Poslanecká sněmovna
II. volební období4.zasedání

1079.

Naléhavá interpelace

poslanců K. Brožíka J. Bečko a soudruhů

ministrům veřejných prací a sociální péče

o bezpečnostních opatřeních a o báňské inspekci, aby se čelilo vzrůstu smrtelných a těžkých úrazů v dolech.

Poslední katastrofa výbuchem třaskavých plynů dne 16. května 1927 na dole ťBarboraŤ v Karvinné, při níž kromě jednoho těžce zraněného, tragicky zahynulo 7 horníků, po nichž zůstaly 4 vdovy a 14 sirotků, vzrušila opětovně naši veřejnost. Občasné katastrofy v uhelných dolech volají nejdůrazněji po pronikavých bezpečnostních opatřeních v dolech a žádají co možno nejdůkladnější kontrolu nad jejich prováděním a dodržováním. Tuto potřebu již dávno uznávali i ministři veřejných prací a sociální péče. V odpovědi na interpelaci poslanců Slavíčka, Marka, Staňka, dra Noska, dra Lukavského a spol. (tisk 4586/24), podanou dne 15. dubna 1924 po katastrofě na dole ťGabrielaŤ v Karvinné, jíž d e 12. dubna 1924 padlo v oběť 15 lidských životů a na 70 zraněno, prohlásili páni ministři veřejných prací a sociální péče mezi jiným toto:

ťMinisterstvo veřejných prací jsouc si vědomo nutnosti rozšíření a zdokonalení důlní inspekce, připravilo v tomto směru již své návrhy, při čemž se zvláště podotýká, že úmyslem ministerstva jest umožniti horníkům, aby se mohli svými zástupci činně účastniti kontroly bezpečnostních opatření v dolech.Ť

V odpovědi na naléhavou interpelaci posl. Pohla v téže věci dne 14. dubna 1924 podané, ministr veřejných prací (tisk č. 4587/24) uvádí na konec toto:

ťÚčast inspektorů ze řad horníků považuji za účelnou a žádoucí a stanovisko toto bude ministerstvem uplatněno při nové úpravě důlní inspekce, která je již připravována.Ť

Od této doby uplynuly více než 3 roky. Bezpečnostní poměry v dolech však nedoznaly zlepšení a také pro lepší a účinnější kontrolu nad dodržováním dosavadních nedostatečných opatření, nestalo se ničeho. Z toho co v této odpovědi členů vlády bylo uznáno za plně odůvodněné, jakož i z prohlášení, že ťúprava důlní inspekce je již připravovánaŤ, bohužel nebylo učiněno nic. A to přes to, že bezpečnostní poměry v dolech se značně zhoršily a kontrola nad nimi že je ještě nedostatečnější. Nejpádnějším potvrzením této smutné skutečnosti jest, že počet smrtelných úrazů v dolech, přes stále klesající počet zaměstnanců, udržuje se na stejné výši, ba značně stoupá, a počet úrazů těžkých dosahuje dokonce dvojnásobku úrazů v době předválečné. O tom svědčí tato čísla:

Rok
Počet úrazů
Počet zaměstnaných
smrtelných
těžkých
v uhelném průmyslu
1922
111
5.572
118.770
1923
118
5.454
110.256
1924
164
6.746
110.953
1925
123
6.245
101.381
1926
150
dosud nevykázán
94.564

Jak z těchto číslic je zřejmo od r. 1922, přes pokles počtu dělníků zaměstnaných při dobývání uhlí o 24.206 lidí, čili o plných 20%, vzrostl počet smrtelných úrazů v hornictví o 39, čili o 26% a rovněž značně stoupl počet úrazů těžkých.

Tyto číslice svědčí zřejmě, že bezpečnostní poměry v dolech se stále zhoršují a počet jak zabití, tak těžkých úrazů rapidně stoupá. I když je správno, že toto stoupání hornických obětí na životech a zdraví je ze značné míry způsobeno stále bezohlednějším popoháněčským systémem v dolech, ženoucím horníky ke stále větší výkonnosti, je zřejmo, že bezpečnostní opatření v dolech jsou stále horší.

Také kontrola těchto nedostatečných opatření se stále zhoršuje, jednak následkem rostoucí agendy báňských úřadů a notorickým nedostatkem sil, dále režimem, který je domovem v ministerstvu veřejných prací, které je pohotově jen tam, kde se jedná o zájmy báňských podnikatelů. K těmto zřejmým nedostatkům přistupuje ještě ten zarážející fakt, že ustanovení zákona o závodních radách (zákon ze dne 25. února 1920, čís. 144 Sb. z. a n.) jímž se stanoví, že úkolem závodní rady mezi jiným je: ťspolupůsobiti při dozoru na udržování a provádění hornicko-policejních ustanovení zákonných neb úředních nařízení o ochraně dělnictva. hygieně provozu a na provádění pracovního řádu, jakož i zúčastniti se dotčených komisionelních zřízeníŤ, nemají praktického významu, ježto nelze jich prakticky použít.. Jednak proto, že zejména na velkých závodech nelze v jednom dnu, který za 14 dnů je prováděcím nařízením vydaným k tomuto zákonu k prohlídce dolu pod zemí i na povrchu určen, přesvědčiti se o stavu bezpečnostních opatření, dále proto, že správy závodů úmyslně tyto prohlídky ztěžují a i když určité závady se najdou, o nápravu nedbají, ba dokonce, plní-li členové závodní rady řádně svůj úkol, tyto šikanují a existenčně ohrožují. Báňské úřady a zejména ministerstvo veřejných prací v tomto směru nečiní úplně ničeho a je jim naprosto lhostejno, zda závodní rady mohou ustanovení zákona prováděti.

Jedině za těchto poměrů je možno, že počet zabití a těžkých úrazů v hornictví stále stoupá. Státní správa však. která nečinně k těmto poměrům přihlíží a která trvale jen v zájmů podnikatelů sabotuje nutná bezpečnostní opatření v dolech, v jiných státech již dávno provedená a jak z uvedené odpovědi ministrů je zřejmo i jí za nutné uznaná, obtěžkává se těžkou odpovědností.

Z těchto důvodů táží se podepsaní: Jsou páni ministři veřejných prací a sociální péče ochotni postarati se, aby splněno bylo prohlášení jejich předchůdců z 15. dubna 1924 o rozšíření a zdokonalení báňské inspekce s přibráním inspektorů z řad zkušených horníků, nezávislých na správách závodů?

V Praze dne 9. června 1927.

Brožík, Bečko,

Pik, Remeš, Chalupník, Bechyně, Karpíšková, Tayerle, dr. Dérer, Stivín, Svoboda, Hampl, Kříž, dr. Winter, Srba, Tomášek, inž. Nečas, dr. Meissner, Beneš V., A. Chalupa, Brodecký, Johanis, Geršl.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP