II. volební období. | 3. zasedání. |
Podepsaní navrhují:
Slavná sněmovno, račiž se usnésti
na tomto zákoně:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1, odst. 1. zákona ze dne 12. srpna 1921, č.
330 Sb. z. a n. mění se takto:
"Závodní výbor zřizuje se pro
každý závod, v němž je průměrně
v roce zaměstnáno aspoň 20 zaměstnanců
a jenž trvá aspoň půl roku od zahájení
činnosti."
§ 1. odstavec 2. mění a doplňuje se
takto:
(2) Závodem ve smyslu tohoto zákona rozumí
se každá technická nebo obchodní jednotka,
která má svou správu nebo účtování,
nebo je oddělena od správy nebo účtování
jiných technických nebo obchodních jednotek
téhož podnikatele, bez ohledu na místní
vzdálenost.
§ 3, odst. a) mění se takto:
a) dozírati, aby zachovány byly mzdové a
pracovní kolektivní smlouvy a řády,
sjednané odborovými organisacemi. Spolurozhodovati
při sjednávání pracovních řádů,
pokud nejsou obsaženy v těchto smlouvách.
Odstavec b) mění se takto:
b) nahlížeti kdykoliv členem závodního
výboru, k tomu určeným za účasti
zástupce závodu do všech mzdových a
platových listin, jež správa závodu
je povinna k tomu účelu předložiti.
§ 3, odst. 1. písm. g) mění se takto:
g) "spolupůsobiti při přijímání
zaměstnanců. Dále spolupůsobiti při
hromadném propouštění zaměstnanců,
jakož i při propouštění jednotlivých
zaměstnanců déle než 1 rok v závodě
neb podniku zaměstnaných takto:
Propuštění (výpověď) zaměstnance,
který je aspoň 1 rok nepřetržitě
zaměstnán v podniku, sdělí správa
závodu ihned závodnímu výboru, ať
dána výpověď jednotlivě či
hromadně. Závodní výbor může,
shledává-li propuštění (výpověď)
zřejmě neodůvodněným, předložiti
věc do 8 pracovních dnů se svým dobrozdáním
rozhodčí komisi, která rozhodne do dalších
15 dnů s platností konečnou. Dokud rozhodčí
komise nerozhodne, jest míti za to, že dotyčný
dělník nebo zřízenec jest na placené
dovolené.
Shledá-li rozhodčí komise:
aa) že dělník nebo zřízenec byl
očividně propuštěn pro příslušnost
či nepříslušnost k některé
politické nebo odborové, národní nebo
náboženské organisaci, nebo pro politickou
neb odborovou, národní či náboženskou,
s činností v závodě nesouvisející
činnost dělníkovu nebo zřízencovu
a její právní důsledky,
bb) že dělník nebo zřízenec byl
propuštěn proto, že se zdráhal vykonávati
trvale práce jiného druhu, než pro která
byl přijat do zaměstnání, nebo
cc) že propuštění dělníkovo
nebo zřízencovo jeví nespravedlivou příkrost
neodůvodněnou jeho chováním, nebo
poměry závodu, hledíc zejména k dělníkovu
nebo zřízencovu stáří, k délce
jeho zaměstnání v závodě i
k jeho poměrům rodinným a majetkovým,
nalezne rozhodčí komise, kterým z těchto
způsobů je zaměstnavatel povinen odškodniti
zaměstnance:
buď přijati dělníka nebo zřízence
zpět do práce, za dřívějších
podmínek zároveň s náhradou za výdělek
mezitím ušlý, buď postarati se mu o jiné
zaměstnání v témže odboru a místě
s přibližně stejným výdělkem,
buď dáti dělníkovi nebo zřízenci
odstupné ve výši jednotýdenní
až čtyřtýdenní mzdy, kterou určí
rozhodčí komise se zřetelem k poměrům
uvedeným pod lit. cc).
Ustanovení tato nevztahují se na dělníka
nebo zřízence, který se dopustil jednání,
pro něž může býti pracovní
nebo služební poměr bez výpovědi
přerušen podle ustanovení § 82 živ.
ř. z r. 1885 a § 27 zákona o obchodních
pomocnících z r. 1910, nebo obdobných zákonů
platných na Slovensku a Podkarpatské Rusi;"
§ 4, odst. c) se mění takto:
c) aspoň jednou za 3 měsíce podati ve schůzi
závodního výboru podrobnou a přesnou
zprávu o obchodním a správním stavu
závodu, o jeho výkonnosti a o záměrech
pro další dobu.
§ 4 doplňuje se:
d) oznámiti závodnímu výboru každou
změnu pracovních a mzdových podmínek
a vyžádati si jeho souhlas.
§ 5 pozměňuje se takto:
V podnicích, které zaměstnávají
aspoň 100 zaměstnanců (§ 1, odst. 1.
a 2.) nebo 30 zřízenců (§ 8), může
závodní výbor žádati, aby mu
byl doručen každoročně opis účetní
závěrky podniku za minulý obchodní
rok, a to účet rozvážný, pokud
se týče účet zisku a ztráty
a to nejpozději do 6 měsíců po uplynutí
obchodního roku.
§ 6, odst. 1. doplňuje se takto:
(1) V podnicích akciových společností,
komanditních společností, společností
s obmezeným ručením, společenských
podniků pravovárečných a cukrovarských,
jichž základní kapitál činí
aspoň 1 mil. Kč, vyjímaje podniky, věnované
úkolům společností či stran
politických, organisací kulturních nebo všeobecně
prospěšných, má závodní
výbor právo vysílati do schůzí
správní a dozorčí rady své
delegáty.
Odst. 2. mění se takto:
(2) Za tím účelem v podnicích, v nichž
je správní rada, je povinna tato oznámiti
každou svoji schůzi, spolu s jejím programem
předsedovi závodního výboru.
Odst. 7. téhož paragrafu se škrtá.
§ 7, odst. 2. mění a doplňuje se takto:
(2) V závodech, v nichž ať dělníci
či zřízenci netvoří potřebný
počet, nutný k utvoření závodního
samostatného výboru a volí závodní
výbor společně, musí aspoň
jeden člen závodního výboru býti
zvolen ze skupiny menšiny, žádá-li o to.
Jestliže tato menšina zřízenců
nebo dělníků čítá aspoň
6 osob, vytvoří samostatnou volební skupinu
a může samostatně kandidovati a voliti. Tento
počet také opravňuje k samostatnému
zastoupení.
§ 9 se doplňuje tímto ustanovením:
(12) Je-li nutno v jednom podniku zříditi dva nebo
více závodních výborů, scházejí
se tyto ke společným poradám, aby vykonávaly
práva podle §§ 5 a 6 a zastupovaly, případně
vyřizovaly společné zájmy [§
3, lit. a), h), ch)] zaměstnanců. Porady tyto mají
se konati mimo pravidelnou dobu pracovní. Organisace a
působnost tohoto společného zastoupení
bude upravena nařízením. Výlohy vzešlé
z těchto porad hradí správa podniku.
§ 10. Za odst. 1. vsunuje se nový odst. 2., který
zní takto:
(2) Nemá-li závod sice plný počet
zaměstnanců, výše stanovený pro
volbu dalšího člena závodního
výboru, ale přebývající zlomek
činí aspoň 50% celku, který je podmínkou
volby dalšího člena, je zvoliti za tento zlomek
také jednoho člena.
Dosavadní odst. 2. a následující se
přečíslovávají na (3) a následující.
Dosavadní odst. 3. se přečíslovává
na 4. a mění se takto:
(4) K výpočtu zaměstnanců k volbě
oprávněných dlužno vzíti za základ
počet zaměstnanců v den, kdy vypsány
volby, při čemž za zaměstnance dlužno
pokládati všechny osoby, podléhající
nemocenskému pojištění.
Dosavadní odstavec 4. se přečíslovává
na 5. a mění a doplňuje se takto:
(5) Za každého člena zvolí se náhradník.
Tento zastupuje člena, zašlo-li ho něco, s
právem poradním i hlasovacím. Jinak může
se zúčastniti schůzí závodního
výboru pouze s hlasem poradním.
§ 20, odst 1. se mění takto:
(1) Závodní výbor volí se na dobu
dvou let.
§ 22, odst. 2. se mění takto:
(2) Správa závodu nesmí zaměstnance
obmezovati při vykonávání volebního
práva a v činnosti jejich jako členů
závodního výboru. Zejména smějí
býti členové závodního výboru,
jich náhradníci, nebo navržení kandidáti
členství a členové volebního
výboru propuštěni jen se souhlasem rozhodčí
komise. Souhlasu tohoto není třeba, dopustil-li
se člen závodního výboru, jeho náhradník,
člen volebního výboru, nebo navržený
kandidát jednání, které opravňuje
zaměstnavatele k okamžitému propuštění
zaměstnance podle § 82 ž. ř. z r. 1885
nebo zákona o obchodních pomocnících
z r. 1910 nebo obdobných zákonů.
Jako nový odstavec (3) vsunuje se toto ustanovení:
(3) Rovněž je třeba souhlasu rozhodčí
komise, chce-li správa závodu členy, nebo
náhradníky závodního výboru
na dobu omezenou nebo neurčitou vysaditi z práce,
nebo poslati na dovolenou neplacenou.
§ 24, odst. 2. se mění a doplňuje takto:
(2) Vznikly-li hotové výlohy z činnosti závodního
výboru, odůvodněné tímto zákonem,
může závodní výbor se usnésti
vybírati k úhradě jich příspěvek,
z něhož hradí polovici zaměstnanci,
polovici podnikatel. Proti takovému usnesení může
si podnikatel nebo zaměstnanci, oprávnění
k volbě stěžovati u rozhodčí
komise. Stížnost zaměstnanců musí
podati aspoň jich desetina v závodech do 1.000 zaměstnanců
čítajících a aspoň 100 zaměstnanců
v závodech větších.
§ 25, poslední věta se doplňuje a mění
takto:
Obnoví-li závod opět činnost, nastupuje
také svoji činnost dřívější
závodní výbor, jestliže jeho funkční
období (§ 20) neuplynulo. Nová volba výboru
provádí se jen za členy výboru nebo
jich náhradníky, kteří se již
do závodu nevrátili. Výluka nebo stávka
neznamená přerušení pracovního
poměru.
§ 26 doplňuje se v odstavci 1. takto:
(1) O stížnostech a žádostech podle §§
19, 20, odst. 2., § 21, odst. 1. lit. c) a §u 22, jakož
i o stížnostech volebního výboru a sporech,
které vzniknou mezi skupinami zaměstnanců,
dále mezi nimi nebo závodním výborem
s jedné strany a podnikatelem s druhé strany, z
důvodů zřízení a činnosti
neb úhrady nákladů (§ 24) závodního
výboru, zejména pak o rozsahu povinností
a práv členů závodního výboru
rozhoduje s konečnou platností rozhodčí
komise.
Odst. 2. zní nadále takto:
(2) Rozhodčí komise je 6ti členná.
Předsedou je soudce z povolání, obeznalý
ve věcech živnostenských, jmenovaný
předsedou příslušného soudu sborového.
Tento může jmenovati také jiného veřejného
úředníka, pokud by v místě
nebylo soudu. Okresní politická správa jmenuje
dále jednoho přísedícího jako
znalce odborného z veřejných úředníků
sociálně politicky nebo národohospodářsky
působících. Dále jmenuje po návrhu
příslušných odborových organisací
po dvou zástupcích zaměstnavatelů
i zaměstnanců, při čemž přihlíží,
aby odborové organisace poměrně podle své
síly byly zastoupeny.
§ 29, odst. 1. mění se takto:
(1) Překáží-li podnikatel nebo jeho
zástupce úmyslně zaměstnancům
nebo volebnímu výboru ve zřízení
závodního výboru nebo zřízenému
závodnímu výboru v plnění jeho
úkolů (§ 3) a neplní-li povinnosti uložené
mu v tomto zákoně, zejména pak v §u
4, odst. b) a c), dopouští se přestupku a bude
potrestán peněžitou pokutou do 10.000 Kč,
v případě nedobytnosti nebo opakování
činu vězením až jednoho měsíce.
§ 31 mění se takto:
V závodech, ve kterých není dosaženo
tímto zákonem stanoveného počtu 20
osob ke zřízení závodního výboru,
zvolí si zaměstnanci důvěrníka.
Jestliže čítá podnik aspoň 5
zaměstnanců, zvolí jednoho, čítá-li
aspoň 10 zaměstnanců, dva důvěrníky.
Tito důvěrníci požívají
obdobně práva členů závodního
výboru, která jsou obsažena v §u 3.
§ 32 mění se takto:
(1) Zákon tento nabývá účinnosti
po svém vyhlášení. Lhůty v tomto
zákoně uvedené počítají
se podle předpisů civilního řádu
soudního.
Ministru sociální péče se ukládá,
aby zákon provedl v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Důvody, které vedly k tomuto návrhu, jsou
dány praktickými zkušenostmi, získanými
při provádění zákona. Navrhovatelé
omezili se na nejdůležitější potřebné
změny a doplňky jen proto, aby umožnili co
nejrychlejší jejich provedení, jak toho vyžaduje
prakse zákona. V podstatě svým návrhem
ze dne 30. října 1924, který byl předložen
poslanecké sněmovně pod č. 5025 tisku
sněmovního v X. zasedání prvého
volebního období, sledovali tutéž snahu.
Pohříchu tento návrh zákona nebyl
projednán, a nedostatky zákona tím více
vystupovaly, čím více zákon nabýval
rozšíření v nově ustavených
závodních výborech. Změna zákona,
kterou podepsaní navrhují, nevyžaduje žádného
finančního zatížení pro stát.
Není tudíž po této stránce překážky,
aby vady, které se objevily při provádění
zákona, byly odstraněny jeho novou úpravou.
Je to zejména § 1, který svým zněním
vyvolává nejistotu a vedl posléze i k rozhodnutí
nejvyššího správního soudu, kterým
působnost zákona obmezena. Jeví se proto
nutným, aby slovní znění zákona
vyhovovalo původnímu úmyslu zákonodárce,
kterým chtěl docíliti, aby výhod závodních
výborů požívali všichni zaměstnanci,
kteří pracují v soukromých nebo i
veřejných výdělečných
podnicích, bez ohledu na druh podniku a jeho majitele.
V § 3 navrhujeme, aby slovo "spolupůsobiti"
bylo zaměněno slovem "spolurozhodovati"
z toho důvodu, že v praksi dochází velmi
často ku sporům o významu slova "spolupůsobiti",
jež dovoluje příliš volný výklad.
Třeba také novým ustanovením docíliti,
aby členům závodního výboru
bylo umožněno přesvědčiti se
o obsahu platových a mzdových listin. Dosud dochází
k častým sporům, poněvadž správy
závodů upírají podle dosavadního
znění zákona právo k tomuto nahlížení.
V § 3 lit. g stanoveny jsou pak delší odvolací
lhůty při propuštění nebo výpovědi,
neboť dosavadní se ukázaly v praksi naprosto
nedostatečnými. Navrhuje se proto jich prodloužení
do osmi a patnácti dnů, což je odůvodněno
i všeobecnou soudní praksí. Také se
ukázalo nezbytným výslovně stanoviti,
že správa závodu je povinna závodnímu
výboru oznámiti propuštění nebo
výpověď ať je dána jednotlivě
nebo hromadně.
Také ukázalo se nutným stanoviti právo
rozhodčí komise, aby rozhodla, kterým způsobem
je zaměstnavatel povinen odškodniti dělníka,
jehož propustil neprávem.
V § 4 doporučujeme změnu v tom smyslu, aby
zprávy, které je povinna správa závodu
podati ve schůzi závodního výboru,
opravdu byly dostačující. Dosavadní
ustanovení zákona, jak se v praksi ukázalo,
často zůstává bez významu.
V § 5 navrhujeme snížení počtu
zaměstnanců z toho důvodu, že tu jde
často o podniky poměrně malé, ale
přece jen důležité, kde je nutno, aby
součinnost zaměstnanců byla zvýšena
právě tím, že by také měli
příležitost k posouzení účetní
závěrky podniku.
V § 6 vyžaduje prakse doplnění v tom smyslu,
aby také společenské podniky, zejména
pravovárečné, podléhaly povinnosti,
kterou ukládá § 6 ostatním akciovým
a společenským podnikům.
V § 7, odst. 2. postaráno bylo sice o to, aby v závodech,
v nichž by zřízenci netvořili potřebný
počet, nutný k utvoření samostatného
závodního výboru a volili závodní
výbor společný, menšina dostala zastoupení.
V praksi však působí toto ustanovení
obtíže vzhledem k různým často
volebním skupinám a tu jeví se nezbytným.
aby právo menšiny voliti si aspoň jednoho člena
a jednoho náhradníka bylo zajištěno
samostatně tím, že tohoto člena a náhradníka
zvolí pouze ti voliči, kteří v tuto
menšinu náleží podle svého postavení
v závodě. Aby však nešlo tvoření
této menšiny do krajnosti, je nutno stanoviti, že
zaměstnanců takové menšiny musí
býti nejméně 6. Přirozeně,
že tito zaměstnanci, kteří volí
svého zástupce v menšině skupiny zřízenecké
nebo dělnické, nevolí již pak ani nejsou
voleni ve skupině většiny.
§ 10, odst. 1., který stanoví počet
zaměstnanců, na který se volí závodní
výbor, je nutno na základě prakse doplniti
tak, jako je tomu v § 4 zákona o závodních
radách hornických, že totiž zlomek, který
přesahuje aspoň polovinu čísla stanoveného
pro volbu dalšího člena závodního
výboru, opravňuje k volbě dalšího
člena. Také je nutno, aby v zákoně
vysloveno bylo ustanovení, kteří zaměstnanci
béřou se za základ při výpočtu
zaměstnanců k volbě oprávněných.
V tom smyslu také doporučujeme změnu v odstavci
3.
Konečně k témuž paragrafu k odstavci
4. poznamenáváme: Až dosud bylo sice dáno
právo zvoliti za každého člena náhradníka,
který by zastupoval člena v případě
potřeby. Avšak tomuto náhradníkovi nebylo
dáno výslovné právo súčastniti
se schůzí závodního výboru,
byť i jen s hlasem poradním. To vedlo v praksi k tomu,
že náhradníci, zastupujíce v určitém
případě člena, postrádali jakékoliv
informace o dosavadním řešení mnohých
otázek a tím trpělo jednání
závodního výboru. Když pak v podstatě
nebylo v praksi námitek proti poradní účasti
náhradníků, jeví se potřeba,
aby zákonem tato účast výslovně
byla stanovena. Jinak je zřejmo, že právo hlasovací
má náhradník člena, za kterého
byl zvolen. Není-li po ruce náhradníka takového,
nastupuje druhý náhradník, ale z téže
volební skupiny.
V §§ 13 a 14 je nutno vzhledem k nestejnému výkladu
práva cizozemců vsunouti slůvko "podstatně"
a to v 2. odstavci. Tím chtějí navrhovatelé
předejíti tomu, aby slova "totéž
právo" (§ 13) nebo "stejné právo"
(§ 14) nebyla vykládána tak, že jedině
tehdy mají cizozemci právo těmito paragrafy
jim zaručené, když jejich stát totéž
právo dává našim příslušníkům.
Přes to jeví se účelným, aby
ministerstvo sociální péče vydalo
v prováděcím nařízení
bližší směrnice pro jednotný výklad
tohoto ustanovení.
V §u 20, odst. 1. navrhuje se prodloužení doby,
na kterou se volí závodní výbor a
to z jednoho roku na dvě léta. Zkušenosti,
které tu byly získány, to také výslovně
doporučují, nehledě k tomu, že také
v zákoně o závodních výborech
hornických je stanoveno stejné období volební.
V §u 22 navrhuje se se zřetelem k praktickým
zkušenostem změna slov v 2. odstavci: "Byl-li
člen závodního výboru propuštěn
z důvodu" a to: "Dopustil-li se člen závodního
výboru jednání...". Dále doporučujeme
současně, aby jako členové závodního
výboru také chráněni byli kandidáti
navržení, a no i volební výbor tam,
kde se závodní výbor dosud neustavil. Nebude-li
o tuto ochranu postaráno, jak zkušenosti ukazují,
nedojde ani k ustanovení závodního výboru
a tím méně je dána záruka pro
zdárnou činnost závodního výboru.
Návrhy, které přičiňujeme k
§u 24 a 25 mají zajistiti jednak snadnější
právo stížnosti, jednak činnost závodního
výboru a jeho obnovení, došlo-li k dočasnému
zastavení činnosti závodu.
V §u 26 doporučuje se doplněk, podle něhož
je povinna okresní politická správa při
jmenování členů rozhodčí
komise přihlížeti nejen k návrhu odborových
organisací, ale také dbá i toho, aby odborové
organisace poměrně podle svých sil byly zastoupeny.
Řada okresních politických správ již
dnes splnila tento samozřejmý požadavek, avšak
vyskytly se také četné případy,
ve kterých okresní politická správa
nedbala tohoto požadavku. Je proto nutno, aby zákonem
byl vysloven.
Posléze navrhují podepsaní, aby v závodech
do 20 osob čítajících bylo možno
voliti důvěrníka, který by požíval
obdobně práv, jež obsahuje § 3. Také
tento návrh je odůvodněn praksí, neboť
není spravedlivo, aby pouze v závodech větších
požívali zaměstnanci práva tvořiti
závodní výbory, zatím co v menších
závodech, ve kterých jsou stejné důvody
k zastoupení, je jim toto právo dosud odepřeno.
Konečně změny navrhované v posledních
paragrafech vyplývají ze změny zákona
vůbec. Lhůty podle předpisu soudního
řádu civilního navrhujeme v zájmu
stejného řízení.