II. volební období. | 3. zasedání. |
Branný výbor poslanecké sněmovny,
jemuž byla vládní předloha tato dne
18. června 1926 rozhodnutím předsednictva
poslanecké sněmovny přikázána,
jednal o ní ve dvou schůzích a podrobil ji
obšírné debatě. Jako výsledek
její navrhuje poslanecké sněmovně,
aby se usnesla takto:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Ustanovení posledního odstavce § 61 branného
zákona republiky Československé ze dne 19.
března 1920, čís. 193 Sb. z. a n., že
osoby odvedené v letech 1923 až 1925 jsou povinny
po skončení pravidelné presenční
služby 14 měsíční ještě
k další činné službě v trvání
čtyř měsíců, platí prozatím
i dále pro osoby odvedené v roce 1926 a později.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a provésti jej přísluší
ministru národní obrany.
Většinou výboru bylo přiznáváno,
že jest prozatím nutno dosavadní délku
presenční vojenské služby zachovati,
sporným bylo pouze, má-li býti v zákoně
ustanovena konečná lhůta jeho platnosti nebo
nikoli. Ministerstvo národní obrany stojí
na stanovisku, že zavedení 14 měsíční
presenční služby podle zákona ze dne
19. března 1920, č. 193 Sb. z. a n. je možno
pouze po předchozím získání
dostatečného počtu výcvikových
instruktorů z déle sloužících
poddůstojníků a domnívá se,
že to bude možno učiniti, jakmile bude těchto
poddůstojníků - instruktorů aspoň
8.000. Skutečná potřeba je však odhadována
na 12.000. Ministerstvo národní obrany se domnívá,
že současným přijetím zákona
o umísťování déle sloužících
poddůstojníků bude možno minimální
počet déle sloužících poddůstojníků
získati do dvou let a že by tedy mohla býti
14 měsíční vojenská služba
zavedena asi pro brance odvedené již v roce 1928.
Předpokladem ovšem je, že budou výhody,
zákonem o umísťování déle
sloužících poddůstojníků
jim přímo vyhrazené, opravdu dostatečnou
pobídkou pro vojíny, kteří by jako
poddůstojníci déle sloužit chtěli,
vědouce, že budou moci opatřiti si 8letou nebo
5letou službou jako poddůstojníci - instruktoři
potomní slušné trvalé zaměstnání
u vojska, četnictva a v civilní službě
státní, veřejné i soukromé.
Předpoklad tento souvisí ovšem s hospodářským
životem republiky, zaměstnaností a existenčními
možnostmi obyvatelstva a je tudíž samozřejmo,
že nelze určiti dnes, zda se opravdu tento předpoklad
splní a zda bude míti skutečně vojenská
správa aspoň minimální počet
8.000 déle sloužících poddůstojníků
- instruktorů pro výcvik branců za dva roky.
Ministerstvo národní obrany je v té příčině
plno optimismu a stůjž zde na osvědčení
této jeho dobré vůle a naděje prohlášení
pana ministra národní obrany Udržala ve schůzi
branného výboru, které připojil na
svůj výklad o nezbytnosti zachování
18 měsíční činné služby
potud, pokud nebude míti vojenská správa
aspoň 8.000 déle sloužících poddůstojníků,
jichž nezbytně k výcviku nováčků
při krátkodobé presenční službě
potřebuje. Pan ministr řekl výslovně:
"Pevně doufám, že účinky
zákona o umísťování déle
sloužících poddůstojníků,
jehož osnova patří do souhrnu právě
projednávaných vojenských předloh,
projeví svoje příznivé účinky
tak, že vojenská správa opatří
si dostatečný počet déle sloužících
poddůstojníků již ve dvou letech. Splní-li
se tento předpoklad - a vláda má pevný
úmysl učiniti vše, aby se tak stalo - platila
by 18 měsíční presenční
služba ještě po dva roky, t. j. jenom ještě
pro brance, kteří budou odvedeni roku 1927."
Většině výboru nebylo možno souhlasiti
s návrhy, aby platnost navrhovaného zákona
byla terminována přímo v jeho textu, poněvadž
by se mohl dnešní stav, vzniklý právě
nesplněním předpokladů pro zavedení
14 měsíční vojenské presenční
služby již loni resp. letos, opakovati za dva roky,
že by takový postup nezvýšil vážnost
zákonodárné práce a ministerstva národní
obrany, jest samozřejmo.
Splní-li se očekávané výsledky
zákona o umístění déle sloužících
poddůstojníků, bude vojenské správě
možno 14 měsíční vojenskou službu
presenční za dva roky skutečně zavésti
a bude to ovšem její povinností, jak vzhledem
k jejím prohlášením v branném
výboru, tak vzhledem k intencím branného
zákona a také vzhledem k potřebě snížení
státních výdajů a úspornosti
ve státním rozpočtu.
Národní shromáždění bude
míti vždycky možnost kontroly a bude moci kdykoli
dosáhnouti provedení posledního odstavce
§ 61 branného zákona, jakmile se zmíněné
předpoklady splní.
Dnes nelze vzhledem k mezinárodním poměrům
politickým, vzhledem k rozsahu a způsobu výcviku
vojína pro příští válku,
vzhledem k potřebě aspoň trochu vycvičeného
kádru presenčně sloužícího
mužstva i v době, kdy část jeho svoji
presenční službu skončila a vzhledem
k nutnosti zabezpečení některých úseků
hranic jakož i některých významných
vojenských i civilních objektů v případě
mobilisace, poslední odstavec § 61 branného
zákona vypustiti a přikročiti k zavedení
presenční služby 14 měsíční.
Důvodová zpráva vládního návrhu
mluví o tom velmi přesvědčivě
a většina branného výboru s ní
plně souhlasí. Právě proto nemohl
branný výbor souhlasiti s pozměňovacími
návrhy, jejichž tendencí bylo okamžité
zavedení 14 měsíční presenční
doby nebo její zavedení již pro mužstvo
odvedené v roce 1927. Branný výbor většinou
svých členů rozhodl naopak, aby se vládní
návrh čís. tisku 438 nezměněně
stal skutkem.