II. volební období. | 3. zasedání. |
Obě úmluvy Mezinárodní úmluva
o přepravě zboží po železnicích
a Mezinárodní úmluva o přepravě
cestujících a zavazadel po železnicích,
podepsané 23. října 1924 v Bernu, jsou mezinárodně
právní akty již starého, předválečného
data svým původem jak toho světové
a zvlášť evropské komunikační
poměry a potřeby vyžadovaly. Už skoro
před padesáti lety, roku 1878, konaly se konference
o společné právní základně
pro mezinárodní přepravu zboží;
14. října 1890 byla v Bernu sjednána v tom
smyslu státní smlouva, která dnem 1. ledna
1893 vstoupila v platnost a ve všech smluvních státech
nabyla moci zákona a vydatně podporovala rozvoj
a pokrok mezinárodních hospodářských
styků.
Bezprostředně před světovou válkou
patřily k ní takřka všechny evropské
státy (chyběla Anglie, Portugalsko, Řecko,
Španělsko, Turecko). Válka znemožnila
připravované revisní konference, které
měly opraviti a doplniti různé části
úmluvy podle vývojových potřeb doby
a zemí. S koncem války objevila se naléhavá
nutnost vybudovati pevné právní základy
mezinárodní přepravy zboží, což
i mírové smlouvy stanovily, žádajíce
obnovu bernské úmluvy a uzavření nové
úmluvy pro přepravu zboží, cestujících
a zavazadel po železnicích.
Tu zvlášť rozhodující byla třetí
revisní konference, zahájená z podnětu
spolkové rady švýcarské v Bernu 1. května
1923, která trvala skoro 40 dní. Tu shodnuty byly
dvě nové mezinárodní úmluvy,
jedna o přepravě zboží, druhá
o přepravě cestujících a zavazadel
po železnicích, které potom 23. října
1924 byly podepsány na diplomatické konferenci v
Bernu.
Protože úmluvy tyto spočívají
na mírových smlouvách, může je
Národní shromáždění republiky
Československé jen buď přijmouti nebo
zamítnouti; textu změniti nemůže.
Dlužno však konstatovati, že úmluvy tyto
Československu při jeho zeměpisné
poloze a při jeho intensivních mezinárodně-hospodářských
vztazích jsou jen prospěšné, a lze tedy
dobře poslanecké sněmovně doporučiti
tuto schvalovací formuli:
"Národní shromáždění
republiky Československé souhlasí s Mezinárodní
úmluvou o přepravě zboží po železnicích
a s Mezinárodní úmluvou o přepravě
cestujících a zavazadel po železnicích,
podepsanými v Bernu dne 23. října 1924."
Výbor pro dopravu a veřejné práce
projednal osnovu tohoto zákona ve schůzi dne 16.
února 1927 a usnesl se připojiti se ke zprávě
výboru zahraničního a doporučiti ji
schválení posl. sněmovny.