
záleží v rozporu mezi kapacitou československého
průmyslu a možností odbytu, jenž vykazuje
tendenci klesající. Tuto okolnost je třeba
zdůrazniti proto, poněvadž - byt' krise československá
svými kořeny vězela ve vnitřních
rozporech, do nichž kapitalism po válce upadl - přece
jenom na stupni její ostrosti je vina hospodářská
politika československá od samých dob převratových,
zejména politika měnová, daňová,
tarifní a celní:
Dnešní stav i podstata krise jsou patrny ve vážném
poklesu vývozu a stále se zmenšující
aktivitě obchodní bilance. Za prvých měsíců
1926 vykazuje bilance zahraničního obchodu - aktiv
1010 milionů Kč, čili je proti stavu loňského
pokud za totéž období o 403 miliony nižší.
A to ještě celkový stav byl nemálo zlepšen
příznivou bilancí srpnovou, jež však
není nikterak důkazem zásadního obratu
k lepšímu, nýbrž právě naopak.
Zlepšení vývozu je povahy přechodné,
neboť vzniklo převážně uvolněním
trhů v důsledku anglické stávky, kdežto
na druhé straně opět pokles dovozu je vyvolán
hlavně, poklesem dovozu surovin. Tento zjev je dokladem,
že výroba klesá, což se projeví
novým snížením vývozu v následujících
měsících.
Redukce výroby dnes postihuje takřka všechna
důležitá odvětví. V textilním
průmyslu je zaměstnanost sotva 50%, v kovodělném
průmyslu klesla zaměstnanost proti lednu letošního
roku o 47%, ve sklářském průmyslu
i v průmyslu kožním nedosahuje zaměstnanost
ani 50%. V hornictví je vleklá krise přechodně
zlepšena v důsledku uvolnění trhů
anglickou stávkou. Těžká krise je v
oboru stavebním, dřevařském průmyslu,
v průmyslu lučebním, oděvním
i ve všech drobných průmyslových odvětvích.
Redukce výroby je patrna v čísle nezaměstnaných,
jež ad října loňského roku neustále
vzrůstá, takže celkový počet
nezaměstnaných možno dnes odhadnouti na 200.000,
nepočítaje v to osoby pouze částečně
zaměstnané. I když tedy nepřihlížíme
k této poslední kategorii, můžeme bez
nadsázky říci, že nezaměstnanost
postihuje dnes přes půl milionu dělníků
a příslušníků jejich rodin. Tento
stav se ještě zhorší po skončení
sezonních prací zejména v cukrovarech, v
zemědělství a v oboru stavebním. Z
celkovém počtu nezaměstnaných dostává
však podporu sotva jedna čtvrtina kdežto ostatní
jsou vydáni i se svými rodinami na pospas bídě
a hladu. Dnešní krise odhaluje naprostý krach
gentského systému, pokud jde o péči
o nezaměstnané, a dokazuje na druhé straně
přímo ďábelskou vypočítavost
podnikatelů a vlády, kteří uměli
nejen přesunout veškeru tíži břemene
nezaměstnanosti na zaměstnance a odborové
organisace, nýbrž zároveň si vytvořiti
v nezaměstnaných, zbavených jakékoliv
podpory, nástroj ke snižování mezd.
I tak dnes nejen nezaměstnaní a pouze částečně
zaměstnaní trpí nesnesitelně odbytovou
krisí, nýbrž i zaměstnaní, jež
žijí ve stálém strachu o svou existenci
a existenci svých rodin a jsou vydáni na milost
a nemilost nejhrubšímu teroru zaměstnavatelů,
kteří nedbají zákonných předpisů
o 8hodinné době pracovní, o práci
žen, o noční práci, zákona o
závodních výborech, ustanovení o propouštění
z práce, volnosti spolčovací atd. Zejména
přestupování zákona o 8hodinné
době pracovní se děje soustavně, což
ještě více zhoršuje stav nezaměstnaných.
Státní úřady prodlužování
pracovní doby buď přímo povolují
nebo k němu mlčky a blahovolně přihlížejí,
přecházejíce bez povšimnutí stížnosti
zaměstnanců.
Tato bída dělnických vrstev je ještě
zvětšována drahotou, která, již
od dubna letošního roku stoupá. I podle dat
státního úřadu statistického
stoupl potravinový index pro republiku z 832 v dubnu na
878 v srpnu, t. j. o 55 %, a index životních nákladů
dělnické rodiny v Praze (v I. skupině) ze
61 v dubnu na 817 v srpnu, t. j. 74%. Daleko nápadnější
je stoupání drahoty přímo na cenách
nejnutnějších životních potřeb,
jež tvoří základ výživy
pracující třídy, jako brambory, žitná
mouka a cukr. Cena, brambor stoupla proti loňsku aspoň
dvakrát, cukr v poslední době o 62 hal. Stoupání
cenové hladiny je uměle vyvoláváno,
je to důsledek přímo zločinné
ochranářské celní politiky, jež
pro lichvářské zisky velkoagrárníků
hraje hazardní hru se zdravím a životem ohromných
mas pracujících vrstev. Kam se až, tito lichváři
a vláda, jež je jejich výkonným orgánem,
odvažují, svědčí ta okolnost,
že proto, aby se zabránilo dovozu a udržely domácí
ceny obilí, hodlají nadiktovati černou mouku
a dokonce uvažují o možnosti stlačiti
konsum brambor na 1 kg týdně na osobu, t. j. na
jednu čtvrtinu normální spotřeby,
jež byla pokládána za nevyhnutelnou v dobách
válečných.
Zatím co drahota takto stoupá, zůstávají
mzdy a platy při nejlepším na dosavadní
výši. O stavu mezd svědčí i data
Mezinárodního Úřadu Práce,
který podle šetření k prvnímu
dubnu 1926 stanoví index reálních mezd pro
Prahu 58 a zařazuje tak Prahu až na dvanácté
místo.
Drahotou a celou hospodářskou krisí nejsou
přirozeně postiženy jen vrstvy dělnické,
ale vrstvy zaměstnanecké vůbec a to ať
soukromých zaměstnanců, kde neustále
dochází k restrikci, tak státních
a veřejných zaměstnanců, jichž
zejména nižší kategorie z úpravy
platů takřka ničeho nemají. Stejně
jsou postiženi i malí živnostnici a zemědělci
a všechny vrstvy obyvatelstva vůbec, které
nejsou zúčastněny na tomto ohromném
loupeživém tažení, jež nepatrná
hrstka velkoprůmyslových, velkoagrárních
a finančních vydřiduchů proti nemajetným
vrstvám v tomto státě podniká.
S těmito vykořisťovateli jako by uzavřela
kartel i československá vláda. Nejenže
ničeho proti ohromné bídě širokých
vrstev pracujících nepodniká, nejen že
trpí spekulační omezování výroby,
prodlužování 8mihodinné doby pracovní,
vyhazování tisíců dělníků
a zaměstnanců i zestárlých z práce,
vzrůst drahoty a spekulaci s denními životními
potřebami, nýbrž svou měnovou, celní,
tarifní, daňovou a obchodní politikou podporuje
všechno úsilí, aby hospodářská
krise byla hojena na útraty pracujících vrstev.
Zatímco ministr financí podává předlohy
zákona o stabilisačních bilancích
a zákona o přímých daních,
jež mají snížiti berní břemeno
velkým podnikům a umožniti hromadění
nových ohromných zisků, prohlašuje ministr
sociální péče, že průmysl
potřebuje oddechu od sociálních břemen
a doporučuje dělnictvu, aby s v podporách
z nezaměstnanosti uskromnilo. V době všeobecného
náporu domácích pánů na ochranu
nájemníků, v době úsilí
o prolomení závor bytové lichvy, chystá
vláda reformu ochrany nájemníků a
podpory stavebního ruchu, jež by pro nájemníky
byla stejně osudnou, jako gentský systém
pro nezaměstnané. V době zvyšování
cen životních potřeb a spekulace s předměty
nejnutnější výživy pracujících
vrstev brání ministr zemědělství
pod lichými záminkami dovozu cizozemských
brambor, ministr národní obrany snižuje chudý
žold vojáků a vláda odpírá
výplatu státního drahotního přídavku
k provisionistů na státních dolech.
Tyto vykořisťovací snahy na jedné straně
a krajní bída a nespokojenost na straně druhé
nás nutí, abychom varovali co nejvážněji
vládu a vládnoucí vrstvy před touto
vyhladovovací politikou a volali ji k zodpovědnosti
s k sjednání co nejdalekosáhlejší
nápravy.
Tážeme se:
Je vláda ochotna uznati naprostý krach gentského
systému a předložiti návrh zákona
na podporování nezaměstnaných státem?
Je ochotna zahájiti všeobecně prospěšné
stavby a přikročiti co nejrychleji k provádění
investičního programu?
Je ochotna zameziti povolování práce přes
čas a práce nedělní a co nejpřísněji
stíhati porušování mi hodinné
doby pracovní?
Je ochotna brániti každému omezení neb
zastavení výroby z důvodů spekulačních
a předložiti návrh zákona, jenž
by za kontroly závodních výborů a
rad poskytoval dostatečné sankce proti takovému
postupu podnikatelů i proti propouštění
zaměstnanců?
Je vláda ochotna bez jakýchkoliv průtahů
uznati de jure Svaz Sovětských Socialistických
Republik?
Je vláda ochotna uznati neudržitelnost dnešní
celně ochranářské politiky a zrušiti
dovozní cla na předměty denní nutné
potřeby širokých pracujících
vrstev?
Je ochotna postarati se o zásobení domácího
trhu lacinými zahraničními brambory a moukou
a umožniti konsumním družstvům bezcelní
dovoz těchto předmětů výživy
pracujících vrstev?
Je ochotna upustiti od zamýšleného zavedení
jednomleté mouky?
Je ochotna zakázati vývoz obilí a zrušiti
systém t. zv. dovozních listin?
Je ochotna zvýšiti protilichevní dozor a předložiti
osnovu zákona proti zdražování životních
potřeb, vypracovanou dle zásad návrhu komunistických
poslanců tisk čís. 446?
Je ochotna zrušiti daň z obratu a daně potravní?
Je ochotna snížiti potravní tarify zejména
pro dopravu předmětů denní nutné
potřeby?
Je ochotna zavésti za spoluúčasti družstevních
organisací stravování nezaměstnaných
a příslušníků jejich rodin, jakož
i chudé školní mládeže a její
ošacování, a zřizovati lidové
kuchyň v dělnických čtvrtích
měst?
Chce vláda upustiti od zamýšleného zhoršení
a postupného odbourávání ochrany nájemníků
a je naopak ochotna ochranu nájemníků zlepšiti
a prodloužiti potud, pokud bude trvat nedostatek laciných
a pracujícím vrstvám přístupných
bytů a zavésti vydatnou podporu stavebního
ruchu z prostředků státních a z prostředků
velkých podniků?
Je vláda ochotna rázně odmítnouti
jakékoliv úsilí zaměstnavatelů
o zhoršení sociálního pojištění
a jiných sociálně politických zařízení?
Je vláda ochotna upraviti důchody válečných
poškozenců ve shodě s požadavky jejich
organisací?
Je vláda ochotna odepsati dělníkům,
zaměstnancům, malým rolníkům
a živnostníkům, dlužné daně
a minulá léta?