II. volební období. | 3. zasedání. |
Bedlivá revise využití celoročních
a poloročních jízdenek, jakož i přezkoumání
přiměřenosti jejich cen vedla k tomu, že
ceny celoročních a poloročních jízdenek
nutně musely býti zvýšeny, poněvadž
podrobná kalkulace ukázala, že jsou v nepoměru
k výhodám, jež tyto jízdenky poskytují.
To konstatoval i nejvyšší účetní
kontrolní úřad, který se věcí
podrobně zabýval a na neúměrnost těchto
cen, kontrastující s těžkými
finančními poměry státních
drah důrazně poukázal.
Zvýšení cen celoročních a poloročních
jízdenek, které i po něm zůstávají
velmi výhodnými, snažila se státní
správa železniční zmírniti novými
a nemalými úlevami současně při
těchto jízdenkách poskytovanými.
Zvýšení bylo všeobecné a nemohla
býti jak z důvodů formálně
administrativních, tak i z důvodů věcných,
povahy hospodářské a finanční,
učiněna výjimka, ani pro obchodní
cestující a zástupce, zejména když
tito požívají již právně
nijak nepodloženého výjimečného
postavení co do slevy 10% dávky z jízdného,
kterou státní dráhy zatím platí
za ně samy a věc tato nemůže býti
považována ještě za definitivně
rozhodnutou.
Zvýšení přepravného za vzorková
zavazadla souvisí se všeobecným zvýšením
cen osobního tarifu dnem 1. srpna 1926, podle něhož
došlo ke zvýšení sazeb za zavazadla a
tím nepřímo i za vzorková zavazadla,
jež požívají proti normálnímu
zavazadelnému 33% slevy již od r. 1919, kterážto
sleva i nadále zůstala ve stejném poměru
v platnosti.
Za těchto okolností není mně zatím
možno na stanovených sazbách nic měniti,
nepouštím však zvláštní potřeby
obchodních cestujících a zástupců
se zřetele a hodlám k nim podle možnosti event.
jiným způsobem přihlédnouti.
Jmenování členů Ústřední
rady železniční pro skupinu, týkající
se obchodu, průmyslu a živostí, děje
se podle platných předpisů na návrh
ministra obchodu. Zjistil jsem pak, že při posledním
jmenování, provedeném dne 30. dubna 1926
na pětileté období (1926 - 1930), byl na
návrh ministra obchodu za obchodní cestující
jmenován náhradníkem pro Č. Ú.
R. Ž. p. Karel Pacovský. Bylo by pak na Unii cestujících
a jednatelů při Jednotném svazu soukromých
zaměstnanců, aby svůj zvláštní
zájem na významnějším svém
zastoupení v čsl. ústřední
radě železniční uplatnila u ministerstva
obchodu.
Pokud jde o ředitelské rady železniční,
jsou její členové navrhováni jednotlivými
řediteli státních drah, kteří
před podáním svých návrhů
jednají s hlavními korporacemi hospodářskými
v oblasti svého ředitelství. K novému
jmenování členů ředitelských
rad železničních dojde začátkem
r. 1928 pro druhé funkční období (1928
- 1932).
Snahy obchodních cestujících v tomto směru
najdou u mne v mezích možnosti plné porozumění.