Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1927.
II. volební období. 4. zasedání.

1040.

Zpráva

rozpočtového výboru

o státním závěrečném účtu republiky Československé za rok 1925 (tisk 854) spolu s účty státního melioračního fondu, státního bytového fondu a dávky z majetku.

Státní závěrečný účet za rok 1925 byl předložen poslanecké sněmovně včas, ve lhůtě stanovené zákonem o nejvyšším účetním kontrolním úřadě ze dne 20. března 1919, č. 175 Sb. z. a n. Ano, byl předložen dokonce o 3 měsíce dříve, totiž již v březnu 1927.

Po formální stránce tento závěrečný účet proti předešlému roku nedoznal změn. Ve sloupci "rozpočet" se vykazují při jednotlivých pododděleních úvěry po odečtená srážky na další interkalář, na tato pododdělení připadající, na rozdíl od státního rozpočtu, kde tyto srážky jsou odpočteny jen od celkových úhrnů kapitol. Rozvedení srážek na úvěry jednotlivých pododdělení bylo nutné, aby se mohla skutečná potřeba srovnávati s tím úvěrem, který pro příslušný účel byl do úhrnu výdajů padle finančního zákona zařazen.

Finančním zákonem ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n. čl. I. a V. byly na rok 1925 v první části rozpočtu stanoveny

státní výdaje částkou................. 9.573,585.801 Kč

a státní příjmy částkou................ 9.301,334.419 Kč,

v druhé části, čl. XII., pak určena byla potřeba státních investic částkou 1.319,083.000 Kč.

Ministr financí byl zmocněn opatřiti úhradu státních výdajů, nekrytých státními příjmy, úvěrními operacemi až do obnosu.......... 273,000.000 Kč

a vláda byla zmocněna opatřiti prostředky na investiční potřeby dlouhodobými úvěrními operacemi až do výše................. 1.320,000.000 Kč.

Mimo výdaje podle článku I. a XII. finančního zákona byly povoleny v roce 1925 jednak čl. IX. téhož fin. zákona, jednak zvláštními zákony ještě tyto další výdaje nad rozpočet:

I. Zálohy na náklady z převzetí Košicko-Bohumínaké žel. do výše 38,000.000 Kč

a zálohy na provozní a správní náklady místních drah do výše 98,000000 Kč

(článek IX. finančního zákona ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n.).

II. Na podporu stavebního ruchu podle zákona ze dne 7. března 1924, čís. 58 Sb. z. a n.:

a) (§ 3) Na vystavění obytných budov pra státní a jiné veřejné zaměstnance do částky............. 600,000.000 Kč,

b) (§ 8) Na úhradu osobního a věcného nákladu spojeného s prováděním zákonů o stavebním ruchu.

III. Na zvýšení odpočivných a zaopatřovacích platů podle zákonů ze dne 22. prosince 1924, čís. 287 a 288 Sb. z. a n.

IV. Na odměny státním zaměstnancům podle zákona ze dne 22. prosince 1924, čís. 289 Sb. z. a n., a to:

pro rok 1924 do výše............... 170,000.000 Kč

a pro rok 1925 do výše............... 215,000.000 Kč.

V. Zálohy na náklady spojené s počátečním zařízením pojišťovny osob samostatných podle § 145 zákona ze dne 10. června 1925, čís. 148 Sb. z. a n.

VI. Náklady spojené s nabytím drah zaručených státem nebo zemí eskou padle zákona ze dne 25. června 1925, čís. 156 Sb. z. a n.

VII. Náklady spojené s nabytím akcií Košicko-Bohumínské dráhy podle zákona ze dne 25. června 1925, čís. 158 Sb. z. a n. až do výše........ 45,282.000 Kč.

VIII. Náklady spojené se státní pomocí při živelních pohromách 1925 a opatřeními k zamezení škod při živelních pohromách v budoucnosti podle zákona ze dne 15. října 1925, čís. 227 Sb. z. a n. až do výše.......... 74,000.000 Kč.

IX. Dodatečně vyúčtované náklady na repatriaci Čsl. vojska ze Sibiře na základě zmocnění zákona ze dne 19. prosince 1919, čís. 6 Sb. z. a n. z n. 1920. ve výši..................... 135,797.236 Kč.

X. K úhradě příspěvku Zvláštnímu fondu pro zmírnění ztrát povstalých z poválečných poměrů padle zákona ze dne 9. října 1924, čís. 237 Sb. z. a n. částkou nejvýše................. 50,000.000 Kč.

Úvěry povolené finančním zákonem na rok 1925 pro státní výdaje a státní investice spolu s uvedenými zvláštními výdaji tvoří mez, do které mohly v roce 1925 správní úřady poukazovati výdaje, ovšem s podmínkou, že úhrada podle rozpočtu pokud se týče podle zmocnění k úvěrním operacím byla současně opatřena.

Účet pokladní.

Výsledek pokladní (str. 2 a 3) jeví se takto:

I. Účiny na rozpočet:

Příjmy kap. 1.-25. úhrn (viz str. 12) 10.837,874.765 Kč 18 h.

Výdaje kap. 1.-25. úhrn (viz str. 11) 11.408,636.675 Kč 84 h.

Vyšší výdaje o.................. 570,761.910 Kč 66 h.

II. Státní investice:

Příjmy úhrn A-E (viz str. 12).. 92.938 Kč 12 h.

Výdaje úhrn A-E (viz str. 11).. 1.169,429.080 Kč 29 h.

Vyšší výdaje o................. 1.169,336.142 Kč 17 h.

III. Účiny mimo rozpočet:

A. úvěrní operace (str. 226-227).

Příjmy úhrnem........ 2.250,334.521 Kč 46 h.

Výdaje (úhrn IV.)....... 1.274,080.000 Kč - h.

Vyšší příjmy o................. 976,254.521 Kč 46 h.

B. Fondy a zálohy (str. 228-229).

Příjmy (úhrn I.-II.)...... 799,889.386 Kč 85 h.

Výdaje (úhrn I.-II.)...... 1.419,233.826 Kč 50 h.

Vyšší výdaje o.................. 619,344.439 Kč 65 h.

Reelní výdaje převyšují takto příjmy o......... 1.383,187.971 Kč 02 h.

Odečte-li se tento výsledek od počáteční pokladní hotovosti reelního hospodaření............... 1.852,126.214 Kč 11 h.

vyplývá konečná pokladní hotovost reelního hospodaření podle rozvahy příjmů a výdajů (str. 3)........... 468,938.243 Kč 09 h.

Účet správní.

V části 2. "Úhrnný účet porovnávající atd." (str. 6 a 7) se vykazuje:

Náležitost státních výdajů............ 11.157,116.279 Kč 04 h

proti povolenému rozpočtu............ 9.573,585.801 Kč - h

jest vyšší o................... 1.583,530.478 Kč 04 h.

V této náležitosti jsou však započteny nepreliminované výdaje, které byly uhraženy z příjmů opatřených mimo státní rozpočet úvěrními operacemi, v částce......... 196,949.971 Kč 20 h.

takže výdaje, které bylo třeba uhraditi z rozpočtových příjmů, jsou ve skutečností vyšší o............. 1.386,580.506 Kč 84 h.

Porovnáním náležitosti státních příjmů....... 10.938,919.725 Kč 85 h

s příjmy stanovenými rozpočtem.......... 9.301,334.419 Kč - h

jeví se náležitost příjmová vyšší o........... 1.637,585.306 Kč 85 h.

Celkový výsledek hospodaření na rozpočet jest proti schodku předvídanému finančním zákonem příznivější o... 251,004.800 Kč 01 h.

V náležitosti státních výdajů jest obsažena vedla svrchu uvedených nepreliminovaných výdajů v částce....... 196,949.971 Kč 20 h,

k jichž úhradě byly opatřeny příjmy mimo rozpočet úvěrními operacemi, ještě další potřeba povolená, zvláštními zákony nad výdaje podle čl. I. finančního zákona; jsou to:

1. Zálohy na náklady z převzetí Košicko-Bohumínské železnice a zálohy na provozní a správní náklady místních drah v částce............... 169,246.118 Kč 72 h

(kap. 14., tit. 5., § 6, pol. 20. (str. 68), čl. IX. finančního zákona pro rok 1925 a zákon čís. 158/25 Sb. z. a n.).

2. Náklady na zvýšení odpočivných a zaopatřovacích platů v částce................ 27,729.727 Kč 96 h

kap. 16., tit. 1a (str. 79).... 6,916.000 Kč - h,

kap. 17., tit. 1a (str. 80).... 20,813.727 Kč 96 h

(zákon čís. 287/24 Sb. z. a n.).

3. Náklady na odměny státním zaměstnancům v částce... 375,325.054 Kč 53 h

a to za rok 1924........ 152,055.340 Kč 81 h

a za rok 1925........ 223.269.707 Kč 72 h

(viz sumáře str. 11 a 13), (zákon čís. 289/24 Sb. z, a n.).

4. Státní příspěvek zvláštnímu fondu pro zmírnění ztrát povstalých poválečnými poměry v částce....... 50,000.000 Kč - h

kap. 14., tit. 5., § 6, pol. 14. (str. 68), (zákon čís. 237/2

Sb. z. a n.).

5. Výdaje na nákup cenných papírů přijatých jako platba na daň z válečných zisků a na daň válečnou v částce.... 235,574.165 Kč 41 h

kap. 14., tit. 5., § 6, pol. 7. (str. 67), (vyhláška min. financí čís. 552/20 Sb. z. a n.).

6. Zálohy na státní příspěvky duchovenstvu za ušlé příjmy z provedení zákona čís. 290/20 Sb. z. a n. v částce.... 3,000.000 Kč - h

kap. 14., tit. 5., § 6, pol. 18. (str. 68) 1,220.000 Kč - h,

kap. 14A., tit. 5., § 6, pol. 14.

(str. 74).......... 1,780.000 Kč - h.

7. Úroky placené státním podnikům z odvedených splátek na přebytky v částce............... 18,262.559 Kč 85 h

podle zákona čís. 404/22 Sb. z. a n. a vlád. nař. čís. 206/24

Sb. z. a n., kap. 14., tit. 5., § 6, pol. 19. (str. 68).

8. Výdaje spojené s likvidací garančního závazku státu za rembursní pohledávky Anglo-československé banky v Praze v částce................ 130,023.862 Kč 41 h

a placené podle úmluvy vlády s Anglickou bankou při sjednání půjčky podle zák. čís. 110/22 Sb. z. a n., kap. 14., tit. 5., § 13 (str. 69).

9. Nepreliminovaná potřeba pro zálohy na zvýšené platy učitelské v částce............... 505,086.109 Kč 92 h

kap. 13., tit. 6., § 1 (str. 48), zákon čís. 274/19 Sb. z. a n. a resoluce Národního shromáždění ze dne 15. května 1919.

Úhrnem... 1.514,247.598 Kč 80 h.

Přirovná-li se k této potřebě, povolené nad výdaje stanovené finančním zákonem svrchu vykázaná vyšší náležitost výdajová.................... 1.386,580.50 Kč 84 h,

jeví se při státních výdajích, poukázaných na rozpočet, potřeba nižší o....... 127,667.091 Kč 96 h;

byly tedy poukazy na rozpočtové výdaje vydány v mezích finančního zákona.

Ve vyšší potřebě vykázané při osobních výdajích.... 669,939.483 Kč 87 h

jsou obsaženy nepreliminované náklady na odměny podle zákona čís. 289/24 Sb. z. a n. v částce......... 375,325.054 Kč 53 h

a zálohy na zvýšené učitelské platy v částce...... 505,086.109 Kč 92 h,

takže potřeba na rozpočtené osobní výdaje byla proti rozpočtu menší o................... 210,471.680 Kč 58 h

a bylo tak zachováno ustanovení odst. 2., čl. III., fin. zákona. Tyto úspory vznikly zúčtováním pensijních požitků zaměstnanců státních podniků, preliminovaných v kap. 8., při provozních nákladech jednotlivých podniků a restrikcí podle zákona čís. 286/24 Sb. z. a n.

Na výdaje věcné byly také v roce 1925 vydány podmínečné platební rozkazy, o nichž byla učiněna zmínka v úvodu k závěrečnému účtu za rok 1924, avšak jen pro kap. 11., ministerstvo národní obrany ve výši 183,081.585 Kč 56 h.

Podstatně nižší výdaje proti rozpočtu vykazují odvětví:

Kap. 6. Příděly samosprávným svazkům (nižší příděl z daně z obratu a daně domovní).

Kap. 7. Státní dluh (úroky ze IV. státní půjčky byly nižší, poněvadž dluh nedosáhl výše se kterou se počítalo při sestavování rozpočtu),

Kap. 8. Pensijní a zaopatřovací požitky (v rozpočtené částce jsou obsaženy pensijní a zaopatřovací požitky zaměstnanců státních podniků, které se však účtovaly jako provozní náklady k tíží podniků).

Kap. 20. Ministerstvo veřejných prací (nižší výdaje na vzduchoplavbu a na vodní stavby).

Značně vyšší výdaje nad rozpočet vznikly u odvětví:

Kap. 10. Ministerstvo zahraničních věcí (podpory ruským a ukrajinským uprchlíkům).

Kap. 11. Ministerstvo národní obrany (náklady na augmentační potřeby a vyšší drahotní přídavky mužstvu).

Kap. 13. Ministerstvo školství a národní osvěty (zálohy zemím na zvýšené učitelské platy).

Kap. 14. Ministerstvo financí (nouzové podpory při živelních pohromách, nákup cenných papírů z platů na válečnou daň, příspěvek vlastnímu fondu pro zmírnění poválečných ztrát, sanační vklady do bank, výdaje na výkup a úhrada provozních schodků Košicko-Bohumínské železnice a místních drah, likvidace garančního závazku státu za pohledávky Anglické banky).

Kap. 21. Ministerstvo sociální péče (výdaje spojené s podporou stavebního ruchu a vyšší potřeba na požitky válečných poškozenců).

Kap. 22. Ministerstvo pro zásobování lidu (zvláštní akce k zamezení vzestupu cen obilí a mouky).

Kap. 25. Likvidace repatriačních nákladů Čsl. příslušníků (dodatečně vyúčtované náklady na repatriaci čsl. vojska ze Sibiře).

Rozpočtových příjmů se nedosáhlo u odvětví:

Kap. 15. Ministerstva obchodu (nižší příjmy z vodní dopravy a z dovozních a vývozních poplatků).

Kap. 16. Ministerstvo pošt a telegrafů, kap. 17. Ministerstvo železnic, kap. 18. Ministerstvo zemědělství a kap. 20. Ministerstvo veřejných prací (vesměs nižší přebytky státních podniků).

Kap. 22. Ministerstvo pro zásobování lidu (nižší příjem z likvidace státního obilního ústavu).

Vyšší příjmy nad rozpočet vykazuji odvětví:

Kap. 10. Ministerstvo zahraničních věcí (vyšší příjmy z konsulárních poplatků a částečná náhrada záloh vyplacených v dřívějších letech býv. úřadem čsl. zmocněnce ve Vídni).

Kap. 11. Ministerstvo národní obrany (vyšší příjmy z prodeje starého materiálu).

Kap. 14. Ministerstvo financí (hlavně vyšší příjmy z daní, cel a poplatků, okrouhle 1432 mil., na úrocích z nemovitého majetku, poplatky z dovozu minerálních olejů, příplatky cukerních rafinerií, z vyúčtování účinů, týkajících se hospodářství před převratem a vyšší přebytky podniků, hlavně tabákové režie).

Kap. 21. Ministerstvo sociální péče (k náhradě předepsané zálohy na. stavební příspěvky a na požitky válečným poškozencům).

Náležitost za rok 1925 se neporovnává s náležitostí za rok 1924, poněvadž v roce 1925 se vykazují hospodářské výsledky státních podniků jen ryzím přebytkem, pokud se týče ztrátou, kdežto v roce 1924 se vykazovaly v náležitosti výdaje a příjmy v částkách hrubých.

Nedoplatky státních příjmů činí koncem roku 1.925 celkem 4.845,607.189 Kč 39 h, z nichž připadá částka 4.406,122.841 Kč 7 h; t. j. 92.2%, na nedoplatky daňové a poplatkové. Příčiny, které tuto výši nedoplatků vysvětlují, jsou tytéž, jež byly uvedeny v účtu za rok 1924.

Z přehledu lze seznati postupný vývoj těchto nedoplatků za leta 1919 až 1925.

Nedoplatky daní a dávek koncem roku 1925.
Rok
Přímé daně

Daň z obratu a přepychová

Spotřební daně

Poplatky

Celkem

1919577,482.350.56- 12,802.046.6348,451.614.33 638,736.011.57
1920837,322.682.4969,743.382.03, 170,766.783.34104,252.920.26 1.182,085.768.12
19211.347,236.405.09 191,963.704.49 281,126.958.02 200,331.544.282.020,658.611.88
19221.53,192.259.33222,708.292.64 179,057.823.15248,570.591-57 1.903,528.966.69
19231.794,956.489.25 311,478.058.38,1.26,699.858.28 325,496.467.252.558,630.873.16
19242.513,835.482,18 496,786.504.62119,784.243. 389,236.042.653.519,642.272.45
19253.141,548.268.29 735,683.845.09133,761.337.50 455,129.390.884.466,122.841.76

Státní investice.

Použití investičních úvěrů bylo jako v letech minulých vázáno podmínkou, že finanční úhrada bude opatřena investiční půjčkou podle zmocnění, daného vládě čl. XIII., finančního zákona pro rok 1925. výtěžků investičních půjček se mohlo použíti jen částky 68,689.904 Kč 04 h, takže byly investiční výdaje hrazeny až zla nepatrné výjimky jako v předešlých letech prozatímně ze záloh, které finanční správa uvolnila z pokladních hotovostí. Tento stav úhrady pro investiční potřeby přivodil také, že z rozpočtové částky 1.319,083.000 Kč, která oproti předešlým letům byla značně snížena, bylo spotřebováno celkem jen 1.136,554.458 Kč 76 h, což jest 86.16%.

V roce 1925 bylo vydáno na státní investice celkem... 1.169,429.080 Kč 29 h

vlastních příjmů bylo.............. 92.938 Kč 12 h

takže zůstala nekryta potřeba........... 1.169,336.142 Kč 17 h.

K úhradě této potřeby se použilo:

1. z výtěžku půjčky od úrazově pojišťovny dělnické kontrahované podle zmocnění, daného článkem XIII. finančního zákona pro rok 1924 na stavbu budov ministerstva sociální péče a veřejného zdravotnictví (investice E-VIIa, pol. 37f a g)... 10,344.409 Kč 32 h,

2. z výtěžku losové půjčky podle zákona, ze dne 11. března 1921, čís. 100 Sb. z. a n., na stavby obytných budov pro státní zaměstnance (investice E-VIIa, pol. 46b).... 55,633.494 Kč 72 h,

3. z výtěžku neemisní půjčky, uzavřené podle čl. XIII. fin. zák. pro rok 1925 ke krytí výloh, spojených s úpravou Strahovských lomů (investice E-VIIj, pol. 211a)... 2,712.000 Kč - h 68,689.904 Kč 04 h.

Zbylou potřebu v částce... 1.000,646.238 Kč 13 h

a to na investice:

"A" Předsednictvo ministerské rady......... 1,645.470 Kč 10 h,

"B" Ministerstvo pošt a telegrafů........ 126,810.263 Kč 87 h,

"C" Ministerstvo železnic............. 504,615.368 Kč 12 h,

"D" Ministerstvo zemědělství............ 14,120.362 Kč 32 h,

"E" Ministerstvo veřejných prací........ 453,454.773 Kč 82 h

bylo opět nutno uhraditi zálohou z pokladních hotovostí.

Účiny mimo rozpočet:

Ve skupině "A" úvěrní operace (str. 226-227) se vykazuje:

Příjem:

a) ze státních půjček, uzavřených na úhradu příjmy nekrytých výdajů na rozpočet (úhrn I.)....... 1.810,424.281 Kč 46 h,

b) z investičních půjček (úhrn II.)....... 439,910.240 Kč - h,

celkem.. 2.250,334.521 Kč 46 h.

Výdaj:

a) na úhradu nepreliminovaných výdajů na rozpočet (úhrn I.)... 570,761.910 Kč 66 h,

b) na úhradu investičních výdajů (úhrn II.)......... 68,689.904 Kč 04 h,

c) na úhradu záloh z pokladních hotovostí (úhrn III.)....... 1,400.240 Kč - h,

d) na splacení přechodných půjček (úhrn IV.)......... 1.274,080.000 Kč - h 1.914,932.054 Kč 70 h

zbytek výtěžku úvěrních operací........ 335,402.466 Kč 76 h.

Ve skupině "B" "zálohy" (str. 228-229) se vykazuje:

Příjem:

a) Ryzí příjem zemských pensijních a zaopatřovacích fondů na Slovensku a Podkarpatské Rusi.......... 21.255 Kč 57 h,

b) Splátka státního obilního ústavu na poskytnuté zálohy.. 458.888 Kč 37 h,

c) splátka státního ústavu pro tuky, oleje a mléko.... 8,439.010 Kč 34 h,

d) náhrady záloh na zvýšené platy učitelské...... 67,916.893 Kč 49 h,

e) splátky zápůjčky republice Rakouské....... 269,655.260 Kč - h,

f) vrácené vklady u Zemských peněžních ústavů z přivilegovaných úpisů IV. státní půjčky........... 10,071.944 Kč 44 h,

g) splátky na peněžní vklady do státních podniků..... 43,326.128 Kč 64 h,

h) refundace pokladním hotovostem z výtěžku úvěrních operací 1,400.240 Kč - h,

úhrnem... 801,289.626 Kč 85 h.

Výdaj:

a) schodek z hospodaření kmenovým jměním náboženských matic a studijních fondů............ 12.771 Kč 96 h,

b) zálohy na výplatu vkladů zadržených při okolkování bankovek..................955 Kč 24 h,

c) vklady u Zemských peněžních ústavů z privilegovaných úpisů IV. státní půjčky........... 194,586.258 Kč 23 h,

d) peněžní vklady do státních podniků ....... 728,819.870 Kč 17 h,

e) vklad do zásobního fondu hmot Čsl. státních drah.... 495,813.970 Kč 90 h,

f) úhradu investičních výdajů.......... 1.100,646.238 Kč 13 h,

úhrnem... 2.519,880.064 Kč 63 h.

Vyšší výdaj tohoto zálohového účtování mimo rozpočet.. 1.718,590.437 Kč 78 h

byl uhrazen z nespotřebovaných výtěžků úvěrních operací částkou.............. 335,402.466 Kč 76 h

a zbytek v částce......... 1.383,187.971 Kč 02 h

z pokladních hotovostí reelního hospodaření koncem roku 1924. 1.852,126.214 Kč 11 h.

které se takto koncem roku 1925 snížily na........ 468,938.243 Kč 09 h.

Účel příjmů a výdajů účtovaných v tomto oddílu jest zřejmý z jejich označení.

Účiny průběžné (kontokorentní).

Výsledky průběžných účinů v roce 1925 vykazují:

Počáteční stav: aktivní saldo nedoúčtovaných položek koncem roku 1924............. 905,404.917 Kč 63 h

Výdaje roku 1925 (str. 249).......... 79.132,440.634 Kč 12 h

úhrnem....... 80.037,845.551 Kč 7 h

Příjmy v roce 1925 (str. 245)........ 79.820,193.186 Kč 53 h

Konečný stav: aktivní saldo........ 217,652.365 Kč 22 h

Odečteme-li toto saldo ad pokladní hotovosti z reelního hospodaření................ 468,938.243 Kč 09 h

vyplývá skutečná pokladní hotovost....... 251,285.877 Kč 87 h

Pokles skutečné pokladní hotovosti koncem roku 1925 proti skutečné pokladní hotovosti koncem roku 1924........ 946,721.296 Kč 48 h

v částce................. 695,435.418 Kč 61 h

spočívá v oddělení peněžního hospodářství státních podniků od ostatního hospodářství státního.

Vykázané aktivní saldo jest rozdíl, průběžných výdajů do konce roku 1925 nenahrazených......... 1.690,843.611 Kč 88 h

a nevrácených průběžných příjmů....... 1.473,191.246 Kč 66 h.

(viz část 15, str. 253).

Aktivní nedoúčtované položky jsou záloh vyplacené k různým účelům u státních pokladen, pasivní nedoúčtované položky jsou úložky (deposita), různé splátky a odvody peněz, jichž vyúčtování nemohlo býti provedeno do konce roku 1925.

Značné snížení celkového obratu průběžných příjmů a výdajů, jakož i konečného výsledku (salda) jest důsledek provedení zákona čís. 404/1922 Sb. z. a n., pokud se týče vlád. nař. čís. 206/1924 Sb. z. a n. o komercialisaci státních podniků v tom směru, že hospodaření státních podniků se vykazuje odděleně od ostatního hospodaření státního a v účinech státních pokladen se vykazují jen peněžní odvody podniků, pokud se týče peněžní zálohy podnikům vyplacené.

Nutná úprava kontokorentního účtování, k níž nejvyšší účetní kontrolní úřad dal podnět dle úvodu k státnímu závěrečnému účtu za minulý rok, bude provedena připravovaným řádem finančního hospodářství.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP