993. Zpracováním značného počtu nedoměrku.

994. Ražením většího počtu mincí, než se předpokládalo při preliminování.

995. Nepreliminovanými příjmy a to: úroky z garanční zálohy u Anglobanky, úroky z vkladů uložených podle §u 5. zákona ze dne 11. července 1922, čís. 2 8 Sb. z. a n. u Zemské a Hypoteční banky, příjmy za splatné kupony cenných papírů, jež jsou uloženy u ústřední státní pokladny, dividendami z akcií hodonínského cukrovaru, úroky z uvěřených cel, úroky z peněz ponechaných u Zemské banky při úpisech IV. státní půjčky (sanační úpisy). K tomu přistupují ještě úroky ze záloh bance Bohemii, ze zápůjčky bance stavebních živností a lesnicko-dřevařské bance (nyní obchodní bance) a úroky ze zápůjčky poskytnuté městu Opavě a stavebnímu družstvu "Státních a jiných veřejných zaměstnanců" v Praze.

996. Zcizení státního majetku pozemkového bylo provedeno ve větším rozsahu hlavně v důsledku zákona ze dne 27. května 1919, čís. 318 Sb. z. a n.

997. Nepreliminovanými poplatky vybíranými ze státních říčních pozemků bez domovní pertinence a ze vzájemných ujednání u staveb silničních.

998. Refundováním vyúčtovatelných nákladu za rok 1924 a prodejem pomůcek k výpočtu dávky.

999. Větší spotřebou lihu.

1000. Evidenční a manipulační poplatky z dodatečně povoleného soupisu jmění, vrácený zbytek záloh na výlohy okolkovací akce, pokuty pro přestupky předpisů o soupisu majetku a 50% náhrady za bankovky s padělanými kolky.

1001. Stoupnutím dovozu minerálních olejů.

1002. Rozšířením státního dozoru hlavně na spořitelny a zvýšením poplatku některým ústavům. Mimo to likvidace zbývajících ústředen nebyla skončena.

1003. Větším výnosem některých státem spravovaných fondů a zaplacením režijních příspěvků zemských fondů k pensijním požitkům zeměměřičského personálu zaměstnaného při agrárních operacích za léta 1920 až 1922.

1004. Nepředvídaným stoupnutím počtu větších trestních případů.

1005. Vyššími dividendami z akcií společnosti "Telegrafia" za rak 1924 a hlavně z akcií Československé zbrojovky v Brně za rok 1923 a 1924.

1006. Splacením záloh a zápůjček poskytnutých svépomocným hospodářským sdružením k snadnějšímu opatření životních potřeb pro členstvo ve vyšší míře, než se předpokládalo.

1007. K vybírání poplatků nedošlo, poněvadž nebyly vydány potřebné prováděcí předpisy podle § 20. zákona ze dne 13. července 1922, čís. 236 Sb. z. a n.

1008. Větší počet trestních případů.

1009. Příznivějším hospodářským výsledkem akciových podniků, na nichž je stát zúčastněn.

1010. Zpracováním nedoměrků dávky na Slovensku a úroky z prodlení.

1011. Vyšší výnos 5%ních státních dávek vybíraných na základě zákona ze dne 27. května 1919, čís. 318 Sb. z. a n., ve znění zákona ze dne 15. dubna 1920, čís. 311 Sb. z. a n., nepreliminovaný výnos pokut ukládaných soudy a správními úřady; dále vyšší výnos fruktifikačních úroků z dražeb, jakož i větší příjem za t. zv. trestní útraty a želiárky a příznivější výsledek za prodané spořitelní knížky, soukromé losy a cenné předměty, jež byly prohlášeny za propadlé.

1012. Nepreliminovaný smluvní příplatek rafinerií z cukru zdaněného pro tuzemskou potřebu, vyúčtování přídělů poskytnutých státním pokladnám při převratu a bezprostředně po převratu, likvidační přebytek melasové ústředny, příjem za prodané resp. stranám vrácené cenné papíry, vrácené částky neupotřebených nouzových podpor z let minulých a splátky na zálohy poskytnuté na živelní pohromy v jižní Moravě v roce 1919.

1013. Vyúčtováním dosud v kontokorentu vedených účinů, které se týkají vzájemného účtování z doby před převratem mezi československými úřady a úřady bývalého Rakousko-Uherska, které nejsou nyní na území republiky československé.

1014. Přebytek manipulačních poplatků za povolení dovozu a vývozu.

1015. Provoz tabákové režie zavedením podnikového hospodářství od 1. ledna, 1925 byl zatížen nepreliminovanými výdaji obzvláště na pensijních a zaopatřovacích požitcích ve výší 80;000.000 Kč. Přes to však bylo docíleno bilančního zisku; jenž je oproti rozpočtenému přebytku vyšší o více než 51,000.000 Kč; hlavně zvýšením výtěžku z prodeje (tím i vyšším příjmem na dávce ze zisku), následkem stoupajícího odbytu tabákových výrobků, zejména cigaret, jakož i soustavnou úsporností ve výrobě všech tovarů.

1016. Přes to, že náklady stát.ní loterie byly nepreliminovanými výdaji na odměnách dle zákona čís. 289/1924, Sb. z. a n. a na pensijních a zaopatřovacích požitcích zvýšeny přibližně o 700.000 Kč, jest docílený zisk oproti preliminovanému vyšší o více než 3,800.000 Kč, hlavně rozmnožením počtu losů třídní loterie následkem větší poptávky; mimo to uložené peněžní přebytky vynesly na úrocích přes 1,600.000 Kč, kterýžto výtěžek nebyl preliminován.

1017. Ačkoliv provoz státní mincovny v Kremnici byl zatížen nepreliminovanými náklady na pensijní a zaopatřavací požitky a na odměny podle zákona čís. 289/1921, Sb. z. a n., jakož i odpisy z hodnoty inventáře, přece bylo docíleno bilančního zisku příznivějšího oproti rozpočtu o více než 4,000.000 Kč, hlavně ražbou většího počtu mincí, nežli se předpokládalo.

1018. Výtěžkem z eskontu směnek a rimes, jakož i z obchodu s cizinou. Naproti tomu byl výtěžek z eskontu cenných papírů a ze zápůjček na ně nižší, než se očekávalo.

1019. Nekompensovatelné náhrady a větší výtěžek z prodeje úředních tiskopisů.

1020. Nekompensovatelné náhrady.

1021. Počet příznivých výsledků sporů pro stát byl větší než bylo předpokládáno.

1022. Nekompensovatelné náhrady přeplatků.

1023. Výsledek nahodilý, vzniklý nekompensovatelnými náhradami řádných výdajů a výtěžkem z prodeje vyřazeného inventárního zařízení, kteréžto příjmy se nedají ani přibližně odhadnouti.

1024. Nahodilé nekompensovatelné náhrady, plynoucí z propočtení přídavků státním zaměstnancům za minulá leta.

1025. Náhrada přeplatků na jednotném drahotním přídavku.

1026. Nekompensovatelné náhrady drahotních přídavků.

1027. Zvýšením poplatků za dodací celní prohlídky a větším počtem těchto prohlídek.

1028. Nekompensovatelné náhrady.

1029. Vyšší příjem na nekompensovatelných náhradách za důchodkový dozor a za ubytování úředníků v místnostech státem najatých.

1030. Nahodilé nekompensovatelné náhrady.

1031. Vyšším příjmem na zvýšených poplatcích za domácí celní prohlídky a na nekompensovatelných náhradách všeho druhu.

1032. Následkem nedoměrků.

1033. Dodatečnými předpisy za léta minulá.

1034. Dodatečnými předpisy a tím, že daň činžovní byla rozšířena na některé obce podléhající dosud dani třídní a že značný počet budov ad daně činžovní osvobozených přešel do plné daně.

1035. Značnými nedoměrky.

1036. Zpracováním většího počtu nedoměrků.

1037. Vzrůstem vkladů u peněžních ústavů a dodatečnými předpisy.

1038. Tím, že byla zpracována značná část nedoměrků za předchozí léta.

1039. Dodatečnými předpisy na zrušenou daň. (Viz čl. VI. zák. ze dne 20. prosince 1924, čís. 299 Sb. z. a n.)

1040. Opravou nedoplatků z roku 1924.

1041. Dodatečnými předpisy na zrušenou daň (čl. VI. zákona ze dne 20. prosince 1924, čís. 299 Sb. z. a n.).

1042. Povalení k nošení zbraní a konání lovů bylo udělováno v menší míře, než se očekávalo.

1043. Značnými daňovými nedoplatky, intensivnějším jich vymáháním a nízkým preliminováním.

1044. Následkem zpracování značného počtu nedoměrků za minulá léta.

1045. Dodatečnými předpisy vzrostly nedoplatky a tím i úroky z prodlení.

1046. Zvýšeným dovozem rumunského dobytka a koloniálního zboží a následkem obilních cel stanovených vládním nařízením č. 111/1925 Sb. z. a. n.

1047. Při povaze těchto příjmů výsledek nahodilý.

1048. Jako u kap. 14. (čís. 966.)

1049. Jako u kap. 14. (čís. 968.)

1050. Jako u kap. 14. (čís. 969.)

1051. Jako u kap. 14. (čís. 971.)

1052. Stagnací na vinném trhu.

1053. Pokles spotřeby pro poměrně vysoké ceny.

1054. Výsledek nahodilý (náhradní daň).

1055. Jako u kap. 14. (čís. 979.)

1056. Dávka vybíraná podle uh. zák. článku XXV. z roku 1899 nebyla preliminována, poněvadž se předpokládalo, že bude zrušena.

1057. Nahodilé; týká se úroků z prodlení.

1058. Jako u kap. 14. (čís. 983.)

1059. Zvýšeným počtem zpoplatněných právních jednání, zejména převodů nemovitostí a vybíráním kvitančních poplatků srážkou podle zákona čís. 54/1925 Sb. z. a n.

1060. Účtováním dopravních daní železničních, připadajících na část železniční trati státních drah ležící na území Podkarpatské Rusi, od 1, ledna 1925 u této položky.

1061. Jako u kap. 14. (čís. 987.)

1062. Jako u kap. 14. (čís. 987.)

1063. Jako u kap. 14. (čís. 988.)

1064. Nahodilé příjmy, pro jichž preliminování není spolehlivého podkladu.

1065. Jako u kap. 14. (čís. 993.)

1066. Rozdíl mezi hodnotou nekolkovaných rakousko-uherských bankovek zabavených v trestním důchodkovém řízení a hodnotou bankovek po skončení řízení majitelům vrácených.

1067. Úroky z amortisační splátky města Mukačeva na pohledávku za zakoupený dům od státu, úroky ze vkladů státních vinných sklepů v Berehovu u poštovního úřadu šekového a z různých přechodných záloh.

1068. Tím, že úroky z pohledávky za městem Mukačevem za zakoupený dům od státu, preliminované u tohoto paragrafu, bylo třeba súčtovati jako úroky z movitého jmění státního u předcházejícího §u 4. Příjem 500 Kč je roční splátka města Mukačeva na kupní cenu.

1069. Evidenční poplatky ze zadržených vkladů, z dodatečného soupisu majetku a okolkování cenných papírů.

1070. Nedošlo ke zrušeni dozoru a ke snížení poplatků za dozor v té míře, jak se při preliminování předpokládalo.

1071. Výši podílů na úrocích z prodlení odvodních družstev nelze předem určiti.

1072. Nebylo uloženo větších důchodkových pokut a mimo to přeúčtování státního podílu z přebytku důchodkových pokut za minulá léta bylo v roce 1925 provedeno pouze u finančního ředitelství v Užhorodě.

1073. Nahodilé příjmy z propadlých hodnot při přestupcích valutárních předpisů.

1074. Zpracování nedoměrků nepokročilo v takové míře, jak se při preliminování předpokládalo.

1075. Hlavně větší výnos na pokutách ukládaných administrativními úřady podle § 23. zák. článku XX. z r. 1901, dále náhrady soudních útrat v trestním řízení a želiárky.

1076. Vrácený zbytek z nepoužité zálohy pro pohořelé ve Svaljavě, pokladní přebytek u hlavnoslužnovského úřadu v Mukačevě a různé nekompensovatelné náhrady mimořádných výdajů z předchozích let.

1077. Dotace od ústřední státní pokladny v Budapešti, poskytnutá bernímu úřadu v Mukačevě v době před okupací Podkarpatské Rusi a srážky z platů justičních zaměstnanců nepoužité k úhradě nákupních záloh, povolených státním zaměstnancům býv. uherskou vládou.

1078. Brožura "Abecední seznam posudků československé celní rady" měla příznivý odbyt, podíl připadající na ČSR z přebytku Mezinárodní unie pro ochranu známek byl příznivější, než bylo předpokládána; hlavně však náhrady osobních požitků.

1079. Náhrada výdajů z minulých let.

1080. Zápisné ze značného počtu hojně navštěvovaných kursů, výtěžek z odprodeje spisku "živnostenské poměry na Slovensku a Podkarpatské Rusi a nekompensovatelné náhrady výdajů z roku předchozího. Příznivý výsledek snížen byl tím, že byla odložena splatnost některých lhůt pro splátky na provozovací zápůjčky.

1081. Československé akciové plavební společnosti dunajské byla odepsána státní zápůjčka a výsledky hospodaření říčních plavebních podniků nepřipouštějí ještě zúročení vloženého kapitálu.

1082. Zvýšením počtu platných patentů, jakož i patentových přihlášek a vzestupem náhrad za tisk patentových spisů.

1083. Dodatečný odvod výtěžku z prodeje materiálu.

1084. Z pronájmu pletacích strojů v Silcích nebylo docíleno výtěžku. Nepříznivý výsledek byl zlepšen nekompensovatelnými náhradami a odvodem zbytků záloh z minulých let.

1085. Odpis nedobytných pohledávek, hlavně vrácení větší části poplatků přijatých v létech minulých. Příjmy skladiště v Novém Sadě byly menší, poněvadž bylo skladiště dáno do provozu soukromé společnosti.

Nepříznivý výsledek byl poněkud zlepšen větším výtěžkem z prodeje súčtovatelných tiskopisů ze zásob minulých let.

1086. Nekompensovatelné náhrady z minulých let.

1087. Následkem neúrody ovoce nebylo docíleno očekávaného výtěžku ze zahradního hospodářství a kromě toho výsledek různých příjmů povahy nahodilé nemohl býti přesně stanoven.

1088. Vykázaného výsledku docíleno bylo prodejem vyřazeného nábytku, náhradami drahotních přídavků a přídavků na děti a hlavně náhradou poskytnutou podnikem "Československá pošta" ministerstvu pošt a telegrafů za výkony v zájmu podniku.

1089. Očekávaného přebytku nebylo dosaženo, poněvadž provozní výsledek podniku byl zatížen nepreliminovanými účiny, které byly dle ustanovení vl. nař. č. 206/1924 Sb. r. a n. uhrazeny z provozních příjmů podniku a to:

Náklady na pense a zaopatřovací pažitky ve výši 106,335.063 Kč 44 h, jež byly preliminovány u kap. 8. 70%ní úhradou ryzí potřeby kap. 16., tit. 1., per 9,256.200 Kč 57 h jakožto náhradou správních nákladů ministerstva pošt a telegrafů za úkony konané v zájmu podniku, náklady na udržování poštovních budov státních v částce 882.376 Kč 42 jež byly preliminovány u kap. 20., tit. 14. a konečně umořovacími odpisy peněžních hodnot věcného majetku per 10,686.672 Kč 27 h.

Zatížení provozního výsledku tím způsobené bylo zmírněno částečně příjmy na pensijních příspěvcích v částce 23,994.788 Kč 87 h, jež byly preliminovány u kap. 8. a úroky z přebytků odvedených podniku ve správním roce per 3,486.949 Kč 0 7 h, jež vůbec nebyly preliminovány.

Nebýti těchto nepreliminovaných výdajů, jevil by se výsledek takto:

příjmy..... 1.038,905.975 Kč 73 h,

výdaje..... 793,412.689 " 57 "

tudíž přebytek.. 245,493.286 " - "

který jest příznivější o 3,882.230 Kč 16 h, než jak bylo preliminováno.

1090. Příznivý výsledek vznikl zaúčtováním nepreliminované 60%ní náhrady nákladu titulu 1., kap. 17. za správní výkony ministerstva železnic pro podnik "Čsl. státní dráhy" ve smyslu §u 12. vl. nař. ze dne 26. ledna 1925, č. 19. Sb. z. a n. (zbývajících 40% bylo účtováno na vrub finanční správy), zvýšením nájemného z pronajatých místností, podílem z prodeje "Ročenky státních a soukromých drah" a konečně příjmem z válečné přirážky k dovoznému při nákladní dopravě místní dráhy Kounice-Ivančice-Oslavany.

Příznivý výsledek se snížil menšími příjmy za úřední publikace ministerstva železnic a tím, že nebylo dosaženo předpokládaného příjmu z prodeje nových tarifů (srovnej odůvodnění kap. 17.stát. výdaje, tit. 1., věcné výdaje mimořádné).

1091. Místní dráha Benešov-Vlašim-Dol. Královice splatila z části státem jí poskytnutou záruka, jakož i úroky z garančních záloh a ze záloh na provozní schodek.

úroky zaplatily mimo to:

a) z garančních záloh: místní dráhy Jičín-Rovensko-Turnov a Vsetín-Velké Karlovice.

b) ze záloh na provozní schodek: místní dráhy Jindřichův Hradec-Nová Bystřice, Něm. Brod-Humpolec, Zar. Lázně-Karl. Vary, Karl. Vary-Johanngeorgenstadt a Schönwehr-Loket.

1092. Příčiny, pro které nebylo dosaženo preliminovaného přebytku, jsou tyto: sloučení výdaji zestátněných 48 místních drah (zákon z 25. června 1925, č. 156 Sb. z. a n.) s účiny čs. státních drah, vyšší výdaje na pense a odbytné zaměstnancům restringovaným podle zákona čís. 286 ex 1924, 60°%ní úhrada výdajů výsostní služby (kap. 17., tit. 1.), jakož i výplata 50% resp. 150%ních drahotních přídavků zaměstnancům na Slovensku a Podkarpatské Rusi a vyšší potřeba na výkupní rentu Severní dráhy Ferdinandovy, kteréžto potřeby nebyly rozpočtově zajištěny.

Tento nepříznivý výsledek byl částečně zmírněn tím, že bylo dosaženo vyšších provozních příjmů, hlavně připočtením příjmů od postátněných místních drah, vyšším nájemným z vozidel, příjmy úrokovými a zvýšeným výtěžkem z prodeje vyřazených vozidel.

Vysvětlivky k provoznímu účtu (str. 264):

Před odůvodněním nepříznivého výsledku provozního (rozpočtený přebytek: 191,531.240 Kč, dosažený přebytek: 77,354.617 Kč 64 h) nutno se zmíniti o tom, že 1. lednem 1925 byla zavedena u státní správy železniční nová účetní soustava na podkladě dopického účtování. Tomuto způsobu účtování byl také již přizpůsoben rozpočet pro rok 1925, při jehož sestavování byla uplatňována zásada nedoúčtování proti bruttoúčtování za účetní soustavy kameralistické. Aby pak bylo zřejmo, jakých nákladů vyžadují jednotlivá služební odvětví, byla praktikována zásada, že úkony konané některým služebním odvětvím pro jiná služební odvětví musí onomu býti nahrazeny. Dále bylo stanoveno, že účiny pomocných závodů, jako dílen, výroby jízdenek, elektráren a plynáren neúčtují se již přímo jako účiny provozní, nýbrž na zvláštních účtech vedlejších. Teprve rozdíly mezi příjmy a výdaji těchto pomocných závodů účtují se na konci roku jako hrubý výtěžek nebo schodek v provozním účtu. Pro sestavení rozpočtu na rok 1925 za zmíněných předpokladů nebylo ani určitých přesných dat, ani potřebných zkušeností, následkem čehož nemohla býti vždy a všude stanovena správná potřeba, resp. správná úhrada. K tomu přistoupilo ještě, že s účinností od 1. ledna 1925 bylo ustanovením zák. ze dne 25. června 1925, čís. 156 Sb. z. a n., zestátněno 48 místních drah, jichž účiny byly přičleněny k účinům čs. státních drah. Následkem všech těchto okolností nevystihuje srovnání konečných výsledků s částkami stanovenými rozpočtem stav, jaký byl při sděláni rozpočtu předvídán, a jeví se tudíž podstatné odchylky oproti rozpočteným částkám. K tomu jest ještě třeba podotknouti, že ani rok 1925 neposkytoval té konsolidace hospodářských poměrů, která by umožnila, aby mohla býti výkonnost dopravy státních drah plně využita.

Provozní výdaje:

Oddíl A.

Oproti rozpočtu (300,960.900 Kč) jeví se výsledek celkově nepříznivější o 3,266.594 Kč 44 h, následkem toho, že výkupní renta Severní dráhy Ferdinandovy, vyplácená dosud v korunách rakouských, z rozhodnutí Preparační komise musila býti vyplacena v korunách československých, pro kterýžto způsob výplaty nebylo učiněno dostatečné úvěrové opatření. Nepříznivý výsledek se snížil tím, že platy, týkající se ústecko-Teplické dráhy a Buštěhradské železnice, nebyly plně realisovány; dále bylo docíleno úspory poklesem francouzského franku při placení anuit společnosti státní dráhy a konečně nedošlo ještě k vyúčtování úroků z úvěru poskytnutého Rakovnickou městskou spořitelnou na stavbu obytných budov pro železniční zaměstnance.

Oddíl B.

Ve službě výkonné resultuje celkový nepříznivý výsledek o.... 213,928.899 Kč 99 h,

který po přičtení předchozího výsledku....... 3,266.594 Kč 44 h

a srážky na další interkalář a jiné úspory...... 60,572.670 Kč - h

dostupuje částky celkového nepříznivého výsledku... 277,768.164 Kč 43 h.

Výsledek služby výkonné jeví se při osobních výdajích řádných nepříznivější o...... 209,803.349 Kč 34 h

a osobních výdajích mimořádných nepříznivější o... 82,016.331 Kč 65 h,

dohromady nepříznivější o.. 291,819.680 Kč 99 h;

při věcných výdajích řádných příznivější o...... 73,904.836 Kč 71 h.

při mimořádných příznivější o 3,985.944 Kč 29 h, dohromady příznivější o... 77,890.781 Kč - h.

§ 1.

a) Oproti rozpočtu (141,858.330 Kč) jest výsledek celkově nepříznivý o 29,612.991 Kč 44 h; vznikl většími výdaji následkem intimací a stabilisací personálu, větší potřebou na odměny a výpomoci a na drahotní přídavky, zvláště pak další výplatou 50 resp. 150%ního drahotního přídavku zaměstnancům na Slovensku a Podkarpatské Rusi, výplatou odměn podle zákona č. 289/1924 Sb. z. a n. a konečně zaúčtováním 60%ní kvoty osobních výdajů výsostní služby (kap. 17., tit. 1.), pro kteréžto poslednější potřeby nebylo učiněno úvěrové opatření a menšími náhradami osobních výdajů. Nepříznivý výsledek se snížil úsporami docílenými na cestovném.

b) Oproti rozpočtu (8,788.690 Kč) jest výsledek příznivý o..... 540.636 Kč 27 h, který povstal větší spotřebou tiskopisů při zavedení nového účetního systému, zejména však zaúčtováním 60%ní kvoty věcných výdajů, výsostní služby (kap. 17., tit. 1.) na vrub podniku ČSD. Tento nepříznivý výsledek byl snížen úsporami na příspěvcích svazovým organisacím a tím, že osobní požitky nosičů uhlí a vrátných byly účtovány při osobních výdajích.

§ 2.

a) Oproti rozpočtu (437,282.420 Kč) jest výsledek celkově nepříznivý o 23,475.045 Kč 17 h, hlavně následkem vyšší potřeby na mzdy a denní platy (zestátnění místních drah), jakož i na náhrady místního přídavku (značnější počet pensionování), na odměny a výpomoci, na cestovné a na jednotný drahotní i přechodní přídavek, na další výplaty slovenského přídavku a odměn podle zákona čís. 289/1924 Sb. z. a n., kteréžto výplaty nebyly rozpočtově zajištěny. Nepříznivý výsledek se snížil úsporami na stálých požitcích, služebních přídavcích, na nákladu na služební šat a drahotních přídavcích na děti, jakož i o náhradu za výkony ve větší míře konané pro jiná odvětví služební.

b) Oproti rozpočtu (120,898.000 Kč) jest výsledek příznivější o.... 10,497.854 Kč 51 h, odsunutím udržovacích prací (výměn pražců a kolejiva), dále rušením strážnických míst. Výsledek byl snížen většími výdaji na přestavbu zábran, na udržovací práce na budovách a na nápravu škod způsobených velkou vodou.

§ 3.

a) Oproti rozpočtu (724,226.280 Kč) jest výsledek celkově nepříznivější o 74,882.269 Kč 25 h; vysvětluje se zejména tím, že účiny zestátněných místních drah byly sloučeny s účiny čsl. stát. drah, že provedení restrikce se z valné části přesunulo do roku 1926 a výplata slovenského přídavku a odměn podle zákona č. 289/1924 Sb. z. a n. nebyla rozpočtem opatřena a konečně, že náhrady za výkony jiných služebních odvětví dostoupily značné výše. Nepříznivý výsledek byl snížen zlevněním cen služebního šatu a úsporami na drahotních přídavcích na děti.

b) Oproti rozpočtu (48,733.480 Kč) jest výsledek nepříznivější o.... 5,22.9.734 Kč 33 h z důvodu vyšší potřeby pro zestátněné místní dráhy, dále na zavedení paušálních odměn za čištění osobních vozů a na výplatu provisí z prodeje jízdních lístků. Nepříznivý výsledek se snížil odsunutím oprav a obnov staničních zařízení a inventáře.

§ 4.

a) Oproti rozpočtu (290,160.740 Kč) jest výsledek nepříznivější o... 35,503.375 Kč 77 h z těchže příčin, jako u služby staniční a též proto, že náhrady za výkony pro jiná odvětví služební nedosáhly rozpočtené částky. Nepříznivý výsledek se snížil o úspory na denních platech a mzdách, na služebních přídavcích a na cestovném.

b) Oproti rozpočtu (12,178.250 Kč) jest výsledek příznivější o.... 1,765.891 Kč 67 h; hlavně odložením oprav a obnovy vlakové výzbroje a úsporou při osvětlování osobních vozů, dále provedením přeměny osvětlování plynového na elektrické.

§ 5.

a) Oproti rozpočtu (397,299.200 Kč) výsledek nepříznivější o.... 30,861.394 Kč 26 h má tytéž příčiny jako u předchozího odvětví služebního. Mimo to dodatečná stabilisace zaměstnanců vyžadovala vyššího nákladu. Nepříznivý výsledek se snížil úsporami na denních platech a mzdách, na služebních přídavcích, premiích, cestovném a na drahotních přídavcích na děti, jakož i tím, že náhrady za výkony pro jiná odvětví služební byly větší, než předpokládáno.

b) Oproti rozpočtu (473,020.120 Kč) jest výsledek nepříznivější o... 24,151.444 Kč 30 h; vznikl vyšší potřebou na palivo pro lokomotivy (zestátnění místních drah), snížil se však menší potřebou materiálu pro stroje; tendry a vozy, jakož i pro vodárny a výtopny, zejména však odsunutím udržovacích prací a obnovy různých zařízení ve výtopnách a vodárnách.

§ 6.

Oproti rozpočtu (735,353.640 Kč) byl výsledek příznivější o..... 98,119.502 Kč 94 h docílen zejména odsunutím oprav a obnovy strojů, tendrů a nákladních vozů ve prospěch oprav vozů osobních, jakož i proto, že provoz dílny v Trnavě nebyl zahájen.

§ 7.

Oproti rozpočtu (54,465.530 Kč) výsledek nepříznivější o....... 6,867.873 Kč 79 h vznikl jednak vyúčtováním podílu Svazu povinného ručení za II. pololetí 1924 a I. pololetí 1925, kursovní ztrátou a vyšší potřebou na náhrady za zranění a usmrcení osob, jednak vyúčtováním anuit, hypotekárních zápůjček; jakož i vyplacením záloh na honorování převzatého prioritního kapitálu zestátněných místních drah. Nepříznivý výsledek se snížil menšími výdaji na náhrady za poškození věcí, menším počtem odpisů nedobytných pohledávek, jakož i menším výdajem na daně.

§ 8.

a) Oproti rozpočtu (299,183.820 Kč) jeví se výsledek nepříznivější o.. 97,484.605 Kč 10 h následkem větších výdajů na pense a odbytné restringovaným zaměstnancům (zák. č. 286 a 287 ex 1924 Sb. z. a n.; srovnej též kap. 17., tit. 1/A, pol. 2.), pro něž nebylo učiněno rozpočtové opatření; dále byla zvýšená potřeba na léčebné důchody úrazové, na přídavky k pensím, přiznané restringovaným zaměstnancům a na zvýšené osobní výdaje důvěrnických sborů (častější výborové schůze), konečně, že přiúčtované náhrady nedosáhly ani z polovice rozpočtené částky. Nepříznivý výsledek se snížil tím, že se zmenšil zaměstnavatelský příspěvek k nemocenské pokladně následkem úbytku členstva (restrikce), úpravou drahotních přídavků k pensím, regulovaným podle zák. č. 287/1924 Sb. z. a n.snížením srážek převzatých za zaměstnance (úbytek personálu) a konečně snížením nákupní ceny uhlí vydaného oprávněným zaměstnancům.

b) Oproti rozpočtu (546.020 Kč) jest výsledek příznivější o...... 311.276 Kč 28 h, jelikož náklad na odborné železniční školství nedosáhl preliminované částky.

§ 10.

Oproti rozpočtu (10,800.000 Kč) výsledek příznivější o........ 3,985.944 Kč 29 h byl docílen tím, že nákup inventáře a opatření strojního zařízení pro výtopny byl omezen na nejnutnější potřebu a náklady na udržování, resp. adaptace v najatých soukromých budovách se podstatně snížily. Příznivý výsledek se snížil většími výdaji na úpravu, resp. přeměnu osobních vozů a tím, že byla poskytnuta náhrada za ochranný pilíř na dole "Anna" v Prunéřově.

Provozní příjmy:

Oproti celkovému nepříznivějšímu výsledku provozních výdaji o.. 277,768.164. Kč 43 h jeví se celkový výsledek provozních příjmů příznivější o......... 163,591.542 Kč 07 h.

Oddíl A.

§ 1.

Oproti rozpočtu (3.813,180.000 Kč) jest výsledek příznivější celkově o 130,928.753 Kč 53 h. Vyšších příjmů bylo docíleno při dopravě osob, zboží nákladního a pošty, hlavně připočtením příjmů od postátněných místních drah, kdežto v dopravě zavazadel a rychlozboží nebylo docíleno preliminovaných částek. Na výsledek příjmů z přepravy mělo nepříznivý vliv zavedení jednotného baremu na zestátněných místních drahách, snížení exportního tarifu uhelného a tarifní slevy na různé druhy zboží.

§ 2.

Oproti rozpočtu (354,859.610 Kč) jest výsledek příznivější o.... 24,454.493 Kč 52 h; byl docílen značnou měrou nájemným za vozy, zvýšením nájemného a výhodným využitím naturálních bytů, větším výkonem odborů pro udržování dráhy pro cizí strany, úpravou vlečkových paušálu na býv. Buštěhradské železnici a Ústecko-Teplické dráze podle norem ČSD. a větším výnosem příjmů z provozu mezinárodní společnosti lůžkových vozů, jakož i úroků z účinů bankovních a saldoven. Zvýšení příznivého výsledku způsobeno bylo zejména zaúčtováním náhrady za mimořádné odměny podle zák. č. 289/1924 Sb. z. a n. (91,186.204 Kč 01 h) a za vyšší náklad nn pense podle zákona č. 287/1924 Sb. z. a n. (20,813.727 Kč 96 h) k dobru ostatních příjmů. Tyto částky tvoří vyrovnávací položky výdajů účtovaných na příslušných záhlavích služby výkonné a byly pak tyto výdaje celkově vykázány jako nepreliminované výdaje kap. 17. na tit. 1/A.

Příznivý výsledek snížil se však o více než 139,000.000 Kč tím, že z pomocných závodů pro provoz nedocílily dílny očekávaného výtěžku a dále, že i náhrady za používání železničních zařízení nedosáhly preliminované výše.

§ 4.

Oproti rozpočtu (1,097.000 Kč) výsledek příznivější o....... 8,208.295 Kč 02 h byl dosažen hlavně větším výtěžkem z prodeje starých vyřazených vozidel a ze zrušených stavebních zařízení a tím, že byly značnější měrou splaceny umořovací podíly za průmyslové koleje.

1093. Náhrady všeho druhu.

1094. Výtěžek za vyřazený osobní automobil.

1095. Příjem tento jest náhrada od podniku státní lesy a statky za náklad na generální ředitelství. (Viz výdaje kap. 18, tit. 1, 5 2, str. 81).

1096. Příznivého výsledku bylo docíleno mimořádnou těžbou a výhodným prodejem dříví na školním polesí v Hranicích a Jemnicích a větší poptávkou po odborných spisech a učebnicích. Tento větší příjem byl zmenšen tím, že nedošlo ku zřízení školního hospodářství ve Smiřicích n. L. a v Holiči. Provoz lihovaru v Sabinově byl zastaven a výroba přenesena do státního lihovaru v Košicích. Na Slovensku byla poškozena školní hospodářství zejména v Rimavské Sobotě, Oravském Podzámku i Veličné živelními pohromami a neúrodou.

1097. Náhrady všeho druhu.

1098. Zvýšená činnost některých výzkumných ústavů a pokusných stanic a výnos objektů zřízených teprve během roku 1925.

1099. Nekompensované náhrady.

1100. Větší a výhodný prodej sazenic a stromků z ovocných a révových školek a vyšší příjem na poplatcích za zprostředkování práce zemědělskému dělnictvu na Slovensku.

1101. Nedošlo k provedení župního zřízení a nebyla proto uskutečněna nová úprava lesní inspekční služby, z níž měly státu plynouti poplatky ad majitelů lesů.

1102. Výhodným prodejem vyřazených koní a užitkového dobytka, výnosem hospodářských plodin a výrobků a větším výtěžkem z připouštěcích poplatků, jakož i z náhrad všeho druhu.

1103. Náhrady na drahotních přídavcích z propočítání služebních let bývalým důstojníkům a poddůstojníkům při přeřazení do civilní státní služby.

1104. čilý obchod dobytkem přivodil větší výnos na taxách za prohlídky dobytka. Po očkovacích látkách ze státního ústavu diagnosticko-serotherapeutického byla velká poptávka. Naproti tomu vybráno méně na pokutách za přestoupení zákona o nákazách zvířecích.

1105. Náhrady všeho druhu.

1106. Náklady podniku Státní lesy a statky byly odhadnuty pro rok 1925 při majetku nalézajícím se v Čechách, na Moravě, ve Slezsku a na Slovensku, resp. při výdajích společných

na.... 346,237.837 Kč

a při majetku na Podkarpatské Rusi na.. 55,151.738 Kč.

Podle provozního účtu za rok 1925 činily skutečné náklady... 262,912.029 Kč 81 h a 21,301.060 Kč 13 h;

byly tedy proti rozpočteným částkám menší o 83,325.807 Kč 10 h a 33,850.677 Kč 87 h.

Těžby podniku v roce 1925 byly rozpočteny pra statky a lesy nalézající se v Čechách, na Moravě, ve Slezsku a na Slovensku na.... 455,243.200 Kč

a pro lesy na Podkarpatské Rusi na.... 80,886.300 Kč.

Dle provozního účtu docíleno těžeb celkem. 352,509.530 Kč 73 h a 25,202.523 Kč 42 h,

tedy méně o 102,733.669 Kč 27 h a 55,683.776 Kč 58 h.

Proti preliminovanému přebytku per........... 134,739.925 Kč

byl tudíž docílen čistý zisk pouze 93,498.964 Kč 21 h,

to jest méně o....... 41,240.960 Kč 79 h,

z kteréžto částky připadá na Čechy, Moravu, Slezsko, Slovensko a na společné náklady a těžby... 19,407.862 Kč 08 h

a na lesy v Podkarpatské Rusi 21,833.098 Kč 71 h.

Nižší náklady a těžby vznikly omezením provozu cukrovarů následkem nepříznivých poměrů na trhu cukerním a při hospodářství polním; při hospodářství lesním, zejména na Podkarp. Rusi, nemohla býti z nedostatku lesních drah, silnic, jakož i vodních cest vytěžena veškerá k těžbě určená hmota, hlavně bukové dříví.

Naproti tomu stouply správní náklady jednotlivých ředitelství (§ 1a) úpravou platů a výplatou pensijních požitků zaměstnanců statků, získaných na základě mírových smluv, dodatečným propočtením služební doby zaměstnancům převzatým, pak výplatou odměn podle zákona číš. 289/1924 Sb. z. a n.

Vyšších těžeb u jednotlivých ředitelství (§ 1a) bylo docíleno na nájemném a pachtovném za byty a pozemky a na pensijních příspěvcích pragmatikálních zaměstnanců, jež se účtují ve prospěch podniku. Další nové těžby byly na úrocích z odvodů přebytků finanční správě a z podílu na výnosu akcií akc. spol. pro průmysl cukrovarnický v Hodoníně z kampaní 1923/1924 a 1924/1925.

1107. Náhrady všeho druhu.

1108. Pro nepříznivou hospodářskou situaci nebylo dosaženo očekávaných výnosů ze školních statků a hospodářské zásoby byly prodávány za levnější ceny. Také úroky a půjčky poskytnuté vinařům a vinařským družstvům v okolí Berehova byly jen částečně splaceny.

1109. Náhrady všeho druhu.

1110. Nekompensovatelné zbytky súčtovatelných záloh z předešlých let a náhrady všeho druhu.

1111. Větší příjem z prodeje vyřazených koní a na připouštěcích poplatcích, jež byly zvýšeny; dále náhrady všeho druhu.

1112. Taxy za prohlídky dobytka byly zvýšeny a příjem na pokutách za podloudnou dopravu dobytka a přestoupení zvěrolékařských předpisů byl větší.

1113. Větším počtem předplatitelů a zvýšením předplatného na úřední věstník a odprodejem děl vydaných ministerstvem spravedlnosti.

1114. Nekompensovatelné náhrady mimořádných výdajů z let předešlých a výtěžek z prodeje starého automobilu.

1115. Prodejem kočáru a postroje.

1116. Startováním většího množství spisů, intensivnějším a úspěšnějším vymáháním náhrad trestních nákladů a vyššími příjmy na schovacích a nájemních poplatcích ze skladiště dražební síně v Praze. K tomu přistupují nekompensovatelné náhrady řádných výdajů z let předešlých a větší výnos z polního hospodářství a zahradnictví při věznicích.

1117. Nekompensovatelné náhrady mimořádných výdajů z let předešlých.

1118. Nekompensovatelnými náhradami řádných výdajů z předešlých let, většími náhradami trestních nákladů placených za trestance na Slovensku a následkem většího počtu vyšetřovanců, než se předpokládalo.

1119. Nekompensovatelné náhrady mimořádných výdajů z předešlých let.

1120. Nekompensovatelné náhrady mimořádných výdajů z let předešlých.

1121. Menší poptávkou po práci vězňů.

1122. Nekompensovatelné náhrady mimořádných výdajů z let předešlých.

1123. Větší příjem z prodeje publikací a různé náhrady.

1124. Nekompensovatelné náhrady přeplatků na drahotních přídavcích v minulých letech následkem opozděného hlášení změn v rodinných poměrech zaměstnanců.

1125. Nekompensovatelná náhrada.

1126. Zvětšenou poptávkou po hydrologických publikacích, pronájmem ústavní záhrady v Podbabě a nekompensovatelnými náhradami přeplacených pensijních poj. premií za rok 1924.

1127. Nekompensovatelná náhrada přeplatku státní tiskárně ve Vídni za hydrologické publikace.

1128. Větší výnos manipulačního příspěvku uhelného následkem zvýšené těžby.

1129. Větší výnos příspěvku na uhelnou radu následkem zvýšené těžby uhlí a tím, že zamýšlené omezení vybírání příspěvků na určité druhy uhlí nebylo provedeno.

1130. Větší výnos režijního příspěvku následkem zvýšeného dovozu minerálních olejů.

1131. ústav nebyl dobudován a sazby za provedené pokusné rozbory a odborná dobrozdání nebyly stanoveny.

1132. Větší příjem z výtěžku ambulantního cejchování na periodických okružních cestách cejchovních úředníků na Slovensku a z poplatku za zkoušení elektrických měřidel.

1133. Větším příjmem na poplatcích puncovních a manipulačních, ježto bylo předloženo větší množství drahých kovů k puncování, než bylo očekáváno.

1134. Elektrárenské společnosti, na nichž stát je kapitálově zúčastněn, nevyplácely dividend, protože používaly finančních přebytků k mimořádným odpisům investovaného kapitálu ve smyslu zákona čís. 102 z roku 1921 Sb. z. a n. Hydrocentrály nejsou dosud v pravidelném chodu a nájemného z hydrocentrál bylo použito na zaplacení daně z vodní síly, čímž byl snížen jejich výnos.

1135. Státní elektrárna v Komárně nebyla v plném provozu.

1136. Větší příjem ze zkušebních tax civil. techniků a z poplatků za cejchování labských člunů a lodí, náhrady rozdílu mezi sníženým a plným jízdným při služebních cestách v zájmu stran a různé nekompensovatelné náhrady.

1137. Předepsáním náhrad společných výloh delimitačních, připadajících na zúčastněné státy z let minulých. Různé nekompensovatelné náhrady.

1138. větším výtěžkem z prodeje ovoce a trávy, větším výnosem státního lomu v šátoroši u Lučence a náhradami všeho druhu.

1139. župy na Slovensku nemohly vzhledem k finančnímu stavu spláceti dlužné konkurenční příspěvky.

1140. Vyšších příjmů docílena hlavně v echách a na Slovensku větším provozem ve státních říčních přístavech a zvýšenou činností přístavních jeřábů, větším odprodejem vyřazeného stavebního a plavebního materiálu, prodejem vykácených stromů na státních říčních pozemcích, pronájmem kancelářské a skladištní budovy v Holešovicích a zvýšením nájemního v přístavní kolonii bratislavské; konečně náhradami všeho druhu.

1141. Omezením a odsunutím některých prací vodních v historických zemích odpadly konkurenční příspěvky zájemců.

1142. Nájemné ze státního mlýna v Nymburce pojaté do rozpočtu na rok 1925 nebylo zapraveno, poněvadž mlýn byl odevzdán novému majiteli v držení koncem roku 1924. Nájemného za pozemky v Praze na Těšnově, ve čtvrti svatopetrské, nebylo dosaženo v očekávané výši; novému nájemci mlýnů v Karlíně bylo prominuto nájemné za 2. půlletí v náhradu za převzatý zařizovací náklad předchozího nájemce.

1143. Příjem z provozu státních přístavů na Labi nedosáhl odhadnuté výše.

1144. Nekompensovatelné náhrady.

1145. Doplatek na účet bývalé státní loděnice v Komárně za dostavbu obytné lodi dunajské. 1146. Vrácená záloha poskytnutá v roce 1923 společnosti "Ostreederei" ve Štětíně na provoz čs. oderských lodí.

1147. Poklesem kutací činnosti na Slovensku.

1148. Výtěžek z prodeje osobního automobilu a ventilátoru s motorem báňské chemické zkušebny v Mostě a nekompensovatelná náhrada zálohy na zakoupení přístroje pro měření topné páry.

1149. Odbyt úředních publikací byl menší, než se očekávalo a také chemické rozbory byly prováděny v menším rozsahu.

1150. Cejchování radioaktivních preparátů v ústavu je teprve v počátcích a provádělo se v malém rozsahu, příjmy na poplatcích nedosáhly tudíž očekávané výše.

1151. Dostavbou nových činžovních domů pro státní zaměstnance a vojenské gážisty zvýšily se příjmy plynoucí z nájemného.

1152. Náhrady nekompensovatelné a náhrady záloh na mimořádné udržování a opravy státních budov.

1153. Zapravením v roce 1924 splatných příspěvků městských obcí v Piešťanech a Zvoleni na stavbu státní lidové a měšťanské školy, na stavbu reformního reálného gymnasia, dále nepředvídanými příspěvky obcí okresu prievidzského na stavbu státního reálného gymnasia v Prievidze, pak příspěvek župního úřadu v Bratislavě na stavbu státní hospodářské školy v Uherské Skalici, konečně nepředvídaným příjmem z prodeje polohopisných plánů státní regulační komise v Praze.

1154. V rozpočtu vykázaný přebytek jest součtem peněžního přebytku v částce.... 36,566.856 Kč

a interkalárních úspor v částce... 5,374.824 Kč

celkem... 41,941.680 Kč.

Pro posouzení výsledku hospodaření ve státních podnicích nyní zkomercialisovaných jest směrodatný hospodářský přebytek. Rozpočet měl býti tudíž konstruován na tomto podkladě a podle zásad vytknutých ve vládním nařízení ze dne 25. září 1924, čís. 206 Sb. z. a n., což se nestalo proto, poněvadž citov. vládní nařízení nebylo v době sestavení rozpočtu ještě vydáno.

Z hospodářského podnikání vyplývající ryzí zisk jest podle přílohy k rozpočtu vykázán pouze částkou......... 18,436.956 Kč - h.

Přičtou-li se interkalární úspory v částce......... 5,374.824 Kč - h,

měl činiti očekávaný hospodářský přebytek čili bilanční ryzí zisk.......... 23,811.780 Kč - h.

Podle účtu ztráty a zisku skončilo však hospodářské podnikání v roce 1925 u státních báňských a hutnických podniků ztrátou v částce......... 4,766.418 Kč 82 h,

takže nepříznivý výsledek proti rozpočtu dosahuje částky... 28,578.198 Kč 82 h.

Na nepříznivý provozní výsledek působily tyto výdaje s nimiž při sestavování rozpočtu státních báňských a hutnických závodů nebylo počítáno, poněvadž se předpokládalo, že budou uhrazeny v jiných rozpočtových úvěrech resp. v úhradových zákonech ve smyslu zákona čís. 289/1924 Sb. z. a n.:

1. Výplata drahotních přídavků báňským provisionistům ve výši...... 17,325.088 Kč 47 h.

2. Výplata pensijních a zaopatřovacích požitků pragmatikálním zaměstnancům a je jich pozůstalým v částce.. 6,519.201 Kč 42 h

včetně výloh spojených s prováděním zákona čís. 287 Sb. z. a z. z r. 1924 (změna předpisů o odpočivných a zaopatřovacích požitcích).

3. Výplata mimořádných odměn podle zákona čís. 289 Sb. z. a n. z r. 1924. v úhrnné částce 1,574.704 Kč 94 h,

celkem... 25,418.994 Kč 88 h.

Zbytek nepříznivého výsledku (28,578.198 Kč 82 h - 25,418.994 Kč 83 h) v částce 3,159.203 Kč 99 h

vysvětluje se hlavně tím, že nebylo dosaženo očekávaného zisku z prodeje výrobků, které následkem menšího odbytu zejména u závodů v Podbrezové a Jáchymově zůstaly kancem roku 1925 ve větším množství na skladě a vykazují se v bilanci výrobní hodnotou.

Hospodářské výsledky jednotlivých závodů lze seznati z příslušných detailních účtů ztráty a zisku na str. 278.

1155. Týká se převzetí ryzího zisku z provozu státních uhelných skladů v Praze za rok 1924. Sklady tyto hospodařily do konce roku 1924 mimo státní rozpočet. Na základě vládního nařízení čís. 206 Sb. z. a n. z u. 1924 o hospodaření v podnicích státem spravovaných bylo rozhodnuto, aby i tyto sklady byly přičleněny k ostatním státním báňským a hutnickým závodům, při čemž bylo převzato do počáteční bilance i veškeré jejich jmění.

1156. Větším počtem okružních čest cejchovních úředníků a převzetím úřadu pro známkování sudů v Berehovu do státní správy.

1157. Nekompensovatelné náhrady přeplacených osobních požitků státních zaměstnanců v letech minulých.

1158. Nekompensovatelné náhrady přeplacených drahotních přídavků v letech minulých.

1159. Konkurenční příspěvky obcí na udržování státních silnic za minulá leta, větší příjem ze státního lomu a z pokut, nepreliminované nájemné z obytných budov v lomu na Červeném Vrchu, nepreliminovaný výtěžek z prodeje trávy a nekompensovatelné náhrady.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP