Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1927.
II. volební období. 4. zasedání.

950.

Odpověď

ministra železnic

na interpelaci poslanců inž. J. Nečase, J. Bečko, dra Dérera a soudr.

o zastavení a omezení stavby železničních tratí na Slovensku a Podkarpatské Rusi (tisk 934).

Finančním zákonem pro rok 1927 jest úhrada investičních potřeb státního podniku železničního stanovena určitým finančním arrangement v tom směru, že se k úhradě těchto potřeb povoluje provozní přebytek a příspěvek státní pokladny, odpovídající 20% kvotě dopravních daní.

V důsledku tohoto ustanovení bylo nutno již v roce 1926 při sdělávání rozpočtu na rok 1927 omeziti investiční program státního podniku železničního na na částku, vyplývající z uvedeného arrangement. Toto omezení dotýká se stejnou měrou jak staveb provozních, tak i stavby nových drah.

Pro stavbu nových drah stanovena byla v investičním programu státního podniku železničního, schváleném finančním zákonem pro r. 1927, částka 92,968.310.- Kč. Této částky bude též plně využito. Při tom sluší uvážiti, že na ostatní ryzí investice, vesměs produktivní, jako stavbu 3. a 4. kolejí, rozšíření topíren, dílen, úpravu pro zvýšený provoz, stavbu budov obytných a kasáren, rozmnožení a obnovu vozidel a elektrisaci drah, jest pamatováno částkou toliko 178.4 mil. Kč. Z toho jest patrno, že železniční správa věnuje na výstavbu nových drah částku v rámci okamžité možnosti nejvyšší.

Po stránce stavební poznamenáváme toto:

Z programu, který jest obsažen v zákonu č. 235 z r. 1920, byla vybudována trať Krupina-Zvolen, jež byla odezvdána provozu v lednu r. 1925. Ve stavbě se nalézají dvě trati a to: Vsetín-Bylnice-Brumov, 38.1 km dlouhá a Veselí n. M.-Nové Město n. V., 67.5 km dlouhá. Na obou z těchto posléze uvedených tratí je valná část prací již jednak hotova a jednak se nalézá v provádění. Ovsem po dobu zimního období nemohly býti prováděny zemní práce a pod. a bylo nutno v důsledku dosavadních nepříznivých zkušeností s geologickým složením zemin vyčkati, až zeminy a terén náležitě vyschnou. Budou pak na obou zmíněných tratích zemní a jiné stavební práce v nejbližší době zahájeny.

Pokud se týče výstavby tratí Handlová - Horní Štubňa a Červená Skála - Margiťany, vypracuje ministerstvo železnic a předloží vládě v nejbližší době konkrétní návrh, při čemž bude řešena i otázka využití 2 mil. Kč na přípravné práce pro stavbu trati Handlová-Horní Štubňa, o níž se usnesl senát N. S. resolucí při projednávám rozpočtu na rok 1927. Stavbu trati Užhorod-Mukačevo-Hust bude možno sledovati až v době pozdější podle přípustnosti finančních prostředků.

V Praze dne 24. března 1927.

Ministr železnic:

J. V. Najman, v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP