II. volební období. | 3. zasedání. |
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Dodatkem k ustanovení zákona ze dne 2. července
1924, č. 165 Sb. z. a n. stanoví se pro všechny
pěstitele i obchodníky povinnost označovati
při prodeji osiva a satby, byly-li kupujícími
výslovně k účelu tomu žádány,
zda pocházejí z kultur úplně zdravých,
nebo byly-li napadeny a v jakém rozsahu některými
z chorob rostlinných.
Na osvědčení na úředním
formuláři sepsaném a obecním úřadem
místa podniku potvrzeném musí býti
současně potvrzeno, zda a jakým ochranným
prostředkem byly osivo nebo satba mořeny, aby se
jimi choroby, kterými byly kultury, z nichž pocházejí,
napadeny, dále nešířily.
Za škody, které by kupujícímu vzešly
tím, že byly osivo nebo satba označeny za zdravé,
nebo že některá z chorob, kterou kultura byla
zamořena, byla zatajena, nebo že opatření
proti dalšímu šíření choroby
osivem nebo satbou bylo jen předstíráno,
je prodávající povinen dáti poškozenému
náhradu.
Kdo jedná proti ustanovením tohoto zákona
a proti nařízením k němu vydaným,
pokud čin nespadá do příslušnosti
soudu, bude trestán politickým úřadem
pokutou od 50 - 500.- Kč a vězením (uzavřením)
od 2 - 14 dnů.
Bližší ustanovení o provedení §§
1 a 2 vydá ministerstvo zemědělství
v dohodě s ministerstvem obchodu.
Zákon tento nabývá účinnosti
tři měsíce po vyhlášení
a provedení jeho se ukládá ministrům
zemědělství a obchodu.
Bude tomu již tři léta, co byl vydán
zákon "o ochraně výroby rostlinné",
který měl rok po jeho vydání vejíti
v platnost.
Ale celý zákon zůstal na papíře
s výjimkou snad těch ustanovení, která
se týkají "ochrany ušlechťování
rostlin", tím že se zakazuje zemědělcům
pěstovati stejný druh obilí a jiných
plodin, prohlásí-li soused, že bude na svém
poli síti nebo sázeti "ušlechťovaný
nebo ušlechtěný" materiál.
Tato část zákona sledovala patrně
účel docela jiný.
Naproti tomu všechna ustanovení o "ochraně
kultur rostlinných před škodlivými činiteli"
kromě těch, které se týkají
dovozu rostlin a rostlinných částí
ze zahraničí - nejsou prováděna. V
tomto případě při dovozu ze zahraničí
- vydávají se příslušná
nařízení spíše proto, aby i tohoto
zákona bylo použito k ztěžování
a omezování dovozu levnějších
produktů zahraničních ať již jsou
určeny na výživu, ku krmení nebo na
osev.
Zdravotní stav satby a osiva má velký význam
pro zabezpečení normální sklizně,
která některými chorobami se u některých
kulturních rostlin snižuje až o 50%. Rozšiřování
těchto chorob bývá mnohdy pro malé
zemědělce, na jichž kultury se zanáší
choroboplodné zárodky ze sousedních polí
statkářů nebo osevem a satbou z kultur těchto
pocházející, přímo katastrofální.
Často se jim dostává kultur chorobami napadených
i od pěstitelů, kteří pravidelně
dodávají do obchodu nebo přímo malým
zemědělcům "zaručené"
osivo a "zaručenou" satbu, aniž by při
svých kulturách věnovali náležitou
pozornost zdravotnímu stavu a aniž by kupce upozornili
na to, že kultura byla tou neb onou chorobou poškozena.
Z těchto důvodů jeví se potřeba
navrhovaného zákona zvlášť naléhavou.
Návrhu na úhradu není třeba, poněvadž
případná menší vydání
spojená s prováděním tohoto zákona
budou uhrazena v rámci pravidelných rozpočtových
položek.
Po stránce formální pak žádáme,
aby návrh byl přidělen výboru zemědělskému.