II. volební období. | 4. zasedání. |
Dle původního návrhu senátem schváleného
výše trestu stanovená v §u 1 neměla
rozhodovati, šlo-li o odsouzení jen za čin
spáchaný výlučně z politické
pohnutky nebo jen za čin trestný podle druhého
dílu vojenského trestního zákona.
Ustanovení toto zdálo se ústavně-právnímu
výboru poněkud přísným. Pomýšleno
hlavně na ten případ, že s takovým
trestným činem může se sbíhati
nějaký přestupek nebo přečin
neplatného významu (na př. urážka
na cti) a v takovém případě odsouzenec
byl by již zbaven výhody, kterou zákon chtěl
poskytnouti. Jediné z důvodu tohoto byla připojena
k ustanovení v lit. a) nová věta.
Aby ustanovení v lit. a) bylo kratším a jasnějším,
rozhodl se ústavně-právní výbor
vložiti jeho poslední větu do zvláštního
odstavce. Ustanovení samo bylo zmírněno ještě
v tom směru, že nemá více rozhodovati
okolnost ta, stanoví-li zákon trest smrti nebo ztráty
doživotní svobody, ale pouze zní-li rozsudek
na uvedený trest. Tím se v podstatě rozšiřuje
výhoda výše zmíněná. Z
důvodu přehlednosti bylo vloženo ustanovení
dříve obsažené v odstavci 4. §u
1 do paragrafu zvláštního.
Pokud se týče doby zkušebné, rozhodl
se ústavně-právní výbor změniti
návrhy ustanovení obsažených v liteře
a) i b). Podle dosud platného zákona v zemích
historických (zák. ze dne 27. března 1918,
č. 108 ř. z.), rozhodující byla zpravidla
kvalifikace trestného činu. K výši trestu
zákon z r. 1918 přihlížel pouze při
trestu za přečiny a přestupky. Dle vládního
návrhu senátem schváleného řídí
se doba zkušebná dle kvalifikace trestného
činu a dle délky trestu. Výše trestu
jednoho měsíce zdála se býti ústavně-právnímu
výboru nízká a ústavně-právní
výbor přihlížeje k výši
trestu vězení v citovaném zákoně,
stanovil místo doby trestu jednoho měsíce
dobu tříměsíční. Následkem
této změny bylo možno vypustiti celý
odstavec třetí vládního návrhu,
resp. usnesení senátu, který měl význam
hlavně pro Slovensko a Podkarpatskou Rus. Trestní
zákon platný na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi kvalifikuje četné trestné činy,
které v zemích historických jsou zločiny,
za přečiny a mimo to z důvodu t. zv. korrekcionalisace
jest možna změna zločinu na přečin.
Proto byla u přečinů pojatých do ustanovení
lit. b) stanovena výše trestu přes tří
měsíce, aby těžší přečiny
na Slovensku a Podkarpatské Rusi byly postaveny na roveň
zločinům, na které byl uložen trest
tří měsíců anebo kratší.
Vládní návrh zákona, schválený
senátem, připouštěl při více
odsouzeních jen zahlazení současné.
Takové ustanovení nebralo zřetele na ony
výjimečné případy, ve kterých
odsouzenci by mohlo záležeti z různých
důvodů na tom, aby zahlazeno mohlo býti pouze
jedno odsouzení.
Ústavně-právní výbor nevidí
žádné příčiny, aby odsouzenci
v takovém případě nebylo vyhověno
a nebylo zahlazeno pouze ono odsouzení, u něhož
splněny jsou podmínky v § 1 a 2 bez ohledu
na možnost nebo nemožnost zahlazení odsouzení
ostatních. Jedině z tohoto důvodu byl změněn
§ 3 vládního návrhu. Při nové
stylisaci bylo možno vypustiti další ustanovení
onoho paragrafu.
Porovnají-li se podmínky platného zákona
o odčinění odsouzení s podmínkami
vládního návrhu, vychází na
jevo, že mohl by se v praxi přihoditi případ,
kdy odsouzenci za platnosti uvedeného zákona, již
vzešel nárok na zahlazení odsouzení.
Z důvodu toho, aby takový odsouzenec novým
zákonem nebyl zkrácen, navrhuje ústavněprávní
výbor přechodné ustanovení v odstavci
2. §u 13.
S ohledem na nový paragraf (§ 2) bylo nutno změniti
jak čísla jednotlivých paragrafů,
tak i citace v nich obsažené.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Soud povolí zahlazení soudního odsouzení
nebo jiného odsouzení, jež se zapisuje do rejstříku
trestů a nezní na přísnější
trest než na trest na svobodě jednoho roku, napravil-li
odsouzený podle možnosti škodu trestným
činem způsobenou a nebyl-li v době uvedené
v § 3 znovu odsouzen.
(2) Soud však může za podmínek uvedených
v odst. 1. povoliti zahlazení odsouzení, nezní-li
rozsudek na přísnější trest než
na trest na svobodě pěti roků, jsou-li tu
zcela mimořádné. okolnosti, jež činí
odsouzeného zahlazení jeho odsouzení hodným,
jak co do povahy a pohnutky trestného činu, tak
co do chování odsouzeného od doby, kdy trest
odpykal.
(3) Do doby trestu na svobodě se včítá
i náhradní trest uložený pro případ
nedobytnosti vedlejšího peněžitého
trestu.
(1) Výše trestu nerozhoduje při zahlazení:
a) jde-li o odsouzení jen za čin trestný
spáchaný výlučně z politické
pohnutky nebo jen za čin trestný podle druhého
dílu vojenského trestního zákona nebo
o odsouzení za nějaký takový trestný
čin a s ním se sbíhající přestupek
nebo přečin nepatrného významu a nespočívající
na nízké a nečestné pohnutce,
b) jde-li o odsouzení za čin trestný spáchaný
ve věku do dvaceti roků.
(2) Zahlazení odsouzení jest vyloučeno, byl-li
za trestný čin uvedený v odst. 1. lit. a),
uložen trest smrti nebo doživotní ztráty
svobody.
(1) Doba zkušebná (§ 1, odst. 1.) činí:
a) patnáct roků, jde-li o odsouzení k trestu
na svobodě delšímu tří měsíců
(§ 1, odst. 3.) za jiný zločin, než který
uveden v § 2, odst. 1. lit. a),
b) deset roků, jde-li o odsouzení za zločin
k trestu na svobodě tří měsíců
nebo kratšímu (§ 1, odst. 3.) nebo, jde-li o
odsouzení za zločin uvedený v § 2, odst.
1. lit. a), nebo 0 odsouzení pro přečin k
trestu na svobodě přes tři měsíce
(§ 1, odst. 3.),
c) pět roků ve všech ostatních případech.
(2) Byl-li čin spáchán ve věku do
dvaceti roků a nezněl-li rozsudek na trest na svobodě
delší jednoho roku zkracuje se doba v odst. (1) uvedená
na polovinu, činí však nejméně
tři roky.
(3) Doba zkušebná se počíná,
jakmile byl trest na svobodě a na penězích
vykonán, prominut nebo promlčen. Do ní nebudiž
vpočten čas, po který byl odsouzenec zadržen
v uzavřeném ústavě.
Byl-li kdo odsouzen více než jednou, povolí
soud zahlazení kteréhokoliv z těchto odsouzení,
ohledně něhož jsou splněny podmínky
uvedené v § § 1 a 2.
Je-li odsouzení zahlazeno, pokládá se odsouzený
nadále za osobu soudně bezúhonnou, pokud
tomu nepřekáží jiné ještě
nezahlazené odsouzení. Odsouzený jest sproštěn
povinnosti vyjeviti odsouzení na dotaz před soudem
nebo před jiným, úřadem. Práva
třetích osob, jež se zakládají
na odsouzení, zůstávají nedotčena.
Že odsouzení bylo zahlazeno, buď poznamenáno
v trestním spise, na trestním listě úřadu
rejstříku trestů, v záznamech správních
úřadů a ve všech jiných záznamech,
které se vedou o odsouzení. Zahlazené odsouzení
nesmí býti pojato do výpisu z rejstříku
trestů, zpráv podávaných úřadem
rejstříku trestů nebo do vysvědčení
bezúhonnosti, ani jakýmkoliv jiným způsobem
v nich vyznačeno.
Je-li v rejstříku trestů zapsáno jen
jediné odsouzení a nezní-li rozsudek na přísnější
trest než trest na svobodě jednoho roku (§ 1,
odst. 3.), nebudiž toto odsouzení, i nebylo-li zahlazeno,
pojato do výpisu z rejstříku trestů,
zpráv nebo vysvědčení bezúhonnosti,
uplynula-li od doby, kdy byl trest na svobodě a na penězích
vykonán, prominut nebo promlčen, doba patnácti
let, a jde-li a odsouzení pro čin spáchaný
ve věku do dvaceti roků, doba desíti let.
(1) O zahlazení odsouzení rozhoduje sborový
soud I. stolice (divisní soud), v jehož obvodě
jest úřad vedoucí rejstřík
trestů o odsouzeném.
(2) Jde-li o zahlazení odsouzení vyslavených
soudem občanským nebo současně s nimi
o zahlazení odsouzení vyslovených soudem
vojenským, jest příslušný soud
občanský. Jen tehdy, jde-li výhradně
o zahlazení odsouzení vyslovených československými
soudy vojenskými nebo vojenskými soudy bývalého
mocnářství rakousko-uherského, jest
příslušný soud vojenský.
(1) Zahlazení odsouzení se povoluje jen k návrhu.
(2) Návrh (žádost) mohou podati mimo odsouzeného
jeho manžel, zákonný zástupce a příbuzní
v linii vzestupné a sestupné.
(3) Také státní zástupce (vojenský
prokurátor), nabude-li z jiného podnětu vědomost
o skutečnostech, které mohou bez dalšího
šetření odůvodniti, aby odsouzení
bylo zahlazeno, navrhne sám zahlazení odsouzení.
(4) V případě odst. 2. postoupí soud
věc státnímu zástupci (vojenskému
prokurátorovi), který vykoná potřebná
šetření o žádosti. Potřebná
šetření jest všemi orgány provésti
s veškerou šetrností pro odsouzeného.
(5) Jde-li o současné zahlazení odsouzení
vysloveného soudem vojenským, vyžádá
si státní zástupce dobré zdání
vojenského prokurátora.
(1) Soud rozhodne usnesením v neveřejném
sedění tří soudců (tří
důstojníků justiční služby,
z nichž pořadím nejstarší předsedá),
vyslechna dříve státního zástupce
(vojenského prokurátora).
(2) Má-li soud za to, že škoda nebyla ještě
podle možnosti napravena, oznámí odsouzenému
před rozhodnutím částku, kterou má
ještě nahraditi, a stanoví mu k tomu konci
přiměřenou lhůtu.
(3) Vyjdou-li po rozhodnutí soudu na jevo taková
odsouzení, pro která by zahlazení odsouzení
nebylo bývalo možno povoliti, zruší soud
(odst. 1.) na návrh státního zástupce
(vojenského prokurátora) usnesení o zahlazení
odsouzení.
(4) Proti rozhodnutím odst. (1)-(3) přísluší
oběma stranám stížnost (rekurs) na sborový
soud II. stolice (nejvyšší vojenský soud)
do osmi dnů s účinkem odkladným.
(5) Jinak, pokud není v tomto zákoně nic
jiného ustanoveno, platí o řízení
předpisy trestních řádů.
V případě úhrnného nebo sjednoceného
trestu (§ 517 býv. uh. trestního řádu)
nebo v případě trestu dodatečného
(§ 265 býv. rak. trestního řádu
a § 311 vojenského trestního řádu)
buďtež veškery rozsudky považovány
za rozsudek jediný. Zahlazovací doba se počíná,
jakmile byly ony tresty vykonány (§ 3, odst. 3.);
do doby té včítá se i čas mezi
výkony všech trestů.
(1) Není-li podmínek tímto zákonem
stanovených pro zahlazení odsouzení, může
je naříditi jen president republiky (§ 103
ústavní listiny).
(2) Řízení při žádostech
za takové zahlazení koná se podle ustanovení
trestních řádů pro řízení
o žádostech za milost. Žádá-li
se však jen o zahlazení odsouzení, přísluší
konati řízeni soudu uvedenému v § 8.
(1) Zrušuje se:
1. Zákon ze dne 21. března 1918, č. 108 ř.
z. o odčinění odsouzení,
2. čl. I. zákona ze dne 10. dubna 1919, č.
208 b. z. a n.; kterým se mění odst. 1. §
5 zákona z 21. března 1918, č. 108 ř.
z., a doplňuje § 411 tr. ř.
(2) Nárok na zahlazení odsouzení, který
již někdo měl podle zákonů uvedených
v odst. 1. v den, kdy tento zákon nabude účinnosti,
zůstává zachován.
Provésti tento zákon ukládá se ministrům
spravedlnosti, národní obrany a vnitra v dohodě
se zúčastněnými ministry.