POSLANECKÁ SNĚMOVNA N. S. R. Č. 1927.

II. volební období.3. zasedání.


833.

Naléhavá interpelace

poslance R. Kleina a soudruhů

ministru železnic

o zdražení jízdenek obchodním cestujícím a zástupcům.

Náš obchod a průmysl je odkázán hlavně v posledních letech na zprostředkování obchodů, jež obstarávají jednak obchodní cestující s pevným platem, jednak a to hlavně obchodní zástupci pracující na provisi. Provisní zástupci patří k těm nejhůře odměňovaným zaměstnancům, ježto jejich výdělek je odvislý zpravidla od vyřízených a zaplacených zakázek, tedy nikoliv od zakázek ujednaných.

Je tudíž poměr provisního zástupce daleko těžší než ku příkladu poměr akordanta, který za vykonanou práci dostává také plnou mzdu. Bylo by na čase, aby povolaní činitelé věnovali této kategorii více pozornosti než dosud.

Tím nikterak nechceme tvrditi, že by pracovní poměr fixního zástupce a cestujícího byl ideální, neboť nenahradí-li podnikatel peníz rovnající se jízdence a poskytuje-li krom toho ještě nedostatečné diety, objevují se podobné hospodářské obtíže jako u uvedených provisních zástupců.

Dalo by se očekávati, že veřejná správa a hlavně také ministerstvo železnic vyhoví existenčním poměrům tohoto hospodářsky důležitého elementu, zejména, že mu umožní. aby bez velikého vlastního risika mohl nerušeně věnovati se dalšímu úsilí o rozvoj našeho hospodářského života, jeť jízdenka jeho jediným provozovacím prostředkem.

Je sice pravda, že ministerstvo železnic nepřešlo usnesení příslušných výborů Národního shromáždění při projednávání zákona, kterým se částečně mění některé předpisy o odpočivných a zaopatřovacích požitcích civilních, státních a některých jiných veřejných zaměstnanců a pozůstalých po těchto zaměstnancích, č. 287 Sb. z. a n., a nevybíralo 10% dávku z jízdného za osobní dopravu na drahách. Tuto výhodu přiznal jste i Vy pane ministře.

Naproti tomu, pane ministře, zvýšil jste však roční a poloroční jízdenky vůbec, tedy i jízdenky obchodním cestujícím a zástupcům od 1. ledna 1927 o 20%, takže zatížení této vrstvy produktivně pracující činí s loňským zvýšením vlastně 46.4%.

Především zaráží způsob jakým se zdražení jízdenek provedlo. Deputaci zástupců Unie obchodních cestujících při Jednotném svazu soukromých zaměstnanců nebylo Vámi, pane ministře, ani slovem naznačeno, že máte úmysl zdražiti jízdné. Také interpelantovi jste, pane ministře, při jednom rozhovoru v parlamentě prohlásil, že onu 10% dávku béřete na sebe, o zdraženi jste se však rovněž nezmínil, ač by poslanci při takové příležitosti měl býti podobný úmysl sdělen. Zdražení překvapuje ovšem také s hledisek čistě hospodářských, neboť břemeno, které z veliké části nenese podnikatel, nýbrž zaměstnanec - jest tak strašlivé, že odborové organisace byly žádány o zápůjčky na zakoupení jízdenek. Ministerstvo železnic klame se cifrou prodaných jízdenek, ze které odvozuje výhodnost tohoto zařízení. Obchodní zástupce nemůže přirozeně konati delší cesty pěšky a musí lístek si zakoupiti, ovšem na úkor své existence. Dlužno ještě připomenouti, že zdražením dopravy vzorkových zavazadel o 33% postihl jste, pane ministře, opětně malého člověka.

Tam, kde nese risiko podnikatel sám, zvolí si ve velmi četných případech autodopravu místo železniční jízdenky, kterážto změna má pro zaměstnance tu nevýhodu, že taková firma několik zástupců propustí, hledíc co nejracionelněji užíti zakoupeného automobilu.

Mnohé důležité momenty povolání obchodních cestujících a zástupců jsou i ministerstvu železnic snad neznámy, což vyplývá z té okolnosti, že činitel nejvíce železnici podporující, nemá jak v ústřední železniční radě, tak ani v ředitelských železničních radách svého zastoupení.

Podepsaní se táží:

1. Jest pan ministr ochoten snížiti ceny poloročních jízdenek III. třídy pro samostatné obchodní cestující a pro zástupce ve služebním poměru?

2. Jest pan ministr ochoten snížiti dopravné za vzorková zavazadla?

3. Jest pan ministr ochoten poskytnouti představitelům uvedené kategorie zaměstnanecké, Unii obchodních cestujících a jednatelů při Jednotném svazu soukromých zaměstnanců, jí právem příslušející zastoupení jak v Ústřední radě železniční, tak i v ředitelských železničních radách?

V Praze dne 2. února 1927.

Klein,

Johanis, A. Chalupa, dr. Dérer, Hampl, Brodecký, Chalupník, V. Beneš, Biňovec, Prokeš, Srba, inž. Nečas, Geršl, Remeš, R. Chalupa, dr. Meissner, Kříž, Tayerle, dr. Winter, Jaša, Pik, Stivín.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP