II. volební období. | 3. zasedání. |
Nejvyšší účetní kontrolní úřad.
V Praze, dne 20. prosince 1926.
Předseda:
Dr. E. KOERNER v. r.
Úvod
Část 1. Rozvaha příjmů a výdajů
v hotovosti a cenných papírech
Část 2. Úhrnný účet
porovnávající náležitosti příjmové
a výdajové se státním rozpočtem,
jakož i ryzí výsledek rozpočtového
hospodaření.
Rozvržení čistého výsledku rozpočtového
hospodaření podle kapitol.
Část 3. Státní výdaje a příjmy
na rozpočet a státní investice (úhrnem).
Přehled osobních výdajů.
Přehled věcných výdajů
Část 4. Státní výdaje na rozpočet
a jejich pasivní nedoplatky (v podrobnostech).
President republiky.
Kancelář presidenta republiky
Národní shromáždění.
Nejvyšší správní soud a Volební soud.
Nejvyšší účetní kontrolní úřad
Příděly samosprávným svazkům.
Státní dluh republiky Československé.
Pensijní a zaopatřovací požitky.
Předsednictvo ministerské rady
Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo národní obrany
Ministerstvo vnitra.
Ministerstvo školství a národní osvěty.
Ministerstvo financí
Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností
Ministerstvo pošt a telegrafů
Ministerstvo železnic
Ministerstvo zemědělství.
Ministerstvo spravedlnosti.
Ministerstvo veřejných prací
Ministerstvo sociální péče
Ministerstvo pro zásobování lidu.
Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy.
Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy
Likvidace repatriačních nákladů čs.
příslušníků
Část 5. Státní příjmy
na rozpočet a jejich aktivní nedoplatky (v podrobnostech)
President republiky
Kancelář presidenta republiky
Národní shromáždění
Nejvyšší správní soud a Volební soud.
Nejvyšší účetní kontrolní úřad.
Příděly samosprávným svazkům.
Státní dluh republiky Československé.
Pensijní a zaopatřovací požitky
Předsednictvo ministerské rady
Ministerstvo zahraničních věcí.
Ministerstvo národní obrany.
Ministerstvo vnitra.
Ministerstvo školství a národní osvěty.
Ministerstvo financí
Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností.
Ministerstvo pošt a telegrafů
Ministerstvo železnic.
Ministerstvo zemědělství
Ministerstvo spravedlnosti.
Ministerstvo veřejných prací
Ministerstvo sociální péče.
Ministerstvo pro zásobování lidu. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy.
Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy
Likvidace repatriačních nákladů čs. příslušníků
Úhrada státních výdajů nekrytých
stát. příjmy na rozpočet z výnosu
úvěrních operací
Část 6. Výdaje státních investic
a jejich pasivní nedoplatky (v podrobnostech)
A. Předsednictvo ministerské rady.
B. Ministerstvo pošt a telegrafů.
C. Ministerstvo železnic.
D. Ministerstvo zemědělství.
E. Ministerstvo veřejných prací.
Část 7. Příjmy státních
investic a jejich aktivní nedoplatky (v podrobnostech)
D. Ministerstvo zemědělství
E. Ministerstvo veřejných prací.
F. Úhrada vlastními příjmy nekryté
potřeby státních investic.
Část 8. Pasiva z hospodaření na rozpočet
(vyjma státní dluh).
Část 9. Stav státního dluhu koncem
roku 1925
Část 10. Aktiva z hospodaření na rozpočet.
Část 11. Aktiva státních investic
Část 12. Účiny mimo rozpočet
A. Úvěrní operace.
B. Zálohy
Účiny kmenového jmění náboženských matic a studijních fondů
Účiny státem spravovaných zemských pensijních a zaopatřovacích ústavů (fondů) na Slovensku a v Podkarpatské Rusi
Výdajové a příjmové nedoplatky účinů mimo rozpočet.
Dluhy a pohledávky účinů mimo rozpočet
Peněžní vklady do státních podniků
Část 13. Úhrnný účet
účinů v cenných papírech.
Část 14. Vyrovnávací účet
(saldo) veškerých státních příjmů
a výdajů, sestavený podle pokladen a úřadů
Část 15. Nedoúčtované položky
Část 16. Pokladní hotovosti a zásoby
cenných papírů
Část 17. Provozní účty státních
podniků.
Tabáková režie.
Státní loterie.
Státní mincovna v Kremnici.
Bankovní úřad ministerstva financí
Československá pošta (včetně poštovní úřady šekové)
Československé státní dráhy
Státní lesy a statky
Podrobné rozčlenění.
Uhřiněvský školní závod zemědělský
Školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě
Státní báňské a hutnické závody.
Vojenská továrna na letadla
Vojenský dřevařský podnik ve Vel. Levárech
Státní lázně
Státní tiskárny
Tiskárna ministerstva národní obrany
Československá tisková kancelář
Úřední noviny.
Přehled hospodářských výsledků
státních podniků
Část 18. Vysvětlivky k odchylkám náležitostí
od rozpočtu
Státní meliorační fond.
Popis jmění melioračního fondu
Státní bytový fond, odd. A. - pro záruky.
Popis jmění státního bytového
fondu, odd. A - pro záruky.
Státní bytový fond, odd. B. - pro přímé
půjčky.
Popis jmění státního bytového
fondu, odd. B - pro přímé půjčky
Účet dávky z majetku a přírůstku
na majetku
Účet z výtěžku dávky z majetku a přírůstku na majetku
Pokladní účet.
Rozvaha příjmů a výdajů v hotovosti
Celkový přehled splatných částek
na dávce z majetku a přírůstku na
majetku Pasiva.
Celkový účet dávky z majetku a přírůstku
na majetku do konce roku 1925
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad předkládá státní
závěrečný účet za rok
1925. Splnilo se očekávání vyslovené
v úvodu k poslednímu státnímu závěrečnému
účtu, takže účet za rok 1925
může býti předložen 5 měsíců
před zákonným termínem. Sluší
konstatovati, že poukazovací úřady předložily
dílčí účetní závěrky
za rok 1925 většinou již ve stanovených
lhůtách, nebo jen s malým opožděním.
Pouze závěrečné účty
státních podniků byly dodány s průtahem
až několikaměsíčním, což
se vysvětluje tím, že se účty
ty sestavovaly ve smyslu vládního nařízení
ze dne 25. září 1924, čís.
206 Sb. z. a n. k zákonu čís. 404 Sb. z.
a n. z roku 1922 po prvé.
Po formální stránce tento závěrečný
účet proti předešlému roku nedoznal
změn. Ve sloupci "rozpočet" se vykazují
při jednotlivých pododděleních úvěry
po odečtení srážky na další
interkalář, na tato pododdělení připadající,
na rozdíl od státního rozpočtu, kde
tyto srážky jsou odpočteny jen od celkových
úhrnů kapitol. Rozvedení srážek
na úvěry jednotlivých pododdělení
bylo nutné, aby se mohla skutečná potřeba
srovnávati s tím úvěrem, který
pro příslušný účel byl
do úhrnu výdajů podle finančního
zákona zařazena.
Finančním zákonem ze dne 12. prosince 1924,
čís. 278 Sb. z. a n. čl. I. a V. byly na
rok 1925 v první části rozpočtu stanoveny
státní výdaje částkou....................
9.573,585.801 Kč
a státní příjmy částkou..................
9.301,334.419 Kč,
v druhé části, čl. XII., pak určena
byla potřeba státních investic částkou.....
1.319,083.000 Kč.
Ministr financí byl zmocněn opatřiti úhradu
státních výdajů, nekrytých
státními příjmy, úvěrními
operacemi až do obnosu...................... 273.000.000
Kč
a vláda byla zmocněna opatřiti prostředky
na investiční potřeby dlouhodobými
úvěrními operacemi až do výše.........................
1.320,000.000 Kč.
Mimo výdaje podle článku I. a XII. finančního
zákona byly povoleny v roku 1925 jednak čl. IX.
téhož fin. zákona, jednak zvláštními
zákony ještě tyto další výdaje
nad rozpočet:
I. Zálohy na náklady z převzetí Košicko-Bohumínské
železnice do výše..... 38,000.000 Kč
a zálohy na provozní a správní náklady
místních drah do výše....... 98,000.000
Kč
(článek IX. finančního zákona
ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n.).
II. Na podporu stavebního ruchu podle zákona ze
dne 7. března 1924, čís, 58 Sb. z. a n.:
a) (§ 3) Na vystavění obytných budov
pro státní a jiné veřejné zaměstnance
do částky........................ 600,000.000 Kč,
b) (§ 8) Na úhradu osobního a věcného
nákladu spojeného s prováděním
zákonů o stavebním ruchu.
III. Na zvýšení odpočivných a
zaopatřovacích platů podle zákonů
ze dne 22. prosince 1924, čís. 287 a 288 Sb. z.
a n.
IV. Na odměny státním zaměstnancům
podle zákona ze dne 22. prosince 1924, čís.
289 Sb. z. a n., a to:
pro rok 1924 do výše...................... 170,000.000
Kč
a pro rok 1925 do výše..................... 215,000.000
Kč.
V. Zálohy na náklady spojené s počátečním
zařízením pojišťovny osob samostatných
podle § 145 zákona ze dne 10. června 1925,
čís. 148 Sb. z. a n.
VI. Náklady spojené s nabytím drah zaručených
státem nebo zemí Českou podle zákona
ze dne 25. června 1925, čís. 156 Sb. z. a
n.
VII. Náklady spojené s nabytím akcií
Košicko-Bohumínské dráhy podle zákona
ze dne 25. června 1925, čís. 158 Sb. z. a
n. až do výše.................... 45,282.000
Kč.
VIII. Náklady spojené se státní pomocí
při živelních pohromách 1925 a opatřeními
k zamezení škod při živelních pohromách
v budoucnosti podle zákona ze dne 15. října
1925, čís. 227 Sb. z. a n. až do výše........................
74,000.000 Kč.
IX. Dodatečně vyúčtované náklady
na repatriaci Čsl. vojska ze Sibíře na základě
zmocnění zákona ze dne 19. prosince 1919,
čís. 6 Sb. z. a n. z roku 1920 ve výši..........
135,797.236 Kč.
X. K úhradě příspěvku Zvláštnímu
fondu pro zmírnění ztrát povstalých
z poválečných poměrů podle
zákona ze dne 9. října 1924, čís.
237 Sb. z. a n. částkou nejvýše......
50,000.000 Kč.
Úvěry povolené finančním zákonem
na rok 1925 pro státní výdaje a státní
investice spolu s uvedenými zvláštními
výdaji tvoří mez, do které mohly v
roce 1925 správní úřady poukazovati
výdaje, ovšem s podmínkou, že úhrada
podle rozpočtu pokud se týče podle zmocnění
k úvěrním operacím byla současně
opatřena.
Výsledek pokladní (str. 2 a 3) jeví se takto:
Příjmy kap. 1.-25. úhrn (viz str. 12)....
10.837,874.765 Kč 18 h.
Výdaje kap. 1. 25, úhrn (viz str. 11)...... 11.408,36.675
Kč 84 h.
Vyšší výdaje o.......................
570,761.910 Kč 66 h.
Příjmy úhrn A-E (viz str. 12)........ 92.938
Kč 12 h.
Výdaje úhrn A-E (viz str. 11)........ 1.169,429.080
Kč 29 h.
Vyšší výdaje o.......................
1.169,336.1.,2 Kč 17 h.
A. Úvěrní operace (str. 226-227)
Příjmy úhrnem.............. 2.250,334.521
Kč 46 h.
Výdaje (úhrn IV.)............ 1.274,080.000 Kč
- h.
Vyšší příjmy o.......................
976,254.521 Kč 46 h.
B. Fondy a zálohy (str. 228-229).
Příjmy (úhrn I.-II........... 799,889.386
Kč 85 h.
Výdaje (úhrn I.-II.)........... 1.419,233.826 Kč
50 h.
Vyšší výdaje o...................... 619,344.439
Kč 65 h.
Reelní výdaje převyšují takto
příjmy o............. 1.383,187.971 Kč
02 h.
Odečte-li se tento výsledek od počáteční
pokladní hotovosti reelního hospodaření........................
1.852,126.214 Kč 11 h,
vyplývá konečná pokladní hotovost
reelního hospodaření podle rozvahy příjmů
a výdajů (str. 3)................... 468,938.243
Kč 09 h.
V části 2. "Úhrnný účet
porovnávající atd." (str. 6 a 7) se
vykazuje:
Náležitost státních výdajů.................
11.157,116.279 Kč 04 h
proti povolenému rozpočtu................. 9.573585.801
Kč - h
jest vyšší o....................... 1.583,530.478
Kč 04 h.
V této náležitosti jsou však započteny
nepreliminované výdaje, které byly uhraženy
z příjmů opatřených mimo státní
rozpočet úvěrními operacemi, v částce.........................
196,949.971 Kč 20 h,
takže výdaje, které bylo třeba uhraditi
z rozpočtových příjmů jsou
ve skutečnosti vyšší o.......................
1.386,580.506 Kč 84 h.
Porovnáním náležitosti státních
příjmů............. 10.938,919.725 Kč
85 h
s příjmy stanovenými rozpočtem................
9.301,334.419 Kč - h
jeví se náležitost příjmová
vyšší o................ 1.637,585.306 Kč
85 h.
Celkový výsledek hospodaření na rozpočet
jest proti schodku předvídanému finančním
zákonem příznivější o...........
251,004.800 Kč 01 h.
V náležitosti státních výdajů
jest obsažena vedle svrchu uvedených nepreliminovaných
výdajů v částce................. 196,949.971
Kč 20 h,
k jichž úhradě byly opatřeny příjmy
mimo rozpočet úvěrními operacemi,
ještě další potřeba povolená
zvláštními zákony nad výdaje
podle čl. I. finančního zákona jsou
to:
1. Zálohy na náklady z převzetí Košicko-Bohumínské
železnice a zálohy na provozní a správní
náklady místních drah v částce.........169,246.118
Kč 72 h
(kap. 14., tit. 5., § 6, pol. 20. (str. 68), čl. IX.
finančního zákona pro rok 1925 a zákon
čís. 158/25 Sb. z. a n.).
2. Náklady na zvýšení odpočivných
a zaopatřovacích platů v částce...
27,729.727 Kč 96 h
kap. 16., tit. 1a (str. 79)......... 6,916.000 Kč - h;
kap. 17., tit. 1a (str. 80)......... 20,813.727 Kč 96 h
(zákon čís. 287/24 Sb. z. a n.).
3. Náklady na odměny státním zaměstnancům
v částce......... 375,325.054 Kč 53 h
a to za rok 1924............. 152,055.346 Kč 81 h
a za rok 1925.............. 223,269.707 Kč 72 h
(viz sumáře str. 11 a 13), (zákon čís.
289/24 Sb. z. a n.).,
4. Státní příspěvek zvláštnímu
fondu pro zmírnění ztrát povstalých
poválečnými poměry v částce...................
50,000.000 Kč - h
kap. 14., tit. 5., § 6, pol. 14. (str. 68), (zákon
čís. 237/24 Sb. z. a n.).
5. Výdaje na nákup cenných papírů
přijatých jako platba na daň z válečných
zisků a na daň válečnou v částce............
235,574.165 Kč 41 h
kap. 14., tit. 5., § 6, pol. 7. (st.r. 67), (vyhláška
min. financí čís. 552/20 Sb. z. a n.).
6. Zálohy na státní příspěvky
duchovenstvu za ušlé příjmy z provedení
zákona čís. 290/20 Sb. z. a n. v částce..............
3,000.000 Kč - h
kap. 14., tit. 5., § 6, pol. 18. (str. 68).... 1,220.000
Kč - h,
kap. 14A., tit. 5., § 6, pol. 14. (str. 74)... 1,780.000
Kč - h.
7. Úroky placené státním podnikům
z odvedených splátek na přebytky v částce......................
18,262.559 Kč 85 h
podle zákona čís. 404/22 Sb. z. a n. a vlád.
nař. čís. 206/24 Sb. z. a n.,
kap. 14., tit. 5., § 6, pol. 19. (str. 68).
8. Výdaje spojené s likvidací garančního
závazku státu za rembursní pohledávky
Anglo-československé banky v Praze v částce.......
130,023.862 Kč 41 h
a placené podle úmluvy vlády s Anglickou
bankou při sjednání půjčky
podle zák. čís. 110/22 Sb. z. a n., kap.
14., tit. 5., § 13 (str. 69).
9. Nepreliminovaná potřeba pro zálohy na
zvýšené platy učitelské v částce.
505,086.109 Kč 92 h
kap. 13., tit. 6., § 1 (str. 48), zákon čís.
274/19 Sb. z. a n. a resoluce Národního shromáždění
ze dne 15. května 1919.
Úhrnem... 1.514,247.598 Kč 80 h.
Přirovná-li se k této potřebě,
povolené nad výdaje stanovené finančním
zákonem svrchu vykázaná vyšší
náležitost výdajová......... 1.386,580.506
Kč 84 h,
jeví se při státních výdajích,
poukázaných na rozpočet, potřeba nižší
o.... 127,667.091 Kč 96 h;
byly tedy poukazy na rozpočtové výdaje vydány
v mezích finančního zákona.
Ve vyšší potřebě vykázané
při osobních výdajích......... 669,939.483
Kč 87 h
jsou obsaženy nepreliminované náklady na odměny
podle zákona čís. 289/24 Sb. z. a n. v částce......................
375,325.054 Kč 53 h
a zálohy na zvýšené učitelské
platy v částce............ 505,086.109 Kč
92 h,
takže potřeba na rozpočtené osobní
výdaje byla proti rozpočtu menší o..
210,471.680 Kč 58 h
a bylo tak zachováno ustanovení odst. 2., čl.
III., fin. zákona. Tyto úspory vznikly zúčtováním
pensijních požitků zaměstnanců
státních podniků, preliminovaných
v kap. 8. "při provozních nákladech
jednotlivých podniků a restrikcí podle zákona
čís. 286/24 Sb. z. a n.
Na výdaje věcné byly také v roce 1925
vydány podmínečné platební
rozkazy; o nichž byla učiněna zmínka
v úvodu k závěrečnému účtu
za rok 1924, avšak jen pro kap. 11., Ministerstvo národní
obrany ve výši 1.83,081.585 Kč 56 h.
Kap. 6. Příděly samosprávným
svazkům (nižší příděl
z daně z obratu a daně domovní).
Kap. 7. Státní dluh (úroky ze IV. státní
půjčky byly nižší, poněvadž
dluh nedosáhl výše, se kterou se počítala
při sestavování rozpočtu).
Kap. 8. Pensijní a zaopatřovací požitky
(v rozpočtené částce jsou obsaženy
pensijní a zaopatřovací požitky zaměstnanců
státních podniků, které se však
účtovaly jako provozní náklady k tíži
podniků).
Kap. 20. Ministerstvo veřejných prací (nižší
výdaje na vzduchoplavbu a na vodní stavby).
Kap. 10. Ministerstvo zahraničních věcí
(podpory ruským a ukrajinským uprchlíkům).
Kap. 11. Ministerstvo národní obrany (náklady
na augmentační potřeby a vyšší
drahotní přídavky mužstvu).
Kap. 13. Ministerstvo školství a národní
osvěty (zálohy zemím na zvýšené
učitelské platy).
Kap. 14. Ministerstvo financí (nouzové podpory při
živelních pohromách, nákup cenných
papírů z platů na válečnou
daň, příspěvek Zvláštnímu
fondu pro zmírnění poválečných
ztrát, sanační vklady do bank, výdaje
na výkup a úhrada provozních schodků
Košicko-Bohumínské železnice a místních
drah, likvidace garančního závazku státu
za pohledávky Anglické banky).
Kap. 21. Ministerstvo sociální péče
(Výdaje spojené s podporou stavebního ruchu
a vyšší potřeba na požitky válečných
poškozenců).
Kap. 22. Ministerstvo pro zásobování lidu
(zvláštní akce k zamezení vzestupu cen
obilí a mouky).
Kap. 25. Likvidace repatriačních nákladů
Čsl. příslušníků (dodatečně
vyúčtované náklady na repatriaci Čsl.
vojska ze Sibiře).
Kap. 15. Ministerstvo obchodu (nižší příjmy
z vodní dopravy a z dovozních a vývozních
poplatků).
Kap. 16. Ministerstvo pošt a telegrafů, kap. 17. Ministerstvo
železnic, kap. 18. Ministerstvo zemědělství
a kap. 20. Ministerstvo veřejných prací (vesměs
nižší přebytky státních
podniků).
Kap. 22. Ministerstvo pro zásobování lidu
(nižší příjem z likvidace státního
obilního ústavu).
Kap. 10. Ministerstvo zahraničních věcí
(vyšší příjmy z konsulárních
poplatků a částečná náhrada
záloh vyplacených v dřívějších
letech býv. úřadem čsl. zmocněnce
ve Vídni).
Kap. 11. Ministerstvo národní obrany (vyšší
příjmy z prodeje starého materiálu).
Kap. 14. Ministerstvo financí (hlavně vyšší
příjmy z daní, cel a poplatků, okrouhle
1432 mil., na úrocích z nemovitého majetku,
poplatky z dovozu minerálních olejů, příplatky
cukerních rafinerií, z vyúčtování
účinů, týkajících se
hospodářství před převratem
a vyšší přebytky podniků, hlavně
tabákové režie).
Kap. 21. Ministerstvo sociální péče
(k náhradě předepsané zálohy
na stavební příspěvky a na požitky
válečným poškozencům).
Náležitost za rok 1925 se neporovnává
s náležitostí za rok 1924, poněvadž
v roku 1925 se vykazují hospodářské
výsledky státních podniků jen ryzím
přebytkem, pokud se týče ztrátou,
kdežto v roku 1924 se vykazovaly v náležitosti
výdaje a příjmy v částkách
hrubých.
Nedoplatky státních příjmů
činí koncem roku 1925 celkem 4.845,607.189 Kč
39 h, z nichž připadá částka
4.466,122.841 Kč 76 h, t. j. 922% na nedoplatky daňové
a poplatkové. Příčiny, které
tuto výši nedoplatků vysvětlují,
jsou tytéž, jež byly uvedeny v účtu
za rok 1924.
Z přehledu lze seznati postupný vývoj těchto
nedoplatků za léta 1919 až 1925.
577,482.350.56 | - | 12,802.046.63 | 48,451.614.38 | 638,736.011.57 | |
837,322.682.49 | 69,743.382.03 | 170,766.783.34 | 104,252.920.26 | 1.182,085.768.12 | |
1.347,236.405.09 | 191,963.704.49 | 281,126.958.02 | 200,331.544.28 | 2.020,658.611.88 | |
1.253,192.259.33 | 222,708.292.64 | 179,057.823.15 | 248,570.591.57 | 1.903,528.966.69 | |
1.794,956.489.25 | 311,478.058.38 | 126,699.858.28 | 325,496.467.25 | 2.558,630.873.16 | |
2.513,835.482.18 | 496,786.504.62 | 119,784.243.- | 389,236.042.65 | 3.519,642.272.45 | |
3.141,548.268.29 | 735,683.845.09 | 1.33,761.337.50 | 455,129.390.88 | 4.466,122.841.76 |