Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1927.

II. volební období.3. zasedání.


859.

Zpráva

zahraničního výboru

a výboru pro dopravu a veřejné práce

o vládním návrhu (tisk 772),

kterým se předkládá Národnímu shromáždění Mezinárodní úmluva o přepravě zboží po železnicích a Mezinárodní úmluva o přepravě cestujících a zavazadel po železnicích, podepsané dne 23. října 1924 v Bernu.

I.

Obě úmluvy Mezinárodní úmluva o přepravě zboží po železnicích a Mezinárodní úmluva o přepravě cestujících a zavazadel po železnicích, podepsané 23. října 1924 v Bernu, jsou mezinárodně právní akty již starého, předválečného data svým původem jak toho světové a zvlášť evropské komunikační poměry a potřeby vyžadovaly. Už skoro před padesáti lety, roku 1878, konaly se konference o společné právní základně pro mezinárodní přepravu zboží; 14. října 1890 byla v Bernu sjednána v tom smyslu státní smlouva, která dnem 1. ledna 1893 vstoupila v platnost a ve všech smluvních státech nabyla moci zákona a vydatně podporovala rozvoj a pokrok mezinárodních hospodářských styků.

Bezprostředně před světovou válkou patřily k ní takřka všechny evropské státy (chyběla Anglie, Portugalsko, Řecko, Španělsko, Turecko). Válka znemožnila připravované revisní konference, které měly opraviti a doplniti různé části úmluvy podle vývojových potřeb doby a zemí. S koncem války objevila se naléhavá nutnost vybudovati pevné právní základy mezinárodní přepravy zboží, což i mírové smlouvy stanovily, žádajíce obnovu bernské úmluvy a uzavření nové úmluvy pro přepravu zboží, cestujících a zavazadel po železnicích.

Tu zvlášť rozhodující byla třetí revisní konference, zahájená z podnětu spolkové rady švýcarské v Bernu 1. května 1923, která trvala skoro 40 dní. Tu shodnuty byly dvě nové mezinárodní úmluvy, jedna o přepravě zboží, druhá o přepravě cestujících a zavazadel po železnicích, které potom 23. října 1924 byly podepsány na diplomatické konferenci v Bernu.

Protože úmluvy tyto spočívají na mírových smlouvách, může je Národní shromáždění republiky Československé jen buď přijmouti nebo zamítnouti; textu změniti nemůže.

Dlužno však konstatovati, že úmluvy tyto Československu při jeho zeměpisné poloze a při jeho intensivních mezinárodně-hospodářských vztazích jsou jen prospěšné, a lze tedy dobře poslanecké sněmovně doporučiti tuto schvalovací formuli:

"Národní shromáždění republiky Československé souhlasí s Mezinárodní úmluvou o přepravě zboží po železnicích a s Mezinárodní úmluvou o přepravě cestujících a zavazadel po železnicích, podepsanými v Bernu dne 23. října 1924."

V Praze dne 3. února 1927.

Frant. Tomášek, v. r.,
Dr. Uhlíř, v. r.,
předseda.
zpravodaj.


II.

Výbor pro dopravu a veřejné práce projednal osnovu tohoto zákona ve schůzi dne 16. února 1927 a usnesl se připojiti se ke zprávě výboru zahraničního a doporučiti ji schválení posl. sněmovny.

V Praze dne 16. února 1927.

Inž. Černý, v. r.,
Inž. L. Novák, v. r.,
místopředseda.
zpravodaj.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP