II. volební období. | 3. zasedání |
I. posl. dra Koberga a druhů min. železnic o jazykových
přehmatech železničního personálu
v obvodu olomouckého ředitelství státních
drah,
II. pos. Sliwky, Petera, Buriana a druhů min. vnitra, že
se neustále odkládá volba starosty a ustavující
schůze nově zvoleného obecního zastupitelstva
v Karvinné ve Slezsku,
III. posl. Windirsche a druhů min. zemědělství,
aby se při kácení stromů ve státních
lesích používalo domácích dělníků,
IV. posl. Eckerta a druhů min. veř. zdravotnictví
a těl. výchovy, min. soc. péče a min.
veřejných prací o zakoupení hotelu
"Casino" v Mariánských Lázních
státem,
V. posl. dra Koberga a druhů min. vnitra o šikanách
v malém pohraničním styku,
VI. posl. Majora, Steinera a súdr. min. zemedelstva o učinkovaniu
paritných komísií postavených v okresných
sídlach Slovenska,
VII. posl. Šamalíka a druhů min. financí
o rozdílném placení nápojové
dávky z vína a ovocných šťáv
ve velkoobchodě a maloobchodě,
VIII. posl. Eckerta a druhů min. vnitra a min. soc. péše
o nešvarech ve správě úřednického
lázeňského domu v Mariánských
Lázních zřízeného pro státní
úředníky potřebující
lázeňského ošetření,
IX. posl. Bergmanna, Procházky, Buřívala
a spol. vládě o přeřadění
služebních míst do vyšší skupiny
činovného,
X. posl. dr. Gátiho, Mondoka, Sedorjaka a soudr. vládě
o způsobu informování stran na civilní
správě Podkarpatské Rusi v Užhorodě,
XI. posl. Rudolfa Tayerle a soudr. vládě o přeřadění
míst do vyšší skupiny činovného,
XII. posl. Rudolfa Tayerle a soudr. předsedovi vlády
o vládním nařízení ze dne 16.
července 1926, č. 145 Sb. z. a n.
XIII. posl. Rud. Tayerle, R. Chalupy, Brodeckého, Kleina
a soudr. min. financí, že se nevyřizují
žádosti aktivních dělnic tabákové
režie o přídavky na nezaopatřené
děti,
XIV. posl. Bergmanna, Procházky a spol. min. školství
a nár. osvěty o skončení disciplinárního
řízení s Josefem Mandíkem, zřízencem
čes. pathol. ústavu v Praze,
XV. posl. dra Schollicha a druhů min. vnitra o postupu
novojičínské okresní politické
správy v otázkách jazykových,
XVI. posl. dra Schollicha a druhů min. vnitra, že
byla na Hlučínsku zakázána desítiminutová
sbírka,
XVII. posl. dra Koberga a druhů min. vnitra o úmyslném
týrání v malém pohraničním
styku na Hlučínsku,
XVIII. posl. inž. Kalliny a druhů min. pošt a
telegrafů o neudržitelných poměrech
na karlovarské poště.
Ve středu dne 24. listopadu 1926 došlo v žákovském
vozu vlaku 1007 na trati Jindřichov ve Slezsku-Krnov k
této události:
Průvodčí Ondráček žádal
jízdní lístky a žákovské
průkazy jen česky. na žádost Josefa
Kristena, žáka 7. třídy státní
reálky v Krnově, aby mluvil německy, poněvadž
jde vesměs o německé žáky, ještě
jednou zhurta opakoval své vyzvání pouze
česky. Poněvadž na to jízdenky nedostal,
chtěl svrchu jmenovanému odníti výkaz
násilím. Žák se však zdráhal
mu jej dáti, načež průvodčí
Ondráček zavolal v Albrechticích u Krnova
vlakvedoucího a službu konajícího úředníka.
Tito konečně žáku výkaz odňali.
Když Josef Kristen prohlásil, že si bude stěžovati,
odpověděl mu průvodčí, že
může mít třebas tisíc svědků,
že na to přes to doplatí. U přednosty
stanice v Jindřichově ve Slezku prohlásil
Ondráček proti pravdě, že žádal
jízdenky německy a česky a že se mu
přes to žák vzepřel. Naproti tomu svědci
Hellmut Riedel, Walther Stein a Walter Lechtbau, vesměs
žáci reálky z Krnova, prohlašují,
že průvodčí přes žádost,
aby mluvil německy, žádaje jízdenky
mluvil pouze česky.
Poněvadž se takové události v poslední
době opakují a čeští průvodčí
i v čistě německém jazykovém
území s oblibou a výhradně užívají
češtiny, již zdejší cestující
obecenstvo většinou nerozumí, táží
se podepsaní pana ministra železnic:
Schvalujete svrchu vylíčené chování
průvodčího Ondráčka?
2. Zamýšlíte napraviti jazykové přehmaty
průvodčích v obvodu olomouckého ředitelství
státních drah vůči německému
obecenstvu?
3. Proč se na tratích v severní Moravě
a Slezsku, které jsou vyloženě německé,
užívá při dopravě osobními
vlaky téměř výhradně českých
zaměstnanců?
V Praze dne 4. prosince 1926.
Historie voleb do obce Karvinné, kde bydlí asi 20.000
obyvatelů, jest skutečnou ostudou a přehmatem
úřadů, jež naprosto nedbají zákonů
a zásadních práv samosprávy tamějšího
lidu, zaručené nejen ústavou, nýbrž
také smlouvami česko-polskými, pokud jde
o polskou menšinu ve Slezsku. Kdežto ve všech obcích
na území Československé republiky
byly volby do obecních zastupitelstev provedeny, v obce
Karvinné od samého plebiscitu po 6 let až dosud
nepřetržitě stále ještě
jest vládní správní komise s vládním
komisařem v čele, a to ke všeobecné
nespokojenosti a rozhořčení veškerého
obyvatelstva, od něhož se však vyžaduje,
aby plnilo všechny povinnosti k obci a státu.
Za toto správné chování lidu šikanují
jej příslušné politické úřady
zemské a okresní v Opavě a Frýštátě,
které, pomáhajíce nepatrné vládnoucí
klice ve správní komisi, odkládají
konečnou lhůtu k ukončení voleb ad
hoc pořízenými rekursy, jež nemají
žádného, tím méně věcného
odůvodnění. Připomínáme
panu ministrovi vnitra, že, pro stálé soustavné
průtahy politických úřadů,
byly zrušeny první volby z r. 1923, a nenáviděné
panování správní komise bylo prodlouženo
o 3 leta do r. 1926. Po nových volbách, jež
se konaly dne 13. června 1926 klidně a v pořádku,
bylo znovu podáno odvolání. Přes to,
že vyšetřováním, již dávno
provedeným, a výpověďmi svědků
bylo prokázáno, že výtky obsažené
v odvolání jsou úplně neodůvodněné,
přes zvláštní deputace stran, jež
jsou ve vládě, a přes protesty podané
panu ministrovi vnitra, příslušné úřady
okresní a zemské prodlévají s vyřízením
odvolání pod rozličnými malichernými
a formálními záminkami. Odvolání
toto táhne se již 6 měsíců. Nyní
- prý - jest již vyřízené odvolání
několik neděl u frýštátské
okresní politické správy, která však
ještě neuznala vůbec za vhodné svolati
ustavující schůzi nově zvoleného
obecního zastupitelstva v Karvinné. Místo
toho začíná se honba na nepohodlné
lidi a jejich pronásledování, jako n. p.
učitele Guzima z Karvinné, jehož úřady
náhle, bez příčiny, na škodu
státních financí a přes protesty celého
sboru učitelského a rodičů školních
dětí přeložily z Karvinné do
Hrušova, aby se tak zbavily nepohodlného kandidáta
na starostu nebo obecního pracovníka, jemuž
dávají přednost strany domácího
obyvatelstva.
Obyvatelstvo jest ovšem rozhořčeno pro toto
stranictví úřadů a nadržování
nepatrným klikám proti ohromné většině
voličů a to tak, že se obyvatelstvo pro tyto
šikány zdráhá konati své občanské
funkce, odpírá platiti daně a přijímati
odpovědnost za správu, za ohromné dluhy a
za obecní hospodářství správní
komise v Karvinné.
Přihlížejíce k tomu táží
se podepsaní pana ministra vnitra, co hodlá učiniti,
aby bylo vyhověno požadavkům práva na
samosprávu, aby bylo podrobeno kontrole hospodářství
správní komise v Karvinné, aby vládní
činitelé, kteří zavinili úmyslné
odkládání obecních voleb v Karvinné,
byli přísně potrestáni, a aby bylo
ihned příslušným úřadům
rozkázáno, vyříditi odvolání
a svolati ustavující schůzi nového
obecního zastupitelstva v Karvinné?
V Praze dne 16. prosince 1926.
V části postátněného lesa (v
údolí Keilova Potoka) ležící
v obvodu obce Pommerndorf v okrese vrchlabském, vyvrátila
bouře v r. 1925 větší plochy lesa. Toto
dříví bylo během posledních
měsíců zpracováno a k jeho odklizení
byli povoláni cizí dělníci.Tímto
opatřením přišli o práci a tím
o výdělek domácí dělníci,
kteří tam za dřívějšího
majitele Černína vždy pracovali, což jest
zajisté důležité, neboť obyvatelé
Krkonoš jsou odkázáni právě na
takovýto výdělek. Tímto odstrčením
cítí se však domácí dělníci
poškozeni také proto, poněvadž jsou to
opět právě oni se svými příslušníky
rodin, kteří musí vypomáhati při
zalesňovacích pracích. Při odklizovacích
pracích nepostupovalo se také s nutnou opatrností,
neboť kmeny byly spouštěny přes stráně
bez ohledu na to, že tam ještě zůstal
les, čímž velmi utrpělo jak dříví,
tak také ještě zbylý les. Dříve
se prováděly odklizovací práce tak,
že domácí dělníci dopravovali
poražené kmeny v zimě do údolí
na rohačkách. Dříví dopravené
do údolí v letě nebylo však dopravováno
déle, nýbrž v údolí Keilova Potoka
(revír Volský Důl) bylo složeno a leží
tam ještě dnes a to takové množství
dříví, že by se obyvatelé malého
polabského údolí octli ve velkém nebezpečí,
kdyby povodeň uvedla toto dříví do
pohybu. Jest tedy třeba, aby správa státních
lesů rozdělujíc práci, postupovala
týmž způsobem, jak učí zkušenost
v této krajině, aby při tom zvláště
pamatovala na domácí dělnictvo, jemuž
právě lesní práce v zimě přinášely
přiměřený výdělek.
Tážeme se tedy pana ministra zemědělství,
je-li ochoten naříditi, aby při lesních
pracích ve státních lesích v Krkonoších
byli zaměstnáváni především
domácí dělníci a aby spousty dříví
nahromaděné nyní v údolí Keilova
Potoka byly odstraněny?
V Praze dne 9. prosince 1926.
Československý stát zastoupený ministerstvem
veřejných prací, nabyl podle kupní
smlouvy z 31. prosince 1924 nebo 3. ledna 1925 hotel "Casino"
v Mariánských Lázních za 1,600.000
Kč.
Vedle toho přešlo do státního majetku
hotelové zařízení za kupní
cenu 790.000 Kč.
Hotel "Casino" v mariánských Lázních
byl zakoupen státem pro sociální účely.
Jak tato "sociální péče"
ve skutečnosti vypadá vysvítá z toho,
že tento hotel byl pronajat soukromníkovi, který
jako každý jiný soukromý lázeňský
dům pronajímá pokoje lázeňským
hostům a jen docela málo pokojů jest věnováno
vlastnímu účelu sociální péče.
Aby se však četným zahraničním
hostům v Mariánských Lázních
drasticky ukázala státní sociální
péče, zařídil nájemce v tomto
státním hotelu bar. K provozování
tohoto "státního baru" jest však
třeba oprávnění k provozování
hostinské živnosti. Živnostenské oprávnění
k provozování živnosti hotelové a hostinské
uděluje zemská politická správa na
žádost podanou u okresní politické správy
zpravidla beze všech potíží. V tomto případě
však získal stát pro sebe sama živnostenské
oprávnění k provozování hotelové
a hostinské živnosti od dřívějšího
majetníka hotelu "Casino", profesora dra Mladějovského
a Rosnera v Mariánských Lázních za
160.000 Kč resp. tuto částku jmenovaným
vyplatil, aby se tohoto živnostenského oprávnění
vzdali, ačkoliv je nemohli již vykonávati v
hotelu "Casino", poněvadž se stát
sám stal majetníkem tohoto objektu.
Podepsaní se tedy táží pana ministra
veřejných prací a pana ministra veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy a
pana ministra sociální péče, vědí-li
o této věci, pokládají-li za správné,
že stát sám zaplatil za prosté živnostenské
oprávnění soukromníkům 160.000
Kč a chce-li se postarati, aby objekt v Mariánských
Lázních získaný za tak veliké
částky, byl věnován svému určení
pro sociální účely?
V Praze dne 10. prosince 1926.
V Horních Hošticích u Javorníka na Těšínsku
přihodila se dne 26. listopadu 1926 tato věc:
Řídící učitel Rudolf Pietzyk
z Horních Hoštic zaslal příslušné
četnické stanici v Bílé Vodě
u Javorníka osvědčení pro malý
pohraniční styk, předložená s
interpelací, která byla řádně
vydána obecním úřadem, aby je potvrdila.
Avšak velitel stanice, četnický strážmistr
Fišer, strhl s osvědčení fotografie,
text přeškrtl několikráte modrou tužkou:
"Nicht bewilligt" a jako odůvodnění
toho u řídícího učitele napsal:
"Staatsangestellter"., u jeho paní "Keine
Notwendigkeit vorhanden". Ústně pak vzkázal
ještě řídícímu učiteli,
že jako státní zaměstnanec nemá
v Německu co hledat a na procházku že může
jíti také zde. Obojí odůvodnění
nejsou správná. Neboť 1. řídící
učitel není státní zaměstnanec
a 2. ani státním zaměstnancům žádné
zákonné ustanovení nebrání
v přechodu přes hranice. Horní Hoštice
u Javorníka odděluje od pruské obce Hoštice
u Pačkova jen silnice skrz obec a jest samozřejmé,
že mezi přímými sousedy jest čilý
styk, ať již z příbuzenství nebo
přátelských vztahů, který má
nyní přestati na rozkaz četnického
strážmistra. Nehledě k tomu, na příklad,
že každý člen turistického spolku
má přece právo podnikati výlety v
pásmu 30 km i přes hranice, čehož se
právě ve zmíněné krajině
velmi často používá. Tím více
tedy nelze v tomto případě pochopiti postupu
četnického strážmistra Fišera.
Poněvadž se takovéto šikanování
přihodilo již častěji a frývaldovská
okresní politická správa na písemné
i ústní stížnosti v této věci
nezjednala dosud nápravu, táží se podepsaní
tímto pana ministra vnitra:
1. Podle jakých zákonných ustanovení
jest četnictvo oprávněno takto omezovati
malý pohraniční styk?
2. Jakým způsobem bude poučen četnický
strážmistr Fišer v Bílé Bodě
u Javorníka, že nemá právo, tak nešetrně
nakládati s cizími doklady a poškozovati cizí
fotografie?
3. Bude nařízeno frývaldovské okresní
politické správě, aby učinila přítrž
šikanování, jehož se dopouštějí
četnické stanice potvrzujíce osvědčení
pro malý pohraniční styk?
V Praze dne 2. prosince 1926.
Ministerské nariadenie zo dňa 27. aprila 1920, č.
1610, hovorí o postavení a účinkování
paritných komisií. V smysle tohoto nariadenie bolo
by úkolom týchto komisií, aby v hospodárstvach
zamestnanych deputátnikov hájili proti nesprávnemu
prepusteniu. Avšak prax, ktorú tieto komisie predvádzajú,
má práve opačné výsledky. Okresní
referenti paritných komisií, prichádzajúcé
sťažnosti - napriek temu, že v smysle dotyčného
nariadeniea mesačne by maly byť vybavené -
dlhé mesiace ich nechajú ležať v úradoch
bez vybavenia. Keď potom konečne paritná komisia
vynesie rozsudok a poda sa odvolánie na generálnú
paritnú komisiu, sťažnost podajúci deputátnik
aj rok musí čakať, kým v jeho záležitosti
gen. paritná komisia rozhodne. Za ten čas sa mu
deputát nevydáva, ba aj z bytu je vypovedený.
Na paritné komisie podané záležitosti
ešte i teraz sa riešia na základe haňobného
maďarského zákona z r. 1917 a to predsedajúci
slúžnovci obťažujú s tým,
že na zasedaniach paritných komisií skoro v
kažodm páde sa postavia na jednostranné stanovisko
a podporujú záujmy veľkostatkárov a
arendátorov. Na pojednávaní okresnej paritnej
komisie komárňanskej sa prihodilo, že predsedajúci
slúžny nepovolil odborovému sekretárovi
hájiť záležitosť sťažujúcich
si deputátnikov, kdežto obžalovaný veľkostatkár
aj právnika si privedol so sebou na pojednávanie.
Práve na tomto okresnom úrade sa prihodilo vo viacerých
prípadoch, že veľkostatkár pred pojednávánim
si vyžiadal mieaku slúžného v záležitosti
výpovedi deputátníkov a na základe
tých pokynov im dal výpoveď.
Poneváč následkom tejto praxe staly sa paritné
komisie záujmovým orgánom statkárov
a arendátorov, dotazujeme se pána ministra zemedeľstva:
1. Či je ochotný vydať nariadenie, aby paritné
komisie dňom podanie sťažnosti a generálna
paritná komisia počnúc dňom odvolania,
najneskór behom jednoho mesiace všetky sťažnosti
boly povinné vybaviť tak, ako pri ministerském
nariadeni č. 3. z r. 1923 pri výpovedech deputátníkov.
2. Či je ochotný vydať nariadenie takého
rázu, aby dotiaľ, kým v záležitosti
výpovedi obä paritné
komisie nerozhodnú, boli povinní zamestnávatelia
deputátnikom celý ich deputát v plnej miere
vydať?
3. Čí je ochotný vydať nariadenie predsedomparitných
komisíí, aby v záležitostiach, prichádzajúciach
na pojednávanie, podporoval slabšiu stranku, totiž
deputátnikov a pre nich volnosť obhajoby zaručili
aj s takým spósobom, aby na pojednavaniach mohli
byť zastupovaní a ich záujmy hájené
s ich odborovými sekretármi?
4. Čí je ochotný konečně zrušiť
platnosť hanebného maďarského zákona,
vzťahujúceho se na deputátnikov - ktorý
však hájí záujmy výlučne
len zemepánov - a postarať sa o podanie osnovy takého
zákona, který by hájil záujmy deputátnikov
proti prechmatom veľkostatkárov a arendátorov?
V Prahe dňa 28. decembra 1926.
Vedle mnohých břemen, jež se ukládají
našemu poplatnictvu, tlačí je různá
ustanovení, která zavádí různou
povinnost daňovou, jak tomu jest v ustanovení zákona
o všeobecné dani nápojové ze dne 25.
září 1919, čís. 533 Sb. z.
a n., kde se činí rozdíl mezi velkoobchodem
a maloobchodem vín a ovocných šťáv.
Zde se rozdílně zdaňuje prodej nad 40 litrů
a pod 40 litrů. Jestliže si koupí hostinský
neb obchodník víno aneb šťávy ve
větším množství než 40 litrů,
platí se jen jedenkráte daň nápojová:
u vína z 1 litru Kč 1.40 a u ovocných šťáv
75 hal. Jestli však koupí někdo víno
neb šťávu pod 40 litrů, musí platiti
tutéž nápojovou daň znovu, má
tudíž nápoj o Kč 1.40 neb 75 hal. dražší
než kupec nad 40 litrů. A to se opakuje, kolikrát
se víno neb šťáva pod 40 litrů
prodá.
Toto ustanovení vede k mnoha nesrovnalostem, stížnostem
a trestům.
Tímto ustanovením trpí velice venkov, kde
není spotřeba uvedených nápojů
beztak velká a než by hostinský neb prodavač
platil dvakráte až třikráte nápojovou
daň, raději nápoje ty v obchodě nevede.
Tisíce venkovských prodavačů vína
a šťáv nemají velkou spotřebu těchto
nápojů, ba množí ani nemají za
dnešních těžkých finančních
poměrů peněz pro větší
nákup. Když hostinský neb prodavač dráže
koupí, nucen jest dráže prodati a jak k tomu
přijde venkovan, že musí platiti u prodavače
vína neb šťávy toto dráže
než měšťan, poněvadž jest zde
poplatnost tak značně různá.
Když by byl zaveden poplatek z uvedených nápojů
pouze jedenkráte, tu se hodně spotřeba vína
a šťáv hlavně na venkově zvedne
a nahradí se finanční správě
domnělý zisk z platů maloobchodu.
Z uvedeného následuje, že jest nutno, aby ustanovení
zákona o všeobecné dani nápojové
podle maloobchodních a velkoobchodních zásad
bylo zrušeno a aby vybírána byla jednotná
daň nápojová při prodeji vína
a ovocných šťáv pouze jedenkráte
při neomezeném množství.
Podepsaní táží se:
Jste, pane ministře, ochoten zaříditi, aby
všeobecná nápojová daň z vína
a ovocných šťáv byla ve velkoobchodě
i v maloobchodě jen jednou placena při každém
množství?
V Praze dne 16. prosince 1926.
Československý stát zabral rozhodnutím
zemské politické správy v Praze 2 a 489/27
ai 1922/78029/23 tak zvaný úřednický
lázeňský dům zřízený
lidumilným spolkem pro úředníky, profesory
a učitele, potřebující lázeňského
ošetření, v Mariánských Lázních,
spolek rozpustil a správu lázeňského
domu, dokud nebude rozhodnuto o odvolání, podaném
dne 13. dubna 1923, přenesl na okresní politickou
správu v Mariánských Lázních.
Okresní politická správa v Mariánských
Lázních pověřila správou jmenovaného
lázeňského domu okresního komisaře
tamějšího úřadu, pana dra Evžena
Bossanyho. Dr. Evžen Bossany spravuje tento lázeňský
dům, určený pro humánní účely,
tak, že příjmy získané pronájmem,
jak se zdá, neúčtuje, poněvadž
přes několikeré zakročení neplatí
za práce a dodávky živnostníků,
konané pro tento lázeňský dům.
Tak na příklad nezaplatil chudé námezdní
pradleně Marii Pötzlové
z Velké Hleďsebe, číslo 134 dluh přes
2500 Kč. Tato chudá žena, která, poněvadž
nedostala řádně vydělanou mzdu, nemohla
zaplatiti včas daně, byla berním úřadem
potrestána po prvé peněžitou pokutou
20 a 30 Kč a nakonec byla jí zabavena postel. Tato
žena musí nyní také zaplatiti příslušné
úroky z prodlení, které jí byly předepsány
jedině proto, že jí pan okresní komisař
dr. Evžen Bossany, pověřený státní
správou tohoto úřednického lázeňského
domu, zadržel mzdu, která jí podle práva
přísluší. Dluhy na útraty tohoto
humánního ústavu dělá však
na mnoha místech. Tak tento státní správce
dluhů, které nadělal pro tento lázeňský
dům u drobných živnostníků, jest
dlužen městu 2373.91 Kč za vodu. Jest veřejným
tajemstvím, že plat tohoto okresního komisaře,
dra Evžena Bossanyho, pověřeného státní
správou úřednického lázeňského
domu, jest na mnoho let obstaven, jest tedy jistě nasnadě
domněnka, že novým děláním
dluhů zamýšlí poškozovati obchodníky.
Takovýto stav nemůže ovšem povznésti
vážnost státu, trpí-li se státnímu
úředníku, který jest pověřen
správou humánního a sociálního
ústavu, takovéto nepěkné věci.
Podepsaní táží se tímto pana
ministra vnitra:
1. Ví pan ministr o těchto poměrech u správy
úřednického lázeňského
domu v Mariánských Lázních?
2. Jest pan ministr ochoten naříditi ihned přísnou
revisi a oznámiti výsledek?
3. Jest pan ministr ochoten, zjistí-li vylíčené
věci, onoho úředníka přísně
potrestati?
4. Jest pan ministr ochoten učiniti v dohodě s panem
ministrem sociální péče opatření,
aby odvolání, podané dne 13. dubna 1923 humánním
spolkem pro státní úředníky,
učitele a profesory, potřebující lázeňského
ošetření, v Mariánských Lázních,
proti rozpuštění tohoto spolku a zabrání
jeho majetku bylo co nejrychleji vyřízeno a tento
humánní ústav vrácen jeho oprávněným
držitelům, aby tak splnil svůj sociální
účel?
V Praze dne 15. prosince 1926.