II. volební období. | 3. zasedání. |
Kancelářští pomocníci a oficianti
domáhají se již po několik let spravedlivější
úpravy svých existenčních poměrů
a tím i náležitého zhodnocení
své práce. Zákon z roku 1919 č. 89
Sb. z. a n. byl jistým pokrokem, ale nešťastnou
stylisací § 1. bylo způsobeno, že jen
část kanc. oficiantů dostala se do hodnostních
tříd pragmat. kanc. úředníků.
Všichni ostatní, kteří v den vydání
zákona neměli 7 roků služby oficiantské
i kdyby jim scházel jen jeden den, zůstali dále
v dřívějším znehodnoceném
poměru.
Tento stav byl neudržitelný a proto vším
právem očekávali kanc. pomocníci a
oficianti. že otázka oficiantská bude jednou
pro vždy vyřízena novým platovým
zákonem. Stalo se tak jen částečně.
Dle § 7. platového zákona č. 103/26
budou služební třídy III. a IV. doplňovány
kanc. oficianty. Ti kanc. oficianti však, kteří
do 10 let služby pro nedostatek systemisovaných míst
do služebních tříd jmenováni
nebudou, jsou postaveni - co do služebního poměru,
nikoliv ale platově na roveň kancel. úřednictvu
do služebních tříd zařazenému
a mají titul pomocných kancelářských
úředníků. Zlepšení proti
dřívějšímu stavu nastalo tedy
v tom, že aspoň část kanc. oficiantů
během doby bude zpragmatisována. Jinak jsou poměry
služební a platové kanc. pomocníků
a oficiantů upraveny nařízením vlády
ze dne 7. července 1926, č. 1 13 Sb. z. a n.
Toto nařízení vykazuje však mnoho tvrdostí,
jimiž i nadále zůstává tento
stav krajně znehodnocen. Kanc. oficianti vykonávají
tutéž službu, jako kanc. úředníci
III. a IV. služební třídy a v jednotlivých
případech i vyšší. Mají
po většině také předvzdělání
jaké se pro III. a IV. služební třídu
vyžaduje. Nemůže tedy býti sporu o tom,
že jsou důležitou složkou ve státní
administrativě.
Hodnocení jejich výkonu je však tendenčně
snižováno daleko pod kategorii kanc. úředníků
a vládním nařízením ze dne
7. července 1926. č. 113 Sb. z. a n., byly základní
platy oficiantů a vrch. oficiantů na roveň
postaveny platům zřízenců. U kanc.
pomocníků je nepoměr ještě horší,
neboť jejich počáteční služné
činí Kč 5880 ročně - u zřízenců
Kč 6300. Konečné služné Kč
9660, u zřízenců Kč 11.700 ročně.
Před válkou bylo vždy udržováno
urči té platové rozpětí ve
prospěch oficiantů a pomocníků oproti
zřízencům, jež mělo býti
i v nařízení č. 113 z r. 1926 zachováno,
jestliže nový požitkový zákon byl
vybudován na základě určitého
násobku předválečných platů.
Je přirozeno, že tato očividná nespravedlivost
vyvolává hluboké roztrpčení
a zklamání v řadách kancel. pomocníků
a oficiantů, neboť tito nečekali podobný
políček.
Vzhledem k tomu, že tato evidentní nespravedlivost
nemůže zůstati trvalá, vyzýváme
vládu, aby vládní nařízení
ze dne 7. července 1926, č. 113 Sb. z. a n., změnila
takto:
budiž odstavec 1. změněn takto:
ťZaměstnanci mohou býti ustanoveni pouze na
systemisovaná místa služební s výjimkou
kanc. pomocníků III. platové ho stupně,
kteří po tříleté služební
době stávají se kanc. oficianty a přestupují
automaticky do II. platové stupnice.Ť
Před platností nař. vlády č.
113 Sb. z. a n. byl každý pomocník po tříleté
uspokojivé službě jmenován oficiantem.
Toto nař. vlády lhůtu pro toto jmenování
ne určuje, ačkoliv čekatelská doba
v platovém zákoně jest zásadně
pro všechny kategorie stanovena.
budiž bod 4. změněn takto:
ťMěl vzdělání vyšší
než poskytuje obecná škola.Ť
Dosavadní praxe dokazuje, že pro příště
nebude přijat pro kanc. službu nikdo, kdo nemá
předvzdělání aspoň občanské
školy. Takových uchazečů bude vždycky
dostatek.
budiž odstavec 2. změněn takto:
ťNastanou-li u zaměstnance již ustanoveného
okolnosti uvedené pod č. 5 předchozího
odstavce, budiž neprodleně zařízeno,
čeho by snad bylo třeba v zájmu služby.Ť
Dosavadní stylisace připouští možnost
výpovědi zaměstnankyně, která
se provdá, nebo i v případě těhotenství.
To však neodpovídá jistě sociálnímu
cítění a odporuje to i duchu zákona
č. 455 ze dne 24. července 1919. Opět se
tu kanc. pomocnicím a oficiantkám měří
daleko hůře, než jiným zaměstnankyním.
Pro případy těhotenství i mateřství
stačí úplně opatření
určená v § 40. Ustanovení toto jest
v rozporu s ústavou, která prohlásila rovnoprávnost
ženy.
budiž v odst. 1. druhá část druhé
věty opravena takto:
ťVyžaduje-li toho zájem služby, jsou povinni
z příkazu svých představených
konati službu mimo úřední hodiny nebo
také jiné úřední práce
než jim jsou obvykle přikázány, vyjímajíc
úkony zřízenecké. Služba mimo
úřední hodiny bude považována
za práci přes čas ve smyslu zákona
ze dne 19. prosince 1918, č. 91 Sb. z. a n. a budiž
zvláště placena.Ť
Ustanovení odstavce 8. téhož paragrafu budiž
doplněno takto:
ťPensijní příspěvky zaplacené
zaměstnancem dle § 57 převedou se v plné
výši na nového nositele pojištění
a není-li ho, budou zaměstnanci vráceny ve
výší 75 %.Ť
budiž odstavec 1. změněn takto:
ťPočáteční služné
stanoví se v a I. platové stupnici částkou
Kč 8200 ročně, v III. platové stupnici
částkou Kč 7200 ročně.Ť
Odstavec 2. znějž takto:
ťToto služné zvyšuje se postupem do vyšších
stupňů v I. platové stupnici vždy o
částku ročních Kč 1500, v II.
plat. stupnici o částku 1200 ročně,
a ve III. platové stupnici o částku Kč
850 ročně, nejvýše však devětkrát.Ť
Vzhledem k výkonu by bylo opravené služné
aspoň přibližně spravedlivé.
Bylo by vyšší než u podúředníků,
ale nižší než u úředníků
IV. služeb. třídy. Úředník
IV. služeb. třídy i když nebude povýšen
do 6. platové stupnice může dosáhnouti
služného 22.500, bez činovného a jiných
přídavků. Vrchní oficiant by docílil
dle našeho návrhu Kč 21.700 ročně,
oficiant Kč 19.000 ročně, pomocník
Kč 15.850 ročně.
budiž sazba činovného změněna
takto:
4.600,- | |||||
3.000,- | |||||
2.400,- | |||||
2.000,- |
budiž výchovné stanoveno takto:
ťPři jednom nezaopatřeném dítěti
(§ 26) Kč 1500,-, při více nezaopatřených
dětech Kč 2500,- ročně.Ť
budiž odstavec 4. opraven takto:
ťPři úmrtí neb jakémkoliv jiném
rozvázání služebního poměru
se zastaví služební plat kanc. pomocníků
nebo oficiantů posledním dnem měsíce,
v němž úmrtí nastalo, nebo posledním
dnem měsíce, ve kterém z tohoto poměru
skutečně vystoupil, nebo kterým byl služební
poměr rozvázán.Ť
budiž v odstavci 1. vypuštěna druhá část
první věty.
budiž nejnižší výměra výslužného
pro kanc. pomocníky a jejich vdovy (§ 73) stanovena
stejnou kvotou jako pro úředníky v §
155 zákona č. 103 Sb. z. a n. z roku 1926.
V odstavci 2. buďtež
zvyšovací částky pro pomocníky
stanoveny na částku Kč 1000 ročně
jako u zřízenců a pro oficianty na částku
Kč 1200 ročně jako u úředníků.
budiž odstavec 1. změněn takto:
ťKanc. oficianti (vrch. kanc. oficianti), kteří
nebyli podle § 7. odstavec 7. zákona č. 103/26
ustanoveni kancelářskými úředníky,
stávají se po uspokojivé desetileté
započitatelné služební době -
v to počítaje službu pomocnickou - pomocnými
kanc. úředníky ve veřejno-právním
poměru.Ť
budiž odstavec 1. změněn takto:
ťKanc. pomocníci obdrží služné
III. platové stupnice, kanc. oficianti služné
II. a vrchní kanc. oficianti služné I. platové
stupnice.Ť
Podepsaní táží se vlády:
1. Je-li ochotna změniti vládní nařízení
ze dne 7. července 1926, č. 113 Sb. z. a n., jak
v předu uvedeno v zájmu spravedlivého hodnocení
stavu kancelářských pomocníků
a oficiantů a to v době co nejkratší?
2. Jest vláda ochotna podepsaným sděliti,
co v této věci zařídila aneb zaříditi
hodlá?