Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1927.
II. volební období. 4. zasedání.

951.

Odpověď

ministra železnic

na interpelaci posl. Kreibicha a soudr. o zvýšení cen režijních lístků a o slevě dopravného pro roury z Chomutova do Polska ve spojitosti s bojem mezinárodního syndikátu rouroven s rourovnami polskými (tisk 936).

Rapidní pokles železniční přepravy jest všeobecně znám a známy jsou zajisté i nepříznivé následky z toho vyplývající. Obrovský investovaný kapitál leží nevyužit, počet přebytečných zaměstnanců den ze dne roste a státní správa železniční jest v důsledku toho nucena pomýšleti na jeho omezení. Současně volá však celá veřejnost a zejména výrobní vrstvy po zlevnění tarifů, na př. ve sklářském průmyslu, aby zmenšeny byly výrobní náklady a předešlo se tak omezení výroby i vzrůstu nezaměstnanosti. Za těchto notorických okolností musí překvapiti, činí-li se státní správě železniční výtky, že se snaží zlevněním tarifů získati transporty pro trati československých státních drah, jež by jinak unikly, a zabrániti tak aspoň částečně škodlivým důsledkům poklesu železniční přepravy. Sleva pro železné roury z Chomutova do Petrovic u Bohumína a Petrovic u Bohumína státní hranice byla zavedena původně již s platností od 15. června 1926 do 31. prosince 1926 vyhláškou běž. číslo 161 ve ťVěstníku pro železnice a plavbuŤ čís. 52 z 30. června 1926. Byla přiznána proto, aby jí byly zásilky z Chomutova, přepravované do té doby na krátkých tratích ČSD, získány pro přepravu na dlouhou trať ČSD proti soutěži tratí německých a polských a tak docíleno více transportů a větších příjmů.

Vyhláškou běž. čís. 42 ve ťVěstníku pro železnice a plavbuŤ číslo 13 z 16. února 1927 byla platnost slevy shora zmíněné pouze prodloužena na dobu od 1. ledna do 30. června 1927.

Z toho jest tudíž zřejmo, že poskytnutí slevy - té nesouvisí ani věcně, ani časově s poradou mezinárodního syndikátu rouroven v Paříži, konanou 17. až 19. února t. r. a ministerstvo železnic nemělo s tímto syndikátem naprosto žádných styků. Sleva nebyla poskytnuta v zájmu mezinárodního syndikátu, nýbrž jak již bylo výše řečeno, v zájmu železničního podniku samotného. Podobná tarifní opatření jsou však také v zájmu dělnictva zaměstnaného v průmyslových závodech, které by pravděpodobně musilo očekávati své vysazení z práce, kdyby závod nemohl pro dopravní náklady příslušné práce převzíti.

Tarifní politika železniční musí přirozeně vycházeti z finančních principů, na nichž jsou železniční podniky vybudovány a sleduje pokud jest to možno celostátní a veřejné zájmy.

Pokud se interpelace zmiňuje také o zvýšení cen režijních lístků, dovolují si především konstatovati, že není tu žádné souvislosti se slevou dopravného pro roury. Jak jsem již výše uvedl, byla sleva pro dopravu rour poskytnuta pouze proto, aby získány byly nové transporty, jež by jinak státním drahám unikly, i v zájmu zaměstnanců příslušných průmyslových závodů. Naproti tomu zvýšení cen režijních lístků ukázalo se nutným, aby obnoven byl opět předválečný poměr mezi cenami civilními a cenami režijními. Ceny však, které po zvýšení od 1. března 1927 platí, možno pokládati ještě stále za velmi mírné a to tím spíše, uváží-li se, že pro jízdy služební, v případě nemoci, pro nákupy, na dovolenu a pod. obdrží každý zaměstnanec jízku zdarma.

Že ceny nově stanovené nejsou nijak neúměrně, vysvítá z porovnání, které si dovolují zároveň připojiti:

Vzdálenost
normál. jízdné osob.vl.
režijní jízdné osob vl.
režijní jízdné činí v %
Vzdálenost
normál. jízdné rychlík
režijní jízdné rychlík
režijní jízdné činí v %
 
III. třídy
  
III. třídy
 
km
 
km
 
1-20
4.40
-.40
9.1
1-20
10.40
2.40
23.1
21-30
6.60
-.50
7.6
21-30
12.60
2.50
19.8
31-40
8.80
1.50
17
31-40
19.80
3.50
17.7
41-60
13.20
2.-
15.2
41-60
24.20
4.-
16.5
61-80
17.60
2.50
14.3
61-80
28.60
4.50
15.7
81-100
22.-
3.-
13.7
81-100
33.-
5.-
15.2
101-150
33.-
3.50
13.6
101-150
49.-
7.50
15.3
151-200
44.-
6.-
13.6
151-200
60.-
9.-
15.
201-250
55.-
7.50
13.6
201-250
71.-
10.50
14.8
251-300
63.-
9.-
14.3
251-300
84.-
12.-
14.3

V Praze dne 24. března 1927.

Ministr železnic:

J. V. Najman v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP