II. volební období. | 3. zasedání. |
Poslední všeobecné volby spolkových
delegátů do zemědělské rady
v Praze byly provedeny v roce 1911, v Brně pak v roce 1912
přes to, že podle §u 12 platných zákonů
o těchto zemědělských radách
(ze dne 20. března 1891 čs. z. z. čís.
20. a ze dne 19 května 1897 mor. z z. čís.
40.) volební období trvá jen tři roky.
Hlavními důvody posavadního odkladu voleb
byla válka mimořádné poměry
poválečné, nedostatek konsolidace veřejných
poměrů a v neposlední míře
též naděje na reorganisaci zájmových
zemědělských korporací.
Jest nesporným, že dnešní zemědělské
rady neodpovídají svým složením
požadavkům doby a že vyžadují nutně
reformy. Reformní snahy došly výrazu již
v iniciativním návrhu zákona o zemědělských
společenstvech a zemědělských komorách
podaném poslancem A. Prokůpkem a soudruhy v revolučním
Národním shromáždění (tisk
2184), kterýžto návrh spočíval
v podstatě na dřívějších
osnovách a jehož účelem bylo vybudovati
zájmovou organisaci zemědělskou na základě
závazné účasti všech příslušníků
zemědělského stavu včetně zemědělského
dělnictva. Návrh tento nebyl však projednán
následkem odporu socialistických stran.
Uznávajíc nezbytnost reformy ujalo se věci
poté ministerstvo zemědělství, přepracovavši
řečený iniciativní návrh, kterýžto
elaborát byl pak po předchozím schválení
vládou předložen k ústavnímu
projednání poslanecké sněmovně
(tisk 2535 posl. sněmovny ze dne 4. července 1921).
Osnova byla sice přikázána zemědělskému
výboru poslanecké sněmovny, nebyla však
projednána. Když pak na jaře roku 1922 byly
sněmovní práce dekretem presidenta republiky
dle §u 4. odst. 4. jednacího řádu poslanecké
sněmovny přerušeny, obnovila vláda v
červnu téhož roku řečenou osnovu
v poslanecké sněmovně, předloha však
nebyla ani tentokráte do rozpuštění
Národního shromáždění
v roce 1925 projednána.
Při tom třeba zdůrazniti, že příslušní
činitelé podnikali opětovně v zákonodárných
sborech bezvýsledné kroky, směřující
k vyřízení této ožehavé
otázky.
Za těchto okolností nelze tudíž činiti
výtek vládě, že předloha ta nebyla
dosud uzákoněna a třeba zejména s
největší rozhodností odmítnouti
zcela neodůvodněné obvinění,
jakoby "příslušníci určité
politické strany za vydatné pomoci ministerstva
zemědělství sabotovali každou snahu
po reformě zemědělských rad."
Ministerstvo zemědělství spokojovalo se s
posavadním stavem a odkládalo provedení všeobecných
voleb až do dnešního dne. Důvody, které
přiměly toto ministerstvo k zákroku jsou
následující:
Nepřihlížejíc ke kusosti orgánů
těchto zemědělských rad, jež
pochopitelně následkem stálého odkladu
voleb vykazují značné mezery, třeba
zdůrazniti, že dnešní stav zastoupení
zemědělských zájmů v těchto
korporacích daleko neodpovídá změněným
poměrům popřevratovým, hlavně
vzhledem k radikální změně, zejména
k rozšíření voličské základny,
jejíž snahy a cíle přes věcné
podmínky účasti nemohou se dobře promítati
v činnosti zemědělských rad. To platí
netoliko pokud jde o oblasti požívající
již zastoupení v příslušných
orgánech těchto zájmových korporací,
ale hlavně pokud jde o oblasti, jež nemajíce
dosud přiměřeného zastoupení
činí naň nárok. Třeba tu poukázati
jen na tu okolnost, že na př. český
odbor zemědělské rady v Praze usiluje již
po řadu let o umožnění zastoupení
téměř 70ti okresů, které dosud
nejsou zastoupeny v tomto odboru, ačkoliv následkem
změněných poměrů vykazují
věcné předpoklady; tomuto zajisté
odůvodněnému požadavku nelze však
za daných poměrů vyhověti, leč
provedením všeobecných voleb. Důvod
uváděný v interpelaci pro palčivost
reformy poukazem na nové poměry, "jež
nastaly zřízením Československého
státu a zejména provedením pozemkové
reformy, která podstatně přesunula těžiště
zemědělství směrem k drobnému
zemědělci", platí zajisté v neztenčené
míře též pro provedení všeobecných
voleb delegátů, by aspoň z části
mohly odstraniti tuto nesrovnalost a přivedly složení
zemědělských rad v soulad se skutečnými
poměry, kdyžtě reforma sama nemohla býti
dosud uskutečněna.
Dále třeba zdůrazniti, že dnešní
stav autonomní činnosti zmíněných
zemědělských rad vyžaduje nutně
vzpružení a stupňování výkonnosti
v době, kdy zemědělství stojí
před řešením závažných
otázek, což jest dosažitelné jedině
přílivem čerstvých sil. Dnešní
stav jest na újmu činnosti, významu a vážnosti
těchto hlavních zájmových korporací,
nepřihlížejíc k stálému,
dnes již neodůvodněnému trvání
protizákonného stavu.
Jestliže hlavní důvody ospravedlňující
do jisté míry posavadní oddalování
voleb, zejména nedostatek konsolidace veřejných
poměrů již z největší části
odpadly, nutno ze zásadního hlediska zastávati
v zájmu veřejné morálky též
požadavek, aby zákony, pokud tyto jsou v platnosti,
byly též prováděny.
K tomu přichází ještě také
ta okolnost, že obě zemědělské
rady a všechny její orgány v uvážení
těchto neudržitelných poměrů
samy důrazně žádaly vypsání
všeobecných voleb delegátů.
Vzhledem k těmto důvodům, jimž nelze
upříti závažnosti, pokládal ministr
zemědělství s hlediska svého resortu,
jehož zájmy mimořádným nynějším
stavem jsou nepříznivě tangovány,
za svou povinnost, dáti podnět ku vypsání
všeobecných voleb.
Volby tyto budou provedeny na základě dosud platných
předpisů, jelikož hlavní zásady
volebního postupu jsou normovány zákony a
pouhá změna volebních řádů
neměla by pronikavějšího účinku
ve smyslu požadavků interpelace, a to tím méně,
ježto úprava volebního aktu uvnitř spolků
jest ve smyslu platných předpisů ponechána
v první řadě spolkovým stanovám.
V tomto směru třeba si dále uvědomiti,
že nárok na přiznání aktivního
volebního práva náleží všem
hospodářským spolkům bez rozdílu
jakékoliv tendence, pokud tyto vyhovují podmínkám
zákona, stanoveným převážně
s hlediska volební techniky a že členství
v těchto spolcích a tudíž i účast
na volbách jest přístupnou všem zemědělcům
bez jakéhokoliv rozlišování, zejména
pokud jde o rozsah zemědělské činnosti.
Možno tudíž celkem říci, že
intensita volebního oprávnění v rámci
spolku jest pro všechny členy, ať velkostatkáře
nebo nejmenšího domkáře, rovnou. V tomto
směru možno mluviti o rovnosti hlasovacího
práva.
Třeba též poopraviti domněnku interpelace
v tom směru, že oproti tvrzení interpelace
ve Slezsku a na Slovensku nejsou dosazeny správní
komise v tamních zemědělských radách,
nýbrž, že dotyčné organisace jsou
normálně ustaveny dle platných předpisů.
Na Podkarpatské Rusi nahražuje prozatím zemědělskou
radu soukromá organisace "Silský Hospodář",
spočívající na spolkovém základě.
Na vlastní dotazy dovoluje si vláda odpověděti:
ad 1.) Vláda nikdy neopustila spravedlivého požadavku
drobných a středních zemědělců
žádajících v zájmu svém
a v zájmu zemědělství reformu zemědělských
rad, nýbrž starala se vždy, jak shora vylíčeno,
aby vládní návrh dotyčného
zákona opětovně ve sněmovně
podávaný byl také ústavně projednán.
ad 2.) Volby delegátů zemědělských
rad v Čechách a na Moravě byly vypsány
dle platného zákona, v zájmu řádného
fungování těchto korporací a tudíž
i veřejné správy k cíli odstranění
posavadního nezákonného stavu.
ad 3.) Proto také nelze zastaviti výkonu těchto
voleb.
ad 4.) Vláda předloží revidovanou osnovu
zákona o zemědělských společenstvech
a zemědělských komorách zákonodárným
sborům k ústavnímu projednání
a přičiní se všemožně, jako
až dosud, o provedení osnovy, musí však
při tom přirozeně apelovati též
na podporu zákonodárných sborů.