II. volební období. | 4 zasedání. |
I. posl. dr Jabloniczkého a druhů min. spravedlnosti a financí, že exekutor státního berního úřadu v Bratislavě zneužil úřední moci,
II. posl. Tomáška, Hampla, Bechyně, dra Dérera a spol. min. předsedovi o listu papeže Pia XI. československým biskupům,
III. posl. dra Šmerala a soudr. vládě o monarchistickém nebezpečí a pronásledování dělnického hnutí v Maďarsku,
IV. posl. Bergmanna, Buřívala, Pechmanové a spol. min. pošt a telegrafů o služebních poměrech v poštovním úřadě šekovém,
V. posl. Matznera, dra Koberga a druhů min. národní obrany o placení náhrady po dělostřeleckém cvičení ve střelbě na ostro ve Starém Městě Bruntálu,
VI. posl. dra Koberga a druhů min. vnitra o jazykově policejních předpisech pro živnost hostinskou a výčepnickou,
VII. posl. Cibulky a soudr. vládě o porušování zákona o osmihodinné době pracovní zemským správním výborem v Čechách,
VIII. posl. Netolického, dra Patejdla, Zeminové
a spol. min. financí o neodůvodněném
předpisování obratové daně
sezonním dělníkům v Koutech a Plachové
Lhotě berní správou v Sedlčanech.
15. února 1926 přišel do ordinační
síně zubního technika Alexandra Szende v
Bratislavě, Proboštská ulice číslo
3, exekutor Josef Barton s výměrem daňového
nedoplatku, číslo 2698/I. S exekutorem přišli
ještě detektiv J. Lichtenfeld a druhý muž,
kterého zubní technik nezná, a strážník
číslo 1081.
Exekutor v přítomnosti detektivů a strážníka
provedl u zubního technika kapesní prohlídku,
vyňal mu z kapsy 1600 Kč, vrátil mu 260 Kč
pro rodinu a zbytek mu odňal na stvrzenku s vlastnoručním
podpisem.
Poněvadž na Slovensku ještě dnes platí
maďarský exekuční zákon, který
nemá kapesní prohlídky, jest jasné,
že postup exekutora, detektivů a strážníka
jest zřejmým případem zneužití
úřední moci.
Poněvadž bratislavské státní
zastupitelství přikázalo případ
k řádnému projednání před
civilním soudem, tážeme se:
1. Je-li pan ministr spravedlnosti ochoten, naříditi
státnímu zastupitelství, aby v této
věci podalo žalobu ?
2. Je-li pan ministr financí ochoten poučiti berní
úřady a jejich exekutory na Slovensku, že na
Slovensku není ještě zavedena kapesní
prohlídka a jest tedy nezákonným a trestným
činem ?
Vládní Č. T. K. dodala včera dennímu
tisku zprávu Stefaniho agenzie datovanou v Římě
ze dne 21. března. Zpráva má tento doslovný
obsah:
Papež zaslal československým biskupům
list, v němž se zmiňuje také o otázce
poměru církve a státu v Československu.
List jest odpovědí na kolektivní adresu,
ve které čsl. episkopát vyložil své
plány ve příčině edukace duchovenstva,
tak aby byly napraveny škody, způsobené schismatem
z r. 1920. V této adrese čsl. episkopát obnovil
výraz své solidarity a věrnosti k Svaté
Stolici, aby tak potěšil Svatého Otce za urážku,
již mu vláda československá učinila
příhodou z r. 1925, jež není dosud vyřízena,
pokud se týká poměru církve a státu.
Papež navazuje na opětovnou stížnost čsl.
biskupů ve příčině urážky
z r. 1925 t. j. účasti pražské vlády
na výročních slavnostech Husových,
vyslovuje politování, že k urážce
došlo v národě, jenž byl navázal
diplomatické styky Svatou Stolicí, a jehož
velká většina je katolickou. List se zmiňuje
dále o tom, že papež byl r. 1925 přinucen
odvolat svého zástupce z Prahy a konečně
prohlašuje: že papež nikoli z hněvu, ale
z povinnosti svého poslání vůči
Bohu a katolickému světu jest povinen žádati
na ochranu důstojnosti apoštolské Stolice,
práva a cti československých katolíků,
vážná zajištění (assurances
Sériueses), aby se podobná urážka neopakovala.
Z této zprávy dovídá se naše
veřejnost, že páni českoslovenští
biskupové pokládají za slučitelno
se svou funkcí a se svým občanským
postavením, aby proti státu a jeho zákonitě
ustanoveným autoritám podněcovali cizí
moc, která se bez zavinění Československá
republiky dostala do konfliktu a vládou našeho státu.
Dále se veřejnost dovídá, že
papežská Stolice neupustila doposud od svého
stanoviska, nazývajíc dodnes účast
presidenta republiky a vlády na Husových slavnostech
v roce 1925 svoji urážkou a dožadujíc
se se vážných zajištění,
aby se podobná urážka neopakovala. Vláda
republiky již v roce 1925 po urážlivém
odjezdu papežské nuncia z Prahy odmítla veřejným
slavnostním projevem toto pojetí vládní
účasti na oslavách národního
hrdiny M. J. Husi a ohradila se proti vměšování
cizí moci do vnitřních záležitostí
státu a národa. Jest známo, že v celém
diplomatickém jednání mezi pražskou
vládou a papežskou stolicí toto československé
stanovisko nebylo opuštěno. Až dosud tedy pokládala
vláda v souhlase s národem postup papežské
stolice za urážlivý a bylo na papeži,
aby uraženému národu dal satisfakci. Působí
proto včerejší zpráva Stefaniho agenzie
znepokojujícím dojmem. Obávajíce se,
aby nebylo zadáno národní cti, a aby nebyllo
kýmkoliv omezováno svobodné právo
svobodného národa na svobodný projev vděčnosti
a úcty k veliké postavě bojovníka
a mučedníka za pravdu, tážeme se p.
ministerského přesdedy:
Co hodláte učiniti nebo co již učinila
vláda, aby nové zasahování papežovo,
podnícené tantokráte slabošskými
biskupy, kteří se zapoměli nad svými
státoobčanskými povinnostmi, bylo co nejrozhodněji
odmítnuto ?
Tážeme se dále:
Chce-li vláda těmto biskupům vhodnými
opatřeními připomenouti, že až
dosud přispívá stát československý
velikými obnosy peněžními na udržování
kultových potřeb církve římsko-katolické
?
Události v Maďarsku jsou nanejvýš znepokojující.
Maďarská vláda připravuje po léta
restauraci Habsburků a usiluje za účelem
podpory těchto plánů o přátelství
fašistické Itálie a konservativní Anglie.
Tomuto úsilí maďarské vlády,
podařilo se zmařiti isolaci, v níž se
Maďarsko nacházelo a vytvořiti pro Maďarsko
příznivou politickou situaci zahraniční.
Malá dohoda stává se bezvýznamnou
organisací. Zdá se, že Rumunsko dnes již
nepřináleží vůbec k tomuto spolku
kontakt mezi Jugoslávií a Československem
v důsledku maďarských pokoutných intrik
rovněž ochabuje. Maďarsko za své isolace
vyšlo a dnes jsou isolovány Jugoslávie a Československo.
Hrabě Bethen stojí v čele vlády podporované
feudální šlechtou a velkokapitalisty, finančním
a těžkým průmyslovým kapitálem.
Cíl této vlády jest upevniti panství
feudalismu koalovaného s velkým kapitálem
a opětně zříditi habsburskou monarchii
v Uhrách. Hrabě Bethlen sleduje tento cíl
s velkou vytrvalostí. Podařilo se mu navázati
vztahy s anglickou vládou, jejíž podporou se
zabezpečil. Na anglickou radu postavil se do služeb
italské expanse na Balkáně. Podporuje italskou
politiku proti Jugoslávii. Restaurace habsburské
monarchie pokládá se v Uhrách již za
hotovou věc. Otevřeně vystoupiti hrabě
Bethlen dosud odkládá pouze proto, poněvadž
chce napřed ještě více půdu pro
restauraci připraviti. Zahraničně politicky
připravuje tento cíl stále intenzivněji.
Situaci pro uskutečnění monarchického
plánu připravil i uvnitř Maďarska. Měšťácká
oposice byla odstraněnců zákonitě
sankcionovaným terorem částečně
zničena, částečně zkorumpováním
vůdců a podplacením směrodatných
osobností učiněna neschopnou akce. Lid musí
mlčeti, nemůže mluviti ve svých vlastních
věcech a musí nečinně přihlížeti,
jak se mu kopá hrob. Velká část dělnictva
jest nespokojena s politikou sociálně demokratické
strany. Ta pokroková část proletariátu,
která přes strašliva teroristická opatření
neztratila své třídní vědomí,
jest dnes jediným činitelem, který vystupuje
proti restaurační politice feudálů.
Maďarská vláda ví, že tato pokroková,
třídně uvědomělá část
maďarské pracující třídy
nedá se ani koupiti, ani podplatiti, ani korumpovati. Proto
chce nyní přistoupiti k fysickému zničení
této oposice. Na rozkaz vlády byla provedena zatčení
nevinných dělníků. Provinili se tím,
že se opovážili organisovati demonstraci a zorganisovati
pro dělníky školu. Za tyto dva "zločiny"
mají být nyní odsouzeni k smrti. Uherská
vláda chce vedle potlačení domácího
dělnického hnutí i při této
příležitosti vysloužiti si přízeň
konservativní vlády v Anglii. Proto inscenovala
zatčení tak, aby byl vyvolán dojem, že
se jedná o "spiknutí organisované z
Moskvy". Moskva je vina. Moskva musí býti kompromitována.
Zatčení dělníci byli krutě
týráni. Jednotliví z nich byli po 5 dní
a nocí tlučeni holemi, pažbami pušek,
železnými tyčemi, řemeny, takže
celé tělo jejich bylo zbroceno krví. Jednotliví
z nich upadli do bezvědomí. Jakýkoliv styk
s příbuznými byl zatčeným znemožněn.
Byli mučeni tak dlouho, až projevili ochotu podepsat
protokoly, jejichž obsah neznali a jimiž má býti
jejich vina prokázána. Pomocí těchto
protokolů má býti nyní skupina dělníků
postavena před náhlý soud a odsouzena k smrti.
Uherská vláda stojí na stanovisku, že
může dělat co chce a že nikdo nemá
právo vměšovat se do jejich "vnitropolitických
záležitostí." Proces proti zatčeným
proletářům souvisí s celou linií
zahraniční, militaristické, feudální
a monarchistické politiky nynější maďarské
vlády. Souvisí úzce s otázkou míru
ve střední Evropě. Dostalo se nám
velmi pravděpodobných informací, že
hrabě Bethlen při svém jednání
v Římě k němuž má dojíti
v krátké době chce uzavříti
s Itálií také vojenskou konvenci, aby dostával
z Itálie zbraně, děla a střelivo pro
případný konflikt se sousedními zeměmi.
Postup Itálie proti Jugoslávii v souvislosti s otázkou
albánskou jest charakteristickým dokladem, že
situace ve střední Evropě není z hlediska
míru nikterak bezpečna. Z těchto důvodů
kladem vládě otázku:
Jest vláda ochotna veřejným prohlášením
ve sněmovně zaujmouti stanovisko vůči
politice maďarské vlády, nebezpečné
s hlediska míru, připravující monarchistickou
restauraci a barbarsky pronásledující v Uhrách
dělnické hnutí ?
Nedostatek personálu v šekovém úřadě
byl již před provedením rekonstrukce velmi
povážlivý. Restrikcí, kdy odešlo
z úřadu přes 200 sil, stál se přirozeně
ještě citlivější a úřad
si vypomáhá nastavováním norm. služby
prací přes čas. Tím způsobem
pracuje převážná část
úřednictva dlouhé měsíce denně
10-11 hodin. uváží-li se, že pro nedostatek
bytů zaměstnanci bydlí daleko od úřadu
a musí dojížděti, jest zřejmo,
že se jim tím ukládají požadavky
největší a že jejich zdravotní
stav trpí.
Odvoláváme se v tom směru na posudek úředních
lékařů o zdravotním stavu zaměstnanců
poštovního úřadu šekového.
V žádném úřadě v Československu
nejsou zdravotní poměry tak povážlivé
jako v poštovním úřadě šekovém.
Počet absencí, ať trvalých nebo přechodných,
pohybuje se stále kolem 10% veškerého personálu.Příčiny
onemocnění pak nejsou snad malicherného rázu.
Jest to zejména tuberkulosa plic, která v šekovém
úřadě řádí v daleko
větším procentu, než jest normální
onemocnění touto chorobou. Časté úmrtí
v šekovém úřadě zaviněno
jest téměř výhradně tuberkulosou.
- A však i počet onemocnění chorobami
nervovými jest nápadně vysoký a zaviněný
přílišným duševním napětím
při počítání a pod. - Značná
část personálu zaměstnaného
v šekovém úřadě pracuje přes
svoje síly se zárodky těchto chorob, a pouze
přísná disciplína a ohled na kolegy
je nutí, aby svoje síly až do úpadku
přepínala.
Nedostatečné a zdravotně závadné
místnosti způsobují, že úřednictvo
ve dvojí pracovní směně jest nuceno
pracovati v nevyvětraných místnostech a téměř
celý den při umělém osvětlení.
Z výroční zprávy šekového
úřadu z roku 1925 vysvítá, že
šekový úřad zaznamenává
značný vzestup provozu a že pracován
byl počet účinů při tomto počtu
personálu v letech:
r. 1921 účinů 49,917,198, osob 1965,
r. 1922 účinů 53,444,926, osob 1962,
r. 1923 účinů 61,515,865, osob 1972,
r. 1924 účinů 71,948,933, osob 1999,
r. 1925 účinů 80,243,330, osob 1796,
V poslední době provoz stále stoupá
a úřednictvo nemůže agendu prostě
zmoci. Pracovní napětí 10-11 hodin denně
při stále stoupajících přídělech,
kdy jest nutno i v neděli pracovati, nelze dále
snášeti nebo dokonce stupňovati. Tyto poměry
vymykají se všem předpisům zákonným
i představám lidským a žádná
kategorie ať manuelních nebo duševních
pracovníků by tyto poměry nemohla snášeti.
Dovolujeme si nejen v zájmu zaměstnanců ale
i v zájmu státu na tyto poměry poukázati.Vždyť
všem zaměstnancům šekového úřadu
hrozí předčasná invalidita. Úřední
lékaři při ministerstvu pošt a telegrafů
mohou o tom podati jistě svědectví.
Za práci přes čas konanou vyplácí
se úřednictvu nedostatečné přesčasné,
jež po zaplacení elektriky nestačí ani
na opatření vydatnější stravy
ve službě, aby vyčerpání tělesných
a duševních sil v této namáhavé
a vysilující práci bylo aspoň poněkud
paralisováno.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní pana ministra pošt a telegrafů:
1) Ví o těchto poměrech pan ministr ?
2) Jest pan ministr ochoten postarati se o nápravu potřebných
rozmnožením úřednických sil a
přiměřeným zvýšením
honoráře za práci přes čas
?
3) Jest pan ministr ochoten sděliti co nejdříve
podepsaným, co v této věci zařídil
aneb zaříditi hodlá ?
Po dělostřeleckém cvičení ve
střelbě na ostro v roce 1926 žádali
poškození obyvatelé obce Sterého Města
u Bruntálu při úředním zjišťování
škod:
za malé výbuchy na oranici 2 Kč, na oseté roli 4 Kč,
za velké 5 10
za ztráty na přípřeží za půl dne za koně 25 Kč,
za voly 20
za krávy 15
že nemohli pásti dobytek, za půl dne za jeden kus velkého dobytka 5 Kč,
za mladý kus 2.50 Kč,
za kozu 1.50 Kč.
Náhradu za to, že nemohli pásti dobytek, odůvodňovali
tím, že rolníci nemohli počítati
s druhou senosečí a musili po žních
až do příchodu zimy vyháněti
dobytek na pastvu. Jestliže se přestane vyháněti
na pastvu a krmí se suchým krmivem, krávy
hned dojí méně. Přes to, že v
jiných obcích byla poskytnuta náhrada za
to, že nemohli vyháněti na pastvu, ve Starém
Městě u Bruntálu komise tento požadavek
břitce odmítla, obvinila rolníky, že
uvádějí nepravdu a vedle výbuchů
zaplatila jen 7 Kč náhrady z hektaru. Vojenská
komise odmítla jako odhadce navrženého předsedu
krajského sdružení rolníků v
Bruntálu, peníze byly složeny u okresní
politické správy a konečně si je poškození
také vyzdvihli, poněvadž se jim zdálo
přece jen zdlouhavé, podávati odvolání.
Než všichni byli nanejvýš nespokojeni a
takovýmto vyřízením jejich oprávněných
nároků. 6e tato nespokojenost, nehledě k
vylíčenému zkrácení, byla úplně
oprávněná, ukáže tento případ:
Quido Hildebrand ze Starého Města u Bruntálu,
držitel zákupní rychty, má na volném
poli 2.6 ha 25letého lesa, velmi krásně vzrostlého
a velmi dobře pěstovaného. V něm stojí
bouda, která při střeleckém cvičení
sloužila za skrytý cíl a byla úplně
zničena. Při tom dopadlo do lesa 6 šrapnelových
granátů 15 cm houfnic a velmi les poškodily.
Pan Hildebrand žádal za to 3000 Kč náhrady.
Odhadce, jejž si přivedla vojenská komise,
nadlesní ve výslužbě Riedel, vyměřil
škodu podle svého výpočtu na 1995 Kč,
při čemž přihlížel jen k
oněm plochám, kde byly na kmenech stopy po ranách.
Poškození vršků a různých
škod mimo místa výbuchu při tom nedbal.
Přes to komise nabídla poškozenému jen
1200 Kč náhrady a po dlouhém smlouvání
zvýšila tuto částku konečně
na 1500 Kč. Druhého dne dostal pan Hildebrand vyrozumění,
že původní odhad byl opraven na 1485 Kč.
Poškozený, aby nemusil podávati zdlouhavou
žalobu, nakonec se s tím smířil. Za
poškození boudy nabádala mu komise jen 300
Kč a skutečně nadala také ani o haléř
více, ačkoliv skutečná škoda,
nízce odhadnuta, činila 800 Kč. Kdyby bylo
šlo podle předsedy komise, byl by pan Hildebrand nedostal
vůbec nic, poněvadž bouda nebyla zakreslena
na mapě.
Z toho jest patrno, jak jsou poškozováni poplatníci
obcí, v nichž se konají střelecká
cvičení, přes to, že se stále
tvrdí, že vojenská správa každou
škodu nahradí. Proto se táži podepsaní
ministra národní obrany:
1. Víte o vylíčeném postupu při
vyměřování náhrady po vojenských
cvičeních ve střelbě na ostro ?
2. Bylo nařízeno intendancím, aby utiskovaly
obyvatelstvo při vypočítávání
škody po cvičeních ve střelbě
na ostro a proč se s poškozenými nenakládá
podle práva a zákona ?
3. Jste ochoten poskytnouti obci Staré Město u Bruntálu,
která byla při posledním cvičení
ve střelbě nejvíce poškozena, ještě
dodatečnou náhradu a chcete chudé horské
obce bruntálského okresu pro nejbližší
dobu uchrániti takových cvičení ve
střelbě ?
Nejvyšší správní soud nálezem
ze dne 19. ledna 1926 zrušil rozhodnutí o jazykově
policejních předpisech, proti nimž se odvolalo
mnoho hostinských, jako nezákonné, poněvadž
živnostenským řádem, na jehož základě
bylo vydáno, není odůvodněno. Přes
to okresní politické správy pokračují
v tomto řízení, jež nejvyšší
správní soud označil za nezákonné
a také udílejíce a měníce koncese
podle živnostenského řádu, nařizují
dále, aby všechny nápisy a vyvěsní
tabule jak uvnitř, tak také venku na budovách,
ve kterých se provozuje jakákoliv hostinská
nebo výčepnická živnost, byly opatřeny
jen českými nebo dvoujazyčnými nápisy
a to českými a německými ve stejné
velikosti, avšak s českým zněním
na prvém místě. Kdyby se neuposlechlo tohoto
rozkazu, hrozí se jim, že bude provoz zastaven podle
§u 152 živnostenského řádu.
Toto jednání působí v čistě
německých okresech západního Slezska,
v krnovském, frývaldovském a bruntálském,
oprávněné rozhořčení
obyvatelstva. Nelze pochopiti, že se politické úřady
I. stolice odvažují prostě nedbati nálezů
nejvyššího správního soudu a že
neustále pokračují právě v
tom, co nejvyšší správní soud označil
za nezákonné. Uchazeči o koncese, kteří
se obávají, že opět ztratí oprávnění
získané s velkou námahou, podléhají
úřednímu nátlaku a také by
z toho nic neměli, kdyby se znovu obrátili na nejvyšší
správní soud, jelikož jak známo, ani
odvolání ani stížnostem se nepřiznává
odkládací účinek. V právním
státě by se však člověk přece
domníval, že podobná nevážnost
k nejvyššímu správnímu soudu jest
nemožná a proto se podepsaní táží
pana ministra vnitra:
1.) Jak ospravedlníte, že politické správní
úřady prostě nedbají nálezů,
nejvyššího správního soudu a činí
právě opak toho, co nejvyšší správní
soud prohlašuje za zákonné ?
2.) Chcete naříditi uvedeným okresním
politickým správám, krnovské, frývaldovské
a bruntálské, aby zanechaly protizákonných
příkazů a pohrůžek tresty týkajících
se jazykově policejních předpisů v
živnostech hostinských a výčepnických
a aby ony rozkazy, které již vydali, odvolaly ?
3.) Jak zamýšlíte vůbec pečovati
o to, aby se rozsudků nejvyššího správního
soudu v praxi také dbalo, jak tomu ve starém Rakousku
?
Zemský správní výbor v Praze usnesl
ze dne 2. března 1927 na prodloužení pracovní
doby ošetřovatelům v zemských ústavech
pro choromyslné. Prodloužení toto stanoveno
jest na 62 až 66 hodin v týdnu.
Ošetřovatelé v r. 1920 přistoupili dobrovolně
na prodloužení pracovní doby z 48 na 60 hodin
týdně, předpokládajíce, že
budou splněny veškeré výhody, jež
jim byly za toto prodloužení slibovány. Slibované
výhody však splněny nebyly a zaměstnancům
zůstala jedině prodloužená pracovní
doba.
Hodiny přes čas odpracované t. j. přes
48 týdně nebyly a nejsou nijak zvlášť
placeny.
Nyní tato doba má býti prodloužena ještě
o 2 až 6 hodin týdně.
Dle § 1, odst. 2 zák. za dne 19. prosince 1918, čís.
91 Sb. z. a n. vztahuje se ustanovení o 8hodinné
době pracovní i na tyto zaměstnance. O tom
svědčí článek VI. nařízení
ministra sociální péče ve srozumění
se súčastněnými ministry ze dne 11.
ledna 1919, čís. 11 Sb. z. a n., jakož i §
1, odst. 7. výnosu ministerstva sociální
péče ze dne 21. března 1919, čís.
j. 4751/III 19.
Poněvadž svrchu uvedené usnesení zemského
správního výboru, jež znamená
opětné porušování zákona
o 8hodinné době pracovní, vzbudilo v řadách
všech zemských zaměstnanců veliké
znepokojení, zakročili jménem všech
zaměstnanců všech ústavů v čechách,
zástupci ústředen odborových organisací
veřejno- zaměstnaneckých a poslaneckých
klubů dne 22. března 1927 u předsedy zemského
správního výboru pana Crhy, žádajíce
ho, aby zemský správní výbor změnil
své stanovisko o prodloužení pracovní
doby a aby ponechán byl dosavadní stav až do
rozhodnutí nejvyššího správního
soudu.
Deputace odůvodňovala svou žádost odpovědnou
a těžkou službou ošetřovatelů
choromyslných, spojenou až s nebezpečím
života a poukazem na následky, jež má
mimořádně dlouhá doba pracovní
na zdraví ošetřovatelů. Pan předseda
zemského správního výboru Crha postavil
se velice příkře na stanovisko zemského
správního výboru, které prohlásil
za nezměnitelné přes platné zákony
a nařízení, prohlásiv při tom,
že stanovisko vlády a ministerstva sociální
péče nemůže býti pro zemský
správní výbor směrodatné, načež
briskně další jednání s deputací
skončil.
Z uvedeného vyplývá:
Zemský správní výbor v Čechách
jako zaměstnavatel porušuje soustavně ustanovení
zákona o 8hodinné době pracovní, jak
opětně dokázal usnesením za dne 2.
března 1927, kterým prodloužil týdenní
pracovní dobu ošetřovatelů ústavů
chromyslných ze 60 resp 48 hodin na 62 až 66 hodin.
Pokus zástupců zaměstnanců přiměti
smírným jednáním zemský správní
výbor k tomu, aby jako zaměstnavatel šetřil
zmíněných zákonných ustanovení,
nevedl k cíli.
Tážeme se vlády, jakých prostředků
chce užíti vůči zemskému správnímu
výboru, aby jej přiměla k tomu, by šetřil
zákona o 8hodinné době pracovní a
nezkracoval úplně protizákonně práva
zemských zaměstnanců ?