II. volební období. | 3. zasedání. |
Zákonem ze dne 22. prosince 1924 čís. 286
Sb. z. a n. bylo v §u 2. uloženo vládě,
aby úkoly veřejné správy byly obstarávány
co nejjednodušeji a nejúsporněji. K tomu konci
měla býti zejména provedena tato ustanovení:
1. Organisace veřejné správy budiž zrevidována a vybudována ve všech stupních a odvětvích s jednotného hlediska a účelně,
úřady a zařízení, jichž samostatné trvání není odůvodněno ani věcnými ani místními poměry, buďtež spojeny nebo zrušeny,
příslušnost jednotlivých ministerstev budiž přesně vymezena,
správní úkoly, které dosud jsou ob starávány správními úřady a orgány vyššího stupně, buďtež tam, kde se to jeví účelným, přeneseny na orgány a úřady nižšího stupně,
souběžné obstarávání téže
nebo pod statně stejné agendy různými
úřady nebo orgány, zejména úřady
a orgány různých resortů, budiž
odstraněno soustředěním této
agendy.
2. Správní řízení budiž zjednodušeno a jednotně upraveno,
vnitřní styk úřední a kancelářská manipulace buďtež zjednodušeny,
důležité správní předpisy,
jichž používání pro pozdější
podstatné změny působí praktické
obtíže, buďtež sestaveny a nařízeními
znovu vyhlášeny.
V § 3. téhož zákona bylo pak vládě
uloženo, aby řídíc se v § 2. uvedenými
zásadami, předložila do 31. prosince 1925 návrh
zákona o jednotné úpravě správního
řízení a o vymezení příslušnosti
jednotlivých ministerstev, jakož i potřebné
návrhy zákonů ku provedení ostatních
opatření svrchu vytčených, pokud jich
nelze provésti cestou nařizovací nebo administrativní.
(2) V zájmu jednotného provedení
všech nutných opatření budiž vládou
zřízena komise, složená z úředních
a mimoúředních znalců, jejíž
složení, působnost a pracovní program
buďtež stanoveny tak, aby bylo dosaženo správného
provedení vytčených úkolů v
době co nejkratší.
Od vydání zákona č. 286 uplynula téměř
dvě léta a lhůta k předložení
návrhu zákona o jednotné úpravě
správního řízení atd. prošla
již před rokem a vláda neučinila téměř
ničeho z toho, co jí tímto zákonem
bylo uloženo a nebyla zřízena ani příslušná
komise pro reformu státní správy, ba naopak,
zdá se, že ustanovení zákona číslo
286 se ne míní respektovati, jak o tom svědčí
důvodová zpráva k zákonu ze dne 24.
června 1926, čís. 103 Sb. z. a n. (tisk č.
100), str. 96, kde se praví:
ťÚčelná reforma veřejné
správy není myslitelna, dokud není ujasněna
a rozhodnuta otázka základní organisace správních
úřadů a musela by se veškerá
akce omeziti na opatření podružného
rázu, zejména formálního, jako by
bylo na příklad omezování dožadování
jiných úřadů o zprostředkování
styku, omezení a soustředění podávání
periodických zpráv, zavedení účelných
formulářů pro podání atd.Ť
Tenor tohoto odstavce by poukazoval na to, že když se
nedá dělat všechno, nechce se raději
dělat ničeho.
Víme, že reforma správy bude vyžadovati
dlouhých příprav, ale nebude-li ani s těmito
přípravami započato ihned, pak se i tato
reforma oddaluje do nekonečna.
Víme také, že lze zatím reformu správy
provádět v jednotlivých resortech státní
správy, jež nejsou čistými resorty správními,
a že i tyto parcielní reformy přinésti
mohou zrychlení a zjednodušení státní
administrativy, jakož i docílení úspor
v státní administrativě.
Jen nutno již jednou započíti na díle
tom pracovati.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní pana předsedy vlády:
Jest vláda ochotna zříditi co nejdříve
v každém jednotlivém resortu interní
resortní komisí pro reformu úřadování
a pro všechna ministerstva společnou komisi pro reformu
státní správy ve smyslu §u 3. odstavce
2. zákona ze dne 22. prosince 1924 čís. 286
Sb. z. a n.?