II. volební období. | 3. zasedání. |
Náš obchod a průmysl je odkázán
hlavně v posledních letech na zprostředkování
obchodů, jež obstarávají jednak obchodní
cestující s pevným platem, jednak a to hlavně
obchodní zástupci pracující na provisi.
Provisní zástupci patří k těm
nejhůře odměňovaným zaměstnancům,
ježto jejich výdělek je odvislý zpravidla
od vyřízených a zaplacených zakázek,
tedy nikoliv od zakázek ujednaných.
Je tudíž poměr provisního zástupce
daleko těžší než ku příkladu
poměr akordanta, který za vykonanou práci
dostává také plnou mzdu. Bylo by na čase,
aby povolaní činitelé věnovali této
kategorii více pozornosti než dosud.
Tím nikterak nechceme tvrditi, že by pracovní
poměr fixního zástupce a cestujícího
byl ideální, neboť nenahradí-li podnikatel
peníz rovnající se jízdence a poskytuje-li
krom toho ještě nedostatečné diety,
objevují se podobné hospodářské
obtíže jako u uvedených provisních zástupců.
Dalo by se očekávati, že veřejná
správa a hlavně také ministerstvo železnic
vyhoví existenčním poměrům
tohoto hospodářsky důležitého
elementu, zejména, že mu umožní. aby bez
velikého vlastního risika mohl nerušeně
věnovati se dalšímu úsilí o rozvoj
našeho hospodářského života, jeť
jízdenka jeho jediným provozovacím prostředkem.
Je sice pravda, že ministerstvo železnic nepřešlo
usnesení příslušných výborů
Národního shromáždění
při projednávání zákona, kterým
se částečně mění některé
předpisy o odpočivných a zaopatřovacích
požitcích civilních, státních
a některých jiných veřejných
zaměstnanců a pozůstalých po těchto
zaměstnancích, č. 287 Sb. z. a n., a nevybíralo
10% dávku z jízdného za osobní dopravu
na drahách. Tuto výhodu přiznal jste i Vy
pane ministře.
Naproti tomu, pane ministře, zvýšil jste však
roční a poloroční jízdenky
vůbec, tedy i jízdenky obchodním cestujícím
a zástupcům od 1. ledna 1927 o 20%, takže zatížení
této vrstvy produktivně pracující
činí s loňským zvýšením
vlastně 46.4%.
Především zaráží způsob
jakým se zdražení jízdenek provedlo.
Deputaci zástupců Unie obchodních cestujících
při Jednotném svazu soukromých zaměstnanců
nebylo Vámi, pane ministře, ani slovem naznačeno,
že máte úmysl zdražiti jízdné.
Také interpelantovi jste, pane ministře, při
jednom rozhovoru v parlamentě prohlásil, že
onu 10% dávku béřete na sebe, o zdraženi
jste se však rovněž nezmínil, ač
by poslanci při takové příležitosti
měl býti podobný úmysl sdělen.
Zdražení překvapuje ovšem také
s hledisek čistě hospodářských,
neboť břemeno, které z veliké části
nenese podnikatel, nýbrž zaměstnanec - jest
tak strašlivé, že odborové organisace
byly žádány o zápůjčky
na zakoupení jízdenek. Ministerstvo železnic
klame se cifrou prodaných jízdenek, ze které
odvozuje výhodnost tohoto zařízení.
Obchodní zástupce nemůže přirozeně
konati delší cesty pěšky a musí
lístek si zakoupiti, ovšem na úkor své
existence. Dlužno ještě připomenouti,
že zdražením dopravy vzorkových zavazadel
o 33% postihl jste, pane ministře, opětně
malého člověka.
Tam, kde nese risiko podnikatel sám, zvolí si ve
velmi četných případech autodopravu
místo železniční jízdenky, kterážto
změna má pro zaměstnance tu nevýhodu,
že taková firma několik zástupců
propustí, hledíc co nejracionelněji užíti
zakoupeného automobilu.
Mnohé důležité momenty povolání
obchodních cestujících a zástupců
jsou i ministerstvu železnic snad neznámy, což
vyplývá z té okolnosti, že činitel
nejvíce železnici podporující, nemá
jak v ústřední železniční
radě, tak ani v ředitelských železničních
radách svého zastoupení.
Podepsaní se táží:
1. Jest pan ministr ochoten snížiti ceny poloročních
jízdenek III. třídy pro samostatné
obchodní cestující a pro zástupce
ve služebním poměru?
2. Jest pan ministr ochoten snížiti dopravné
za vzorková zavazadla?
3. Jest pan ministr ochoten poskytnouti představitelům
uvedené kategorie zaměstnanecké, Unii obchodních
cestujících a jednatelů při Jednotném
svazu soukromých zaměstnanců, jí právem
příslušející zastoupení
jak v Ústřední radě železniční,
tak i v ředitelských železničních
radách?