V návrhu finančního zákona pro rok
1927 jsou provedeny proti finančnímu zákonu
na rok 1926 značné změny. Tyto vyplývají
z nové struktury státního rozpočtu,
která jest přizpůsobena nové konstrukci
státního hospodářství, jak
bylo podrobněji odvodněno a vyloženo v důvodové
zprávě k vládnímu návrhu finančního
zákona.
Článek I. a článek V. dosavadního
finančního zákona jest v návrhu z
důvodu legislativní systematiky a zároveň
lepší přehlednosti spojen v jediný článek
I. Od rozlišování výdajů a příjmů
na řádné a mimořádné
ve finančním zákoně bylo upuštěno,
poněvadž aktivita státního rozpočtu
na rok 1927 tohoto rozlišení nevyžaduje. Pokud
pak toto rozlišení bylo ještě ponecháno
ve státním rozpočtu, stalo se tak jedině
proto, aby bylo zajištěno, že výdaji označenými
v rozpočtu jako mimořádné bude hospodařeno
tak, aby mohla býti zachována během roku
časová rovnováha mezi výdaji a státními
příjmy.
Ustanovení článku II. řeší
poměr státních podniků k vlastní
státní správě a nahrazuje článek
IV. a XII. dosavadního finančního zákona.
Státní podniky jsou povinny hraditi svými
příjmy veškeré své výdaje
a to i výdaje investiční a výdaje
vzniklé úpravou platovou podle zákona 103/26
Sb. z. a n. Československé státní
dráhy a Československá pošta mimo to
jsou povinny uhraditi též výdaje svých
ministerstev, která téměř výhradně
obstarávají jejich zájmy. Podle článku
XII. dosavadního finančního zákona
měly býti podnikové investice hrazeny úvěrem.
V rozpočtu na rok 1927 jsou však uhrazovány
běžnými příjmy. To také
odpovídá více platným předpisům
o státních podnicích a hospodářské
situaci těchto podniků. Československým
státním drahám a Československé
poště, které jsou podniky veřejnohospodářskými,
ponechává se celý provozní přebytek
k účelům investičním. Československým
státním drahám mimo to však se ještě
ponechává 20%ní kvota daní dopravních
vybraných na drahách státních a státem
provozovaných a Československé poště
veškeren provozní přebytek poštovních
úřadů šekových. Z podniků
soukromohospodářského rázu ponechává
se Státním báňským a hutnickým
závodům celý provozní přebytek,
Státním lesům a statkům 20% provozního
přebytku dosaženého mimo Podkarpatskou Rus
a celý provozní přebytek dosažený
na Podkarpatské Rusi a to z důvodů, jednak
že prvý podnik je značně zatížen
pasivními podniky slovenskými, provozovanými
převážně jen z důvodů
sociálních, jednak u druhého podniku, aby
mohla býti zejména zlepšena těžba
lesního hospodářství na Podkarpatské
Rusi a zároveň opatřena tam zaměstnanost
lidu.
Podrobněji jest odůvodněn tento článek
v důvodové zprávě k vládnímu
návrhu finančního zákona, strana 202.
a 203.
Investiční výdaje ostatních podniků
jsou celkem nepatrné a ve finančním zákoně
není o nich zvláštního ustanovení,
poněvadž o úhradě jejich investic z
provozního přebytku platí normy podnikové.
Navrženou úhradou investic z provozního přebytku
podniků a případně z příjmů
státních u Československých státních
drah zvýší se výnos podniku, neboť
provoz nebude zatížen úroky ze zápůjček,
které by jinak podniky byly nuceny uzavírati. Důsledkem
zákazu uzavírati zápůjčky na
investice podnikové bude pak, že tyto mohou býti
prováděny pouze v mezích určených
finančním zákonem po případě
normami podnikovými. K udržení časové
rovnováhy mezi výdaji a příjmy během
roku mohou státní podniky uzavříti
přechodné zápůjčky, jež
musí býti splaceny do konce února 1928.
Článek III. částečně
mění dosavadní článek IX. finančního
zákona a stanoví, jak se mají uhraditi zálohové
náklady s převzetím Košicko-Bohumínské
železnice a provozní a správní náklady
místních drah, jimž bylo povoleno sečkání
náhrady provozních výdajů. Košicko-Bohumínská
dráha byla převzata do státní správy
podle zákona z 22./12. 1920, č. 690 Sb. z. a n.
Provozní smlouvou bylo jí zaručeno zúročení
a umoření prioritních obligací, úhrada
nákladů společenské služby a
4%ní zúročení akciového kapitálu
v maďarských korunách. Za rok 1925 výdaje
tyta činily okrouhle 335 mil. Kč. Pro rok 1926 ministr
železnic byl zmocněn k zálohové úhradě
až do 47 mil. Kč k tomuto účelu a pro
rok 1927 se navrhuje zmocnění až do výše
435 mil. Kč.
Státní správa železniční
hradí dále též zálohově
všem místním drahám, jimž bylo
povoleno sečkání náhrady provozních
schodků, tyto schodky včetně správních
výloh, potřeb pro službu prioritní a
výpůjčkovou. Za rok 1925 činily tyto
výdaje okrouhle 70 mil. Kč, na rok 1926 byl ministr
železnic zmocněn k zálohové úhradě
až do 56 mil. Kč, pro rok 1927 se navrhuje zmocnění
až do výše 644 mil. Kč.
Podrobnější vysvětlivky k vypočtení
shora uvedených nákladů jsou uvedeny na straně
350., 351. důvodové zprávy k vládnímu
návrhu.
Ustanovení článku IV. vyplývá
z nové struktury státního rozpočtu.
Podíly samosprávných svazků na státních
daních a poplatcích slouží k úhradě
vlastních výdajů samosprávy. Zabraňovaly
dosud, aby státní rozpočet podával
přehled o skutečných výdajích
a příjmech státních. Uvedením
celkové výše podílů jest již
ze samého finančního zákona zřejmo,
s jakou celkovou částkou přídělů
mohou samosprávné svazky počítati.
Také ustanovení článku V. souvisí
s novou strukturou státního rozpočtu. Skupinu
IV. tvoří správa státního dluhu.
Účelem tohoto ustanovení jest podobně
jako při článku IV., aby již z finančního
zákona byla patrna jak výše výdajů
na úrok, úmor a správní potřeby
státního dluhu, tak i kvota, kterou z těchto
výdajů mají hraditi státní
podniky a kterou vlastní státní správa.
Článek VI. je zařazen nově. Ustanovení
jeho odpovídá zásadám řádného
hospodaření veřejnými penězi
a třeba na jeho provádění klásti
důraz zejména za nynějších hospodářských
poměrů.
Jako článek VII. zařazeno stylisticky pozměněné
ustanovení odstavce 1. článku II. dosavadního
finančního zákona doplněné
slovy "a to odděleně pro potřeby řádné
a mimořádné, osobní a věcné".
Toto doplnění jest nutné, aby bylo již
ze zákona zřejmo, kdy nastává přesun,
pro který je zapotřebí předchozího
souhlasu ministra financí a nejvyššího
účetního kontrolního úřadu.
Ustanovení odstavce 2. článku II. dosavadního
finančního zákona bylo pouze stylisticky
upraveno a je zařazeno nově jako článek
VIII. Účelem jeho jest zajistiti časovou
rovnováhu mezi výdaji a příjmy během
rozpočtového roku. Toto ustanovení nevztahuje
se však, jak je samozřejmo, na výdaje, které
jsou splatné v delších, než měsíčních
lhůtách na př. nájemné, splátky
státního dluhu a podobné.
Jako článek IX. je zařazeno ustanovení
odstavce 3. článku II. nynějšího
finančního zákona. Slova "v jednotlivém
případu" doplněna slovy "pro týž
účel". Slova "v jednotlivém případu"
značí subjekt, pro který se výdaj
činí, "týž účel"
pak jest dán obecným označením uvedeným
v rozpočtu.
Ustanovení článku X. jest nové. Jest
ho zapotřebí, aby bylo zajištěno úsporné
hospodaření povolenými prostředky.
Výdaje, ke kterým státní správa
není právně zavázána, mají
býti činěny až v posledním čtvrtletí
rozpočtového roku, t. j. v době, když
je možno přehlédnouti celkovou finanční
situaci rozpočtu příslušné kapitoly,
zejména když lze již zjistiti, že je zabezpečena
úhrada výdajů právně závazných
splatných do konce roku. Provedením tohoto článku
docílí státní správa značných
úspor zejména na úrocích vzhledem
k tomu, že státní pokladna v prvním
pololetí bývá pasivní. Tato pasivita
by se ještě zvětšovala vyplácením
peněz v této době určených
na subvence. Pokud pak jde o poskytování nezbytně
nutných subvencí a podpor před uplynutím
stanovené lhůty, jest toto umožněno
dohodou s ministrem financí.
Jako článek XI. pojato bylo stylisticky změněné
ustanovení článku III. dosavadního
finančního zákona. Přesun však
omezen pouze na rozpočet příslušné
kapitoly, neboť jen takto bude zajištěno řádné
a úsporné hospodaření úvěry
a výsledky skutečného hospodaření
budou odpovídati rozpočtu. Přesun (virement),
pokud jest vůbec připuštěn, jest opatřením
výjimečným, odůvodněným
důležitým zájmem státním.
Nesmí, jak podrobněji odůvodněno v
důvodové zprávě k vládnímu
návrhu (strana 201), porušovati základní
strukturu rozpočtu schváleného Národním
shromážděním, neboť jinak by rozhodování
Národního shromáždění
o rozsahu rozpočtu až do určité specialisace
nemělo významu.
Účelem nového ustanovení v odstavci
3. tohoto článku, že prostředků
povolených na platy státních zaměstnanců
nelze použíti k hrazení výdajů
jako věcné preliminovaných, jest, aby tyto
prostředky zůstaly zachovány svému
účelu, to jest k úhradě platového
zákona. Mimo to navržené opatření
zamezí tvoření reserv při výdajích
závazných, jichž výši možno
napřed stanoviti, k účelům jiným.
Toto ustanovení vztahuje se také na státní
podniky. V podnikových rozpočtech preliminované
částky jsou kalkulačními čísly
až na částky preliminované na platy
definitivních zaměstnanců, jichž systemisace
jest věcí vlády, nikoli podniku. Výdaje
k tomuto účelu preliminované mají
tudíž stejnou povahu jako výdaje preliminované
na platy státních zaměstnanců v rozpočtu
administrativním.
Nové ustanovení odstavce 5. tohoto článku
má omeziti opatření, která prejudikují
příštím rozpočtům a vylučují
volné uvážení o výdajích,
které by jinak volnému uvážení
pod léhaly. Souhlas ministra financí k takovýmto
opatřením jest odůvodněn úvahou,
že vyžaduje-li se tohoto souhlasu již k přesunům
v mezích rozpočtu, tím spíše
jest ho zapotřebí k opatřením přesahujícím
časově schválený rozpočet.
Ustanovení článku XII. bylo převzato
celkem z článku VII. dosavadního finančního
zákona. Odstavec 1. bod a) změněn je potud,
že peněžité prostředky opatřené
přechodnými úvěrními operacemi
musí býti splaceny do konce února 1928. Toto
ustanovení odpovídá jak praksi prováděné
v jiných státech, tak i potřebám státní
pokladny. Ustanovení odstavce 2. nově doplněno
slovem "úroky" z důvodu přesného
znění.
Stylisace článku XIII. jest převzata z článku
X. dosavadního finančního zákona.
Částky, v jichž výši se má
pohybovati zmocnění ministra financí, jsou
zvýšeny, ježto administrativa při nízkých
dosavadních částkách by byla zbytečně
zatěžována a výkon případně
1 znemožněn.
Ustanovení článku XIV. převzato ve
znění dosavadního článku XI.
finančního zákona. Článek XV.
převzat celkem z článku VIII. dosavadního
finančního zákona. Odstavec 1, však
doplněn větou "a k úhradě pohledávek
splatných do konce tohoto roku", aby bylo zamezeno
případné placení pohledávek
před jejich splatností (záloh).
Ustanovení článku XVI. jest nové.
Hospodaření státních podniků
jest upraveno zákonem 404/22 Sb. z. a n. Částky
uvedené v rozpočtech provozních i investičních
jsou pouhými kalkulačními čísly
k zjištění očekávaného
salda. Výjimku tvoří, jak bylo uvedeno již
v odůvodnění článku XI., výdaje
určené pro platy definitivních zaměstnanců
státních podniků. Proto, aby byla zaručena
volnost hospodaření státních podniků
podle platných předpisů, stanoví se
tímto článkem, které z předchozích
článků, obsahujících předpisy,
které se nesrovnávají se zásadami
obchodního hospodaření, neplatí pro
státní podniky.
Ustanovení článku XVII. jest nové.
Sleduje vytvoření zvláštního
fondu k záměrné konsolidaci přechodného
státního dluhu, který je pro finanční
hospodářství státní nejtíživější.
Konečně se poznamenává, že byl
vypuštěn článek VI. dosavadního
finančního zákona, poněvadž každoročního
zmocňování vlády k vybírání
daní, dávek, poplatků a jiných státních
důchodů není podle ústavního
zákona zapotřebí. Daně, dávky,
poplatky atd. vybírají s podle specielních
norem a to po dobu, pokud normy tyto platí.
Rozpočtový výbor poslanecké sněmovny
začal jednati dne 15. října 1926 o vládním
návrhu státního rozpočtu pro rok 1927
a finančního zákona a skončil toto
své jednání dne 17. listopadu 1926.
Generálním zpravodajem o finačním
zákoně a státním rozpočtu pro
rok 1927 zvolen poslanec dr. Hnídek.
Zpravodaji o jednotlivých kapitolách byli:
| A. Ústřední orgány státu: | 1 | President republiky a kancelář presidenta republiky | dr. Samek |
| 2 | Zákonodárné sbory | Adámek | |
| 3 | Předsednictvo ministerské rady a ze skupiny II. § 13. Státní tiskárny a) v kompetenci předsednictva ministerské rady, § 14. úřední noviny v Praze a Bratislavě a § 15. Československá tisková kancelář | dr. Štefánek | |
| B. Správa zahraniční a vojenská: | 4 | Ministerstvo zahraničních věcí | dr. Matoušek |
| 5 | Ministerstvo národní obrany a ze skupiny II. § 10. Vojenská továrna na letadla, § 11. Vojenský dřevařský podnik ve Velkých Levárech a § 13. Státní tiskárny b) v kompetenci ministerstva národní obrany | Bradáč | |
| C. Správa vnitřní: | |||
| a) politická | 6 | Ministerstvo vnitra | Rýpar |
| b) justiční a legislativní | 7 | Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem | dr. Matoušek |
| 8 | Agenda ministerstva pro sjednocení zákonův a organisace správy | dr. Štefánek | |
| 9 | Nejvyšší správní soud a Volební soud. | dr. Černý | |
| c) kulturní | 10 | Ministerstvo školství a národní osvěty a ze skupiny II. § 7. Uhřiněvský školní závod zemědělský a § 8. školní závod zemědělský v Děčíně - Libverdě | Vencl |
| d) hospodářská a dopravní | 11 | Ministerstvo zemědělství a ze skupiny II. § 6. Státní lesy a statky | dr. Černý |
| 12 | Státní pozemkový úřad | Adámek | |
| 13 | Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností | dr. Samek | |
| 14 | Ministerstvo veřejných prací a ze skupiny II. § 9. Státní báňské a hutnické závody | dr. Buday | |
| 15 | Ministerstvo pošt a telegrafů a ze skupiny II. § 4. Československá pošta (včetně poštovní úřady šekové) | Roudnický | |
| 16 | Ministerstvo železnic a ze skupiny II. § 5. Československé státní dráhy | Pekárek | |
| e) sociální | 17 | Ministerstvo sociální péče | Roudnický |
| 18 | Agenda ministerstva pro zásobování lidu | Windirsch | |
| 19 | Agenda ministerstva veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy a ze skupiny II. § 12. Státní lázně | dr. Polyák | |
| 20 | Pensijní a zaopatřovací požitky | Stenzl | |
| D. Správa finanční: | 21 | Ministerstvo financí, ze skupiny II. § 1. Tabáková režie, § 2. Státní loterie, § 3. Státní mincovna v Kremnici a skupina III. Podíl samosprávných svazků na státních daních a poplatcích | dr. Hnídek |
| 22 | Všeobecná pokladní správa a skupina IV. Správa státního dluhu | dr. Hnídek | |
| E. Kontrola státní správy: | 23 | Nejvyšší účetní kontrolní úřad | dr. Matoušek |
| Schůze trvaly celkem hodin | |||||||||
Rozpočtový výbor provedl ve finančním
zákonu tu zrněnu, že ve článku
XVII. vynechal odstavec druhý, takže odstavec 3. vládního
návrhu stal se odstavcem 2. Jinak neprovedl žádných
změn.

