II. volební období. | 3. zasedání. |
Vláda, předkládajíc návrh zákona
o stavebním ruchu, tisk čís. 851 posl. sněm.
1927, odvolala současně návrh bytového
zákona, tisk čís. 460 posl. sněm.
1926, který byl předložen poslanecké
sněmovně k ústavnímu projednání
v červnu 1926 předešlou úřednickou
vládou. Vládní návrh zákona
o stavebním ruchu nemůže však býti
považován za náhradu odvolaného návrhu
bytového zákona. Svědčí o tom
netoliko obsah nového návrhu zákona a jeho
krátká účinnost, nýbrž
také nepochybně důvodová zpráva
k němu připojená. V ní vláda
výslovně prohlašuje, že předkládajíc
nový návrh zákona o stavebním ruchu,
neopouští tím nikterak hlavní zásady
návrhu bytového zákona předešlé
vlády. Vláda v ní slibuje, že po ústavním
projednání svého návrhu předloží
pokud bude možno nejrychleji Národnímu shromáždění
nový návrh bytového zákona, sledující
týž konečný cíl společné
a definitivní úpravy ochran nájemníků
a stavebního ruchu jako odvolaný návrh minulé
vlády. Nový návrh bytového zákona
bude podle slibu vlády bráti zřetel na návrhy
a námitky, podané k odvolanému návrhu,
a ovšem také na změny nastalé zatím
v poměrech, rozhodných pro stavební podnikání.
Nutnost a účelnost dlouhodobého a definitivního
vyřešení ochrany nájemníků
a podpory stavebního ruchu uznává i sociálně-politický
výbor ve své převážné
většině, jak o tom svědčí
také projevy z řad oposice. Sociálně-politický
výbor klade veliký důraz na to, aby vláda
předložila pokud lze brzy novou osnovu bytového
zákona, očekávaje, že nová osnova,
přinese mnohem vydatnější podporu stavebního
ruchu. Sociálně-politický výbor při
tom právem očekává, že vláda
připravujíc tuto novou osnovu bytového zákona,
bude dbáti nejen změny poměrů, způsobené
ústavním schválením nového
návrhu zákona o stavebním ruchu, nýbrž
že také uváží všechny návrhy
a náměty, projevené v sociálně-politickém
výboru při jeho projednávání.
Vládní návrh zákona o stavebním
ruchu zná především za účel
podporovati stavební podnikání v nastávající
stavební sezoně, ale nad to umožňuje
také vykonati spolehlivě přípravy
pro stavební sezonu 1928 tím, že účinnost
nejdůležitějších ustanovení
vztahuje na stavby dokončené do konce roku 1928.
Účinné prostředky k podpoře
stavebního podnikání vůbec spatřuje
vládní návrh především
v daňových a poplatkových výhodách
a ve stavebních úlevách, poskytovaných
všem stavebníkům bez rozdílu, a pak
ve státní záruce za zápůjčky
do druhého knihovního pořadí, poskytované
pouze na stavby domů s malými byty pro osoby méně
zámožné.
Vládní návrh obsahuje v hlavě šesté
ustanovení, aby domům s malými byty po rozumu
ustanovení o dani domovní bylo přiznáno
35leté a ostatním stavbám jen 20leté
osvobození od domovní daně činžovní
a třídní, spojené se stejně
dlouhým osvobozením od přirážek
k domovní dani vybíraných a od obecních
dávek, vybíraných na podkladě nájemného,
pokud nemají povahu poplatků za zvláštní
výhody nebo plnění se strany obcí
a jich podniků. V důvodové zprávě
k vládnímu návrhu jest zevrubné odůvodněno,
proč vládní návrh činí
co do délky daňového osvobození rozdíl
mezi stavbami domů s malými byty a ostatními
stavbami. Jest to především snaha poskytnouti
větší výhody stavbám domů
s malými byty než ostatním stavbám,
snaha vytrysklá z poznání, že novostaveb
domů s malými byty jest nepoměrně
více potřebí než domů s velkými
byty nebo jinými místnostmi; pak poznatek získaný
zkušeností, že daňové osvobození
působí směrem snížení
nájemného jen u domů stavěných
pro vlastní potřebu a u domů, stavěných
stavebními družstvy a jinými stavebníky
obecně prospěšné povahy, zejména
obcemi, tedy u staveb, které vládní návrh
chce před jinými podporovati, ale že jest bez
patrného vlivu na nájemné u staveb nemajících
povahu domů s malými byty, působíc
u těchto staveb především jako podnikatelský
zisk nejen ve prospěch stavebníka, nýbrž
i ve prospěch vlastníka stavebního pozemku.
Přijal-li sociálně-politický výbor
přes to návrh, aby davové osvobození
bylo u staveb, které nemají povahy domů s
malými byty, rozšířeno proti vládnímu
návrhu z 20 let na 25 let, byl k tomu veden jenom úvahou,
že odvolaný vládní návrh pomýšlel,
u těchto staveb, ač ovšem za jiných
poměrů, jak důvodová zpráva
k vládnímu návrhu zákona o stavebním
ruchu správně vytýká, na osvobození
3leté. Sociálně-politický výbor
byl si při tom vědom, že budoucí úprava
daňového osvobození novostaveb mimo rámec
zákona o daních přímých nesmí
ztráceti se zřetele ustanovení o dočasném
osvobození novostaveb od domovní daně, jak
je bude obsahovati pro normální doby zákon
o daních přímých. V důsledku
prodloužení daňového osvobození
u staveb, nemajících povahu domů s malými
byty, ze 20 let na 25 let bylo také u úprav neobytných
domů nebo jiných částí k účelům
obývacím daňové osvobození
prodlouženo proti vládnímu návrhu z
20 let na 25 let.
V ustanovení vládního návrhu o osvobození
převodu stavebních parcel od dávky z přírůstku
hodnoty nemovitostí byla provedena jedině ta závažná
věcná změna, že právní
nejistota o tom, zda převody stavebních parcel,
uskutečněné v roce 1924, jsou od uvedené
dávky osvobozeny či nic, byla rozřešena
ve smyslu kladném.
Ostatní změny provedené sociálně-politickým
výborem na ustanoveních vládního návrhu
o osvobození od domovní daně a od dávky
z přírůstku hodnoty nemovitostí jsou
více méně jenom povahy formální,
a bude o nich blíže zmínka u jednotlivých
paragrafů.
Ustanovení vládního návrhu o osvobození
od převodního poplatku při převodu
hotových domů a o osvobození listin a knihovních
zápisů od poplatků nedoznala změny.
Ustanovení o stavebních úlevách, obsažená
v hlavě sedmé vládního návrhu,
namnoze převzatá beze změny ze zákona
o stavebním ruchu ze dne 25. ledna 1923, čís.
3 Sb. z. a n., osvědčila již v praxi svou účinnost.
Ze změn v hlavě sedmé, na kterých
se sociálně-politický výbor usnesl,
budiž tu uvedeno pouze ustanovení, které splňuje
starý požadavek organisací hájících
zájmy zednických mistrů, aby ke stavebním
komisím o stavbách obytných domů,
na které bude žádáno za udělení
státní záruky, podle hlavy páté
vládního návrhu, mohl býti zván
jako stavební znalec také zednický mistr,
je-li sám k provádění těchto
staveb oprávněn. Tím bude vyhověno
také potřebě stavebníků na
Slovensku a v Podkarpatské Rusi, kde jsou stavitelé
jen ve větších místech.
O ostatních změnách v hlavě sedmé
bude řeč u jednotlivých paragrafů.
Ustanovení hlavy páté vládního
návrhu, jednající o státní
záruce na stavby domů s malými byty, byla
nejvíce předmětem kritiky sociálně-politického
výboru. Vládní návrh obmezuje především
celkovou sumu zaručených zápůjček
na 120,000.000 Kč a určuje výši jednotlivé
zaručené zápůjčky nejvýš
45% a výši zaručené zápůjčky
a v knihovním pořadí předcházející
zápůjčky nezaručené dohromady
nejvýše 75% stavebního nákladu bez rozdílu,
kdo jest stavebníkem, a bez rozdílu, zda jde o rodinný
domek či o nájemní dům obytný.
Staví do popředí rodinné domky o jednom
malém bytě, na které chce v prvé řadě
záruku udíleti; na nájemní domy pomýšlí
se zárukou jen výjimečně, bude-li
stavěti obecně prospěšné stavební
sdružení. Vládní návrh postrádá
vůbec ustanovení dosavadních zákonů
o podpoře hospodářských budov a malých
živnostenských, provozoven a o podpoře úprav
neobytných domů k účelům obývacím.
Nemá ani také ustanovení o zpětné
účinnosti zákona, aspoň ve výjimečných
zvláštního zřetele hodných případech,
jak je měly všechny dosavadní zákony
o stavebním ruchu. Tyto poměrně úzké
hranice vytčené vládním návrhem
pro státní záruku vysvětluje důvodová
zpráva povinným zřetelem na rovnováhu
ve státním rozpočtu, který nedovoluje
zatěžovati státní rozpočet novými
výdaji, spojenými s podporou stavebního ruchu,
bez nových příjmů k jejich úhradě,
a skutečností, že jde jen o krátkodobé
provisorium. Sociálně-politický výbor
nemohl neuznati stanovisko finanční správy
státní, jak je důvodová zpráva
vyjadřuje, a uvědomuje si, že předpokládajíc
brzké předložení nové osnovy
bytového zákona, vskutku jde jen o přechodnou
úpravu podpory stavebního ruchu, považoval
za nutné i možné spokojiti se s částkou
120,000:000 Kč, vymezenou pro úhrn zaručených
zápůjček. Stejně však považoval
sociálně-politický výbor za možné
i za nutné, aby v rámci navržené částky
120,000.000 Kč byla státní záruka
rozšířena nejen na větší
okruh staveb, nýbrž také na větší
okruh stavebníků, zejména však na obce,
kterým v prvé řadě náleží
starati se o byty pro nejchudší vrstvy obyvatelstva.
Sociálně-politický výbor měl
na mysli, aby záruka mohla býti udílena hlavně
také na hospodářské budovy drobného
zemědělce a na malé provozovny drobného
živnostníka, staví-li se současně
s rodinným domkem, a na úpravy domů poškozených
živelní pohromou, jakož i na úpravy neobytných
budov k účelům obytným; podnikané
přídělci zemědělské
půdy po rozumu zákona o pozemkové reformě.
Rozšíření státní záruky
také na stavby obecní považoval pak sociálně-politický
výbor hlavně proto za nezbytné, že dosíci
komunální zápůjčky u vlastní
spořitelny jest obcím znemožněno zákonem
ze dne 14. dubna 1920; čís. 302 Sb. z. a n., u zemských
ústavů pak ve skutečnosti pravidelně
velmi obtížno. Sociálně-politický
výbor považoval dále za nutné, aby aspoň
u nájemních domů byla hranice zadlužení
prvou a zaručenou druhou hypotékou zvýšena
proti vládnímu návrhu ze 75% na 80% stavebního
nákladu, soudě, že požadavek, aby stavební
družstvo investovalo z vlastních prostředků
do staveb nájemních domů nejméně
25% stavebního nákladu, jest hledíc k majetkovým
poměrům osob hledajících byty v družstevních
domech příliš přísný,
ba namnoze neproveditelný. Aby však zvýšením
hranice zadlužení zaručenou zápůjčkou
u nájemních domů nebylo zvýšeno
risiko státu spojené s převzetím záruky,
dal sociálně-politický výbor sám
podnět k tomu, aby maximální výše
zaručené zápůjčky byla snížena
oproti vládnímu návrhu ze 45% na 40% stavebního
nákladu, a to nejen u nájemních domů
obytných, nýbrž i u rodinných domků.
Sociálně-politický výbor kvituje s
povděkem, že nalezl u vlády pro všechny
tyto své náměty na změnu ustanovení
hlavy páté o státní záruce
plné porozumění, a že mohl se dohodnouti
s vládou také na slovním znění
všech pozměňovacích návrhů.
Ustanovení hlavy prvé vládního návrhu,
jednající o opatření stavenišť
zejména vyvlastněním, doznala jenom nezávažných
změn v několika paragrafech, o nichž bude později
řeč. Za zvláštní zmínku
na tomto místě stojí pouze změny §
3, odst. 5., a § 5, odst. 3., které obě mají
za účel posíliti a lépe zajistiti
ochranu soukromých pozemků před vyvlastněním.
Na konci této všeobecné části
důvodové zprávy nelze nezmíniti se
ještě o ustanoveních hlavy druhé vládního
návrhu, jednajících o rozhodčích
soudech mzdových v živnostech a podnicích stavebních.
Po delším kolísání některých
oposičních stran, jaké stanovisko k této
instituci zaujmouti, přiklonilo se mínění
většiny sociálně-politického
výboru, složené ze zástupců vládní
většiny i oposice, k názoru, sdílenému
a podporovanému také vládou, že rozhodčí
soudy mzdové přes své některé
nedostatky tkvící v povaze věci a v nedokonalosti
našeho právního řádu v oboru
kolektivních smluv jsou institucí, která
se v celku osvědčila, a že není patrné
příčiny, aby nebyla obnovena.
V následujícím jsou podle jednotlivých
paragrafů uvedeny změny, na kterých se sociálně-politický
výbor usnesl, a připomínky, na které
sociálně-politický výbor klade zvláštní
důraz.
Ustanovení § 1, odst. 1. a 2., bylo doplněno
poukazem na stavby uvedené v § 2, aby bylo vidno,
že stát jest zmocněn prodávati státní
pozemky za náhradu obecné jejich hodnoty jen na
takové stavby, na které lze jiný pozemek
také vyvlastniti.
Ustanovení § 2, odst. 2., bylo doplněno za
účelem ochrany historických památek
ustanovením, že nelze vyvlastniti pozemky, na nichž
stojí budovy památkově cenné, které
sice pro chatrný stav byly z užívání
vyloučeny, které však lze řádnou
opravou zachovati. V odst. 1. bylo vyvlastňovací
právo rozšířeno ve prospěch staveb
nutných menších provozoven konsumních
nebo skladištních družstev.
V § 3, odst. 1. a 2., byli provedeny pouze stylistické
změny. Odst. 5. byl doplněn ustanovením vytýkajícím,
že při posuzování potřeby vlastníka
pozemku pro vlastní živnost nebo hospodářství
třeba dbáti také potřeby pozemku k
zamýšlenému rozšíření
živnosti nebo hospodářství, a že
o důvodech vylučujících vyvlastnění
pozemků bude vyžádati si výrok soudních
znalců, pozvaných k místnímu šetření.
K § 5, odst. 3., bylo usneseno, aby ustanovení tohoto
odstavce bylo vždy uvedeno přímo v pozvání
k místnímu šetření.
Ustanovení § 9, převzaté beze změny
ze zákona čís. 35/1923 Sb. z. a n., přizpůsobeno
bylo změněným poměrům vzhledem
k tomu, že dávka z majetku a přírůstku
na majetku byla ve většině případů
již zaplacena.
Ustanovením § 28 podle vládního návrhu
bylo pamatováno pouze na úhradu výloh spojených
s prováděním ustanovení zákona
o rozhodčích soudech mzdových a nikoli na
úhradu osobního a věcného nákladu,
spojového s prováděním celého
zákona. Tomuto účelu vyhovuje změna
§ 28, záležející prosté
v náhradě slov "výloh spojených
s prováděním hlavy druhé" slovy
"osobního a věcného nákladu spojeného
s prováděním".
K § 29 připomíná se prohlášení
zástupce vlády, že ministerstvo veřejných
prací nepožaduje, aby stavební družstva,
pro jejichž členy staví stát domy z
výnosu odebraných stavebních losů,
skládala se pouze ze státních a jiných
veřejných zaměstnanců, že však
byty v takových domech mohou býti pronajímány
jenom státním nebo jiným veřejným
zaměstnancům.
K četným návrhům na změnu ustanovení
§ 31 prohlásil zástupce vlády, že
ustanovení tohoto paragrafu jsou doslovně převzata
z vládního návrhu zákona o přímých
daních, tisk čís. 706 posl. sněm.
1926, současně projednávaného v rozpočtovém
výboru poslanecké sněmovny, a že z důvodů
právní jistoty nelze připustiti jiného
znění těchto ustanovení v návrhu
zákona o stavebním ruchu než v návrhu
zákona o přímých daních. Vzhledem
k tomuto prohlášení usnesl se sociálně-politický
výbor na resolučním návrhu, uvedeném
ke konci této zprávy, který obsahuje návrhy
na změnu ustanovení § 136, odst. 2. a 5., cit.
vládního návrhu zákona o přímých
daních, jež sociálně-politický
výbor považuje za plně odůvodněné.
K odst. 7 se pak připomíná, že ustanovení
tohoto odstavce nelze užíti na malý byt a malou
provozovnu téhož živnostníka, které
mohou býti spolu spojeny, a že podle slibu zástupce
vlády bude v prováděcím nařízení
k zákonu o stavebním ruchu na přípustnost
spojení bytu s provozovnou u téhož živnostníka
pamatováno.
K § 32 nutno především uvésti,
že vypuštěn byl z vládního návrhu
odst. 2. tohoto paragrafu, neboť, jakmile bylo dosaženo
dohody s vládou, že rodinný domek smí
také podle nového zákona míti i dva
malé byty, nebylo potřebí zvláštní
definice rodinného domku v novém zákoně,
a pak, že ustanovení samostatného § 33
vládního návrhu bylo převzato do §
31 jako poslední odst. 4. Z úvah uvedených
již ve všeobecné části této
zprávy byl v odstavci 1, tohoto paragrafu okruh osob, kterým
smí býti udělena státní záruka
na nájemní domy obytné, rozšířen
o obce. Nové znění tohoto odstavce zachovává
jinak ráz, který mělo ustanovení odst.
1. ve vládním návrhu, podle něhož
státní záruka má zpravidla a v prvé
řadě býti udílena na stavby rodinných
domků soukromých stavebníků a stavebních
družstev, a teprve v druhé řadě na stavby
nájemních domů obytných, podnikané
obcemi a obecně prospěšnými stavebními
sdruženími. Nový odst. 2. tohoto paragrafu
rozšiřuje státní záruku také
na úpravy domů poškozených živelní
pohromou a na úpravy neobytných domů k účelům
obytným, podnikané přídělci
zemědělské půdy, čímž
vyhověno naléhavému požadavku interesentů
usedlých na venkově. Nový odst. 3. obsahuje
ustanovení, známé z provádění
všech dosavadních zákonů o stavebním
ruchu, podle něhož lze se státní zárukou
na stavbu rodinného domku uděliti záruku
také na potřebné hospodářské
místnosti a na stavbu potřebných hospodářských
budov, staví-li se domek pro drobného zemědělce,
nebo na stavbu malé provozovny, staví-li se domek
pro drobného živnostníka.
Ustanovení § 33 je nové, aby státní
záruka mohla aspoň v případech zvláštního
zření hodných býti udělena
i na stavby a úpravy, začaté v letech 1924
až 1927 před účinností nového
zákona.
Ustanovení § 36 o výši zaručené
zápůjčky a o hranici přípustného
zadlužení domu bylo velmi sporné. Z úvah,
také již uvedených ve všeobecné
části této zprávy, byla přípustná
výše státní záruky proti vládnímu
návrhu snížena ze 45% na 40%, a za to přípustná
výše zadlužení zvýšena aspoň
u nájemních domů obytných prot, vládnímu
návrhu ze 75% na 80% stavebního nákladu.
Ustanovení § 49 bylo přestylisovati podle návrhu
ministerstva financí, neboť zákon čís.
242/1911 ř. z. a zák. čl. VI/1919 a LIII/1912,
uváděné v §§ 49, 50 a 51, se podle
čl. II, odst. 3., uváděcího ustanovení
k svrchu již cit. vládnímu návrhu zákona
o přímých daních; tisk čís.
706, zrušují počínajíc kalendářním
rokem 1927.
Ustanovení §§ 50 a 51 jsou vzhledem k novému
znění § 49, účinnému stejně
také na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, zbytečná
a musila býti proto z návrhu zákona vypuštěna.
V § 50 (§ 52 vládního návrhu) byla
z důvodu nahoře již uvedeného doba daňového
osvobození zvýšena z 20 na 25 let.
Ustanovení § 52 nahrazuje ustanovení §§
54 a 55 vládního návrhu. Bylo již nahoře
ve všeobecné části této zprávy
uvedeno, proč ustanovení odst. 2. (dříve
§ 54 vládního návrhu) bylo rozšířeno
také na převody stavebních parcel, uskutečněné
v letech 1924. Upozorňuje se, že odst. 2. mluví
o převodu pozemků na rozdíl od odst. 1.,
ve kterém je po vzoru dřívějších
zákonů řeč o převodu stavebních
parcel, to proto, aby osvobozeni v odst. 2. stanovené vztahovalo
se nepochybně na převody pozemků vůbec
bez rozdílu, má-li pozemek právní
povahu stavební parcely či nic a je-li nezastavěný
či zastavěný. Pro výměru zastavění
jsou podle nového znění odst. 1. i 2. rozhodná
netoliko ustanovení stavebních řádů,
nýbrž i regulačních a parcelačních
plánů, ke kterým musí stavební
řád přihlížeti.
Ustanovení § 53 (§ 56 vládního
návrhu), odst. 1., bylo v důsledku rozšíření
záruky v § 32, odst. 1., i na stavby obcí rozšířeno
také na převody domů, vystavěných
obcemi.
Změna v § 57 (§ 60 vládního návrhu),
odst. 3., jest pouze formální povahy za účelem
přesnějšího označeni příslušného
politického úřadu.
Změna ustanovení § 61 (§ 64 vládního
návrhu), odst. 1., záležející
v náhradě slov "stavební živnostník"
slovy "osoba stavbu provádějící"
má za účel vyjádřiti, že
i civilní inženýr pro architekturu a stavby
pozemní, který obecně se nepovažuje
za živnostníka, provádí-li stavbu, jest
za ni zodpověden.
Ustanovení § 62 (§ 65 vládního
návrhu), odst. 1., bylo doplněno ustanovením,
podle něhož při současné stavbě
sousedních domů může stavební
úřad dovoliti štítové zdi 15
cm silné.
Ustanovení § 63, odst. 2., podle něhož
při nástavbách smějí býti
schody v nejvyšších dvou patrech 1 m 10 cm široké,
je nové a bylo vsunuto mezi odst. 1. a 2. z § 66 vládního
návrhu.
O novotě § 68 (§ 71 vládního návrhu),
odst. 3., připouštějící také
zednické mistry jako stavební znalce ke stavebním
komisím, byla již nahoře řeč.
Sociálně-politický výbor navrhuje,
aby vládnímu návrhu zákona o stavebním
ruchu, tisk čís. 851, ve znění pozměněném
výborem, dostalo se ústavního schválení.