II. volební období. | 3. zasedání. |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Prováděti horní zákon a chrániti
národohospodářské zájmy hornictví
mají:
a) revírní báňské úřady,
b) báňská hejtmanství,
c) ministerstvo veřejných prací.
(2) Jako pomocný orgán báňských
úřadů mohou býti podle potřeby
přizváni úředně oprávnění
báňští inženýři.
(1) Revírní báňské úřady
jsou prvou instancí ve všech hornoúředních
věcech, které nejsou výslovně vyhrazeny
báňským hejtmanstvím, anebo ministerstvu
veřejných prací.
(2) Revírním báňským úřadům
jest mimo to na výzvu báňských hejtmanství
konati nutná šetření i ve věcech
těmto přidělených a prováděti
hornoúřední rozhodnutí.
(1) Báňským hejtmanstvím přísluší
v I. instanci (z agend v obecném horním zákonu
vytčených):
1. povolovati zřízení báňských,
revírů (§ 11. o. h. z.);
2. propůjčovati dolové míry, přebytky
a míry povrchové, udíleti koncese pomocným
dílům, jakož i vykonávati šetření
při udílení koncesí k revírním
štolám (§§ 40, 57 až 68, 71 až
89, 91 až 97 o.h.z.);
3. povolovati sloučení jednotlivě propůjčených
dolových měr a dolových polí (§§
112 až 114 o. h. z.);
4. povolovati rozdělení jednoduché dolové
míry (§§ 115 až 116 o. h. z.);
5. propůjčovati důlní vody (§
129 o. h. z.);
6. rozhodovati o rozsahu a výkonu práv spojených
s báňskou propůjčkou a spolupůsobiti
s jinými úřady v tomto směru (§
132 o. h. z.),
7. povolovati knihovní dělení báňského
vlastnictví pod šestnáctinu celku (§ 135
o. h. z.);
8. schvalovati společenské smlouvy, zřizovací
listiny těžařské a stanovy těžařstev
(§§ 136 až 143 o. h. z.);
9. povolovati rozpuštění těžařstva
nebo prodej jeho kmenového jmění, není-li
souhlasu všech majitelů podílů (§
155 o. h. z.);
10. potvrzovati ustanovení o udržování
povrchových měr v provozu (§ 176 o. h. z.);
11. rozhodovati o povinnosti ku převzetí báňské
služebnosti, jakož i jejím rozsahu, není-li
shody zúčastněných (§ 194 o.
h. z.);
12. vynášeti trestní nálezy pro přestupky
horního zákona (§§ 224, 228, 235 až
250 o. h. z.), jakož i jiných příslušných
zákonů a nařízení.
U vykonávání báňské
policie jsou také revírní báňské
úřady oprávněny pro neuposlechnutí
pravoplatných příkazů pokud se týče
pro nedbání bezpečnostních opatření
uvaliti pokutu ve smyslu § 250 o. h. z.;
13. báňským hejtmanstvím přísluší
dále hornoúřední jednání
při odnětí a vrácení horních
oprávnění (§§ 253, 255 až
257, 259 až 265 o. h. z.);
14. báňským hejtmanstvím přísluší
dále zejména:
a) rozhodovati ve sporných báňsko-právních
záležitostech stran, pokud tyto věci nepřísluší
soudu;
b) rozhodovati ve věcech revírních bratrských
pokladen a báňských společenstev,
dále schvalovati a rozhodovati ve věcech závodních
a revírních rad, jakož i rozhodovati o hornickém
vyhledávání a těžení živic,
pokud je to v příslušných zákonech,
nařízeních a jiných předpisech
výslovně stanoveno;
c) rozhodovati o náhradě útrat, jež
vzešly majitelům dolů dobýváním
a těžením nevyhrazených nerostů;
d) ve sporech mezi doly a železnicí zúčastniti
se při rozhodování o bezpečnostních
opatřeních na dolech k ochraně železnic
ve smyslu platných předpisů;
e) vykonávati dozor a disciplinární moc nad
revírními báňskými úřady
resp. jejich zaměstnanci.
Tento dozor obsahuje i právo inspekční nad
báňskými závody.
(2) Opatření v oboru báňské
policie s platností pro jeden závod nebo nejvýše
pro okres revírního báňského
úřadu vydává revírní
báňský úřad, kdežto předpisy
téhož druhu platné pro území
přesahující okrsek jednotlivých revírních
bánských úřadů vydává
báňské hejtmanství, resp. ministerstvo
veřejných prací.
(3) Okresy vzpomenutými v §§ 148, 150 a 188 o.
h. z, sluší rozuměti okrsky báňských
hejtmanství.
(4) Nová opatření platná pro celý
okres báňského hejtmanství nebo pro
větší okrsky dlužno řádně
vyhlásiti v úředním listu.
(1) Podání spadající do působnosti
revírních bánských úřadů
dlužno činiti vždy u revírních
báňských úřadů.
(2) Všechna jiná podání s výjimkou
žádostí o propůjčku nebo koncesi
mohou se učiniti buď u báňských
hejtmanství nebo u revírního báňského
úřadu, pokud není úřad, u kterého
jest podání učiniti, určitě
označen zákonem nebo zvláštním
úředním rozkazem.
(3) Žádosti o propůjčku nebo koncesi
buďtež podány u báňského
hejtmanství.
(1) Podání u revírních báňských
úřadů nutno činiti písemně.
Je-li však přednosta revírního báňského
úřadu nebo zástupce jeho v úřadě
přítomen, mohou ony žádosti, jichž
vyřízení spadá do okruhu působnosti
revírního báňského úřadu,
býti podány též ústně
do protokolu (§ 22 o. h. z.).
(2) Žádosti o propůjčky a koncese dlužno
vždy podati písemně.
(3) Při ohláškách výhradných
kuteb a při žádostech o propůjčku
nebo koncesi je žadatel oprávněn požadovati
ihned potvrzení o době, kdy se podání
stalo.
(1) Z rozhodnutí a opatření revírních
báňských úřadů možno
se odvolati k báňskému hejtmanství.
(2) Z rozhodnutí, jež vydalo báňské
hejtmanství v I. instanci, lze se odvolati k ministerstvu
veřejných prací. Z rozhodnutí, jež
vydalo báňské hejtmanství ve II. instanci,
odvolání není přípustno.
Okresy a sídla revírních báňských
úřadů ustanoví se vládním
nařízením.
(1) Báňská hejtmanství mají
sídlo:
a) v Praze pro Čechy,
b) v Brně pro Moravu, Slezsko s Hlučínskem,
c) v Bratislavě pro Slovensko.
(2) Pro přechodnou dobu, t. j. až do zřízení
vlastního báňského hejtmanství
pro Podkarpatskou Rus, rozšiřuje se úřední
působnost báňského hejtmanství
v Bratislavě i na Podkarpatskou Rus.
(1) V čele báňského hejtmanství
jest báňský hejtman nebo jeho zástupce.
Jemu k ruce jest potřebný počet úřednictva
a ostatného zaměstnanectva.
(2) Personál revírního báňského
úřadu se skládá z přednosty
úřadu a potřebného počtu úřednictva
a ostatního zaměstnanectva.
(1) Báňská hejtmanství a ministerstvo
veřejných prací rozhodují ve věcech
stran, týkajících se báňských
záležitostí, ve sboru a to většinou
hlasů.
(2) V ministerstvu veřejných prací budiž
pro tyto záležitosti zřízen stálý
sbor z úředníků tohoto ministerstva
se vzděláním požadovaným ke konceptní
službě u báňských úřadů.
Zevrubné normy o řízení u báňských
hejtmanství a revírních báňských
úřadů, jakož i předpisy o úředně
oprávněných báňských
inženýrech budou vydány vládním
nařízením.
Jmenování úředníků,
pokud padle platných předpisů není
vyhrazeno presidentu republiky nebo vládě, přísluší
ministru veřejných prací.
(1) S účinností tohoto zákona pozbývá
platnosti zákon ze dne 21. července 1871 č.
77 ř. z. o zařízení a působnosti
báňských úřadů; pouze
§§ 18 a 19 řečeného zákona
zůstávají až na další v
platnosti a to § 18 až do nové úpravy
podle § 146 platového zákona (§ 206 platového
zákona); dále zrušují se na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi dosud platné §§
225 a 230 o. h. z. a císařské nařízení
ze dne 13. září 1858, č. 157 ř.
z.
(2) Nařízení, resp. instrukce pro báňská
hejtmanství a revírní báňské
úřady, jakož i předpisy o úředně
oprávněných báňských
inženýrech ponechávají se, pokud neodporují
tomuto zákonu; prozatím v platnosti.
(3) Vládním nařízením bude
stanoveno, pokud platnost těchto předpisů
bude rozšířena i na Slovensko a na Podkarpatskou
Rus.
(1) Zákon tento nabude účinnosti dnem, jenž
bude určen vládním nařízením.
(2) Provedením jeho pověřuje se ministr veřejných
prací.
Důležitým mezníkem v právním
vývojî báňské administrativy
bývalého císařství rakouského
byla ustanovení obecného horního zákona
vyhlášeného patentem ze dne 23. května
1854 ř. z. č. 146.
Báňským úřadům věnovány
byly §§ 225 a 230 tohoto zákona, přičemž
však článek VII. úvodního patentu
prohlašoval, že ustanovení o zřízení
báňských úřadů budou
oznámena zvláštními nařízeními.
Vskutku pak vydáno bylo dne 20. března, 1855 nařízení
ministra vnitra a financí, kterým zřízena
byla provisorní báňská hejtmanstí
a vrchní báňské úřady
k provádění horního zákona
ve všech korunních zemích; ve kterých
obecný horní zákon vstoupil v platnost.
Podle této úpravy nezměnila se právní
povaha dosavadních provisorních báňských
hejtmanství a horních komisariátů,
jak byla stanovena nařízenîm ministra pro
zemědělství a hornictví ze dne 14.
března 1850, č. 123 ř. z. a vrchními
báňskýmî úřady ustanoveny
byly pro obvod jednotlivých korunních zemí
nebo pro obvod politického právního okrsku
zemské politické úřady (místodržitelství,
zemská vláda; oddělení místodržitelství),
a to rovněž provisorně.
Další úprava báňské administrativy
na území bývalého císařství
rakouského (s výjimkou království
Lombardsko-Benátského a Dalmacie) stala se císařským
nařízením ze dne 13. září
1858, čís. 157 ř. z. Tímto nařízením
zřízena byla báňská hejtmanství
jakožto první stolice báňské
administrativy (celkem 21, z kterých na nynějším
území Československé republiky byla
báňská hejtmanství v Praze, v Plzni,
v Lokti, v Mostě, v Kutné Hoře, v Báňské
Bystřici a v Košicích) a stanovena zároveň
možnost; se svolením ministerstva financí zřizovati
expositury, z nichž se později vyvinuly báňské
komisariáty. Při tom však bylo v §u 4
tohoto císařského nařízení
výslovně stanoveno, že každé opatření
exponovaného komisaře jest považovati za opatření
nadřízeného báňského
hejtmana, který je povinen předložiti odvolání
příslušnému vrchnímu báňskému
úřadu. Pokud se týče druhé
a třetí instance; nebylo v podstatě císařským
nařízením z r. 1858 měněno
ničeho a zůstal tudíž právní
stav týž, který byl vytvořen ustanovením
§ 225 litera b) a c) obecného horního zákona,
že ve druhé instanci jsou kompetentními vrchní
báňské úřady (jako dříve
místodržitelství, resp. zemské vlády),
a ve třetí instanci ministerstvo financí.
Vyrovnání z roku 1867, jímž bývalé
císařství rakouské rozdělilo
se na dva správní komplexy - království
a země na říšské radě
zastoupené a království uherské nemělo
na vývoji báňské administrativy nijakého
vlivu; v obou polovinách říše zůstal
prozatím týž právní stav. Teprve
zákonem ze dne 21. července 1871, čís.
77 ř. z. byly poměry báňské
administrativy v předlitavské polovině říše
nově upraveny a současně zrušeny §§
255 a 230 obecného horního zákona, jakož
i císařské nařízení
ze dne 13. září 1858 ř. z. č.
157, kdežto v zemích dříve uherských
platí § § 225 a 230 obecného horního
zákona, jakož i císařské nařízení
ze dne 13. září 1858 až doposud.
V Čechách, na Moravě a ve Slezsku byly tudíž
od počátku účinnosti zákona
z 21. července 18?1, č. 77 ř. z. zřízeny
revírní báňské úřady
a báňská hejtmanství a, nejvyšší
stolicí bylo ministerstvo orby, kterážto kompetence
ministerstva aby zákonem ze dne 27. června 1908,
č. 123 ř. z., ve smyslu vyhlášky ministerstva
ze dne 6. července 1908, č. 124 ř. z. převedena
byla na ministerstvo veřejných prací; v území
dříve uherském zůstala pak kompetence
ministra financí ve věcech báňských
od počátku až do převratu zachována.
Tento právní stav byl recipován i v právo
československé zákonem ze dne 28. října
1918, č. 11 Sb. z. a n.
Kompetenci, a kterou v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku se dělí revírní báňské
úřady a báňská hejtmanství,
obstarávají na Slovensku, jak již řečeno,
báňské kapitanáty a báňské
komisariáty podle císařského nařízení
e dne 13. září 1858, č. 157 ř.
z., při čemž jejich vzájemná
kompetence byla interně upravena nařízením
uherského ministra financí č. 105.372 z r.
1911.
Zákonem ze dne 6. února 1919, č. 64 Sb. z.
a n. změněn byl § 9 zákona ze dne 21.
července 1871 ř. z. č. 77, o zřízení
a působnosti úřadů báňských
v tom směru, že v Brně zřízeno
bylo báňské hejtmanství pro ono území
československé republiky, na které se až
dosud vztahovala příslušnost báňského
hejtmanství ve Vídni.
Vládním nařízením ze dne 12.
června 1919, č. 324 Sb. z. a n. pozměněno
bylo nařízení ministerstva orby ze dne 9.
ledna 1904, ř. z. č. 6 v tom směru, že
dosavadní úřední okrsky revírních
báňských úřadů v Plzni
a Stříbře byly sloučeny a sídlem
úřadu ustanovena Plzeň, podobně úřední
okrsky báňských úřadů
revírních v Lokti a Falknově byly rovněž
sloučeny a sídlem úřadu ustanoveny
Karlovy Vary. Současně upraveny byly nově
krsky revírních báňských úřadů
v Plzni, v Praze, v Českých Budějovicích
a v Kutné Hoře.
Vládním nařízením ze dne 17.
února 1920, č. 101 Sb. z. a n. byl rozšířen
obor působnosti revírního báňského
úřadu v Moravské Ostravě, po případě
báňského hejtmanství v Brně,
na přivtělené Hlučínsko.
Různost v organisaci báňské administrativy
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku a v území
dříve uherském a nemožnost upraviti
poměry ihned v jednotný právní stav,
vyžadovala krátce po převratu úpravy
provisorní, aby obtížemi zákonodárné
techniky netrpěla právní bezpečnost
báňské administrativy. Za tím účelem
zřízen byl na návrh ministra s plnou mocí
pro správu Slovenska usnesením ministerské
rady (výnos ze dne 17. května 1919, č. 6606
m. r.) vládní komisariát pro záležitosti
báňské a hutnické v Bratislavě,
přičleněný úřadu ministra
s plnou mocí pro správu Slovenska. Ježto pak
území nynější Podkarpatské
Rusi podřízeno bylo z velké části
báňskému kapitanátu v Nagy Bányi,
kterýžto úřad prevratem připadl
Rumunsku, bylo zapotřebí i pro Podkarpatskou Rus
prozatímné úpravy báňské
administrativy, jež provedena zřízením
referátu pro báně a hutě při
civilní správě Podkarpatské Rusi.
Pokračující konsolidace poměrů,
jakož i postupné vyloučení všech
agend technických a komerčních, které
se netýkaly úkolů báňské
administrativy, z kompetence těchto prozatímních
úřadů, způsobuje stále větší
naléhavost konečné definitivní úpravy
báňské administrativy pro celý obvod
Československé republiky na základě
zákonných norem jednotných.
Vzhledem k tomu však, že všeobecná úprava
řízení administrativního nezůstane
asi bez pronikavých následků na vybudování
administrativního řízení u úřadů
báňských, postačí pro dohlednou
dobu k unifikaci báňské administrativy, přizpůsobení
právních poměrů na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi, pokud se báňské administrativy týče,
stávajícím normám zákona
ze dne 21. července 1871 č. 77 ř. z.,
při čemž jest ovšem třeba některá
ustanovení tohoto zákona přizpůsobiti
dnešním poměrům. Tuto úlohu má
předmětná osnova zákona, jejímž
uzákoněním stanou se, jak častěji
již zmíněný zákon z 21. července
1871 i cís. nař. z 13. září
1858 bezpředmětnými a mohou se zrušiti.
Touto novou zákonnou úpravou nebude na organisaci
báňských úřadů v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku měněno ničeho;
na Slovensku bude pak zřízeno nové báňské
hejtmanství, kdežto stávající
báňské kapitanáty i báňské
komisariáty přemění se v revírní
báňské úřady s teritoriální
kompetencí upravenou cestou administrativní;
v Podkarpatské Rusi bude nutno zříditi revírní
báňský úřad, který,
ježto málo vyvinuté hornictví nepřipouští
prozatím zřízení i báňského
hejtmanství v tomto samosprávném území,
byl by až na další podřízen výjimečně
báňskému hejtmaství v Bratislavě.
Nejvyšší stolicí v oboru báňské
administrativy bude pak na Slovensku a v Podkarpatské Rusi
nejen fakticky, nýbrž i právně
ministerstvo veřejných prací.
Úřady povahy prozatímní, t. j. vládní
komisariát pro záležitosti báňské
a hutnické v Bratislavě a báňský
hutní referát v Berehově se počátkem
účinnosti navrženého zákona zruší.
Nový předmětný zákon o zařízení
a působnosti báňských úřadů
v Čsl. republice bude tedy jen obměnou zákona
čís. 77 z r. 1871.
Změny zákonného textu předmětné
osnovy jsou oproti textu zákona čís. 77 z
r. 1871 (v dalším označovaném krátce
"stávající zákon") z části
rázu jen stylistického (na příklad:
důsledné užití neosobného pojmenování:
"Revírní báňský úřad"
pro báňský úřad I. instance
na místo označení "Revírní
úředník", nebo pojmenování
"úředně oprávněný
báňský inženýr" na místo
zastaralého "Zkoušený a přísežný
báňský inženýr").
V druhé řadě přišly v úvahu
takové poměry, jež jsou dány mezitím
nastavším vývinem organisace úřední
(ministerstvo veřejných prací na místě
ministerstvo orby) nebo změněnými poměry
ústavními.
Pokud se týče důležitějších
změn; podotýká se k jednotlivým paragrafům
zákonné osnovy toto:
§ 3 stávajícího zákona v nové
osnově vynechán vzhledem k druhému odstavci
§u 1.
V novém §u 3., jenž nastupuje na místo
stávajícího §u 4., obsažen jest
výčet agend; jež připadají v
I. instanci báňským hejtmanstvím.
Body 9 a 10 stávajícího §u 4, z důvodů
oportunních vynechány, čímž kompetence
ve věci plných mocí těžařských
ředitelů, jakož i záležitost mimořádných
těžařských dnů přejde
na revírní báňské úřady.
Bod 12. stávajícího §u 4 vynechán,
ježto jakožto ustanovení rázu čistě
přechodního nemá již potřeben.
V bodu 12. nového §u 3 vytčena je trestní
pravomoc revírních báňských
úřadů ve věcech báňské
policie. Důvodem je potřeba urychlení trestního
řízení a analogie řízení
soudního, politického a policejního.
V bodu 14. nového §u 3. precisována jest kompetence
báňských úřadů ve vydávání
báňských policejních předpisů,
čímž bude učiněn konec kompetenčním
pochybám a stávající právní
nejistotě.
V témže bodu je nově utvrzena i povinnost řádné
publikace těchto předpisů.
Odstavce a) až e) bodu 14. byly přibrány, ježto
v celé řadě agend byla báňským
hejtmanstvím přiznána kompetence různými
předpisy a zákony, jež vyšly po roce 1871.
Nutnost unifikace báňské administrativy v
celé oblasti republiky Čsl. vyžaduje zřízení
báňského hejtmanství pro Slovensko
a prozatímní opatření pro obvod Podkarpatské
Rusi.
Rozsah agendy většiny revírních báňských
úřadů jest tak veliký; že ústroj
jejich vyžaduje většího počtu konceptních
a pomocných sil, z čehož vyplynula nutnost,
změniti starý § 11.
Změny navržené odpovídají nynějším
ústavním poměrům.
§§ 18. a 19. stávajícího zákona
ponechány byly v platnosti, ježto převzetí
jejich do nového zákona mohlo by způsobiti
obtíže při všeobecné úpravě
poměrů požitkových a pragmatikálních.
Vláda doporučuje, aby tento její návrh
zákona byl v obou sněmovnách Národního
shromáždění přikázán
výboru ústavně-právnímu
k podání zprávy ve lhůtě
6 týdnů.