II. volební období. | 3. zasedání. |
Na jaře loňského roku zahájila vláda
jednání se zástupci cukrovarnického
průmyslu o cenách cukru kampaně 1926/27.
Jednání dělo se na podkladě tom, že
ze zamýšleného zvýšení daně
cukerní o 60 Kč na 1 q měl průmysl
nésti 40 Kč a konsumenti 20 Kč. Jednání
tato byla vedena za předpokladu, že i pro kampaň
1926/27 bude o zajištění domácí
spotřeby řepového cukru vydáno obdobné
nařízení, jako bylo v období 1925/26
vládní nařízení z 18 června
1925 č. 151 Sb. z. a n., v němž stanoveny byly
maximální ceny, za něž byly rafinerie
oprávněny cukr prodávati. K stanovení
ceny cukru však nedošlo, poněvadž resolucí
Národního shromáždění
ze dne 23. června 1926 bylo uloženo vládě,
aby počínajíc dnem 1. října
1926 neobnovovala vázaného hospodářství
cukrem a aby nebylo na obchod cukerní na příště
používáno předpisů vládního
nařízení ze dne 3. září
1920 č. 516 Sb. z. a n.
Od 1. října 1926 nastal volný obchod cukrem
v tom smyslu, že nebyla stanovena jako dříve
vlád. nař. cena cukru ve velkém a že
nebylo také zajištěno potřebné
množství cukru pro domácí spotřebu.
Zástupci průmyslu cukerního utvořili
za účelem zásobování domácího
obyvatelstva zvláštní organisaci, která
čas od času uvolňuje určitá
množství konsumního cukru pro domácí
spotřebu za cenu, kterou stanoví vzhledem k světovým
cenám cukru v době uvolňování
cukru platných. Když na počátku října
1926 vyhlásil průmysl cukrovarnický cenu
502 Kč základ krystal, vymohla vláda ve snaze,
aby zvýšení cen, k němuž vedlo
zhoršení výrobní situace po loňské
neúrodě cukrovky, nedolehlo na domácí
konsum bezprostředně a plnou tíhou, snížení
ceny té na 488 Kč za 100 kg krystalu s platností
do konce listopadu 1926 a zavedla dále šetření
o výrobních nákladech cukru kampaně
1926/27. Revise prováděla zvláštní
odborná komise ministerstva financí v surovárnách
a rafineriích. Výsledky byly pak přezkoumány
meziministerskou komisí řízenou ministerstvem
obchodu. O výsledcích byli informováni ve
zvláštních poradách zástupci
kruhů parlamentních.
Při těchto šetřeních vyšlo
na jevo, že výrobní náklady jednotlivých
závodů cukrovarnických jsou značně
různé. Ač cena cukrovky byla proti dřívějším
kampaním průměrně o 5 Kč nižší,
nevyvážila tato okolnost nepoměrné zvýšení
nákladů výrobních následkem
menšího množství zpracované řepy
(skoro o 1/3) a následkem nižší
cukernatosti řepy, zvláště v Čechách.
Při uvedených revisích vyšlo dále
na jevo, že velmi mnoho závodů vykazuje ztráty,
jež musí býti uhraženy, má-li toto
důležité průmyslové odvětví
býti bez pomoci státu udrženo. Že jednotlivé
cukerní koncerny mají ziskové přebytky,
nelze popírati, ale příčina jest spíše
v tom, že se pracuje soustředěně za
zmenšené režie s dokonalými prostředky.
Poměry takových podniků nelze však generalisovati
a mimo to percentuelní výše dividend není
v době, pokud není proveden zákon o stabilisačních
bilancích, spolehlivým měřítkem
výnosnosti, vzhledem k nynější hodnotě
investovaného kapitálu.
Vzhledem k těmto okolnostem nepokládá vláda
za vhodné, aby sama stanovila ceny cukru, jež by byly
nižší, než je určil průmysl
cukrovarnický, tím spíše, že resoluce
Národního shromáždění
nahoře zmíněná jí výslovně
uložila, aby nepoužila na příště
na obchod cukerní předpisů vládního
nařízení ze dne 3. září
1920 č. 516 Sb. z. a n., které právě
stanovení cen vládním předpisem připouští.
Prohlášení vlády v této věci
v zásobovacím výboru v měsíci
říjnu učiněné stalo se na základě
předběžných dat o výrobních
nákladech na počátku kampaně, které
však pozdějšími revisemi potvrzeny nebyly.
Pokud jde pak o obnovení vázaného hospodářství
cukrem pro nynější kampaň v příčině
zajištění množství cukru pro domácí
spotřebu, mluví proti jeho zavedení nejen
zmíněná resoluce, ale i ta okolnost, že
doba jest již značně pokročilá,
aby jednání před obnovou hospodářství
toho nutná, včas se mohla provésti.
Co do zdaňování podniků cukrovarnických
v letech poválečných, podotýká
se, že podniky ty prováděly výměny
strojů a zařízení, které nemohly
za války následkem nedostatku potřebného
materiálu a odborných sil uskutečniti a že
při výměnách těch využily
daňových výhod zákona z 3. března
1921 č. 102 Sb. z. a n.
Pokud jde o dotaz, jaké daňové slevy obdržely
v posledních letech cukrovary a které podniky to
jsou, sděluje vláda, že slevy poskytnuté
cukrovarům podle zákona z 8. října
1924 č 235 Sb. z. a n. jsou u porovnání se
slevami přiznanými podle zákona toho podnikům
jiných odvětví mnohem menší a
rázu zcela výjimečného že však
vzhledem k ustanovení § 246 zákona o osobních
daních přímých nelze sděliti
jména podniků, jimž slevy byly poskytnuty.
Ohledně tarifních slev, případně
výhod se podotýká, že pro kampaň
1926/27 povolena byla nepatrná sleva pro přepravu
řepy na krátké vzdálenosti v prvé
řadě proto, aby bylo čeleno osové
soutěži. Povolení výhodnějších
tarifů pro vývoz cukru do Švýcar stalo
se z důvodu usnadnění exportu a udržení
aktivní bilance obchodní a sice tím, že
do přímých sazeb započítány
byly sazby třídy B místního tarifu,
mezitím co ostatní na přepravě cukru
do Švýcar súčastněné dráhy
své tarify značně zvýšily.
V příčině předložení
zákona o stíhání zdražovatelských
kartelů vláda stojí na tomto stanovisku:
Názory hospodářských kruhů
o tom, zda a jakou měrou měla by býti otázka
kartelů upravena zvláštním zákonem,
se u nás dosud rozcházejí. Zkušenosti,
kterých bylo získáno v jiných státech
s legislativní úpravou kartelů, nejsou v
každém směru právě povzbuzující;
plyne z nich, že zákonodárství by se
mělo vyvarovati všeho, co by rušivě zasahovalo
do vývoje a organisace průmyslového podnikání
a že nutno potlačovati jen přestřelky
kartelů, jimiž by utrpěl veřejný
zájem. Tomuto účelu vyhovují namnoze
již platné předpisy. Vláda má
vývoj poměrů v stálé patrnosti
a neopomene účelných opaření
ve vhodné době.