II. volební období. | 4. zasedání. |
V prvních počátcích naší
samostatnosti, kdy jsme se odlučovali ad staré rakouské
měny, obstarávalo úkony cedulové banky
ministerstvo financí a brzy po tom Bankovní úřad
ministerstva financí.
Tvůrcům tohoto úřadu bylo jistě
od počátku jasno, že nemůže zůstati
při této struktuře, která ovšem
v počátcích naší samostatnosti
byla nutná. A sluší doznati, že při
velké komplikovanosti našich poměrů
v nově se tvořící státní,
hospodářské a měnové jednotce,
vykonal úřad ten úkoly dalekosáhlé.
Vedle komplikovanosti hospodářských a finančních
poměrů byly to i úkoly, které v prvních
dobách doléhaly na Bankovní úřad
- ač nijak organicky úřadu tomu nepatřily
- které velmi stěžovaly hlavní úkoly
úřadu. Přes tyto obtíže Bankovní
úřad dosáhl hlavního svého
účelu ustálení měny víc
jak 2 leta trvající. Avšak právě
tento dosažený cil to byl, který vyvolal nutnost
doplnit náš hospodářský život
vrcholnou institucí našeho hospodářského
a finančního života - samostatnou cedulovou
bankou, která by, postavena jsouc na samostatný
hospodářský základ - byla také
cizině zárukou normálního hospodářského
i měnového života.
Bankovní úřad ministerstva financí
za nikl dne 1. dubna 1926, kdy ujala se činnosti jeho Národní
banka Československá.
Tato banka vstupuje v podstatě ve všechna práva
a závazky Bankovního úřadu ministerstva
financí (§§ 49 a 51 zák. č. 347/1920
Sb. z. a n.), a to se zpětným právním
účinkem od 1. ledna 1926 na podkladě poslední
výroční bilance Bankovního úřadu
ministerstva financí k 31. prosinci 1925 (§ 12 vl.
nař. č. 246/1919 Sb. z. a n.).
Tato bilance s knihovně prokázaným výsledkem
provozovacím za dobu od 1. ledna do 31. března 1926
jest číselným základem vyúčtování
a také úmluvy podle čl. XII nov. č.
102/1925 Sb. z. a n.
Zmíněná bilance k 31. prosinci 1925 s účetními
výkazy k 31. březnu 1926 byly zkoumány zvláštní
smíšenou komisi revisní, sestavenou jednak
ze zástupců ministerstva financí, jednak
nejvyššího účetního kontrolního
úřadu, která však neobmezila se v jednotlivých
důležitějších položkách
bilančních pouze na přezkoumání
výsledků obchodních za dobu od 1. ledna 1925
do 31. března 1926, nýbrž sledovala některé
účty až do jejich vzniku, jako na př.
činnost okolkovací, státní dluh státovkový,
nemovitosti, zásobu drahých kovů. Jen hodnocením
budov se tato komise neobírala, poněvadž uznalo
jak ministerstva financí, tak i nejvyšší
účetní kontrolní úřad
účelnějším pověřiti
prací touto, pokud šlo o budovy po Rakousko-uherské
bance, místně příslušné
berní správy (na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi finanční ředitelství).
Výsledky celého tohoto šetření
byly ministerstvu financí podkladem jednání
s Národní bankou Československou.
Výsledkem těchto jednání jsou dvě
smlouvy uzavřené mezi státem a Národní
bankou Československou, a to jedna o převzetí
aktiv a pasiv bývalého Bankovního úřadu
ministerstva financí a druhá o úmoru státovkového
dluhu. Tyto dvě smlouvy předkládají
se dle čl. XII. zák. z 2. dubna 1925, č.
102 Sb. z. a n. Národnímu shromáždění
ke schválení.
Převzetí aktiv a pasiv je řádně
vyúčtována v důvodové zprávě
vládního návrhu, na kterou se zde poukazuje.
V odstavci X. smlouvy se stanoví, že při jednáních
o osnovách normativních a jiných závažných
opatřeních, které týkaly by se měny,
úvěru neb mincovnictví, bude ministerstvo
financí slyšeti bankovní radu Národní
banky Československé.
Ustanovení toto lze jen vítati. Má-li cedulová
banka "stát jaksi na rozhledně celého
hospodářského života bedlivě
pozorovati, nestahuje-li se kdes na dálném obzoru
kritická bouře, nesoucí zhoubu ve svém
klíně", pak v tomto rozhledu nesmí jí
býti překáženo a musí mít
možnost a prostředky, jak překážky
tohoto rozhledu odstraniti.
Čl. X. snaží se poskytnouti Národní
bance tyto možnosti, a rozpočtový výbor
vyslovuje přání, aby k těmto poradám
mezi finanční správou a bankou docházelo
co nejčastěji.
V dlužním úpise stanoví se, jak státovkový
dluh má býti zúročen a umořen.
Sluší vítati, že v dlužním
úpise stanoví se celkový plán umořovací,
který má zřetel nejen k potřebám
vnitrohospodářským, nýbrž též
k potřebám našeho zahraničního
obchodu, a že dokonce se slibuje rychlejší tempo
v tomto splácení, jestli to hospodářské
a finanční poměry státu dopustí.
I zde vyslovuje rozpočtový výbor přání,
aby taková příležitost rychlejšího
umořeni nebyla nikdy propasena.
Ježto jinak obě smlouvy jsou vlastně jen provedením
čl. XII. zák. č. 102; 1925 Sb. z. a nař.,
a ježto po prozkoumání obsahu těchto
smluv rozpočtový výbor s nimi souhlasí,
usnesl se po předneseném referátu a po provedené
debatě na tomto schvalovacím usnesení:
Národní shromáždění republiky
Československé schvaluje zprávu, kterou podle
posledního odstavce čl. XII. zákona ze dne
23. dubna 1925, č. 102 Sb. z. a n., kterým se mění
a doplňuje zákon ze dne 14. dubna 1920, č.
347 Sb. z. a n., o akciové bance cedulové, předkládá
vláda o celém výsledku jednání
provedeného mezi státem a Národní
bankou Československou nastupující po Bankovním
úřadě ministerstva financí a jejíž
předmětem jest zvláštní úmluva
ze dne 2. února 1927 a dlužní úpis z
téhož dne jako důsledky vzájemného
vyúčtování mezi státem a Národní
bankou Československou jako smluvními stranami.
Dále usnesl se rozpočtový výbor na
tomto resolučním návrhu:
Národní shromáždění jest
uspokojeno, že touto úmluvou, předloženou
ve lhůtě zákonem předepsané,
dostává se působnosti Národní
banky Československé pevného základu
účetního a že se při tom pamatuje
také na předpoklady nezbytné k tomu, aby
se banka mohla věnovati péči o zdravou měnu,
na ni přenesené, majíc zejména, v
čas potřeby náležitý vliv na
utváření trh u peněžního.
Přímo se na tento vliv pamatuje úmluvou o
umořování státního dluhu státovkového,
kterou zmocnění dané vládě
článkem XII bankovní novely jen částečně
jest použito.
Národní shromáždění béře
s uspokojením na vědomí, že vláda
a Národní banka si vyhradily v dalším
průběhu umořování to urychliti,
jakmile by toho měnové zřetele žádaly,
a očekává, že vláda v takovém
případě tuto cestu určitě nastoupí.
Národní shromáždění vítá,
že protějškem k iniciativnímu styku se
sbory zákonodárnými a vládou, uvedenými
v bankovním zákoně zejména v §§
37 a 85, článkem X. úmluvy ministerstvo financí
béře na sebe závazek, slyšeti bankovní
radu Národní banky československé
při jednáních o osnovách normativních
a jiných závažných opatřeních,
které by se týkaly měny, úvěru
aneb mincovnictví.
Od Národní banky Československé se
vůči tomu očekává, že
přísnou věcností a odborností
správy splní, co od ní očekává
výroba, obchod i konsum.