II. volební období. | 3. zasedání. |
Branný výbor poslanecké sněmovny pojednal
ve schůzi konané dne 24. února 1927 o vládním
návrhu č. tisku 849, uvážil zevrubně
důvody, které vládu přiměly
k podání tohoto návrhu a zjistiv, že
všechna jiná opatření jsou zcela nepostačující
k tomu, aby byl získán počet déle
sloužících poddůstojníků
k výcviku vojska potřebný, došel k závěru,
že je nezbytně nutné, má-li vojenská
správa si potřebný počet déle
sloužících poddůstojníků
opatřiti, postarati se o jejich zaopatření
tím, že stejně tak, jak tomu bylo před
převratem a jak je tomu ve většině jiných
států, bude opatřeno jejich umístění
ve státních a jiných veřejných
a některých soukromých službách.
Ježto pak dosažení potřebného počtu
déle sloužících poddůstojníků
je nezbytným předpokladem zkrácení
18timěsíční presenční
služby, jest naléhavě nutným řešení,
jež vládní osnova navrhuje.
Při tom projevil branný výbor též
souhlas s rozsahem služebních míst pro
déle sloužící poddůstojníky
vyhrazených. Pokud se týče některých
námitek, jež byly proneseny proti tomu, že mezi
místa vyhrazená jsou pojata též místa
v podnicích soukromých, soudí branný
výbor, že jest zcela odůvodněno, aby
ty služby soukromé, které jsou v osnově
uvedeny, podléhaly ustanovení navrženého
zákona. Nehledě k tomu; že obdobná ustanovení
měly též staré zákony o certifikatistech
a zákon o legionářích, zdůrazňuje
branný výbor, že přítomná
osnova jest proti těmto ustanovením potud rigorosnější,
že se má vztahovati jen na ty podniky, které
jsou státem trvale subvencovány anebo zaručeny;
v dřívějších zákonech
nebyla stanovena podmínka trvalého subvencionování.
Může tu tedy jíti jen o zcela nepatrný
počet soukromých podniků, jež se snad
v přítomné době vůbec ani nevyskytují.
Že jest spravedlivé, aby ustanovení navrženého
zákona platila též pro závody a podniky,
u nichž stát je převážnou měrou
podílníkem, nepotřebuje zajisté zvláštního
odůvodňování. Poznamenává
se jen ještě, že navržený zákon
nestanoví výslovně, na která místa
v soukromých podnicích se má zákon
vztahovati, protože teprve později - podle výsledku
umisťovací akce ve státní (veřejné)
službě a s přiměřeným
zřením k potřebám dotčeného
podniku - dohodou ministerstva nár. obrany s příslušným
odborným ministerstvem bude určeno, na které
druhy míst v soukromých podnicích v úvahu
přicházejících se má zákon
vztahovati.
Branný výbor uvážil dále též
vztah navrhovaného zákona k bývalým
certifikatistům, jichž práva a výhody
byly zachovány zákonem č. 250/1919 Sb. z.
a n., a vládním nařízením č.
594/1919 Sb. z. a n., resp. k rotmistrům a příslušníkům
četnictva; nenavrhuje však po té stránce
žádného doplnění osnovy. Nehledě
k tomu, že by se to vymykalo z rámce osnovy a že
by to nesouviselo s účelem osnovou sledovaným,
má branný výbor za vhodné zdůrazniti,
že navržená osnova podle ustanovení §
3, odst. (2), nevyhrazuje vzhledem k ustanovení §
7, odst. (7), nového platového zákona pro
déle sloužící poddůstojníky
přímo místa kancelářských
úředníků (jak tomu bylo podle dřívějších
zákonů o certifikatistech a zákona legionářského),
nýbrž se vlastně vztahuje z největší
části jen na začáteční
místa kategorií zřízeneckých
a kancelářského pomocného personálu.
Takové umísťování v civilních
službách nemělo by ovšem valné
praktické ceny pro býv. certifikatisty, resp. rotmistry
s úřednickým certifikátem, kteří
jako rotmistři s určitým počtem služebních
let mají postavení daleko lepší, než
by jim mohla poskytnouti osnova, podle níž by jim
mohla býti propůjčena jen místa začáteční
s platovými podmínkami nepoměrně horšími.
Ostatně nesluší též přehlédnouti,
že osnova nabude praktické účinnosti
teprve v r. 1932, takže není vyloučeno, že
do té doby budou po případě ještě
některé oprávněné nároky
dřívějších certifikatistů
uspokojeny, pokud ještě trvají a nezanikly
se zřetelem na stáří dotčeného
majetníka průkazu nebo z jiných důvodů.
Pokud pak týče se vztahu navržené osnovy
k zákonu legionářskému č.
462/1919 Sb. z. a n., projevil branný výbor očekávání,
že do praktické účinnosti navrženého
zákona (t. j. do r. 1932) dojde podle dosud platných
ustanovení uspokojení největší
část legionářů, jichž
žádostem za umístění podle legionářského
zákona nebylo dosud vyhověno, pokud ovšem jejich
nároky podle platných ustanovení trvají;
ani za provádění navrženého zákona
nebude vyloučeno, takové žadatele umístiti,
poněvadž zásadně vyhrazuje se pro déle
sloužící poddůstojníky navrženým
zákonem, nepřihlíží-li se ke
specielním služebním odvětvím
v zákoně uvedeným, pouze jedna třetina
volných míst.
Na znění osnovy kromě oprav některých
tiskových chyb provedl branný výbor částečnou
změnu jen v § 2, I. a), 4 (1), písm. b) a 7,
odst. (1) a (2).
K odůvodnění změny § 2, I. a)
a 4, odst. (1), písm. b) uvádí branný
výbor, že změnu tuto provedl proto, aby zamezil
možné pochybnosti. Místo pojmenování
"zřízenců uniformované stráže
bezpečnosti" použil označení "strážníků
uniformované stráže bezpečnosti".
O strážnících platí podle §
6 vl. nař. č. 295/1922 Sb. z. a n. obecné
předpisy o státních zřízencích
pouze v mezích ustanovení zákona ze dne 13.
července 1922, č. 230 Sb. z. a n. a předpisů
na základě tohoto zákona vydaných,
se změnami plynoucími z platového zákona
č. 103/1926 Sb. z. a n.; není dobře možné
zahrnouti je názvem "zřízenců
uniformované stráže bezpečnosti",
ježto strážníci náležejí
mezi gážisty mimo služební třídy,
kdežto pod pojem "zřízenců uniformované
stráže bezpečnosti" bylo by spíše
zahrnouti ošetřovatele koní, kteří
náležejí mezi pragmatikální nebo
pomocné zřízence. Pokud pak pohraniční
finanční stráže se týče,
doporučuje se pojmenování "zřízenců"
nahraditi pojmenováním "podúředníků"
tak, jak to odpovídá vládnímu nařízení
č. 201/1923 Sb. z. a n. o úpravě služebních
poměrů pohraniční finanční
stráže.
Změnu § 7, odst. (1) a (2), provedl branný
výbor proto, aby bylo lépe vystižena, že
zásady platového zákona o hodnocení
služby déle sloužícího poddůstojníka
do doby čekatelské platí jak prs čekatele
míst úřednických, tak pro čekatele
míst zřízeneckých.
Branný výbor navrhuje poslanecké sněmovně,
aby předlohu schválila v připojeném
znění.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Déle sloužícími poddůstojníky
podle tohoto zákona třeba rozuměti příslušníky
branné moci, kteří konají podle §
19 branného zákona dobrovolně další
činnou službu, do níž byli za déle
sloužící přijati podle služebního
předpisu o déle sloužících; dobrovolné
konání další činné služby
podle § 19 branného zákona, jež nevyhovuje
ustanovením předpisu o déle sloužících,
nelze pokládati za službu déle sloužícího
poddůstojníka podle tohoto zákona.
Déle sloužícím poddůstojníkům
vyhrazují se v rozsahu a za podmínek stanovených
tímto zákonem:
I. ve státní službě služební
místa:
a) vojenských gážistů mimo služební
třídy, četnických gážistů
mimo služební třídy, strážníků
uniformované stráže bezpečnosti a podúředníků
pohraniční finanční stráže;
b) manipulačních (kancelářských)
úředníků, zřízenců
a státních zaměstnanců v pomocné
kancelářské nebo pomocné zřízenecké
službě u státních úřadů,
soudů, státních nebo státem spravovaných
ústavů, podniků a fondů (počítajíc
v to i podniky spravované podle zásad obchodního
hospodaření);
II. ve službě veřejnoprávních
korporací a ústavů, na které se vztahuje
§ 212 platového zákona, jejich nebo jimi spravovaných
podniků, fondů a zařízení:
služební místa manipulačních
a kancelářských úředníků,
zřízenců, dohlížitelů
a zaměstnanců v pomocné kancelářské
nebo pomocné zřízenecké službě;
III. ve službě:
a) soukromých podniků sloužících
veřejné dopravě železniční
a paroplavební,
b) závodů a podniků, u nichž stát
je převážnou měrou podílníkem,
c) závodů a podniků státem trvale
subvencovaných anebo zaručených, k jichž
zřízení je třeba státního
povolení, u těch pak, které jsou již
povoleny, jsou-li podle svých stanov, koncesních
listin nebo jinak povinny, aby při obsazování
míst přihlížely k déle sloužícím
poddůstojníkům neb legionářům:
služební místa, jež budou určena
dohodou mezi ministerstvem národní obrany a příslušným
ministerstvem.
(1) Pokud pro služební místa té neb
oné služby uvedené v § 2 jsou zřízeny
dvě nebo několik platových stupnic, vztahuje
se výhrada pouze na místa, která se neobsazují
povýšením nebo postupem z nižší
platové stupnice. Kde podle platných předpisů
předchází propůjčení
služebního místa čekatelská služba,
ustanovují se déle sloužící poddůstojníci
nejprve čekateli.
(2) Doplňují-li se služební místa
úředníků z řad zaměstnanců
nižší kategorie, vztahuje se výhrada na
služební místa v této kategorii.
(1) Z uprázdněných služebních
míst, která přicházejí v úvahu
podle ustanovení § 2 a 3, jsou vyhrazena:
a) služební místa vojenských gážistů
mimo služební třídy a služební
místa civilních zaměstnanců vojenské
správy plným počtem;
b) služební místa četnických
gážistů mimo služební třídy,
strážníků uniformované stráže,
bezpečnosti a podúředníků pohraniční
finanční stráže nejméně
jednou polovinou a
c) služební místa ostatní jednou třetinou
volných míst.
(2) Při tom třeba postupovati v případech
uvedených za písm. b) tak, že se propůjčí
z míst téhož druhu, jež se zároveň
nebo za sebou obsazují týmž propůjčovatelem,
nejméně vždy každé druhé
místo vyhovujícímu déle sloužícímu
poddůstojníku a v případech uvedených
za písm. c) tak, že se z každých tří
služebních míst téhož druhu, jež
se zároveň nebo za sebou obsazují týmž
propůjčovatelem, propůjčí vždy
první místo déle sloužícímu
poddůstojníku. Při tom nečiní
se rozdílu, propůjčuje-li se služební
místo definitivně či provisorně.
Ustanovení § 2 až 4 neplatí, propůjčí-li
se služební místo zaměstnanci již
ustanovenému v činné službě,
na dovolené s čekatelným (čekaným)
nebo na dočasném odpočinku.
(1) Na propůjčení služebních
míst, vyhrazených podle ustanovení §
4 pro déle sloužící poddůstojníky,
mají nárok toliko ti déle sloužící
poddůstojníci, kteří splnili podmínky
uvedené v následujícím odstavci a
jichž nárok nezanikl podle § 1.
(2) Podmínkou propůjčení vyhrazeného
služebního místa jest, že žadatel
a) je československým státním příslušníkem,
b) sloužil v československé branné moci
nejméně osm roků jako déle sloužící
poddůstojník a je dobře kvalifikován,
c) vyhovuje všeobecným i zvláštním
podmínkám stanoveným pro propůjčení
služebního místa, o něž jde.
(3) Vládním nařízením může
býti se zřetelem na zvláštní
poměry té neb oné služby (zvláště
u četnictva, pohraniční finanční
stráže a stráže bezpečností)
stanoveno, že v dotčených služebních
oborech lze propůjčiti služební místa
vyhovujícím déle sloužícím
poddůstojníkům, kteří sloužili
v československé branné moci nejméně
pět let jako déle sloužící poddůstojníci.
(1) Vládní nařízení stanoví,
za jakých podmínek a v jakém rozsahu lze
se zřetelem na dobu ztrávenou ve vlastnosti déle
sloužícího poddůstojníka zkrátiti
dobu, jež je podle § 7, odst. (7), platového
zákona a podle předpisů na jeho základě
vydaných předepsána jako podmínka
pro ustanovení kancelářským úředníkem;
o hodnocení služby déle sloužícího
poddůstojníka do úřednické
doby čekatelské platí ustanovení prvé
věty odst. (6) § 7 platového zákona.
(2) Doba ztrávená ve vlastnosti déle sloužícího
poddůstojníka se považuje za předchozí
státní službu podle § 25, odst. (1), platového
zákona a příslušných obdobných
předpisů na jeho základě vydaných
(§ 205 platového zákona); o hodnocení
služby déle sloužícího poddůstojníka
do zřízenecké doby čekatelské
platí ustanovení § 25, odst. (5), platového
zákona.
(3) Výhody podle předchozích odstavců
příslušejí ve stejném rozsahu
i déle sloužícím poddůstojníkům,
kteří byli podle tohoto zákona ustanoveni
čekateli v nestátním služebním
poměru nebo se ucházejí podle tohoto zákona
o zřízenecké nebo jemu na roveň postavené
místo v nestátní službě.
(1) Déle sloužícím poddůstojníkům,
převzatým do některé služby uvedené
v § 2, se neposkytuje výpomoc, kterou jinak déle
sloužící dostávají při
svém odchodu z další činné služby
(při vystoupení z poměru déle sloužících).
(2) Byla-li by taková výpomoc již poskytnuta,
je příjemce povinen ji vrátiti státní
pokladně, jakmile mu bylo propůjčeno vyhrazené
služební místo, a to srážkami se
služebních platů, plynoucích z propůjčeného
místa. Zaměstnavatel je povinen tyto srážky
provésti, státní pokladně odevzdati
a ručí za správné provedení.
Podrobnosti budou určený vládním nařízením.
Nebylo-li déle sloužícím poddůstojníkům
propůjčeno některé z vyhrazených
služebních míst ihned po jejich vystoupení
z poměru déle sloužících, zmenší
se částka, již mají státní
pokladně při pozdějším udělení
místa za poskytnutou výpomoc vrátiti, o tolik
polovin vyplacených půlletních přídavků
(premií), kolik pololetí uplynulo od vyplacení
výpomocí do udělení místa;
toto zmenšení stanoví se podle sestupné
výše vyplacených částek.
Zaměstnavatelé jsou povinni jednotlivé druhy
služebních míst, uvedených v §
2, oznámiti ministerstvu národní obrany,
které sestaví úhrnný seznam takových
míst a jej čas od času vyhlásí.
Podrobnosti budou určeny vládním nařízením.
(1) Déle sloužícím poddůstojníkům,
kteří vyhovují podmínkám §
6, odst. (2), vydá ministerstvo národní obrany
na žádost o tom příslušný
průkaz.
(2) O vydaných průkazech vede ministerstvo národní
obrany zvláštní seznam.
(3) Podrobnosti o vydání průkazů stanoví
ministerstvo národní obrany.
(4) Ztratí-li žadatel svůj průkaz, oznámí
to ministerstvu národní obrany, jež ztrátu
vyhlásí způsobem uvedeným ve vládním
nařízení. Vydání nového
průkazu povolí ministerstvo národní
obrany podle výsledku vykonaného šetření;
nový průkaz má text původní,
ale dostane nové pořadové číslo
podle pořadí seznamu a jest označen jako
duplikát.
(1) Má-li býti propůjčeno služební
místo vyhrazené podle § 4, je propůjčovatel
povinen vyhlásiti veřejně konkurs, vyměřiti
přiměřenou lhůtu k podání
žádosti a zároveň o tom zpraviti ministerstvo
národní obrany.
(2) Konkurs podle ustanovení předcházejícího
odstavce vyhlašovati netřeba, jsou-li pro uprázdněné
volné místo již zaznamenáni oprávnění
žadatelé - déle sloužící
poddůstojníci a bude-li uprázdněné
místo uděleno některému z těchto
žadatelů; udělení místa jest
v takovém případě oznámiti
do jednoho měsíce ode dne propůjčení
ministerstvu národní obrany.
(1) Žádost za propůjčení služebního
místa vyhrazeného podle § 4 může
se týkati:
a) určitého místa již uprázdněného
(volného), nebo
b) místa, jež se teprve uprázdní; v
tomto případě se žadatel zaznamená.
(2) Každý žadatel jest povinen, aby kromě
dokladů žádaných pro dotčené
místo přiložil ke své žádosti
doklad o své domovské příslušností
a žadatelský průkaz uvedený v §
10.
(3) Koná-li žadatel ještě činnou
službu vojenskou, je povinen předložiti žádost
prostřednictvím svého vojenského útvaru
přímo ministerstvu národní obrany;
tento úřad ji pak zašle, kam náleží.
(4) Propůjčovatelé služebních
míst, vyhrazených podle § 4, jsou povinni vésti
seznam docházejících žádostí
a vydati každému oprávněnému
žadateli potvrzení, že žádost podal,
a uvésti počet oprávněných
žadatelů, kteří na totéž
místo byli již dříve zaznamenáni.
(1) Propůjčovatel služebního místa
vyhrazeného podle § 4 je povinen oznámiti ministerstvu
národní obrany, jak bylo místo obsazeno.
(2) Pokud lze déle sloužícím poddůstojníkům,
ucházejícím se o propůjčení
místa podle tohoto zákona, dáti přiměřenou
dovolenou (s platem neb bezplatnou) pro předchozí
přípravnou praxi, pokud je snad tato praxe pro místo
dotčeného služebního oboru předepsána,
bude stanoveno vládním nařízením.
(3) Nežádají-li za služební místo
vyhrazené podle § 4 způsobilí uchazeči
z řad déle sloužících poddůstojníků,
není závazku k propůjčení dotčeného
služebního místa podle tohoto zákona.
(1) Zjistí-li úřad, jenž bude určen
vládním nařízením, na podanou
stížnost oprávněného žadatele
(§ 6), nebo na jiný popud, anebo z moci úřední,
že místo bylo propůjčeno proti ustanovením
tohoto zákona, jest povinen prohlásiti propůjčení
místa za neplatné a naříditi, aby
byl propuštěn bez nároku na jakékoli
odškodnění ten, kdo místo obdržel,
a aby bylo dotčené místo propůjčeno
podle ustanovení tohoto zákona; nařízení
tomu musí propůjčitel místa vyhověti
a dotčeného zaměstnance ihned ze služby
propustiti. Stížnost proti nezákonnému
udělení místa podává oprávněný
žadatel prostřednictvím ministerstva národní
obrany.
(2) Udělení místa nelze podle ustanovení
předcházejícího odstavce prohlásiti
za neplatné; uplynula-li doba jednoho roku ode dne, kdy
místo bylo propůjčeno, do dne podání
stížnosti u ministerstva národní obrany,
po případě do dne, kdy úřadu
uvedeného v předcházejícím
odstavci došlo oznámení o nezákonném
udělení místa, nebo kdy takové nezákonné
udělení místa tento úřad z
moci úřední zjistil.
(3) Propůjčí-li někdo proti ustanovení
tohoto zákona služební místo v soukromých
závodech nebo v podnicích uvedených v §
2, č. III., bude potrestán pokutou od 1000 do 10.000
Kč, a to i tehdy, kdyby propůjčení
místa nemohlo již býti prohlášeno
za neplatné; příslušný k stíhání
jest politický úřad (administrativní
policejní vrchnost) I. stolice sídla závodu
(podniku). Pokuty připadají státu. Pravoplatná
rozhodnutí úřadů, jimiž se pokuty
ukládají, jsou vykonatelna soudní exekucí
v celém státním území.
(1) Nároku na propůjčení služebních
míst podle tohoto zákona pozbývá déle
sloužící poddůstojník:
a) vzdal-li se nároku;
b) dovršil-li 35. rok věku (pokud jde o místa
úřednická), nebo 40. rok věku (pokud
jde o místa jiná);
c) přijal-li od vojenské správy odbytné,
jehož výši a bližší podmínky
výplaty stanoví vládní nařízení;
d) byl-li odsouzen a je-li s odsouzením spojena ztráta
způsobilostí k dosažení státních
a veřejných úřadů, nebo byla-li
při něm vyslovena ztráta úřadu;
e) definitivním propůjčením některého
místa uvedeného v § 2;
f) při ustanovení čekatelem nebo při
zatímním propůjčení služebního
místa tehdy, nedošlo-li k definitivnímu ustanovení
(definitivnímu propůjčení služebního
místa) z jeho viny.
(2) Nastane-li některá okolnost zmíněná
v odst. (1), poznamenává se to v seznamu průkazů
a vydaný průkaz odebere majetníku, je-li
dosud v činné službě, příslušné
velitelství, nebo byl-li již přeložen
do zálohy, politický úřad (administrativní
vrchnost) I. stolice místa pobytu a vrátí
jej ministerstvu národní obrany.
(1) Den, kterým jednotlivá ustanovení zákona
nabývají účinnosti, určí
vládní nařízení se zřetelem
k době, v níž první déle sloužící
poddůstojníci (§ 1) dokončí předepsanou
další činnou službu [§ 6, odst. (2),
písm. b), a odst. (3)].
(2) Zákon provede ministr národní obrany
v dohodě s ostatními členy vlády.
Sociálně-politický výbor schválil
osnovu zákona se změnami přijatými
v branném výboru z důvodů uvedených
jednak ve vládním návrhu, jednak ve zprávě
branného výboru. Při jednání
prohlásil pan ministr národní obrany, že
při umísťování déle sloužících
poddůstojníků na Slovensku bude v prvé
řadě přihlíženo na slovenské
příslušníky a že vůbec na
národní neb politické momenty nebude brán
zřetel.
Pokud se jedná o schválenou resoluci ohledně
systemisace má účelem, aby již nyní
bylo systemisováno, pokud možno nejvíce, míst
IV. služ. tř., tak, aby příští
umísťování poddůstojníků
v kancelářské službě nebylo na
újmu dnešním oficiantům, kteří
by mohli býti při větším počtu
systemisovaných míst již nyní povýšeni
do úřednické kategorie, na níž
mají dle § 7, odst.7. plat. zákona nárok.
Sociálně-politický výbor vycházel
s toho hlediska, že není důvodu, aby nebyla
všechna taková místa, mající
charakter úřednický a obsazená dnes
oficianty, systemisována úřednicky. Obavy
dnešních oficiantů, ale i kancelářských
pomocníků by se staly bezpředmětnými,
neboť do 6 let, kdy teprve přijdou déle sloužící
poddůstojníci v úvahu, byly by všechny
tyto kancelářské síly, pokud jsou
kvalifikovány, trvale umístěny resp. povýšeny.
Sociálně-politický výbor navrhuje
poslanecké sněmovně přijetí
zákona, jakož i obou resolucí v připojeném
znění.
I.: "Vláda se vybízí, aby při
obsazování míst ve veřejných
službách přihlížela vydatněji
k válečným poškozencům."
II.: "Vláda se vybízí, aby při
chystané systemisaci úřednických míst
IV. služ. tř. přihlížela již
nyní k příštímu umístění
déle sloužících poddůstojníků,
aby oficianti nebyli ve svých nárocích podle
§ 7 odst. 7 plat. zákona zkráceni."