Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1927.

II. volební období.3. zasedání.


847.

Návrh

poslanců inž. Nováka, dra F. Samka, Bezděka, Fr. Petrovického, dra Matouška, V. Votruby, A. Petra a druhů

na vydání zákona o podpoře stavebního ruchu.

Zákon

ze dne .................................

o podpoře stavebního ruchu.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Účinnost ustanovení hlavy I., IV., V. a VIII. a § 63 zákona ze dne 25. ledna 1923 č. 35 Sb. z. a n. obnovuje a prodlužuje se do konce roku 1932.

§ 2.

Ustanovení zákona ze dne 30. března 1920 č. 209 Sb. z. a n. o přechodných daňových výhodách pro stavby rozšiřují se také na stavby, přístavby, nástavby a přestavby, provedené k získání nových obytných místností, které budou stavebně ukončeny nejdéle do konce r. 1935 s tou odchylkou, že všem novostavbám, které se začaly v r. 1924 a později a stavebně se dokončí nejdéle do konce roku 1935 přísluší úplné osvobození od domovní daně třídní a činžovní, dále od přirážek a obecních dávek k této dani vybíraných na dobu 50 let; sazby daňové, jichž užíti jest po dobu plné daně, zůstávají v těchto případech nezměněny.

Jinak zůstávají platné předpisy, zejména pokud jde o výhody z důvodů stavby, nadále v platnosti.

§ 3.

Listiny dlužní a záruční o úvěrech a zápůjčkách povolených na domy vystavěné podle tohoto zákona, dále kvitance o úplném nebo částečném zaplacení těchto zápůjček jsou osvobozeny od poplatků stupnicových a vkladních. Převádí-li stavební sdružení obecně prospěšné domy, vystavěné podle tohoto zákona na svoje členy, neb obec na čekatele, jest tento převod osvobozen od poplatku převodního a od dávky z přírůstku hodnoty nemovitostí. Ustanovení toto se týká i pozemku v celé ploše, na které má se stavěti, třeba byl získán zbouráním domu. Totéž osvobození přísluší oprávněnému podnikateli staveb pro první prodej v době 10 let a jinému stavebníku pro první prodej v době 5 let od dokončení staveb.

§ 4.

Povolení staveb podle tohoto zákona zvýhodněných zprošťuje se dávek za úřední úkony ve věcech správních podle zákona ze dne 3. dubna 1925 č. 53 Sb. z. a n.

§ 5.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem 1. března 1927.

§ 6.

Všem členům vlády se ukládá, aby tento zákon provedli.

Důvodová zpráva:

Rokem 1923 uplynula platnost zákona o stavebním ruchu ze dne 25. ledna 1923 č. 35 Sb. z. a n. a ačkoliv celá veřejnost očekávala, že bude obnoven, nestalo se tak do dnešního dne. V roce 1924, 1925 a 1926 stavební ruch omezil se na objekty, jež zahájeny byly na základě zákona o stavebním ruchu č. 35/23 a intensita jeho postupně upadala, jelikož podmínky pro stavební podnikání s ohledem k poměrům drahotním nepovzbuzovaly k soukromé činnosti stavitelské. Rokem letošním pak ustala činnost stavební tak, že začíná vystupovati nezaměstnanost dělnictva jak stavebního tak ve všech živnostech se stavitelstvím souvisejících. Jelikož pak i v ostatním podnikání průmyslovém nastala stagnace, jsou oprávněny obavy, že vstupujeme do období značné nezaměstnanosti, která nejen tísniti bude pracující lid, ale i stát následkem zvýšených požadavků na podpory v nezaměstnanosti. Vláda chtíc tomu čeliti podala sice vládní návrh zákona č. 460 o stavebním příspěvku, ochraně nájemníků a stavebním ruchu (bytový zákon), který však naráží na nepředvídané překážky, takže jest nemožno prosaditi celkové jeho uzákonění.

K normálnímu rozvoji soukromopodnikatelské činnosti stavební jest v prvé řadě třeba určitých ustanovení o daňovém osvobození novostaveb a o ostatních úlevách pro ně. Dnes jest již velmi mnoho soukromých stavebníků, kteří by stavěli okamžitě, kdyby bylo uzákoněno žádané osvobození daňové a poplatkové a zejména osvobození od abnormálně vysokých dávek a přirážek obecních, jakož i kdyby byly ponechány v platnosti určité stavební úlevy, které byly vyhlášeny v hlavě VIII. zákona z r. 1923.

Z toho důvodu domnívají se podepsaní, že jest nezbytně nutno, aby ta ustanovení, která tvoří hlavní vzpruhu stavebního ruchu a která jsou nesporná, byla uzákoněna ihned a, dříve než přikročí se ku projednávání osnovy celé. Tím bude učiněn v řešení této otázky značný krok ku předu a stavební sezona jarní využita a v kruzích interesentů jest přesvědčení, že tento návrh zákona prospěje stavebnímu ruchu více a rychleji než slibované subvence, pro něž není úhrady. - Poněvadž ze zvýšeného stavebního ruchu poplynou do státní pokladny mnohé příjmy, nebude provedením tohoto zákona trvale státní pokladna zatížena, nečiní podepsaní zvláštní návrh úhrady.

V ohledu formálním navrhuje se, aby návrh zákona přikázán byl výboru sociálně-politickému a rozpočtovému.

V Praze dne 22. ledna 1927.

Inž. L. Novák, dr. Samek, Bezděk, Petrovický, dr. Matoušek, Votruba, Petr,

Košek, Šamalík, Fr. Navrátil, Hintermüller, Kvasnička, Špaček, Sedláček, G. Navrátil, dr. Lukavský, dr. Daněk, dr. Hajn, Stašek, Kaňourek, Ježek, Janovský, Světlík, dr. Rehák, dr. Kramář, Fr. Matoušek.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP