POSLANECKÁ SNĚMOVNA N. S. R. Č. 1927.

II. volební období.3. zasedání.


832.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne .......................... 1927,

kterým se zrušují některé předpisy omezující volné nakládání nemovitostmi v Podkarpatské Rusi.

Národ shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

(1) Na území Podkarpatské Rusi zrušují se nařízení uh. ministerstva č. 4000/1917 M. E. s předpisy je doplňujícími a podle něho vydanými, a č. 4420/1918 M. E.

(2) Svolení administrativního úřadu ve smyslu nařízení č. 4000/1917 M. E. není třeba ani při smlouvách sjednaných do účinnosti tohoto zákona a jest smlouvy ty posuzovati tak, jako by bylo dáno svolení.

(3) Ustanovením předcházejícího odstavce zůstávají nedotčeny případy, ve kterých svolení bylo odepřeno, a případy, v nichž byl zamítnut výslovně pravoplatným rozsudkem ještě před účinností tohoto zákona žalobní nárok pro nedostatek svolení.

§ 2.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení. Provedou jej všichni členové vlády.

Důvody.

Návrh zákona nedotýká se půdy, která podléhá zákonům o pozemkové reformě, a nemění se tudíž ničeho na těchto zákonech. O právních jednáních s půdou zabranou platí § 7 zákona záborového a potřebují svolení Státního pozemkového úřadu. Běží o pořádek v legislativě, aby předpisy prozatímní povahy neplatily déle, než je toho nejnutněji zapotřebí.

Nařízení uh. ministerstva, jež se zrušují, stanovila za podmínku platného zcizení nebo pronájmu (pachtu) nemovitosti svolení administrativního úřadu a formu písemnou. Byla to válečná prozatímní opatření. Platnost těchto nařízení byla zrušena pokud běží o Slovensko, výslovně nařízeními ministra s plnou mocí pro správu Slovenska (nař. č. 11 a 137/19), kdežto, pokud běží o Podkarpatskou Rus nestalo se tak a z příčiny té kolísala judikatura.

Nezbývá tudíž, než vyřešiti zákonem tuto otázku, aby byl zjednán pořádek v legislativě, jak již shora bylo připomenuto.

Vláda nemůže použíti zmocnění jí daného v čl. 1. zákona ze dne 23. května 1922, č. 168 Sb. z. a n., aby zrušila cestou nařizovací shora jmenovaná nařízení uh. ministerstva, neboť potom právní důsledky zrušovacího nařízení počaly by teprve ode dne působnosti nařízení. Účelem zjednání legislativního pořádku v této věci jest však docílení pořádku za celou dobu nazpět, kdy sice praxe soudů považovala ona uh. nařízení za zrušená, avšak judikatura nejvyšší stolice kolísala. Proto jest třeba zákona.

Potud o důvodech po stránce všeobecné, jež však platí i pokud se týče obsahu § 1 návrhu zákona.

Vláda doporučuje, aby tento její návrh zákona byl přikázán v poslanecké sněmovně výboru zemědělskému a v senátě výboru národohospodářskému k podání zprávy ve lhůtě co nejkratší.

V Praze dne 3. února 1927.

Předseda vlády:

Švehla, v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP