V oddílu D. - dluhy vyplývající
z provedení mírové smlouvy:
1. Prozatímní listy (str. 208, oddíl D, pol.
1.) za dluhopisy předválečného nezajištěného
dluhu podle zákona ze dne 10. července 1922, čís.
250 Sb. z. a n......... 623;835.905 Kč - h.
Na zvýšení státního dluhu v roce
1925 působily dále:
A. Nové vnitřní státní půjčky:
b) krátkodobé:
1. 6% státní pokladniční poukázky
splatné 1. července 1926 per... 959,006.000 Kč
- h
a 1. července 1928 per.... 80,994.000 Kč - h
(str. 206, oddíl A, pol. 30. a 31.)
podle zmocnění čl. VII., odst. 2, fin. zák.
ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n. (srovnej
pol. 8.; 9., 17., 19. a 20. úbytek).
2. 6% státní pokladniční poukázky
splatné 1. března 1926 per... 193,022.000 Kč
- h
a 1. března 1928 per.... 55,598.000 Kč - h
(str. 206, oddíl A, pol. 32. a 33.)
podle zmocnění čl. VII., odst. 2. fin. zák,
ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n. (srovnej
pol. 21. úbytek).
3. 6% státní pokladniční poukázky
splatné 1. května 1926 per... 253,466.000 Kč
- h
a 1. května 1928 per..... 54,995.000 Kč - h
(str. 206, oddíl A, pol. 34. a 35.)
podle zmocnění čl. VII., odst. 2. fin. zák.
ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n. (srovnej
pol. 22. úbytek).
4. 6% státní pokladniční poukázky
splatné 15. srpna 1926 per... 459,977.000 Kč - h
a 15. srpna 1928 per..... 40,023.000 Kč - h
(str. 206, oddíl A, pol. 36. a 37.)
podle zmocnění čl. VII., odst. 2. fin. zák.
ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n. (srovnej
pol. 18., 23. a 24. úbytek).
5. 6% státní pokladniční poukázky
splatné 1. října 1926 per.... 255,938.000
Kč - h
a 1. října 1928 per...... 54,062.000 Kč - h
(str. 206, oddíl A, pol. 38. a 39.)
podle zmocnění čl. VII., odst. 2. fin. zák.
ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n. (srovnej
pol. 11. a 12. úbytek).
6. 6% státní pokladniční poukázky splatné 1. prosince 1930 per... 360.000.000 Kč - h
(str. 206, oddíl A, pol. 40.) podle zmocnění
čl. VII., odst. 2, fin. zák. ze dne 12. prosince
1924, čís. 278 Sb. z. a n. (srovnej pol. 13., 14.
25. a 26. úbytek)................ 2.767,081.000 Kč
- h.
B. Nové zahraniční půjčky:
a) dlouhodobé:
1. 7 1/2% zajištěná zahraniční
umořitelná půjčka zlatá z r.
1925... 847,500.000 Kč - h
(str. 206, oddíl B, pol. 1.) podle zmocnění
zákona ze dne 31. března 19229 čís.
110 Sb. z. a n. a finančních zákonů
ze dne 14. prosince 1923, čís. 243 a ze dne 12.
prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n.
2. Anglický úvěr na repatriaci sibiřských
vojsk......... 135,797.236 Kč - h
(str. 206, oddíl B, pol. 2.) podle zmocnění
zákona ze dne 19. prosince 1919, čís. 6 Sb.
z. a n, z roku 1920 a, čl. VII., odst. 2. fin. zák.
ze dne 12. prosince 1924 čís. 278 Sb. z. a 51.......
983,297.26 Kč - h.
C. Nové investiční půjčky:
a) dlouhodobé:
1. Neemisní zápůjčka Úrazové
pojišťovny dělnické v Praze.... 10,060.000
Kč - h,
(str. 208, oddíl C, pol. 6.) podle zmocnění
čl. XIII. fin. zák. ze dne 12. prosince 1924, čís.
278 Sb. z. a n. na stavbu budov ministerstev sociální
péče a veřejného zdravotnictví.
2. 4% slosovatelná státní půjčka..
39,250.000 Kč - h
(str. 208, oddíl C, pol. 8.) podle zmocnění
zákona ze dne 25. června 1925, čís.
158 Sb. z. a n. o nabytí akcií Košicko-Bohumínské
dráhy.
3. Neemisní komunální zápůjčka
Zemské banky v Praze...... 6,000.000 Kč - h
(str. 208, oddíl C, pol. 9.) podle zmocnění
čl. XIII. fin. zák. ze dne 12. prosince 1924, čís.
278 Sb. z. a n. na úpravu strahovských lomů.........
55,310.000 Kč - h.
b) Krátkodobé:
4. Dolarová zápůjčka směnečná..........
3,390.000 Kč - h
(str. 208 oddíl C, pol. 10.) podle zmocnění
čl. XVII. fin. zák. ze dne 12. prosince 1924, čís.
278 Sb. z. a n. Činilo tedy zvýšení,
resp. přírůstek státního dluhu
v roce 1925.......... 6.145,623.273 Kč 86 h,
takže stav státního dluhu koncem roku 1925
jest............... 26.585,660.226 Kč 96 h.
Oproti počátečnímu stavu..........
24.627,202.391 Kč 77 h
objevuje se koncem roku 1925 zvýšení státního
dluhu o ryzí částku.......... 1.958,457.835
Kč 19 h.
Z toho zvýšení plynul do státní
pokladny příjem v hotovosti v úhrnné
výši 2.250,334.521 Kč 46 h.
Po srážce splátky dolarové půjčky
(str. 227, IV.)
4) ve výši.. 419,060.000 Kč - h, z výtěžku
této půjčky (str. 226, II./4.) činil
ryzí příjem státní pokladny
ze zvýšení dluhu........... 1.881,274.521 Kč
16 h
podle rozčlenění v účtu účinů
mimo rozpočet, "Příjmy z úvěrních
operací", str. 226.
Rozdíl per................. 127,183.313 Kč 73 h
vysvětluje se tím, že zvýšení
některých dluhů, případně
jejich úprava nepřivodila vůbec příjmů
v hotovosti (záměna válečných
půjček za IV. státní půjčky,
předválečných dluhopisů za
6% státní slosovatelnou půjčku z r.
1921 [moučnou] a za prozatímní listy, výměna
akcií Košicko-Bohumínské dráhy
za dluhopisy 4% slosovatelné státní půjčky,
převzetí 7 1/2% zajištěné zahraniční
umořitelné zlaté půjčky z r.
1925 v kursu 91, vydání 6% státní
investiční půjčky z r. 1923 v kursu
92, snížení výtěžku 6% státní
slosovatelné půjčky z r. 1921 [moučné]
v důsledku storna doplatků na 4% uherskou rentu
při záměně, úprava stavu půjčky
ve zlatě a stříbře splatných
umořených státních stavebních
losů a stavu úvěru Mezinárodního
výboru pro pomocné úvěry na repatriaci
válečných zajatců čsl. státní
příslušnosti z Ruska).
Tak vzniklo zvýšení dluhu, aniž plynula
do státní pokladny hotovost o.......... 1.547,267.872
Kč 40 h.
Naproti tomu ubylo z počátečního dluhu
splátkou v hotovosti z rozpočtových prostředků
a z výtěžku úvěrních operací
a následkem slosování, splatnosti, rozdílu
v kursech, v nichž půjčky byly vyúčtovány
a placeny a vyloučení doplatku na 4% uherskou rentu,
obsaženého již v hodnotě dluhopisů
moučné půjčky,
celkem.......... 1.420,084.558 Kč 67 h,
takže se jeví rozdíl...... 127,183.313 Kč
73 h.
Počínajíc 1. lednem 1925 bylo podle ustanovení
vlád. nařízení ze dne 25. září
1924; čís. 206 Sb. z. a. n., vydaného k provedení
zákona ze dne 18. prosince 1922, čís. 404
Sb. z. a z., hospodaření ve státních
závodech, ústavech a zařízeních,
jež převahou nemají plniti úkoly správní,
upraveno podle zásad obchodního hospodaření.
Proto byly také již do státního rozpočtu
na rok 1925 zařaděny jen ryzí přebytky,
pokud se týče ryzí schodky státních
podniků na rozdíl od rozpočtů na předcházející
leta, v nichž byly preliminovány pokladní příjmy
a výdaje v hrubých částkách,
aniž se rozlišovalo; zda jde o účiny,
které znají vliv na čistý výsledek
hospodářský, nebo o účiny,
které státní majetek zvyšují
nebo snižují, však na hospodářský
výsledek (výtěžek a ztrátu) nepůsobí.
Svrchu uvedené vládní nařízení
čís. 206/1924 Sb. z. a n. v oddílu IV. ustanovuje,
že státní podniky mají soupisem poříditi
stav majetku a dluhů a vyšetřiti čisté
jmění, jakož i že o výsledcích
svého hospodaření mají sestavovati
účetní závěrku sestávající
z bilance a z provozovacího účtu (účtu
ztráty a zisku). Měly tedy státní
podniky sestaviti k počátečnímu dnu
zavedení obchodního hospodaření, t.
j. k 1. lednu 1925 východiskovou bilanci tím způsobem,
že by sepsaly jednotlivé součástky majetkové
a dluhy a že by pak rozdíl vyplývající
mezi hodnotou aktiv a pasiv měl tvořiti čisté
jmění.
Stanovení hodnoty sepsaného majetku nemohlo však
býti provedeno ve státních podnicích
přesně, poněvadž skoro všechny
podniky, zejména ty, které spravují největší
věcný majetek (železnice, pošty, lesy
a statky, báně a hutě, atd.), trvaly jíž
před převratem z musí vyčkati rozhodnutí
reparační komise o ocenění majetkových
součástí převzatých z majetku
býv. Rakouska a Uherska, dříve než ustanoví
definitivně hodnotu svých věcných
aktiv; mimo to jest nutno věcný majetek, pořízený
po převratu, nově oceniti vzhledem na valutové
rozdíly v jednotlivých letech. Ježto však
sestavení rozvážného účtu
a vedení účtů majetkových jest
nezbytně třeba k vyšetření hospodářského
výsledku podle obchodních zásad, vykazují
se v účtech státních podniků
hodnoty věcného majetku, převzatého
od býv. Rakouska a Uherska prozatím v cenách
evidenčních, takže hodnota majetkových
součástí, jakož i vyšetřeného
základního jmění, jež se vykazuje
v rozvážných účtech státních
padniků, neodpovídá obecné ceně,
kterou má ve skutečnosti státní majetek
vložený do podniků podle zákona. čís.
404/1922 Sb. z. a n.
Z těchto důvodů se vykazují ve státním
závěrečném účtu prozatím
jen provozní účty (ztráty a zisku)
jednotlivých podniků, schválené podle
ustanovení §u 20. vlád. nař. čís.
206/1924 Sb. z. a n. správními úřady
i ministerstvem financí a přezkoušené
po stránce účetní nejvyšším
účetním kontrolním úřadem;
účty rozvážné budou se vykazovati,
až budou svrchu zmíněné překážky
odstraněny a bude možno vykázati jednotlivé
součástky majetkové v ceně obecné,
jak to má na mysli návrh zákona o stabilisačních
bilancích. Ustanovení o komercialisaci státních
podniků měla také za následek, že
ministerstvo financí vyloučilo výnosem ze
dne 23. března 1925 čís. 2402,jejich peněžní
hospodářství ze společného
hospodaření státních příjmů
a výdajů a zrušilo dosavadní vzájemné
kontokorentní účtování mezi
pokladnami státních podniků a ústřední
státní pokladnou jako ústřednou pro
všechny pokladní účiny státní.
Proto bylo třeba provésti v účinech
mimo rozpočet vyúčtování pokladních
hotovostí a kontokorentních nedoúčtovaných
položek, jež se vykazovaly koncem roku 1924 u pokladen
státních podniků; tak, aby bylo zřejmo,
kolik z celkových státních hotovostí
pokladních, pokud se týče kontokorentních
pohledávek a dluhů zůstává
dále finanční správě k disposici
pro rozpočtové hospodaření a které
částky byly odevzdány jako provozní
prostředky podnikům; podle výkazu na straně
233 převzaly státní podniky ze zůstatků
pokladních hotovostí a kontokorentních nedoúčtovaných
položek, vykázaných koncem roku 1924 ve státním
závěrečném účtu, tyto
částky:
na pokladních hotovostech.............. 761,650.692 Kč
42 h,
na nedoúčtovaných aktivních položkách
kontokorentních... 23.078,257.973 Kč 38 h,
tedy na aktivech úhrnem............. 23.839,908.665 Kč
80 h
a na nedoúčtovaných pasivních položkách
kontokorentních... 23.123,289.484 Kč 21 h,
takže ryzí vklady peněžní do státních
podniků činily ke dni 1. ledna 1925..................
716,619.181 Kč 59 h.
Na tyto vklady bylo již v roce 1925 splaceno celkem.... 431,125.440
Kč 06 h
a zůstává pro rok 1926 státním podnikům na provozních prostředcích přijatých od finanční správy ještě částka..... 285,493.741 Kč 53 h,
která bude splacena v příštích
letech z volných peněžních prostředků
podniků.
Vedle těchto pokladních hotovostí a kontokorentních
pohledávek a dluhů přešly do správy
státních podniků také nedoplatky příjmů
a výdajů na rozpočet, a to:
aktivní nedoplatky v částce.............
298;177.537 Kč 84 h,
a pasivní nedoplatky v částce......... 95,161.315
Kč 58 h,
tedy ryzí pohledávka v částce..........
203,016.222 Kč 26 h,
na kterou bylo od státních podniků v roce
1925 odvedeno celkem 6,729.980 Kč 11 h.
Splacení zbytku................ 196,286.242 Kč 15
h,
v němž jest zahrnuta také část
ceny zásob (hlavně dřeva) státních
lesů a statků z roku 1924, bude upraveno s ohledem
na peněžní pohotovost státních
podniků v příštích letech.
Pokud se týče úpravy závěrečných
účtů státních podniků
a rozčlenění provozních výsledků,
bylo třeba zachovati položky, které se uvádějí
v podrobných rozpočtech; a jen v případech;
kde sestavení podrobných rozpočtů
nevyhovovalo úplně potřebám obchodního
hospodaření; t. j. zjištění ryzího
hospodářského výsledku, bylo rozčlenění
na položky, event. skupiny proti rozpočtu změněno.
Také tato úprava rozpočtů pro příští
leta se projednává s ministerstvem financí
a příslušnými resorty. Odpisy, vykázané
v provozních účtech podniků týkají
se jen majetkových součástí, které
byly pořízeny v době po převratu a
které se vedou v evidenci v ceně pořizovací.
Finančním zákonem pro rok 1925 a vládním
nařízením ze dne 26. ledna 1925, čís.
19 Sb. z. a n., byl obdobně jako v předešlých
letech upraven postup při používání
povolených úvěrů pro výdaje
v případech, kdy povolený úvěr
nestačil na úhradu potřeby, anebo kdy se
objevila nutná potřeba v rozpočtu úvěrem
neopatřená a byla možnost úhrady přesunem
z úvěru určeného k jinému účelu.
Takových přesunů projednal nejvyšší
účetní kontrolní úřad
v r. 1925 o účinech na rozpočet 383 v celkové
částce.. 503,433.259 Kč 79 h
a o státních investicích 253 v celkové
částce..... 109,310.017 Kč 05 h,
úhrnem.. 612;743.276 Kč 84 h.
V oddílu "vysvětlivky" při výdajích
se uvádějí položky, při nichž
bylo použito úhrady přesunem. Kde nebylo dbáno
předpisů o používání úvěrů
k jinému účelu, jest u příslušné
položky poznamenáno, že nebylo provedeno řízení
podle §u 7 zákona čís. 175 z r. 1919
Sb. z. a n.
Jako v minulých letech bylo zpravidla upuštěno
od odůvodnění úchylek, které
nedosahují 140.440 Kč a kde rozdíl nepřesahuje
1/3 úvěru.
Státní závěrečný účet
obsahuje ještě tyto další části:
Úhrnný účet účinů
v cenných papírech, který obsahuje příjem
a výdaj cenných papírů, rozčleněný
jednak podle účinů na rozpočet a účinů
mimo rozpočet, jednak podle jednotlivých ministerstev.
Vyrovnávací účet (saldo) veškerých
státních příjmů a výdajů,
který vykazuje podle jednotlivých druhů pokladen
veškerý peněžní obrat v hotovosti,
a to jak účinů na výši státního
jmění působivých (reelních),
tak i účinů průběžných.
Tento účet, v němž úhrn příjmů
po připočtení počáteční
pokladní hotovosti se rovná úhrnu výdajů,
po připočtení konečné pokladní
hotovosti, jest zkouška číselné správnosti
celého státního závěrečného
účtu.
Nedoúčtované položky: číselný
výkaz, rozčleněný podle druhů
pokladen a obsahující částky hotovostí
a cenných papírů z průběžného
účtování, které počátkem
a koncem správního roku nebyly vzájemně
vyrovnány.
Pokladní hotovosti a zásoby cenných papírů:
seznam vykazující zůstatky hotovostí
a cenných papírů ve státních
pokladnách ke dne 1. ledna a 31. prosince 1923. Celkový
výsledek těchto skutečných pokladních
zůstatků jest připočtením aktivních
a odečtením pasivních nedoúčtovaných
položek upraven na pokladní hotovost, vyplývající
z působivého hospodaření státního
na rozpočet a mimo rozpočet.
Provozní účty státních podniků:
v této části se vykazují hospodářské
výsledky jednotlivých státních podniků
zřetelem k ustanovení vlád. nař. č.
206/1924 Sb. z. a n. ve formě účtů
ztráty a zisku, jak to jest obvyklé při hospodářství
obchodními náklady a těžby se nevykazují
padle jednotlivých účtů, detailních,
nýbrž jen podle celkových účtovacích
odvětví, obdobně jala se neuvádějí
v hospodaření na rozpočet výsledky
jednotlivých položek podrobného rozpočtu.
Vysvětlivky rozdílů mezi rozpočtem
a náležitosti.
Jako samostatné účty, jež se mají
podle níže citovaných zákonů
předkládati každého roku Národnímu
shromáždění ke schválení,
jsou tomuto státnímu závěrečnému
účtu připojeny: Účet státního
melioračního fondu (zák. ze dne 19. prosince
1919 čís. 21 Sb. z. a n. z r. 1920), účty
státního bytového fondu (zákony ze
dne 22. prosince 1910; čís. 242 ř. z., a
ze dne 20. února 1919, čís. 98 Sb. z. a n.)
a účty dávky z majetku a přírůstku
na majetku podle zák. ze dne 8. dubna 1920, čís.
309 Sb. z. a n.
Rozpočtový výbor poslanecké
sněmovny N. S. navrhuje toto usnesení:
Poslanecká sněmovna N. S. schvaluje státní
závěrečný účet republiky
Československé za rok 1925, jakož i též
účty státního melioračního
fondu, státního bytového fondu a dávky
z majetku a přírůstku na majetku.