Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1927.

II. volební období.3. zasedání.


853.

Odpověď

ministra železnic

na interpelaci poslance R. Kleina a soudruhů

o zdražení jízdenek obchodním cestujícím a zástupcům (tisk 833).

Bedlivá revise využití celoročních a poloročních jízdenek, jakož i přezkoumání přiměřenosti jejich cen vedla k tomu, že ceny celoročních a poloročních jízdenek nutně musely býti zvýšeny, poněvadž podrobná kalkulace ukázala, že jsou v nepoměru k výhodám, jež tyto jízdenky poskytují.

To konstatoval i nejvyšší účetní kontrolní úřad, který se věcí podrobně zabýval a na neúměrnost těchto cen, kontrastující s těžkými finančními poměry státních drah důrazně poukázal.

Zvýšení cen celoročních a poloročních jízdenek, které i po něm zůstávají velmi výhodnými, snažila se státní správa železniční zmírniti novými a nemalými úlevami současně při těchto jízdenkách poskytovanými.

Zvýšení bylo všeobecné a nemohla býti jak z důvodů formálně administrativních, tak i z důvodů věcných, povahy hospodářské a finanční, učiněna výjimka, ani pro obchodní cestující a zástupce, zejména když tito požívají již právně nijak nepodloženého výjimečného postavení co do slevy 10% dávky z jízdného, kterou státní dráhy zatím platí za ně samy a věc tato nemůže býti považována ještě za definitivně rozhodnutou.

Zvýšení přepravného za vzorková zavazadla souvisí se všeobecným zvýšením cen osobního tarifu dnem 1. srpna 1926, podle něhož došlo ke zvýšení sazeb za zavazadla a tím nepřímo i za vzorková zavazadla, jež požívají proti normálnímu zavazadelnému 33% slevy již od r. 1919, kterážto sleva i nadále zůstala ve stejném poměru v platnosti.

Za těchto okolností není mně zatím možno na stanovených sazbách nic měniti, nepouštím však zvláštní potřeby obchodních cestujících a zástupců se zřetele a hodlám k nim podle možnosti event. jiným způsobem přihlédnouti.

Jmenování členů Ústřední rady železniční pro skupinu, týkající se obchodu, průmyslu a živostí, děje se podle platných předpisů na návrh ministra obchodu. Zjistil jsem pak, že při posledním jmenování, provedeném dne 30. dubna 1926 na pětileté období (1926 - 1930), byl na návrh ministra obchodu za obchodní cestující jmenován náhradníkem pro Č. Ú. R. Ž. p. Karel Pacovský. Bylo by pak na Unii cestujících a jednatelů při Jednotném svazu soukromých zaměstnanců, aby svůj zvláštní zájem na významnějším svém zastoupení v čsl. ústřední radě železniční uplatnila u ministerstva obchodu.

Pokud jde o ředitelské rady železniční, jsou její členové navrhováni jednotlivými řediteli státních drah, kteří před podáním svých návrhů jednají s hlavními korporacemi hospodářskými v oblasti svého ředitelství. K novému jmenování členů ředitelských rad železničních dojde začátkem r. 1928 pro druhé funkční období (1928 - 1932).

Snahy obchodních cestujících v tomto směru najdou u mne v mezích možnosti plné porozumění.

V Praze dne 10. února 1927.

Ministr železnic:

J. V. Najman, v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP