1. Tím, že nebyla obsazena všechna systemisovaná
místa a snížením počtu zaměstnanců
dle zákona čís. 286/1924. Z části
nevyčerpaného úvěru uhrazena byla
vyšší potřeba na odměnách
za mimořádné výkony zaměstnanců.
2. Výplatou nepreliminovaných odměn podle
zákona č. 289/1924. Naproti tomu spotřebováno
bylo méně na jednotném drahotním přídavku
z důvodů uvedených u výdajů
řádných.
3. Z důvodů uvedených u § 1., osobní
výdaje řádné (čís. 1).
Z nevyčerpaného úvěru uhrazena byla
vyšší potřeba na cestovném a stravném
pro osoby dočasně přidělené
mimo Prahu.
4. Snížením nákladu na čištění,
osvětlení a otop. Dále úsporou na
provozních a udržovacích výlohách
služebních automobilů.
5. Jako u mimořádných osobních výdajů
tit. 1. (čís. 2).
6. Převážně tím, že nedošly
daňové výměry; dále poklesem
cen osiva, píce a j. hospodářských
potřeb, osazováním pasek stromky z vlastních
školek a tím, že místo zamýšleného
oplocení provedeny byly jen opravy.
Z části nevyčerpaného úvěru
uhrazena byla vyšší potřeba na udržování
hospodářského inventáře, budov
a cest a vyšší udržovací náklad
správy lesní, zejména při nákupu
krmiva pro zvýšený stav zvěře
a při větším počtu honů.
7. Členům sněmovny neplatily se v měsíci
listopadu náhrady výloh, poněvadž nově
zvolená sněmovna tou dobou nezasedala. Z nespotřebovaného
úvěru byla uhrazena vyšší potřeba
na opatření stejnokrojů pro sněmovní
stráž, na osobní požitky, u nichž
nebylo možno dosíci interkaláře a na
výpomocné těsnopisce.
8. Výplatou odměn podle zákona č.
289/1924.
9. Po dobu rozpuštění sněmovny netiskly
se sněmovní předlohy. Z nespotřebovaného
úvěru byla uhrazena vyšší potřeba
na režijních výlohách, spojená
se zavedením ústředního topení
v budově sněmovní a na větších
opravách služebních automobilů.
Úspory použito na úhradu překročení
mimořádných věcných výdajů
téhož titulu a řádných věcných
výdajů titulu 3.
10. Zakoupením nového služebního automobilu.
Překročení se snížilo odsunutím
nákupu nábytku pro nové místnosti
klubovní.
Úhrada z nespotřebovaného úvěru
řádných věcných výdajů
téhož titulu.
11. Členům senátu neplatily se v měsíci
listopadu náhrady výloh, poněvadž nově
zvolen$ senát tou dobou nezasedal.
Z úspory bylo použito částky 240.000
Kč k částečné úhradě
překročení mimořádných
výdajů věcných téhož titulu.
12. Výplatou odměn podle zákona č.
289/1924.
13. Po dobu rozpuštění senátu netiskly
se senátní předlohy.
Z nespotřebovaného úvěru byla uhrazena
vyšší potřeba na větší
opravy služebního automobilu.
14. Zařízením dalších získaných
místností a nákupem nového služebního
automobilu.
Úhrada v částce 240.000 Kč z nespotřebovaného
úvěru řádných výdajů
osobních téhož titulu.
15. Část systemisovaných míst tlumočnických
a těsnopiseckých (ruských a polských)
zůstala neobsazena a služba opatřena prozatím
externisty.
16. Výplatou odměn podle zákona čís.
289/1924. Naproti tomu nastala menší potřeba
na jednotném drahotním přídavku z
důvodu uvedeného u řádných
osobních výdajů téhož titulu
(čís. 15).
17. Zakoupením knih pra knihovnu.
Úhrada z nespotřebovaného úvěru
řádných výdajů věcných
titulu 1.
18. Provedením zákona ze dne 22. prosince 1924,
čís. 289 Sb. z. a n.
19. Volební soud v roce 1925 nezasedal tolikrát,
kolikrát se předpokládalo při preliminování.
20. Neúplným obsazením systemisovaných
míst a snížením počtu zaměstnanců
podle zák. ze dne 22. prosince 1924, čís.
286/1924 Sb. z. a n.
21. Výdajem za nový automobil.
22. Vyšší výdaj souvisí s vyšším
příjmem docíleným u kap. 14., tit.
2., § 5., pol. 2., lit. s/2.
23. Vyúčtováním a poukazem zbytku
přídělů za rok 1924.
24. Následkem nižšího příjmu
u kap. 14., tit. 2., par. 1., pol. 1.
25. Příznivý výsledek přivoděn
menším příjmem u kap. 14., tit. 2.,
§ 1., pol. 2., 3. a 4. a tím, že na příděl
byly s výhradou konečného vyúčtování
poskytnuty jen zálohy podle zmocnění obsaženého
v posledním odstavci § 6. zákona ze dne 12.
srpna 1921, čís. 334 Sb. z. a n.
26. Na příděl byly proti dodatečnému
vyúčtování poskytnuty zatím
jen zálohy podle zmocnění obsaženého
v posledním odstavci § 6. zákona, čís.
334 Sb. z. a n.
27. Částka připadající z celkového
výnosu přirážky na Podkarpatskou Rus
nedosáhla předpokládané výše.
28. Vyšší výdaj souvisí s vyšším
příjmem u kap. 14 A., tit. 2., § 1., pol. 2.
a 3.
29. Potřeba byla nižší:
u IV. státní půjčky (zákon
č. 417,/1920 a č. 216/1924 Sb. z. a n.), státní
losové výpůjčky (zákon č.
100 /1921 Sb. z. a n.), státní investiční
půjčky dopravní (zákon č. 126/1921
Sb. z. a n.), státní půjčky elektrisační
(čl. IX. zák. č. 682/1920 Sb. z. a n.), státní
půjčky na úhradu schodku z moučného
hospodářství (zák. č. 308/1921
Sb. z. a n.) a státní investiční půjčky
z roku 1923 (čl. XII. fin. zákona č. 372/1922
Sb. z. a n.), ježto se řídila skutečně
dosaženými, pokud se týče vyúčtováním
zjištěnými výsledky upisování
těchto půjček, jakož i výsledky
tahů výherních;
u 4%ní prioritní půjčky bývalé
Buštěhradské železnice z roku 1896 (zákon
č. 124/1923 Sb. z. a n.), ježto vyúčtováním
byl zjištěn nižší zúročitelný
dlužný kapitál;
u 6%ních státních pokladničních
poukázek splatných 1. března a 1. května
1925 (čl. VIL, odst. 2. fin. zk. č. 245/1923 Sb.
z. a n.), jež byly při splatnosti zaměněny
podle zmocnění čl. VIL, odst. 2. fin. zákona
č. 278/1924 Sb. z. a n. za nové 6%ní poukázky
a u 6%ních státních pokladničních
poukázek splatných 1./VII. 1925, 1927, 15./VIII.
1925, 1927, 1./X. 1925, 1927, 1./XII. 1925, 1927 a 31./XII. 1925,
1927 (čl. VII., odst. 2. fin. zákona č. 24.5/1923
Sb. z. a n.), které při splatnosti a následkem
výpovědi byly ve značné míře
splaceny, pokud se týče vyměněny za
nové G%ní státní poukázky podle
zmocnění čl. VII., odst. 2. fin. zák.
č. 278/1924 Sb. z. a n.
Naproti tomu zvýšila s potřeba:
na 2%ní premii ze státní losové výpůjčky
se zřetelem k stavu prodaných losů a k výsledkům
jejich umořovacích tahů,
u 6%ní státní slosovatelné půjčky
z roku 1923 (čl. VII., odst. 2. fin. zákona č.
372/1922 Sb. z. a n.), ježto bylo nutno platiti půlroční
úroky ze serie tažené při prvém
slosování půjčky,
u bonů Československé republiky (zákon
č. 333/1921 Sb. z. a n.) z důvodu zvýšení
oficielní eskontní sazby úrokové,
rozhodné pro výplatu úroků z těchto
bonů,
u půjčky ve zlatě a stříbře
(zák. č. 88/1919 Sb. z. a n.) se zřetelem
k výkupu a výpovědi větší
části dlužného kapitálu s úroky,
u 6%ních státních pokladničních
poukázek splatných 1./III. 1926, 1928 a 1./V. 1926,
1928 (čl. VII., odst. 2. fin. zák. č. 278/1924
Sb. z. a n.) a u zápůjček Zemské banky,
Úrazové pojišťovny dělnické,
živnostenské banky a České eskomptní
banky a úvěrního ústavu v Praze (zákon
č. 238/1922 Sb. z. a n., čl. VII., odst. 2. fin.
zák. č. 245/1923 Sb. z. a n., čl. VII., odst.
2., článek XIII. a čl. XVII. fin. zák.
č. 278/1924 Sb. z. a n.), poněvadž úvěrní
operace a zápůjčky, uzavřené
v rámci těchto zákonných zmocnění
za účelem úhrady investičních
nákladů, prolongace, splacení a konverse
splatných dluhů; byly podle vyúčtování
vyšší, než se očekávalo.
Nespotřebovaného úvěru určeného
na úroky ze IV. státní půjčky
bylo použito podle čl. III. fin. zák. na rok
1925 a § 7. zák. č. 175/19 Sb. z. a n. k úhradě
zvýšeného nákladu trestního soudnictví,
nájemného, výloh spojených s prací
trestanců a k zaplacení dluhů za tiskopisy
k novému jednacímu řádu na Slovensku
a Podkarpatské Rusi v částkách 500.000
Kč; 1,100.000 Kč a 300.000 Kč (srovnej: Výdaje
kap. 19., tit. 3. B., "Čechy", kap. 19., tit.
3. D. "Slovensko" a kap. 19. A., tit. 3.; Řádné
výdaje věcné), dále v částce
3,046.94724 Kč k částečné úhradě
zápůjčky Americko-slovenské dřevozpracující
účastinářské společnosti
"Asdus" v Novom Meste nad Váhom per 6,000.000
Kč (srovnej: Výdaje kap. 15., tit. 1., § 4.
Řádné výdaje věcné).
Pokud při stanovení úrokové potřeby
státní investiční půjčky
dopravní (zákon č. 126/1921 Sb. z: a n.),
6%ních státních pokladničních
poukázek, 4%ní prioritní půjčky
býv. Buštěhradské železnice z roku
1896 (zákon č. 124/1923 Sb. z. a n.), 5%ní
investiční a konversní půjčky
ústecko-Teplické dráhy z roku 1922 (zákon
č. 234/1922 Sb. z. a n.) a 5 1/4%, resp. 6%ních
státních pokladničních poukázek
(zákon č. 124/1923 Sb. z. a n.) se počítalo
s její náhradou, splatily podniky spravované
ministerstvy pošt a telegrafů a železnic příslušné
částky, připadající na ně
podle výše podílů na výtěžku
zmíněných půjček, z úvěrů,
zařazených k tomu účelu do rozpočtů
kap. 16., tit. 2., oddíl A. a B., § 3., pol. 35a),
tit. 2., oddíl D., § 2., pol. 13a), Poštovní
provoz, B. Věcné výdaje a kap. 17., tit.
3., Provoz státních drah (podnik), oddíl
A, řádné výdaje věcné,
pol. 5., 6., 9., 12. a to až na částku 1,141.000
Kč, která byla podniku státních drah
vrácena.
30. Vyšší potřeby oproti rozpočtu
vyžadoval úmor státní losové
výpůjčky (zákon č. 100/1921
Sb. z. a n.), ježto rozhodujícími byly skutečný
stav prodaných losů a výsledky jejich umořovacích
tahů a dále výplata vkladů na půjčku
ve zlatě a stříbře (zákon č.
88/1919 Sb. z. a n.), ježto byla vykoupena a vypovězena
větší část dlužného
kapitálu.
31. Příčina menší potřeby
u některých zahraničních dluhů
jest v tom, že placení úroků a dluhů
bylo odsunuto, dokud nebude zjištěna přesná
výše závazků a sjednány s konečnou
platností podmínky úročení
a stanovena doba a způsob splacení.
Vyšší potřeba u úvěru anglické
vlády na potraviny, zboží a dopravu mouky (zák.
č. 6/1920 Sb. z. a n.) byla způsobena změnami
v kursu libry a nepříznivý výsledek
u 8%ní státní investiční půjčky
zahraniční z roku 1922 (zákon č. 110/1922
Sb. z. a n.) byl přivoděn vedle změny v kursu
splatné valuty i účtováním
záloh na úrokovou a umořovací službu
této půjčky.
Nespotřebovaného úvěru kap. 7., tit.
2., pal. 4. bylo použito k úhradě 5%ních
úroků z úvěru Mezinárodního
výboru pro pomocné úvěry hospodářské
(zákon č. 407/1922 Sb. z. a n.) za dobu od 1./I.
do 31. X. 1925.
Nepříznivě působila na úrokovou
potřebu zahraničních dluhů také
okolnost, že podniky spadající do oboru působnosti
předsednictva ministerské rady a ministerstev zemědělství,
veřejných prací a pošt a telegrafů
nenahradily ze svých úvěrů kvot na
úrocích z podílů na výtěžku
8%ní československé státní
investiční půjčky zahraniční
z roku 1922 v té výši, s kterou v rozpočtu
se počítalo.
32. Následkem úpravy způsobu a podmínek
splácení úvěru anglické vlády
na zboží, potraviny a dopravu mouky (zák. č.
6/1920, Sb. z. a n.) podle zmocnění daného
čl. VIL, odst. 2. fin. zákona č. 278/1924
Sb. z. a n. a dohody s britskou vládou, podle níž
československá vláda se zavázala splatiti
dluh ve 4 stejných splátkách i s 5%ními
úroky dne 31./X. 1926, 1927, 1928 a 1929, nebylo upotřebeno
úvěru určeného na splátku dluhu
až na nepatrnou částku, plynoucí z vyúčtování.
Nespotřebovaného úvěru bylo použito
řízením podle čl. III. výše
cit. fin. zákona č. 278/1924 Sb. z. a n. a §
7. zákona č. 1.75/1919 Sb. z. a n. ku zaplacení
zálohy anglické vlády na potřeby československého
vojska na Rusi a k úhradě první splátku
československého dluhu v Americe (zákon č.
186/1919 Sb. z. a n. a zákon č. 6/1920 Sb. z. a
n.), upraveného úmluvou ze dne 13.X. 1925 podle
zmocnění čl. VII., odst. 2. fin. zák.
č. 278/1924 Sb. z. a n. [srovnej: Nepreliminované
výdaje kap. 7., tit. 2., Státní půjčky
zahraniční, výdaje mimořádné,
b) splátka kapitálu].
Příčinu nižší potřeby
na splacení úvěru Mezinárodního
výboru pro pomocné úvěry hospodářské
na repatriaci československých příslušníků
z Ruska (zákon č. 407/1922 Sb. z. a n.) dne 31.
října 1925 sluší hledati ve změně
kursů splatných valut oproti kursům, s kterými
se počítalo.
33. Potřeba řídila se podle výše
splatných, pokud se týče placených
úroků z vinkulovaných dluhopisů předválečného
nezajištěného dluhu podle vládního
nařízení ze dne 15./III. 1919, č.
132 Sb. z. a n., úroků z dluhopisů tohoto
dluhu, jež byly přijaty k záměně
za dluhopisy státní výpůjčky
na úhradu schodku z moučného hospodářství
podle § 3. zákona č. 308/1921 Sb. z. a n.,
dále úroků z předválečného
nezajištěného dluhu rakouského, uherského
a společného při výměně
dluhopisů tohoto dluhu za prozatímní listy,
vydané podle zákona č. 250/1922 Sb. z. a
n. a podle vládního nařízení
č. 365/1922 Sb. z. a n., podle stavu zpracování,
pokud se týče vyúčtování
materiálu, jakož i podle stavu vydaných prozatímních
listů a konečně podle splatných kuponů
těchto listů.
34. Náklady na výrobu dluhopisů a její
kontrolu řídily se výsledky upisování
půjček, počtem dluhopisů a potřebou
jejich zásoby. Vyšší potřeby vyžadovaly
provise a výlohy z důvodu emise nových půjček,
prolongace půjček dřívějších,
pokud se týče splatných a vyúčtování
dluhů a dále z té příčiny,
že podniky, spadající do oboru působnosti
předsednictva ministerské rady a ministerstev pošt
a telegrafů, zemědělství a veřejných
prací nenahradily ze svých úvěrů
kvot na provisi z anuit 8%ní československé
státní investiční půjčky
zahraniční z roku 1922, s kterými v rozpočtu
se počítalo.
35. Dospěly a částečně byly
také placeny úroky ze 4%ní státní
umořitelné půjčky k výměně
akcií Košicko-Bohumínské dráhy
(zákon č. 158/1925 Sb. z. a n.). Dále byly
placeny úroky z výpůjčky u Všeobecného
pensijního ústavu v Praze (čl. VII., odst.
2. fin. zák. č. 245/1923 Sb. z. a n.), úroky
od 1,/III. 1919 z vkladních listů na zadržené
bankovky Rakouskouherské banky, prohlášené
za 1%ní kdykoliv splatnou půjčku podle §
1, zákona č. 84/1919 Sb. z. a n., a úroky
ze žirových účtů téže
banky, převzatých podle § 3. cit. zákona
č. 84/1919 Sb. z. a n. a § 1. zákona č.
119 ai 1919 Sb. z. a n. podle stavu k 11./III. 1919 a zadržených
do polovice jako státní půjčka, v
důsledku uvolnění vkladních listů
a účtů za účelem placení
dávky z majetku, případně jejich splacení
z výnosu této dávky.
36. Byla placena první splátka neemisní zápůjčky
u Zemské banky v Praze (zákon č. 238/1922
Sb. z. a n.) podle sjednaných podmínek dnem 1. dubna
1925.
37. Byla vyrovnána záloha anglické vlády
na potřebu československého vojska na Rusi
a zaplacena první splátka československého
dluhu v Americe podle úmluvy ze dne 13. října
1925. K úhradě těchto výdajů
bylo použito nespotřebovaného úvěru
kap. 7., tit. 2., pol. 1. [srov. Státní výdaje
kap. 7., tit. 2., Státní půjčky zahraniční,
mimořádné výdaje, b) splátka
kapitálu].
38. úspora vznikla tím, že v rozpočtové
částce obsaženy jsou též částky,
týkající se státních podniků,
kdežto vyplacené požitky býv. zaměstnanců
podnikových a jejich pozůstalých účtují
se podle §u 5. vládního nařízení
ze dne 25. září 1924, čís.
206 Sb. z. a n. a podle §u 12. vládního nařízení
ze dne 26. ledna 1925, čís. 19 Sb. z. a n., k tíži
podniků. Úspora takto docílená byla
však snížena provedením zákonů
ze dne 22. prosince 1924, čís. 286 Sb. z. a n. a
287 Sb. z. a n.
39. Vrácené nekompensovatelné příspěvky
zaplacené v letech minulých.
40. Vyplacením doplatků na zaopatřovacích
pažitcích legionářům od 1. ledna
1920 podle zákona čís. 76/1922 Sb. z. a n.,
dále v důsledku zákonů ze dne 22.
prosince 1924, čís. 286 a 288 Sb. z. a n.
Výsledek příznivější následkem
provedení zákona ze dne 22. prosince 1924, čís.
287. Zákonem tímto byly staropensistům přiznány
zásadně pensijní základny podle zákona
ze dne 20. prosince 1922, čís. 394 Sb. z. a n.,
podle něhož část drahotních přídavků
byla převedena do základního služného,
takže nastalo dosti značné zvýšení
pensijních základen na vrub drahotních požitků,
u nichž v důsledku toho jeví se úspora.
42. Z důvodu uvedeného u tit. 2. (čís.
40).
43. Premiové reservy byly převedeny v nepatrné
míře.
44. Výsledek příznivější,
ježto v rozpočtové částce jsou
obsaženy též pense podniků, které
však účtují se k tíži podniků.
45. Nebylo přesného podkladu při preliminování.
46. Jako u tit. 1. (čís. 44).
47. Jako u tit. 2. (čís. 45).
48. Jako u kap. 8., tit. 4. (čís. 43).
49. Částečným neobsazením systemisovaných
míst, snížením počtu zaměstnanců
podle zákona 286 ai 1924 Sb. z. a n. a tím, že
nedošlo k výplatě nákladu preliminovaného
na změnu v osobě předsedy vlády. Příznivý
výsledek se snížil poskytnutím odměn
za mimořádné práce.
50. Výplatou nepreliminovaných odměn podle
zákona č. 289/1924 Sb. z. a n. Naproti tomu nebyl
vyčerpán úvěr na přídavky
státním zaměstnancům následkem
neobsazení míst a snížení počtu
zaměstnanců.
51. K úřední cestě presidenta republiky
nedošla. Generální opravy automobilu odpadly
zakoupením nového vozu.
52. Výplatou nepreliminovaného zbytku nákladu
na vládní poselstvo k čs. armádě
na Sibiři a doplatkem kupní ceny nového automobilu.
Úhrada z nespotřebovaných úvěrů
řádných výdajů věcných
téhož titulu a mimořádných výdajů
věcných kap. 20., tit. 8., § 4.
53. Nepreliminované výdaje na činnost přípravného
komitétu a komise zřízené k provádění
§ 3., odst. 2. zákona č. 286/1924 Sb. z. a
n.
Úhrada z nespotřebovaného úvěru
mimořádných výdajů osobních
a věcných kap. 14., tit. 5., § 8. 54. Částečným
neobsazením systemisovaných míst. Příznivý
výsledek snížil se poskytnutím odměn
za mimořádné práce a vyrovnávacími
požitky redaktorů.
55. Subvence a podpory na tiskovou a obrázkovou propagandu
bylo nutno poskytnouti ve větším rozsahu, než
se očekávalo. Překročení se
snížilo tím, že účty za
meziměstské telefonní hovory a telegramy
ke konci roku nebyly v tomto roce již placeny a tím,
že radioslužba nebyla dosud rozvinuta v plném
rozsahu; akce vnitropolitické informační
služby zůstaly omezeny.
Úhrada z nespotřebovaného úvěru
řádných výdajů osobních
téhož titulu.
56. Převážně poskytnutím odměn
za mimořádné práce zejména
na statistice dávky z majetku, státních zaměstnanců
a zahraničního obchodu, dále větší
potřebou překladatelských prací a
rozšířením šetření
v oboru spotřební statistiky. Překročení
se snížilo omezením počtu stálého
personálu podle zákona č. 86/1924 Sb. z.
a n.
Úhrada z nespotřebovaného úvěru
mimořádných osobních výdajů
kap. 14., tit. 5., § 4.
57. Výplatou nepreliminovaných odměn podle
zákona č. 289/1924 Sb. z. a n. Naproti tomu nebyl
úvěr na přídavky státním
zaměstnancům vyčerpán následkem
snížení počtu zaměstnanců.
58. Zaplacením zvýšeného nájemného,
dávek z nájemného za minulá léta,
zakoupením náhradních součástek
pro stroje, větší potřebou tiskopisů
pro statistiku zahraničního obchodu a větším
nákladem na poplatky poštovní správy,
zejména za statistické odbavování
zásilek. Překročení se snížilo
tím, že účty za palivo byly z části
předloženy a zapraveny až v roce příštím.
Úhrada z nespotřebovaného úvěru
řádných výdajů věcných
tit. 1., § 1. a tit. 6, a řádných výdajů
osobních tit. 6. téže kapitoly.
59. Systemisovaná místa nebyla plně obsazena.
Rovněž restrikcí ubylo jak úředníků
pragmatikálních, tak mluvních. Tím
vzniklé úspory byly zmenšeny o překročení
nastalé zejména při odměnách
a výpomocích za mimořádnou práci
přes čas, nutnou jednak následkem vzrůstu
agendy, jednak následkem toho, že nebylo možno
přibrati další síly.
60. Provedením zákona ze dne 22. prosince 1924,
č. 289 Sb. z. a n. Překročení bylo
zmírněno úsporami nastalými neobsazením
některých míst restrikcí.
61. Povoláním četných kancelářských
úředníků z obvodových úřadoven
v Čechách a na Moravě do ústředí
Státního pozemkového úřadu
vzniklo i větší vydání na úřední
a kancelářské potřeby, na tiskopisy,
poštovní a telefonní poplatky, úřední
automobil atd. Překročení bylo uhrazeno přesunem
z kap. 9., tit. 4., § 2., věcné řádné
výdaje.
62. Překročení, jež nastalo z téhož
důvodu, jako při věcných výdajích
řádných, bylo uhrazeno přesunem z
kap. 9., tit. 4., § 2., věcné mimořádné
výdaje.
63. úspory vzniklé z téhož důvodu,
jako u §u 1., sníženy byly překročením
jednak na platech úředníků smluvních,
jimž byly během tohoto roku platy upraveny, jednak
na dietách a cestovném, odměnách a
výpomocích, ježto následkem vzrůstu
agendy bylo nutno exponovati na Slovensko větší
počet odborných sil technických a hospodářských
a odměniti mimořádnou práci, když
přibrali nových sil nebylo přípustno.
64. Provedením zákona ze dne 22. prosince 1924,
č. 289 Sb. z. a n. Překročení bylo
zmírněno úsporami jako u § 1.
65. úspory nastaly přeložením četných
zaměstnanců z obvodových úřadoven
do ústředí Státního pozemkového
úřadu. Části úvěru bylo
použito k úhradě překročení
u kap. 9., tit. 4., § 1., řádné věcné
výdaje.
66. Nutné zařízení opatřeno
bylo již v roce 1924. Části úspory bylo
použito k úhradě překročení
u kap. 9., tit. 4., § 1., věcné mimořádné
výdaje.
67. Nedošlo k obsazení některých systemisovaných
míst a k výplatě nákladu na změnu
v osobě ministra, služební cesty byly omezeny
a zde preliminovaný náklad na služební
cesty ministrovy byl přeúčtován do
věcných výdajů řádných.
Příznivý výsledek byl snížen
poskytnutím odměn za mimořádné
práce.
68. Část míst zůstala neobsazena.
Naproti tomu byly vyplaceny nepreliminované odměny
podle zákona čís. 289/1924 Sb. z. a n.
69. Přeúčtováním nákladů
na služební cesty ministrovy. Překročení
se snížilo tím, že účet
za generální opravu automobilu, provedenou koncem
roku, mohl býti zapraven až v roce příštím
a dále úsporou na poštovních poplatcích.
Úhrada z nespotřebovaného úvěru
řádných výdajů osobních
téhož titulu.
70. Nepreliminovanou náhradou za víno zaopatřené
pro železniční aprovisaci v Žilině
v roku 1919 v době mimořádných poměrů
popřevratových na Slovensku.
Úhrada z nespotřebovaného úvěru
řádných výdajů osobních
téhož titulu.
71. Pro menší počet schůzí bylo
vyplaceno méně na náhradách členům
ústavního soudu.
72. Pro menší počet schůzí nastala
menší potřeba na kancelářských
výlohách.
73. Převážně tím, že pensijní
požitky hrazené podnikem nebyly preliminovány.
74. Tím, že pensijní požitky hrazené
podnikem nebyly preliminovány a větším
nákladem na opravy a adaptace místností,
do nichž Úřední noviny v Praze přesídlily.
75. Z téhož důvodu jako u kap. 9., tit. 4.,
§u 1., osobní výdaje řádné
a mimořádné.
76. Nutné zařízení bylo opatřeno
již v letech minulých, hlavně v roce 1924 (čís.
59 a 60).
77. Vyšším nákladem na osobních
požitcích, poněvadž byla propočtena
některým zaměstnancům služební
doba, poskytnutím většího počtu
odůvodněných. výpomocí a odměn
za reorganisační práce přes čas
a vyšším nákladem na diety z vedení
dvojí domácnosti v důsledku nutného
přidělení úředníků
zastupitelských úřadů do ústředí.
Překročení bylo sníženo úsporami,
jež vznikly jednak restrikcí, jednak přikázáním
smluvního a pomocného personálu k zastupitelským
úřadům.
Úhrada z nespotřebavaného úvěru
při řádných osobních výdajích
kap. 10., tit. 2., § 2.
78. Výplatou odměn podle zákona čís.
289/1924 Sb. z. a n.
79. Zvýšenou potřebou na kancelářských
pomůckách, telefonních a telegrafních
poplatcích, vy-rovnáním účtů
za knihy, dodané z části již v roce
1923, jich vazbu a účastí na častějších
zasedáních Rady S. N. Překročení
bylo sníženo omezením nákladu politicko-hospodářské
služby informační, menším počtem
mírových akcí, dále tím, že
nájemné za Strakovu Akademii nebylo vyměřeno,
že telegrafní a radiová služba nebyla
vybudována a příspěvek k nákladům
S. N. nedal se přesně stanoviti.
Úhrada z nespotřebovaného úvěru
při mimořádných věcných
výdajích kap. 10., tit. 2., § 2.
80. Nepreliminovanými výdaji na nákup automobilu
a na ruskou a ukrajinskou pomocnou akci (72,934.707 Kč
62 h). Úsporou při nákladu na provádění
mírových smluv následkem menšího
počtu mezinárodních sjezdů a konferencí
bylo překročení sníženo.
Úhrada častky 173.000 Kč z nespotřebovaného
úvěru při řádných osobních
výdajích kap. 10, tit. 2., § 2.
81. Přidělením úřednictva zrušeného
generálního konsulátu v Bělehradě
k vyslanectví, dodatečným propočtením
služební doby zaměstnanců, přikázáním
smluvního a pomocného kancelářského
personálu službou k zastupitelským úřadům
a větší potřebou na honorářích
za překlady. Překročení se snížilo
menší potřebou na zahraničních
přídavcích, než bylo rozpočtem
předvídáno.
Úhrada z nespotřebovaného úvěru
při řádných osobních výdajích
kapitoly 10., tit. 2., § 2.
82. Přesazováním úřednictva
a proto i vyšší potřebou na příspěvcích
ekvipačních a zařizovacích, dále
výplatou odměn dle zákona č. 289/1924
Sb. z. a n.
Úhrada překročení ve výši
662.934 Kč 02 h po vyloučení odměn
podle zákona čís. 289/1924 Sb. z. a n. (622.350
Kč) z nespotřebovaného úvěru
při řádných osobních výdajích
kap. 10., tit. 2., § 2.
83. Stoupnutím cen úředních potřeb;
telegrafních a poštovních výloh, intensivnější
tiskovou službou v cizině a zvýšením
nájemného z úředních místností
v Japonsku, Polsku a ve Švýcařích. Omezením
nákladu na kulturní účely v cizině
nebyla spotřebována příslušná
dotace, čímž překročení
bylo sníženo.
Řízení dle par. 7. zákona ze dne 20.
března 1919, čís. 175 Sb. z. a n. nebylo
provedeno.
84. Nutným doplněním zařízení
některých legačních budov.
Řízení dle par. 7. zákona ze dne 20.
března 1919, čís. 175 Sb. z. a n. bylo provedeno
pouze ohledně částky 320.000 Kč, jejíž
úhrada byla zajištěna z nespotřebovaného
úvěru při mimořádných
věcných výdajích kap. 10., tit. 2.,
§ 2.
85. Restrikcí personálu a zrušením některých
konsulárních úřadů. Z úspor
uhrazena byla vyšší potřeba na platech
a pojištění smluvních úředníků,
ježto nedošlo v důsledku zákona čís.
286/1924 Sb. z. a n. k jich definitivnímu ustanovení.
86. Vyšší potřebou na příspěvcích
ekvipačních a zařizovacích, vzniklou
nutnými změnami v důsledku provádění
zákona čís. 286/1924 Sb. z. a n. a výplatou
odměn podle zákona čís. 289/1924 Sb.
z. a n.
Řízení dle par. 7. zákona ze dne 20.
března 1919, čís. 175 Sb. z. a n. po vyloučení
odměn podle zákona čís. 289/1924 Sb.
z. a n. (1,064.218 Kč 50 h), bylo provedeno pouze ohledně
částky 950.000 Kč, jejíž úhrada
byla zajištěna z nespotřebovaného úvěru
při řádných osobních výdajích
kap. 10., tit. 2, § 2.
87. Vzestupem cen kancelářských potřeb,
zvýšením nájemného a větší
potřebou na poštovních a telegrafních
výlohách.
Řízení dle par. 7. zákona ze dne 20.
března 1919, čís. 175 Sb. z. a n. nebylo
provedeno.
88. Nebyly zařízen některé konsulární
úřady pro nedostatek místností.
89. Jde o dodatečné vyúčtování,
zálohou vyplacených nákladů pro čsl.
příslušníky v Rakousku v době
po převratu.
90. Příplatky při zvláštních
služebních výkonech, jež nelze přesně
odhadnouti, nedosáhly preliminované výše.
91. Výplatou nepreliminovaných odměn za rok
1924 a 1925 podle §§ 1. a 2. zákona ze dne 22.
prosince 1924, čís. 289 Sb. z. a n.
92. Snížením počtu občanských
zaměstnanců podle zákona ze dne 22. prosince
1924, čís. 286 Sb. z. a n.
93. Výplatou nepreliminovaných odměn za rok
1924 a 1925 podle §§ 1. a 2. zákona ze dne 22.
prosince 1924, čís. 289 Sb. z. a n.
94. Systemisovaná místa vojenských zástupců
v Rusku a Washingtonu nebyla obsazena.
95. Snížením počtu členů
francouzské voj. misse, úsporami následkem
výměny některých členů
a nižším kursem franku, než bylo rozpočteno.
96. Omezením kancelářských potřeb,
snížením nákladu na vydávání
věstníku a na úklid v budovách ministerstva
Národní obrany.
97. Poklesem cen topiva a dovozného.
98. Soustředěním úřadoven snížily
se náklady na osvětlování a vodu.
99. K zamýšlené přestavbě telefonní
ústředny v budově ministerstva N. 0. v roce
1925 nedošlo.
100. Omezením provozu a částečným
poklesem cen provozních hmot.
101. Vzhledem k povaze této rozpočtové položky
není podkladu pro přesné stanovení
roční potřeby.
102. Snížením počtu gážistů
podle zákona ze dne 22. prosince 1924, čís.
286 Sb. z. a n., jakož i tím, že příplatky
při zvláštních úkonech nedosáhly
očekávané výše.
103. Jednak výplatou neprelilminovaných odměn
za rok 1924 a 1925 v úhrnné částce
51,017.563 Kč 55 h podle §§ 1. a 2. zákona
ze dne 22. prosince 194, čís. 289 Sb. z. a n., jednak
tím, že na sustentace a drahotní přídavek
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi bylo třeba většího
nákladu v částce 5,195.516 Kč 73 h,
než bylo při sdělávání
rozpočtu předpokládáno.
Řízení podle par. 7. zákona čís.
175/1919 Sb. z. a n. co do překročení v částce
5,195.516 Kč 73 h nebylo provedeno.
104. Příplatky při zvláštních
služebních výkonech, jež nelze přesně
odhadnouti, nedosáhly preliminované výše,
kromě toho nebyla plně obsazena systemisovaná
místa, poddůstojníků, zvláště
déle sloužících.
105. Převážně tlím, že nedošlo
ku snížení drahotního přídavku
o 13, s čímž bylo při preliminování
počítáno; mimo to větším
počtem nováčků.
Řízení podle par. 7. zák. čís.
175/1919 Sb. z. a n. nebylo provedeno.
106. Snížením počtu civilních
zaměstnanců podle zákona ze dne 22. prosince
1924, čís. 286 Sb. z. a n.
107. Jednak poklesem cen, jednak tím, že počet
vojenských útvarů se následkem reorganisace
zmenši.
Z úspor bylo použito částky 192.052
Kč 28 h k částečné úhradě
překročení u kap. 11., tit. 2., § 18.,
věcné výdaje řádné a
částky 67.000 Kč k částečné
úhradě překročení u kap. 11.,
tit. 2., § 18., věcné výdaje mimořádné.
107a. Z technických důvodů nedošlo k
vydání služebních předpisů
v zamýšleném rozsahu, mimo to upuštěno
od vydání tiskem některých map pro
mobilisační potřebu.
Z úspor použito částky 107.947 Kč
72 h k částečné úhradě
překročení u kap. 11., tit. 2., § 8.,
věcné výdaje řádné.
108. Při sdělávání rozpočtu
byla cena stravní dávky kalkulována podle
průměrných tržních cen maloobchodního
indexu státního úřadu statistického
za rok 1924 se srážkou 15%, jelikož se předpokládalo,
že ceny klesnou. Tento předpoklad se nesplnil, naopak
ceny mouky na vaření a ceny masa v roce 1925 se
zvýšily; mimo to větším počtem
nováčků.
Řízení podle par. 7. zákona čís.
175/1919 Sb. z. a n. nebylo provedeno.
109. Jednak snížením dávky ovsa, jednak
tím, že celkový stav koňstva byl nižší,
než rozpočteno.
110. Snížením počtu civilních
dělníků.
111. Jednak úsporami na dovozném, ježto dovoz
v posádkách byl prováděn z větší
části vojenskými dopravními prostředky,
jednak tím; že některé odhadem preliminované
režijní výdaje (stojné, kolejné
atd.) byly menší, než rozpočteno.
112. Opatřením nepreliminovaných stálých
mobilisačních zásob cínu a náhradních
součástek k polním pecím.
Řízení podle par. 7. zákona čís.
175/1919 Sb. z. a n. nebylo provedeno.
113. Snížením počtu dělnictva
ve vojenském, oděvním skladu.
114. Zaplacením dluhu finanční správě
ruských legií za odebrané oděvy a
výstroj.
Úhrada z úspor u kap. 11., tit. 2., par. 42., věcné
výdaje řádné.
115. V rozpočtu předpokládané zvětšení
dodávek materiálu, přípustné
podle § 11. zadávacího řádu do
10% se nevyskytlo.
116. Jednání o některých objednávkách
nemohlo býti z technických důvodů
do konce roku skončeno; některé dodávky
byly převzaty se srážkou na ceně. Mimo
to poklesem cen lněných výrobků a
zrušením některých objednávek
pro nedodržení dodací lhůty.
117. Srážkou při převzetí dodávky
přikrývek.
118. Následkem výstavby kasáren v některých
posádkách snížily se výdaje za
přechodné ubytování.
119. Preliminovaný náklad 5,000.000 Kč na
vyšší náhrady za ubytování
vojska v novostavbách podle vládního nařízení
čís. 164/1922 Sb. z. a n. byl jen z části
spotřebován; ježto stavby kasáren nepokračovaly,
jak se předpokládalo. Taktéž škody
vzešlé ubytováním vojska ve veřejných
a soukromých budovách byly menší, než
rozpočteno.
Z úspor bylo použito částky 269.703
Kč 50 h k částečné úhradě
překročení u kapitoly 14., tit. 5., §
2.
120. Nákup koní byl omezen jednak proto, že
byly jak v tuzemsku tak i v zahraničí nepříznivé
nákupní poměry, jednak vzhledem k menší
potřebě remont následkem částečné
motorisace dělostřelectva.
Úspory bylo použito k částečné
úhradě překročení u kap. 11.,
tit. 2., § 24., věcné výdaje mimořádné.
121. Na polní a pastevní hospodářství
a na nákup umělých hnojiv a semen nebylo
zapotřebí preliminovaného nákladu,
ježto potřeba byla kryta z části z vlastní
produkce. Dále snížily se výdaje na
daně a přirážky, poněvadž
nedošlo v roce 1925 k zamýšlené koupi
hospodářství v Mimoni pro vojenskou hříbárnu.
122. Vzhledem k většímu počtu nemocných
ve vojenských zdravotních ústavech nedošlo
k zamýšlenému snížení počtu
civilních zaměstnanců, s nímž
se při sestavování rozpočtu počítalo;
dále úpravou mezd a větším nákladem
na dodatečné o-patření prvních
dvou protés pro invalidy hlavně na Slovensku a v
Podkarpatské Rusi. Též náklad na léčení
vojenských osob a členů jejich rodin v občanských
ústavech byl vyšší následkem většího
počtu nemocných.
Řízení podle par. 7. zákona čís.
175/1919 Sb. z. a n. nebylo provedeno.
123. Zrušením posádkových nemocnic v
Liberci a Žilině, dále opravami lékařských
nástrojů ve vlastní režii poklesly udržovací
náklady.
124. Zamýšlený nákup Drägerových
dýchacích přístrojů k doplnění
polní zdravotní výzbroje nebyl uskutečněn.
125. Úspory na mzdách následkem, nižšího
počtu civilního personálu v zdravotních
ústavech, ježto z technických důvodů
nedošlo k zamýšlené výrobě
obvazového materiálu.
126. Nákupní program léčiv nemohl
býti v plném rozsahu uskutečněn, poněvadž
některá nabízená léčiv,
nevyhovovala. Běžná potřeba léčiv
byla kryta ze zbývajících zásob roku
předešlého.
Z úspor bylo použito částky 64.925 Kč
60 h k částečné úhradě
překročení u kap. 11., tit. 2., § 24.,
věcné výdaje mimořádné.
127. Některé objednávky polní zdravotní
výzbroje nemohly býti do konce roku 1925 zadány,
ježto vyzkoušení nových vzorů nebylo
z technických důvodů včas skončeno.
128. Potřebu nelze vzhledem k měnícímu
se počtu vojenských vězňů přesně
stanoviti.
Řízení podle § 7. zákona čís.
175/1919 Sb. z. a n. stran překročení u věcných
výdajů nebylo provedeno.
129. Nedošla k zamýšlené úpravě
zvláštních požitků letectva, s
níž bylo při sdělávání
rozpočtu počítáno.
Z úspor bylo použito částky 759.258
Kč 21 h k úhradě překročení
u kap. 11., tit. 2., § 44., osobní výdaje řádné,
částky 300.000 Kč k úhradě
překročení u kap. 13., tit. 6., § 3.,
věcné výdaje řádné,
částky 168.367 Kč 77 h k úhradě
překročení u kap. 15., tit. 2., § 6.,
věcné výdaje řádné;
částky 500.000 Kč k úhradě
překročení u kap. 22., tit. 1. B, věcné
výdaje řádné a částky
500.000 Kč k úhradě překročení
u kap. 15., tit. 1., § 4., věcné výdaje
řádné.
130. Pro stanovení potřeby u některých
rozpočtových položek není přesných
podkladů.
Úspory použito k částečné
úhradě překročení u kap. 15.,
tit. 2., § 6., věcné výdaje řádné.
131. Menším počtem civilního dělnictva
dále tím, že k projektované úpravě
pracovních přídavků mužstva nedošlo.
132. Nepředvídanými výdaji na udržování
a doplňování ženijního a opevňovacího
materiálu.
Úhrada z úspor u kap. 11., rit. 2., § 4., věcné
výdaje řádné v částce
192.052 Kč 28 h a z úspor u kap. 11.; tit. 2., §
4., věcné výdaje mimořádné
v částce 107.947 Kč 72 h.
133. Důvod jako u výdajů řádných.
Částečná úhrada ve výši
67.000 Kč z úspor u kap. 11., tit. 2., § 4.,
věcné výdaje řádné.
134. Nebylo zapotřebí předpokládané
a počtu děZnictva, poněvadž k přestěhování
telegrafního akladu a dílen do nové rozsáhlejší
budovy a k rozšíření provozu nedošlo.
135. Pro nepředvídané překážky
nebylo lze provésti některé opravné
práce; dále vznikla úspora na palivu, ježto
telegrafní sklad a dílny nebyly dosud přestěhovány
do rozsáhlejší nové budovy; konečně
též výdaje za telegramy a telefonické
rozmluvy nedosáhly předpokládané výše.
136. Zkoušky radiotelegrafického materiálu
a pokusy s ním nebyly do konce roku skončeny, takže
nedošlo k zadání všech zamýšlených
objednávek.
137. Výplatou příspěvku fondu pro
úpravu řek v Čechách na regulaci řeky
Chrudinky, která z důvodů úsporných
se děje současně se zemními pracemi
pro technické cvičiště železničního
pluku. úhrada zajištěna z úpor u kap.
11., tit. 2., § 29., věcné výdaje mimořádné.
138. Odhadem preliminovaný náklad na pracovní
přídavky a premie nedosáhl očekávané
výše.
139. K vybudování projektovaného bezpečnostního
benzinového skladu nedošlo, ježto otázka
stavebního místa nemohla býti včas
vyřešena. Technické zkoušky se zařízením
pohonu automobilových vozidel nassávaným
plynem nebyly do konce roku skončeny, takže nákup
tohoto zařízení nebyl uskutečněn.
140. Menším provozem vozatajských dílen
v Brně následkem přestavby.
141. Na některé součástky vozatajského
materiálu k vyzbrojení leteckých útvarů
bylo třeba většího nákladu, než
rozpočteno.
Řízení dle § 7. zák. čís.
175/1919 Sb. z. a n. nebylo provedeno.
142. Výdaje na pracovní přídavky a
premie řidičům byly následkem menšího
počtu dílen a automobilových vozidel v provozu
nižší, než jak bylo počítáno.
143. Nákupem pušek následkem přezbrojení
armády.
Úhrada zajištěna z úspor u kap. 11.,
tit. 2., § 11., věcné výdaje řádné
v částce 2,998.383 Kč 95 h, § 14., věcné
výdaje řádné v částce
64.925 Kč 60 h, § 41., osobní výdaje
řádné v částce 8,080.000 Kč
a § 41., věcné výdaje řádné
v částce 1,000.000 Kč.
144. Objednávky ručních granátů
pro výcvik nemohly býti z technických důvodů
plně uskutečněny.
145. Ježto pokusy s některými druhy střeliva
nebyly včas skončeny, nedošlo k zamýšleným
objednávkám střeliva v plném rozsahu.
Z úspor bylo použito částky 5,448.279
Kč 57 h k částečné úhradě
překročení u kap. 11., tit. 2., § 32.,
věcné výdaje mimořádné.
146. Na opravy optických přístrojů
nebyl třeba předpokládaného nákladu.
147. Menším nákladem na pracovní přídavky
a premie řidičům, poněvadž některé
projektované útvary nebyly postaveny, čímž
bylo dáno do provozu méně automobilových
vozidel, než se předpokládalo.
148. Železniční vozy a lokomotivy pancéřových
vlaků přešly během roku do majetku vojenské
správy, takže nájemné nebylo v plném
rozsahu placeno. Odhadem preliminované výdaje na
opravy obrněných automobilů, ohňometů,
světlometů a balonů nedosáhly rozpočteného
nákladu.
149. K pořízení masek proti plynům
do konce roku nedošlo, jelikož pokusy nebyly skončeny.
Z úspor bylo použito částky 4,462.500
Kč k částečné úhradě
překročení u kap. 11., tit. 2., § 32.,
věcné výdaje mimořádné.
150. Ježto některá muniční skladiště
nebyla v roce dostavěna, bylo zaměstnáno
méně civilního dělnictva, než
se počítalo.
151. Nedošlo k nákupu souprav k prohlížení
pušek a jiného zbrojířského náčiní,
poněvadž technické vyřešení
a vyzkoušení nebylo včas skončeno.
Úspory pužito k úhradě překročení
u kap. 14., tit. 5., § 2., věcné výdaje
mimořádné.
152. Pro stanovení potřeby nebylo spolehlivého
podkladu.
Řízení dle § 7. zákona čís.
175/1919 Sb. z. a n. nebylo provedeno.
153. K projektované objednávce pokusných
dél nedošlo, ježto studijní práce
nebyly včas ukončeny, dále nebylo objednáno
vnitřní zařízení pokusné
střelnice v Malackách, poněvadž její
zřízení nebylo do konce roku definitivně
vyřešeno, konečně nebyla též
opatřena celá potřeba zaměřovačů
"Harlas", poněvadž nebyly konstruktivně
propracovány.
Z úspor použito částky 861.247 Kč
84 h k úhradě překročení u
kap. 11., tit. 2., § 21., věcné výdaje
mimořádné.
154. Bylo zapotřebí méně civilních
zaměstnanců, než jak rozpočteno.
155. Následkem většího rozsahu cvičení
v oblasti zemského vojenského velitelství
v Bratislavě, než bylo předpokládáno,
zvýšil se náklad na přídavky
pro pyrotechnický personál a pro personál
potřebný k vykopávání střel
a urovnání terainu.
Řízení dle § 7. zákona čís.
175/1919 nebylo provedeno.
156. K udržování střelnic pro střelbu
dělostřelectva nebylo třeba předpokládaných
nákladů; též příspěvek
na udržování střelnice v Milovicích
byl menší následkem příznivějšího
výtěžku z polního hospodářství
na střelnici. Projektované cvičiště
pro střelbu dělostřelectva proti létadlům
nebylo v roce 1925 zřízeno, takže nebylo výdajů
na jeho udržování.
157. Jak u výdajů řádných věcných
uvedeno, nedošlo ke zřízení projektovaného
cvičiště pro střelbu dělostřelectva
proti létadlům, poněvadž otázka
umístění nebyla do konce roku vyřešena.
158. Následkem přezbrojená a nutného
doplnění mobilisačních zásob
střelného prachu, s čímž nebylo
při sdělávání rozpočtu
počítáno.
Úhrada zajištěna úsporou u kap. 11.,
tit. 2., § 25., výdaje věcné mimořádné
v částce 5,448.279 Kč 57 h a u kap. 11.,
tit. 2., § 27., výdaje věcné mimořádné
v částce 4,462.500 Kč.
159. Snížením počtu dělnictva
následkem obmezení provozu a zdokonalení
výroby.
160. Strojní zařízení bylo nutno zdokonaliti,
k čemuž bylo třeba většího
nákladu, než rozpočteno. Mimo to bylo nutno
opatřiti součástky zapalovačů,
na něž nebylo rozpočtem pamatováno.
Řízení dle § 7. zák. čís.
175/1919 Sb. z. a n. nebylo provedeno.
161. Od vybudování továrny upuštěno,
nákladu bylo zapotřebí jen na udržování
zařízení.
162. Snížením počtu civilních
dělníků.
163. Úspory na stravovacím a oděvním
paušálu následkem menšího počtu
přijatých vojenských akademiků.
164. Poklesem kursu francouzského franku snížil
se náklad spojený s vysláním důstojníků
a voj. akademiků do ciziny, jenž byl preliminován
v pevné vyšší relaci. Dále snížením
nákladu na učitelské přídavky,
poněvadž některé kursy z technických
ďůvodů se nekonaly. O projektované náhradě
studijních výloh pro absolvované techniky
nebylo do konce roku rozhodnuto. Vzhledem k zák. č.
286/24 Sb. z. a n. nebylo najato civilní dělnictvo
v předpokládaném počtu.
165. Úspora na školních paušálech,
ježto předpokládaného počtu posluchačů
voj. inž. koleje a školy pro výchovu důstojníků
hospodářsko-správní služby nebylo
dosaženo.
166. Učební a studijní pomůcky byly
zakoupeny v menším rozsahu, než se předpokládalo,
následkem změn vyučovacího programu;
u šermířského a tělocvičného
nářadí bylo docíleno levnějších
cen; promítací a přijímací
kinematografické přístroje nebyly zakoupeny,
poněvadž požadované změny na těchto
přístrojích nebyly do konce roku skončeny.
167. Obmezenou účastí vojenských osob
při sportovních závodech, dále nižším
nákladem na honoráře učitelů.
168. Pro nedostatek vhodných místností nemohla
býti vojenská zátiší zřízena
v projektovaném rozsahu. Mimo to nebylo zapotřebí
v zamýšleném rozsahu objednati tělocvičné
nářadí.
169. Pro zvýšenou výrobu bylo třeba
opatřiti větší množství
surovin a provozních potřeb.
Řízení podle § 7. zákona č.
175/1919 Sb. z. a n. nebylo provedeno.
170. Přestěhováním ústavu do
nové budovy nastala potřeba doplniti jeho technický
inventář.
Úhrada ve výši 343.00! Kč zajištěna
z úspor u tit. 5., § 2., věcné výdaje
mimořádné. Co do zbytku řízení
podle § 7. zákona čís. 175/1919 Sb.
z. a n. nebylo provedeno.
171. Zhotovení pomníku neznámého vojína
v Římě bylo odsunuto na pozdější
dobu, poněvadž o umístěni jeho nebylo
dosud rozhodnuto.
172. Bylo zapotřebí méně smluvních
hrobníků; než jak rozpočteno.
173. Provedením nepředvídaných nutných
oprav na některých válečných
hřbitovech.
Řízení podle § 7. zákona čís.
175/1919 Sb. z. a n. nebylo provedeno.
174. Zamýšlený převoz taj. Klecandy,
plukovníka Švece a 17 popravených legionářů
z Ruska do vlasti se v tomto roce neuskutečnil. Koncentrování
válečných hrobů na Slovensku a Podkarpatské
Rusi bylo skončeno s menšími výdaji,
než jak se předpokládalo.
175. Značný počet záložníků
byl zproštěn od cvičení ve zbrani, poněvadž
se r. 1921 účastnili mobilisace.
Z úspor u výdajů řádných
bylo použito částky 8,080.000 Kč k částečné
úhradě překročení u kap. 11.,
tit. 2., § 24., věcné výdaje mimořádné.
176. Důvody jako u položky a) (čís.
175).
Z úspor bylo použito částky 1,000.000
Kč k částečné úhradě
překročení u kap. 11., tit. 2., § 24:,
věcné výdaje mimořádné.