Na základě příznivého usnesení
ministerské rady se projednávají tato postátnění:
S platností od 1. září 1925: Evangelický učitelský ústav v Báňské Šťávnici.
S platností od 1. září 1926: Reformní
reálná gymnasia v Ivančicích
a Tišnově, evangelické gymnasium v Prešově,
evangelické reálné gymnasium v Kežmarku.
A. S českoslov. řečí vyučovací. | |||||||||||||||
1. Obchodní akademie s příp. obch. školami, k. p. š., abit. kursy a kursy pro dospělé | 22 | 114 | 7503 | 2.316 | 94 | 9 | 9.922 | ||||||||
2. Veř. obch. šk. s k. p. š. | 42 | 59 | 4.700 | 3.212 | 107 | 15 | 8.034 | ||||||||
3. Veř. jednoroč. obch. kursy | 2 | 4 | 91 | 220 | 311 | ||||||||||
4. Státní průmyslové školy | 21 | 58 | 10.673 | 264 | 34 | 9 | 10.980 | ||||||||
5. Státní odborné školy | 25 | 41 | 4.331 | 303 | 63 | 14 | 4.711 | ||||||||
6. Stát. ústavy pro dom. prům. | 27 | 461 | 262 | 723 | |||||||||||
7. Zemské prům. a odborné | 6 | 14 | 1.375 | 28 | 2 | 14 | 1.419 | ||||||||
8. Městské a soukr. prům. a odb. | 7 | 14 | 936 | 67 | 99 | 21 | 1.123 | ||||||||
9. Odborné pro žen. pov. hosp. | 86 | 13.012 | 415 | 12.462 | 25.889 | ||||||||||
10. Kup. šk. pokr. samostatné | 29 | 3.736* | 3.736 | ||||||||||||
11. Živnostenské pokračovací | 1.341 | 121.449* | 121.449 | ||||||||||||
Celkem | 11.608 | 304 | 154.794 | 19.883 | 399 | 344 | 415 | 12.462 | 188.297 | ||||||
B. S rusínskou řečí vyučovací. | |||||||||||||||
1. Obch. akad. s přip. obch. školami a k. p. š. | 1 | 79 | 20 | 1 | 100 | ||||||||||
2. Veřej. obchodní školy | 2 | 128 | 11 | 1 | 140 | ||||||||||
3. Státní odborné školy | 3 | 143 | 143 | ||||||||||||
4. Živn. pokr. (Podk. Rus) | 28 | 2.062 | 2.062 | ||||||||||||
Celkem | 34 | 2.412 | 31 | 2 | 2.445 | ||||||||||
C. S polskou řečí vyučovací. | |||||||||||||||
1. Živn. pokr. | 11 | 656* | 656 | ||||||||||||
Celkem | 11 | 656 | 656 | ||||||||||||
D. S německou řečí vyučovací. | |||||||||||||||
1. Obch. akad. s přip. obch. šk. k. p. š., abit. a ostat. kursy | 9 | 69 | 4.000 | 1.160 | 27 | 4 | 5.191 | ||||||||
2. Veř, obch. šk. a k. p. š. | 17 | 14 | 1.592 | 1.019 | 12 | 7 | 2.630 | ||||||||
3. Veř. jednoroč. obch. kursy | 4 | 136 | 136 | ||||||||||||
4. Státní průmyslové | 9 | 18 | 4.231 | 57 | 6 | 4.294 | |||||||||
5. Státní odborné | 29 | 13 | 3.893 | 716 | 279 | 107 | 4.995 | ||||||||
6. Státní ústavy pro dom. pr. | 21 | 262 | 995 | 1.257 | |||||||||||
7. Zemské prům. a odborné | 1 | 46 | 46 | ||||||||||||
8. Městské soukr. prům. a odb. | 4 | 720 | 2 | 1 | 723 | ||||||||||
9. Odborné pro žen. pov. hosp. | 30 | 2.646 | 136 | 1.951 | 4.733 | ||||||||||
10. Kup. pokrač. samostat. | 26 | 1.705* | 1.705 | ||||||||||||
11. Živnost. pokračovací | 419 | 35.756* | 35.756 | ||||||||||||
Celkem | 569 | 114 | 51.943 | 5.998 | 325 | 1.113 | 136 | 1.951 | 61.466 | ||||||
E. S maďarskou řečí vyučovací. | |||||||||||||||
1. Obchod. akad. s přip. obch. šk. a k. p. š. | 2 | 5 | 454 | 122 | 1 | 677 | |||||||||
2. Veř. jednoroč. obch. kursy | 5 | 1 | 177 | 177 | |||||||||||
3. Státní průmyslové | 1 | 226 | 226 | ||||||||||||
4. Odborné pro žensk. pov. hosp. [ve šk. r. 1925/26 nebyla otevřena] | |||||||||||||||
5. Živnost. pokračovací | 18 | 2.921 | 2.921 | ||||||||||||
Celkem | 26 | 6 | 3.601 | 299 | 1 | 3.901 | |||||||||
Úhrnem ústavů a žactva | 2.248 | 424 | 213.406 | 26.211 | 727 | 1.457 | 551 | 19.413 | 256.765 |
*) v tom i děvčata.
Ve školním roce 1925/26 bylo v československé
republice celkem 13.851 veřejných škol obecných
(ľudových). Z toho bylo 9194 škol s československým,
475 s rusínským, 3208 s německým,
806 s maďarským, 76 s polským, 2 s rumunským,
9 s hebrejským, 81 s několikerým jazykem
vyučovacím.
Tříd vůbec bylo na těchto školách
32.690, z toho s vyuč. jazykem československým
22.215, s rusínským 752, s německým
7687, s maďarským 1422, s polským 251, s rumunským
4, s hebrejským 15, s několikerým 344.
Všeho žactva, na veřejných školách
obecných bylo 1,285.951, z čehož ve školách
s československým jazykem vyučovacím
856.563, s rusínským 42.864, s německým
285.012, s maďarským 73.986, s polským 10.162,
s rumunským 251, s hebrejským 636, s několikerým
16.477 žáků.
Na jednu školu vůbec připadalo 928 žáků.
V jedné škole s vyučovacím jazykem československým
bylo průměrně 931, s rusínským
902, s německým 891, s maďarským 918,
s polským 1337, s rumunským,1255, s hebrejským
70 7, s několikerým 2034 žáků.
Na jednu třídu vůbec připadalo
393 žáků. V jedné třídě
s vyučovacím jazykem čsl. bylo průměrně
386, s rusínským 57, s německým 371,
s maďarským 52, s polským 405, s rumunským
627, s hebrejským 424, s několikerým 479
žáků.
Učitelů literních bylo na veřejných
školách obecných (ľudových) ustanoveno
celkem 32.619, učitelek ženských ručních
prací a domácích nauk 3665, zvláštních
učitelů náboženství 108, učitelů
vedlejších 64. Z toho na školách s československým
jazykem vyučovacím literních učitelů
22.126, učitelek ženských ručních
prací 2367 - s rusínským jazykem vyučovacím
literních učitelů 740, učitelek ženských.
ručních prací 66 - s německým
jazykem vyučovacím literních učitelů
7721, učitelek ženských ručních
prací 1141 - s maďarským jazykem vyučovacím
literních učitelů 1415, učitelek ženských
ručních prací 39 - s polským jazykem
vyučovacím literních učitelů
251, učitelek ženských ručních
prací 33 - s rumunským jazykem vyučovacím
literní učitelé 4, učitelky ženských
ručních prací 4 - s hebrejským jazykem
vyučovacím literních učitelů
14, učitelek ženských ručních
prací 2, s několikerým jazykem vyučovacím
literních učitelů 348, učitelek ženských
ručních prací 17.
Veřejných škol občanských
bylo celkem 1649. Z toho bylo s československým
jazykem vyučovacím 1205, s rusínským
11, s německým 403, s maďarským 18,
s polským 2, s několikerým 10 škol.
Tříd na těchto školách
vůbec bylo 7348, a to 5502 s československým,
52 s rusínským, 1615 s německým, 60
s maďarským, 13 s polským, 106 s několikerým
jazykem vyučovacím.
Všeho žactva na veřejných školách
občanských bylo 315.081, z čehož na
školách s československým jazykem vyučovacím
238.565, s rusínským 1967, s německým
67.280, s maďarským 2485, s polským 557, s
několikerým 4227 žáků.
Na jednu občanskou školu vůbec
připadal 191 žák. V jedné škole
s vyučovacím jazykem československým
bylo průměrně 198,7, s rusínským
178,8, s německým 167, s maďarským 139,7,
s polským 278,5, s několikerým 422,7 žáků.
Na jednu třídu školy občanské
vůbec připadalo 429 žáků.
V jedné třídě s vyučovacím
jazykem československým bylo 434, s rusínským
378, s německým 417, s maďarským 414,
s polským 428, s několikerým 399 žáků.
Na veřejných školách občanských
bylo celkem ustanoveno literních (odborných)
učitelů 8966, učitelek ženských
ručních prací a domácích nauk
1228, učitelů vedlejších 364, zvláštních
učitelů náboženství 714. Z toho
bylo na školách s československým jazykem
vyučovacím - literních učitelů.6707,
učitelek ženských ručních prací
921, učitelů vedlejších 232 - s rusínským
jazykem vyučovacím učitelů literních
63, učitelek zemských ručních prací
8, učitelů vedlejších 2 - s německým
jazykem vyučovacím učitelů literních
1979, učitelek ženských ručních
prací 278, učitelů vedlejších
114 - s maďarským jazykem vyučovacím
učitelů literních 79, učitelek ženských
ručních prací 10, učitelů vedlejších
13 - s polským jazykem vyučovacím učitelů
literních 15, učitelek ženských ručních
prací 2 - s několikerým jazykem vyučovacím
učitelů literních 123, učitelek ženských
ručních prací 9, učitelek vedlejších
3.
1. Na Slovensku byl odhadován počet nezaškolených
dětí referátem ministerstva školství
a národní osvěty v Bratislavě na 30.000.
(Všech školou povinných dětí na
obecných školách na Slovensku je 382.342, na
občanských školách zapsaných
28.422). Přesné sčítání
nezaškolených dětí provádí
se na počátku toho to školního roku.
Koncem října 1925 byla zřízena meziministerská
komise pro zřizování a budování
národních škol na Slovensku. Komise ta zřídila
dosud (do počátku školního raku 1926/27)
123 lidových škol pro děti nezaškolené,
a to 92 jednotřídních, 30 dvoutřídních
a 1 trojtřídní. Vedle toho bylo zřízeno
na Slovensku po dohodě ministra školství a
národní osvěty s ministrem financí
5 měšťanských škol.
2. Na Podkarpatské Rusi zjistil školský odbor
v Užhorodě, že není zapsáno a školu
nenavštěvuje 12.815 dětí do 12 let a
12.730 dětí do 15 let, celkem 25.545 dětí.
(Všech školou povinných dětí na
obecných školách na Podkarpatské Rusi
bylo 80.129, na občanských školách bylo
zapsáno 4358 žáků). O zřizování
lidových škol pro děti nezaškolené
bude se jednati též ve výše uvedené
komisi, ježto její kompetence byla nyní rozšířena
také na Podkarpatskou Rus.
Akademie výtvarných umění v Praze | |||
Umělecko-průmyslová škola v Praze | |||
Hudební a dramatická konservatoř v Praze | |||
Hudební a dramatická konservatoř v Brně |
Čechy, čes. | 3.301 | 12.112 | 1,056.534 | 511 | 13.168 | 26.520 | 7.396 | 1.436 | 1.674 | 1.403 | 2.183 | 1.027 | 325 | 844 | 1.129 |
Čechy, něm. | 1.293 | 2.890 | 251.925 | 291 | 5.714 | 19.931 | 1.333 | 720 | 182 | 636 | 861 | 94 | 92 | 133 | 239 |
Morava a Slezsko-čes. | 1.847 | 10.792 | 970.385 | 702 | 16.510 | 49.950 | 5.205 | 1.119 | 1.198 | 772 | 1.247 | 686 | 152 | 646 | 997 |
Morava a Slezsko-něm. | 612 | 2.038 | 186.685 | 154 | 1.898 | 8.023 | 755 | 234 | 79 | 439 | 448 | 57 | 62 | 99 | 189 |
Slovensko, slovenské | 270 | 3.756 | 266.466 | 347 | 6.654 | 18.256 | 975 | 230 | 75 | 162 | 127 | 223 | 54 | 102 | 886 |
Slovensko, německé | 19 | 376 | 20.910 | 4 | 20 | 22 | 5 | 21 | 1 | 1 | 14 | ||||
Čechy | 4.594 | 15.002 | 1,308.459 | 802 | 18.882 | 46.451 | 8.729 | 2.156 | 856 | 2.039 | 3.044 | 1.121 | 417 | 977 | 1.368 |
Morava | 2.459 | 12.830 | 1,156.070 | 856 | 18.408 | 57.973 | 5.960 | 1.350 | 1.277 | 1.211 | 1.659 | 743 | 214 | 745 | 1.186 |
Slovensko | 289 | 4.132 | 287.376 | 351 | 6.654 | 18.256 | 5.572 | 1.340 | 1.117 | 1.156 | 1.627 | 677 | 201 | 717 | 1.129 |
Součet všech čes. podniků | 5.418 | 26.660 | 2,293.385 | 1.560 | 36.332 | 94.726 | 13.576 | 2.785 | 2.947 | 2.337 | 3.557 | 1.936 | 531 | 1.592 | 3.012 |
Součet všech něm. podniků | 1.924 | 5.304 | 458.520 | 449 | 7.612 | 27.954 | 2.098 | 983 | 261 | 1.080 | 1.330 | 152 | 154 | 233 | 442 |
Souhrn 1924 | 7.342 | 31.964 | 2,751.905 | 2.009 | 43.944 | 122.680 | 15.674 | 3.768 | 3.208 | 3.417 | 4.887 | 2.088 | 685 | 1.825 | 3.454 |
2.885 | 1,362.303 | 241.801 | 2,511.978 | 2,720.641 | 2,051.038 | |
4.904 | 1,879.234 | 319.053 | 4,538.301 | 6,009.496 | 4,523.348 | |
7.021 | 2,609.373 | 440.321 | 7,102.443 | 8,579.222 | 6,839.352 | |
7.694 | 2,876.555 | 469.999 | 7,989.997 | 9,451.951 | 7,565.297 |
458 | 282.255 | 69.079 | 668.531 | 490.385 Kč | 263.728 Kč | |
1.656 | 602.784 | 129.261 | 1,781.680 | 2,116.626 " | 1,531745 " | |
2.547 | 915.240 | 195.108 | 2,775.760 | 3,094.111 " | 2,181.201 " | |
2.732 | 1,080.131 | 177.613 | 2,936.490 | 3,282.089 " | 2,398.070 " |
821 | 16 | 337 | 216 | 14.950 | 44 | 5.396 | 160 | 20.346 | |
339 | 37 | 376 | 233 | 21.913 | 6 | 263 | 239 | 22.176 | |
471 | 471 | 91 | 9.619 | 12 | 2.538 | 103 | 12.157 | ||
431 | 50 | 481 | 95 | 9.359 | 28 | 3.613 | 123 | 12.972 | |
638 | 11 | 750 | 20 | 3.467 | 7 | 48 | 27 | 3.948 | |
2.514 | 245 | 2.759 | 634 | 66.430 | 120 | 15.721 | 754 | 82.151 |
268 | 27.006 | |
266 | 23.552 | |
324 | 21.555 | |
363 | 23.555 | |
238 | 16.196 | |
769 | 32.994 | |
2.249 | 144.658 |
25 | 1.313 |
13 | 697 |
26 | 1.300 |
18 | 936 |
16 | 823 |
57 | 2.795 |
155 | 7.864 |
Ke kapitole 11.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
Ministerstvo zemědělství (administrativa) | 877 | 45 | 220 | 106 | 64 | 1812 | 125 | 140 | 216 | 1.111 | 2.904 |
Zemědělské školství a vyučování
jest soustavně doplňováno a jeho působnost
zdokonalována. Přibylo nejenom počtu škol,
ale také kursů, přednášek a různých
vzdělávacích akcí zemědělským
učitelstvem konaných. Zejména pozornosti
si zaslouží značný počet kursů
pro venkovské ženy a kursů vojenských.
Tím odborné vzdělání pomocí
zemědělských škol vniká i do
vrstev nejširších. Dnešní stav zemědělského
školství se zřetelem na vývoj od školního
roku 1918/19 jest patrný z připojeného tabelárního
přehledu:
A. podle jazyka vyučovacího,
B. podle kategorií zemědělských škol,
C. podle zemí a jazyka vyučovacího.
Ve školním roce 1926/27 spravuje ministerstvo zemědělství
jednak přímo, jednak vykonává nejvyšší
dozor u 264 zemědělských škol (vysoké
školy zemědělské a fakulty zemědělské
při jiných vysokých školách náleží
do kompetence ministerstva školství a národní
osvěty). Z celkového počtu 264 zemědělských
škol největší počet jest nižších
(odborných hospodářských, rolnických
a hospodyňských), kterých od převratu
přibylo nejvíce. Z důvodů úsporných,
aby náklad na zemědělské školy
se snížil, bývá více škol
v jedné budově pod jednou správou, takže
podle statistiky uvedených 264 zemědělských
škol bylo umístěno jen ve 203 školních
budovách.
Organisace zemědělského školství
nevztahuje se jen na nové učebné plány
a osnovy, nýbrž také na zdokonalení
vyučování, zejména po stránce
praktické. Prohlubuje se vyučování
prakse, výcvik v pracech rukodílných, zejména
dbá se na řádné vypravení školních
závodů, tak aby žák na každé
zemědělské škole mohl důkladně
poznati a vycvičiti se ve všech praktických
pracech zemědělských. Ve školním
roce 1924/25 navštěvovalo zemědělské
školy (vyjma vysoké) 9007 žáků,
z čehož bylo dívek 1320. Příslušníků
cizích států bylo pouze 436, tedy ani ne
5% z celkového počtu. Statistiku návštěvy
kursů, která jest velmi uspokojivá a stále
vzrůstající, neuvádíme. Zdůrazňujeme
pouze, že statistika tato by ukázala, jak školství
zemědělské i v nejširších
vrstvách jest oblíbeno a jak svým vlivem
blahodárně působí na povznesení
zemědělské výroby.
Ministerstvo zemědělství vydalo nové
předpisy o kvalifikaci zemědělského
učitelstva, které úroveň zemědělského
vyučování velmi povznesou. Pro výchovu
učitelek hospodyňských škol zřízený
státní pedagogický seminář
v Chrudimi plně se osvědčil a v letošním
školním roce otevřen byl podobný kurs
v Kadani pro výchovu učitelek německé
národnosti.
Stát věnuje největší péči
zemědělskému školství na Slovensku
a Podkarpatské Rusi, kde byla provedena v roce letošním
úplná reorganisace nižšího školství
zemědělského. Dosavadní nižší
hospodářské školy, převážně
dvouleté, budou sloužiti vzdělání
rolníků větších a budou míti
zápis jednou za dva roky. Zřídí se
při nich pro syny malorolníků odborné
(zimní) školy hospodářské se
zápisem rovněž ob rok, anebo jednoleté
školy hospodářské se zápisem
každoročním. Tím školy tyto přizpůsobují
se specielním poměrům slovenským,
kde převládá zemědělský
podnik malorolnický. Očekává se v
důsledku této reformy jednak zvýšená
návštěva žactva, jednak lepší
využití škol pro potřeby prakse. Tím
lze si vysvětliti značný vzrůst nižších
hospodářských škol na Slovensku v letošním
školním roce, jak plyne z uvedených tabulek.
Nejedná se vlastně o školy nové nýbrž
o jinou organisaci nižšího hospodářského
školství a ještě účelnější
využití všech školních zařízení
na základě dosavadních zkušeností.
Letošního roku přikročí se v
Eberhardu k otevření nové nižší
zahradnické školy, prvé na Slovensku. Východní
Slovensko usiluje o zřízení nižší
hospodářské a hospodyňské školy
v Michalovcích.
Na Podkarpatské Rusi letošního roku má
se započíti se stavbou jediné hospodářské
školy v Mukačevě, ježto dosavadní
provisorium v Dombokách je zcela nepostačující.
Kursy pro hospodářství poloninské
a vrchovinské v Nižních Verečkách
v nových místnostech najdou lepší umístění
a budou se moci lépe uplatniti ku prospěchu tamního
obyvatelstva.
V Čechách, na Moravě a ve Slezsku jsou většinou
zemědělské školy nestátní,
které ministerstvo zemědělství podporuje
opatřováním učebných pomůcek,
doplňováním školních knihoven,
laboratoří, jakož i přispívá
na jich stavby a vnitřní zařízení.
Doposud mnoho škol nemá přiměřené
školní závody (školní statky, polesí,
zahrady, vinice atd.), jež nejlépe nohou doplniti
teoretické vyučování a umožniti
výcvik prakse. Opatřiti všecky školy i
v tomto směru naráží na značné
potíže finanční.
Vydáváním časových spisků,
letáků, publikací a učebnic ministerstvo
zemědělství vykonalo mnoho dobrého
nejen pro osvětu zemědělskou, ale hlavně
pro zemědělské vyučování,
které tím bylo zdokonaleno a prohloubeno. Také
diapositivová centrála a filmový archiv ministerstva
zemědělství znamenají velký
pokrok jak ve vyučování na školách,
tak ve vyučování kočovném.
Položky zemědělského školství
ve státním rozpočtu neobsahují pouze
náklad na státní školy zemědělské,
nýbrž i příspěvky na ostatní
zemské a soukromé školy i na hospodářské
pokračovací školy lidové. V úvěrových
položkách těchto jsou dále též
příspěvky studijní podpory pro zemědělskou
literaturu, kočovné vyučování
(přednášky a kursy), pro vydávání
učebnic a knih, pro zemědělské musejnictví
a archivnictví, pro učebné pomůcky,
zemědělské filmy a diapositivy.
Pokračovací lidové školství zemědělské
těší se mimořádné oblibě
nejširších vrstev zemědělských,
utěšeně se rozvíjí v celém
státě. Vývoj tohoto školství
podáváme v následujícím přehledu:
26 lidových školách hospodářských | |
50 " | |
92 " | |
207 " | |
327 " | |
476 " | |
545 " | |
597 " | |
792 " |
z kteréhož počtu jest 125 lidových škol
hospodářských v Podkarpatské Rusi.
Zemědělské školství československé
republiky pokládá se i v cizině za velmi
vyspělé a jeho organisace označuje se za
vzornou.
Následují statistické tabulky o počtu
žactva podle jednotlivých kategorií zemědělských
škol.
161 | 181 | 205 | 220 | 232 | 245 | 253 | 257 | 270 | + 109 | |
Československý | 109 | 131 | 150 | 161 | 174 | 187 | 192 | 196 | 207 | + 98 |
Německý | 49 | 49 | 53 | 55 | 53 | 52 | 54 | 54 | 56 | + 7 |
Česko-německý | 3 | - 3 | ||||||||
Rusínský(ukrajinský) | 1 | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 | + 4 | |||
Polský | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | + 2 | ||
Maďarský | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | + 1 |
Čechy | ||||||||||||||||||||||
Morava | ||||||||||||||||||||||
Slezsko | ||||||||||||||||||||||
Slovensko | ||||||||||||||||||||||
Podk. Rus | ||||||||||||||||||||||
Celkem | ||||||||||||||||||||||