V oddílu D. - dluhy vyplývající z provedení mírové smlouvy:

1. Prozatímní listy (str. 208, oddíl D, pol. 1.) za dluhopisy předválečného nezajištěného dluhu podle zákona ze dne 10. července 1922, čís. 250 Sb. z. a n......... 623;835.905 Kč - h.

Na zvýšení státního dluhu v roce 1925 působily dále:

A. Nové vnitřní státní půjčky:

b) krátkodobé:

1. 6% státní pokladniční poukázky splatné 1. července 1926 per... 959,006.000 Kč - h

a 1. července 1928 per.... 80,994.000 Kč - h

(str. 206, oddíl A, pol. 30. a 31.)

podle zmocnění čl. VII., odst. 2, fin. zák. ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n. (srovnej pol. 8.; 9., 17., 19. a 20. úbytek).

2. 6% státní pokladniční poukázky splatné 1. března 1926 per... 193,022.000 Kč - h

a 1. března 1928 per.... 55,598.000 Kč - h

(str. 206, oddíl A, pol. 32. a 33.)

podle zmocnění čl. VII., odst. 2. fin. zák, ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n. (srovnej pol. 21. úbytek).

3. 6% státní pokladniční poukázky splatné 1. května 1926 per... 253,466.000 Kč - h

a 1. května 1928 per..... 54,995.000 Kč - h

(str. 206, oddíl A, pol. 34. a 35.)

podle zmocnění čl. VII., odst. 2. fin. zák. ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n. (srovnej pol. 22. úbytek).

4. 6% státní pokladniční poukázky splatné 15. srpna 1926 per... 459,977.000 Kč - h

a 15. srpna 1928 per..... 40,023.000 Kč - h

(str. 206, oddíl A, pol. 36. a 37.)

podle zmocnění čl. VII., odst. 2. fin. zák. ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n. (srovnej pol. 18., 23. a 24. úbytek).

5. 6% státní pokladniční poukázky splatné 1. října 1926 per.... 255,938.000 Kč - h

a 1. října 1928 per...... 54,062.000 Kč - h

(str. 206, oddíl A, pol. 38. a 39.)

podle zmocnění čl. VII., odst. 2. fin. zák. ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n. (srovnej pol. 11. a 12. úbytek).

6. 6% státní pokladniční poukázky splatné 1. prosince 1930 per... 360.000.000 Kč - h

(str. 206, oddíl A, pol. 40.) podle zmocnění čl. VII., odst. 2, fin. zák. ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n. (srovnej pol. 13., 14. 25. a 26. úbytek)................ 2.767,081.000 Kč - h.

B. Nové zahraniční půjčky:

a) dlouhodobé:

1. 7 1/2% zajištěná zahraniční umořitelná půjčka zlatá z r. 1925... 847,500.000 Kč - h

(str. 206, oddíl B, pol. 1.) podle zmocnění zákona ze dne 31. března 19229 čís. 110 Sb. z. a n. a finančních zákonů ze dne 14. prosince 1923, čís. 243 a ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n.

2. Anglický úvěr na repatriaci sibiřských vojsk......... 135,797.236 Kč - h

(str. 206, oddíl B, pol. 2.) podle zmocnění zákona ze dne 19. prosince 1919, čís. 6 Sb. z. a n, z roku 1920 a, čl. VII., odst. 2. fin. zák. ze dne 12. prosince 1924 čís. 278 Sb. z. a 51....... 983,297.26 Kč - h.

C. Nové investiční půjčky:

a) dlouhodobé:

1. Neemisní zápůjčka Úrazové pojišťovny dělnické v Praze.... 10,060.000 Kč - h,

(str. 208, oddíl C, pol. 6.) podle zmocnění čl. XIII. fin. zák. ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n. na stavbu budov ministerstev sociální péče a veřejného zdravotnictví.

2. 4% slosovatelná státní půjčka.. 39,250.000 Kč - h

(str. 208, oddíl C, pol. 8.) podle zmocnění zákona ze dne 25. června 1925, čís. 158 Sb. z. a n. o nabytí akcií Košicko-Bohumínské dráhy.

3. Neemisní komunální zápůjčka Zemské banky v Praze...... 6,000.000 Kč - h

(str. 208, oddíl C, pol. 9.) podle zmocnění čl. XIII. fin. zák. ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n. na úpravu strahovských lomů......... 55,310.000 Kč - h.

b) Krátkodobé:

4. Dolarová zápůjčka směnečná.......... 3,390.000 Kč - h

(str. 208 oddíl C, pol. 10.) podle zmocnění čl. XVII. fin. zák. ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n. Činilo tedy zvýšení, resp. přírůstek státního dluhu v roce 1925.......... 6.145,623.273 Kč 86 h,

takže stav státního dluhu koncem roku 1925 jest............... 26.585,660.226 Kč 96 h.

Oproti počátečnímu stavu.......... 24.627,202.391 Kč 77 h

objevuje se koncem roku 1925 zvýšení státního dluhu o ryzí částku.......... 1.958,457.835 Kč 19 h.

Z toho zvýšení plynul do státní pokladny příjem v hotovosti v úhrnné výši 2.250,334.521 Kč 46 h.

Po srážce splátky dolarové půjčky (str. 227, IV.)

4) ve výši.. 419,060.000 Kč - h, z výtěžku této půjčky (str. 226, II./4.) činil ryzí příjem státní pokladny ze zvýšení dluhu........... 1.881,274.521 Kč 16 h

podle rozčlenění v účtu účinů mimo rozpočet, "Příjmy z úvěrních operací", str. 226.

Rozdíl per................. 127,183.313 Kč 73 h

vysvětluje se tím, že zvýšení některých dluhů, případně jejich úprava nepřivodila vůbec příjmů v hotovosti (záměna válečných půjček za IV. státní půjčky, předválečných dluhopisů za 6% státní slosovatelnou půjčku z r. 1921 [moučnou] a za prozatímní listy, výměna akcií Košicko-Bohumínské dráhy za dluhopisy 4% slosovatelné státní půjčky, převzetí 7 1/2% zajištěné zahraniční umořitelné zlaté půjčky z r. 1925 v kursu 91, vydání 6% státní investiční půjčky z r. 1923 v kursu 92, snížení výtěžku 6% státní slosovatelné půjčky z r. 1921 [moučné] v důsledku storna doplatků na 4% uherskou rentu při záměně, úprava stavu půjčky ve zlatě a stříbře splatných umořených státních stavebních losů a stavu úvěru Mezinárodního výboru pro pomocné úvěry na repatriaci válečných zajatců čsl. státní příslušnosti z Ruska).

Tak vzniklo zvýšení dluhu, aniž plynula do státní pokladny hotovost o.......... 1.547,267.872 Kč 40 h.

Naproti tomu ubylo z počátečního dluhu splátkou v hotovosti z rozpočtových prostředků a z výtěžku úvěrních operací a následkem slosování, splatnosti, rozdílu v kursech, v nichž půjčky byly vyúčtovány a placeny a vyloučení doplatku na 4% uherskou rentu, obsaženého již v hodnotě dluhopisů moučné půjčky,

celkem.......... 1.420,084.558 Kč 67 h,

takže se jeví rozdíl...... 127,183.313 Kč 73 h.

Státní podniky.

Počínajíc 1. lednem 1925 bylo podle ustanovení vlád. nařízení ze dne 25. září 1924; čís. 206 Sb. z. a. n., vydaného k provedení zákona ze dne 18. prosince 1922, čís. 404 Sb. z. a z., hospodaření ve státních závodech, ústavech a zařízeních, jež převahou nemají plniti úkoly správní, upraveno podle zásad obchodního hospodaření. Proto byly také již do státního rozpočtu na rok 1925 zařaděny jen ryzí přebytky, pokud se týče ryzí schodky státních podniků na rozdíl od rozpočtů na předcházející leta, v nichž byly preliminovány pokladní příjmy a výdaje v hrubých částkách, aniž se rozlišovalo; zda jde o účiny, které znají vliv na čistý výsledek hospodářský, nebo o účiny, které státní majetek zvyšují nebo snižují, však na hospodářský výsledek (výtěžek a ztrátu) nepůsobí. Svrchu uvedené vládní nařízení čís. 206/1924 Sb. z. a n. v oddílu IV. ustanovuje, že státní podniky mají soupisem poříditi stav majetku a dluhů a vyšetřiti čisté jmění, jakož i že o výsledcích svého hospodaření mají sestavovati účetní závěrku sestávající z bilance a z provozovacího účtu (účtu ztráty a zisku). Měly tedy státní podniky sestaviti k počátečnímu dnu zavedení obchodního hospodaření, t. j. k 1. lednu 1925 východiskovou bilanci tím způsobem, že by sepsaly jednotlivé součástky majetkové a dluhy a že by pak rozdíl vyplývající mezi hodnotou aktiv a pasiv měl tvořiti čisté jmění.

Stanovení hodnoty sepsaného majetku nemohlo však býti provedeno ve státních podnicích přesně, poněvadž skoro všechny podniky, zejména ty, které spravují největší věcný majetek (železnice, pošty, lesy a statky, báně a hutě, atd.), trvaly jíž před převratem z musí vyčkati rozhodnutí reparační komise o ocenění majetkových součástí převzatých z majetku býv. Rakouska a Uherska, dříve než ustanoví definitivně hodnotu svých věcných aktiv; mimo to jest nutno věcný majetek, pořízený po převratu, nově oceniti vzhledem na valutové rozdíly v jednotlivých letech. Ježto však sestavení rozvážného účtu a vedení účtů majetkových jest nezbytně třeba k vyšetření hospodářského výsledku podle obchodních zásad, vykazují se v účtech státních podniků hodnoty věcného majetku, převzatého od býv. Rakouska a Uherska prozatím v cenách evidenčních, takže hodnota majetkových součástí, jakož i vyšetřeného základního jmění, jež se vykazuje v rozvážných účtech státních padniků, neodpovídá obecné ceně, kterou má ve skutečnosti státní majetek vložený do podniků podle zákona. čís. 404/1922 Sb. z. a n.

Z těchto důvodů se vykazují ve státním závěrečném účtu prozatím jen provozní účty (ztráty a zisku) jednotlivých podniků, schválené podle ustanovení §u 20. vlád. nař. čís. 206/1924 Sb. z. a n. správními úřady i ministerstvem financí a přezkoušené po stránce účetní nejvyšším účetním kontrolním úřadem; účty rozvážné budou se vykazovati, až budou svrchu zmíněné překážky odstraněny a bude možno vykázati jednotlivé součástky majetkové v ceně obecné, jak to má na mysli návrh zákona o stabilisačních bilancích. Ustanovení o komercialisaci státních podniků měla také za následek, že ministerstvo financí vyloučilo výnosem ze dne 23. března 1925 čís. 2402,jejich peněžní hospodářství ze společného hospodaření státních příjmů a výdajů a zrušilo dosavadní vzájemné kontokorentní účtování mezi pokladnami státních podniků a ústřední státní pokladnou jako ústřednou pro všechny pokladní účiny státní. Proto bylo třeba provésti v účinech mimo rozpočet vyúčtování pokladních hotovostí a kontokorentních nedoúčtovaných položek, jež se vykazovaly koncem roku 1924 u pokladen státních podniků; tak, aby bylo zřejmo, kolik z celkových státních hotovostí pokladních, pokud se týče kontokorentních pohledávek a dluhů zůstává dále finanční správě k disposici pro rozpočtové hospodaření a které částky byly odevzdány jako provozní prostředky podnikům; podle výkazu na straně 233 převzaly státní podniky ze zůstatků pokladních hotovostí a kontokorentních nedoúčtovaných položek, vykázaných koncem roku 1924 ve státním závěrečném účtu, tyto částky:

na pokladních hotovostech.............. 761,650.692 Kč 42 h,

na nedoúčtovaných aktivních položkách kontokorentních... 23.078,257.973 Kč 38 h,

tedy na aktivech úhrnem............. 23.839,908.665 Kč 80 h

a na nedoúčtovaných pasivních položkách kontokorentních... 23.123,289.484 Kč 21 h,

takže ryzí vklady peněžní do státních podniků činily ke dni 1. ledna 1925.................. 716,619.181 Kč 59 h.

Na tyto vklady bylo již v roce 1925 splaceno celkem.... 431,125.440 Kč 06 h

a zůstává pro rok 1926 státním podnikům na provozních prostředcích přijatých od finanční správy ještě částka..... 285,493.741 Kč 53 h,

která bude splacena v příštích letech z volných peněžních prostředků podniků.

Vedle těchto pokladních hotovostí a kontokorentních pohledávek a dluhů přešly do správy státních podniků také nedoplatky příjmů a výdajů na rozpočet, a to:

aktivní nedoplatky v částce............. 298;177.537 Kč 84 h,

a pasivní nedoplatky v částce......... 95,161.315 Kč 58 h,

tedy ryzí pohledávka v částce.......... 203,016.222 Kč 26 h,

na kterou bylo od státních podniků v roce 1925 odvedeno celkem 6,729.980 Kč 11 h.

Splacení zbytku................ 196,286.242 Kč 15 h,

v němž jest zahrnuta také část ceny zásob (hlavně dřeva) státních lesů a statků z roku 1924, bude upraveno s ohledem na peněžní pohotovost státních podniků v příštích letech.

Pokud se týče úpravy závěrečných účtů státních podniků a rozčlenění provozních výsledků, bylo třeba zachovati položky, které se uvádějí v podrobných rozpočtech; a jen v případech; kde sestavení podrobných rozpočtů nevyhovovalo úplně potřebám obchodního hospodaření; t. j. zjištění ryzího hospodářského výsledku, bylo rozčlenění na položky, event. skupiny proti rozpočtu změněno. Také tato úprava rozpočtů pro příští leta se projednává s ministerstvem financí a příslušnými resorty. Odpisy, vykázané v provozních účtech podniků týkají se jen majetkových součástí, které byly pořízeny v době po převratu a které se vedou v evidenci v ceně pořizovací.

Úchylky od rozpočtu.

Finančním zákonem pro rok 1925 a vládním nařízením ze dne 26. ledna 1925, čís. 19 Sb. z. a n., byl obdobně jako v předešlých letech upraven postup při používání povolených úvěrů pro výdaje v případech, kdy povolený úvěr nestačil na úhradu potřeby, anebo kdy se objevila nutná potřeba v rozpočtu úvěrem neopatřená a byla možnost úhrady přesunem z úvěru určeného k jinému účelu. Takových přesunů projednal nejvyšší účetní kontrolní úřad v r. 1925 o účinech na rozpočet 383 v celkové částce.. 503,433.259 Kč 79 h

a o státních investicích 253 v celkové částce..... 109,310.017 Kč 05 h,

úhrnem.. 612;743.276 Kč 84 h.

V oddílu "vysvětlivky" při výdajích se uvádějí položky, při nichž bylo použito úhrady přesunem. Kde nebylo dbáno předpisů o používání úvěrů k jinému účelu, jest u příslušné položky poznamenáno, že nebylo provedeno řízení podle §u 7 zákona čís. 175 z r. 1919 Sb. z. a n.

Jako v minulých letech bylo zpravidla upuštěno od odůvodnění úchylek, které nedosahují 140.440 Kč a kde rozdíl nepřesahuje 1/3 úvěru.

Státní závěrečný účet obsahuje ještě tyto další části:

Úhrnný účet účinů v cenných papírech, který obsahuje příjem a výdaj cenných papírů, rozčleněný jednak podle účinů na rozpočet a účinů mimo rozpočet, jednak podle jednotlivých ministerstev.

Vyrovnávací účet (saldo) veškerých státních příjmů a výdajů, který vykazuje podle jednotlivých druhů pokladen veškerý peněžní obrat v hotovosti, a to jak účinů na výši státního jmění působivých (reelních), tak i účinů průběžných. Tento účet, v němž úhrn příjmů po připočtení počáteční pokladní hotovosti se rovná úhrnu výdajů, po připočtení konečné pokladní hotovosti, jest zkouška číselné správnosti celého státního závěrečného účtu.

Nedoúčtované položky: číselný výkaz, rozčleněný podle druhů pokladen a obsahující částky hotovostí a cenných papírů z průběžného účtování, které počátkem a koncem správního roku nebyly vzájemně vyrovnány.

Pokladní hotovosti a zásoby cenných papírů: seznam vykazující zůstatky hotovostí a cenných papírů ve státních pokladnách ke dne 1. ledna a 31. prosince 1923. Celkový výsledek těchto skutečných pokladních zůstatků jest připočtením aktivních a odečtením pasivních nedoúčtovaných položek upraven na pokladní hotovost, vyplývající z působivého hospodaření státního na rozpočet a mimo rozpočet.

Provozní účty státních podniků: v této části se vykazují hospodářské výsledky jednotlivých státních podniků zřetelem k ustanovení vlád. nař. č. 206/1924 Sb. z. a n. ve formě účtů ztráty a zisku, jak to jest obvyklé při hospodářství obchodními náklady a těžby se nevykazují padle jednotlivých účtů, detailních, nýbrž jen podle celkových účtovacích odvětví, obdobně jala se neuvádějí v hospodaření na rozpočet výsledky jednotlivých položek podrobného rozpočtu.

Vysvětlivky rozdílů mezi rozpočtem a náležitosti.

Jako samostatné účty, jež se mají podle níže citovaných zákonů předkládati každého roku Národnímu shromáždění ke schválení, jsou tomuto státnímu závěrečnému účtu připojeny: Účet státního melioračního fondu (zák. ze dne 19. prosince 1919 čís. 21 Sb. z. a n. z r. 1920), účty státního bytového fondu (zákony ze dne 22. prosince 1910; čís. 242 ř. z., a ze dne 20. února 1919, čís. 98 Sb. z. a n.) a účty dávky z majetku a přírůstku na majetku podle zák. ze dne 8. dubna 1920, čís. 309 Sb. z. a n.

Rozpočtový výbor poslanecké sněmovny N. S. navrhuje toto usnesení:

Poslanecká sněmovna N. S. schvaluje státní závěrečný účet republiky Československé za rok 1925, jakož i též účty státního melioračního fondu, státního bytového fondu a dávky z majetku a přírůstku na majetku.

V Praze dne 9. června 1927.
Bradáč v. r.,
Dr. Hnídek v. r.,
předseda.
zpravodaj.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP